• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Buspas na Witominie: propozycja zmiany oznakowania

Patryk Szczerba
5 marca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Propozycja zmiany organizacji ruchu na Rolniczej - stan po zmianach.
  • Propozycja zmiany organizacji ruchu na Rolniczej - stan obecny.

Nasz czytelnik przekonuje, że gdyby buspas na ul. Rolniczej na Witominie poprowadzić w inny sposób, uspokoiłby się ruch aut i upłynnił przejazd autobusów. - Rozwiązanie wymagałoby likwidacji "zielonej strzałki" - odpowiadają urzędnicy.



Czy buspas na ul. Rolniczej sprawdza się?

Przypomnijmy:

  1. Buspas na ul. Rolniczej na Witominie powstał pod koniec stycznia.
  2. Prowadzi od ul. Kieleckiej do początku prawoskrętu w ul. Chwarznieńską.
  3. Jego uruchomienie kosztowało Gdynię blisko 160 tys. zł.
  4. 30 tys. zł pochłonęło malowanie linii na jezdni.


Kierujących zdenerwował jednak fakt, że linie wyznaczające pas dla autobusów po kilku dniach "zatarły się", przez co zdezorientowani kierowcy zaczęli wjeżdżać na buspas, prowokując niebezpieczne zdarzenia.

Urzędnicy obiecali, że widoczność buspasa poprawi się, ale dopiero wiosną podczas malowania jezdni grubowarstwową farbą. Do tego czasu zmotoryzowanym muszą wystarczyć uchylne tablice z odblaskami. Co ciekawe, kilka z nich zostało już zniszczonych.

Pojawiły się też narzekania na organizację ruchu na buspasie. Chcący skręcić z ul. Rolniczej w prawo w ulicę Chwarznieńską, przed skrzyżowaniem przy Centrum Witawa, muszą "przeciąć" buspas, blokując autobusy jadące prosto w kierunku osiedla Leśniczówka.

Rozwiązanie tej kwestii zaproponował nasz czytelnik, pan Michał Makowski.

Czytelnik: propozycja uspokaja ruch, upłynnia przejazd autobusów



- Mieszkam na Chwarznie i jadę tą trasą niemal codziennie. Obecne rozwiązanie powoduje wymuszanie pierwszeństwa, zmianę pasa w miejscu niedozwolonym, sytuacje niebezpieczne. Moje rozwiązanie uspokaja ruch samochodów i upłynnia przejazd autobusu, m.in. eliminując nagłe zajechanie drogi przez pojazd zmieniający pas po zakończeniu buspasa - opisuje swój pomysł pan Michał, prezentując go na stworzonej grafice.
Propozycje czytelnika:


  • wydłużenie buspasa za skrzyżowanie bez możliwości zjazdu na niego pojazdów do przejścia
  • zmiana środkowego pasa ul. Rolniczej kierującego na wprost na pas do skrętu w prawo
  • połączenie w jedno pasa do jazdy w lewo z pasem do jazdy na wprost
  • przesunięcie wysepki, by wydzielić dodatkowy pas

"Zielona strzałka" kością niezgody



Propozycja trafiła też do urzędników z Zarządu Dróg i Zieleni. Po jej przeanalizowaniu, nadzorujący pracę inżynierów ruchu wiceprezydent Marek Łucyk, odrzucił ją.

- Gdyński Zespół ds. Strategii Rozwoju Sieci Buspasów analizował wiele wariantów organizacji ruchu na skrzyżowaniu Rolnicza-Wielkokacka-Małokacka-Chwarznieńska. Wariant zasugerowany przez czytelnika był również przedmiotem szczegółowej analizy. Wprowadzenie takiego rozwiązania wymagałoby m.in. usunięcia tzw. "zielonej strzałki", a w konsekwencji doprowadziłoby do znacznego ograniczenia przepustowości zarówno dla samochodów prywatnych, jak i transportu zbiorowego - wskazuje wiceprezydent.
Niewykluczone, że buspas na Rolniczej zostanie jednak poprowadzony w inny sposób.

- Obecnie pracujemy nad jednym z wariantów, który nie będzie skutkował takimi ograniczeniami - kończy Marek Łucyk.

Miejsca

Opinie (163) 8 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    Propozycje poprawki (1)

    1. Błędem jest równoczesne światło zielone dla aut z lesnkczowki i centrum, ponieważ auta jadące z lesnkczowki muszą ustąpić pierwszeństwa i nie mają jak opuścić skrzyżowania, skoro auta z centrum mają albo zielone albo strzałkę i jadą cały czas.

    2. Buspas powinien kończyć się światłami i sluzą taką jak była na końcu Kieleckiej, czy jest na końcu kontrabuspasa (pojawia się autobus i osobowki nie jadą, więc nie ma kolizji w ruchu).

    3. Najbardziej kontrowersyjne, ale wg mnie słuszne, to wyłączenie prawoskretu z Witominskiej w Rolnicza. Obecnie jest niewydolne a rodzi tylko agresję i problemy, ponieważ auta jadące Kielecka pbokuja wyjazd na strzałce z Witominskiej prawie cały czas.

    • 9 3

    • niestety wydłuży to cykl. Tak jest wykoncypowane podczas skrętu w Niską i nie wiem do końca, czy ma to sens.

      • 0 0

  • Jeżdzę codziennie tą trasą i uwazam, że buspas na Rolniczej to świetna sprawa. Wreszczie można normalnie przejechać ten odcinek

    Prosimy jeszcze o przedłużenie buspasu na Małokackiej do skrzyżowania, jak było obiecane parę już lat remu.

    • 3 2

  • Opinia wyróżniona

    jadący na wprost i w lewo powinni mieć swój pas już dużo wcześniej.... a nie stać z resztą jadącą do obwodnicy... (1)

    • 30 3

    • przecież tam można by było odciąć kawałek działki na prawoskręt, drzewa wyciąć lub przesadzić, ale są w słabym stanie, ale powstała koncepcja zbudowania tam jakiegoś do d potrzebnego miejsca integracji.

      • 0 0

  • Nowe połączenie

    Kiedy szkolny autobus z Witomino Szkola- Chwarznno szkola- Chwaszczyno - Karczemki?

    • 1 0

  • Pamiętam jak przed wyborami władze miasta obiecywały przebudowę skrzyżowania. (3)

    Wszystko miało kosztować 20 milionów złotych, wydano kasę na projekt i co z tego wyszło???

    • 61 5

    • Nic takiego nie było

      Przebudowa dotyczy całej Chwarzniejskiej, a nie skrzyżowania które jest dobre tylko bus pas komplikuje sytuację

      • 0 0

    • Przebudowę Karwin za 70 mln ciągle obiecują

      • 4 0

    • A ja

      pamietam kiedy powstawała pierwsza krzyżówka że światłami na Witominie. Ruch był wtedy tak mizerny, że wszyscy dziwili się po co takie fanaberie

      • 4 1

  • Nie wszystkie buspasy zdają egzamin

    Rzadko jeżdżę w tym rejonie, ale uważam, że "owczy" pęd miasta do tworzenia buspasów nie zawsze ułatwia im przejazd. Przykładem jest choćby buspas prowadzący od ul. Witomińskiej ( i Kieleckiej) w stronę Witawy. Autobusy jadące nim przyspieszają tylko na bardzo krótkim odcinku, bo pozostałe pojazdy, najpierw spędzone na jeden pas, w konsekwencji przed skrzyżowaniem ( gdzie buspas się kończy) blokują autobusy czekając na zjazd w ul. Chwarznieńską. Z tego powodu stoją też samochody, które jadą prosto lub skręcają w lewo. Czy zatem ten buspas ma jakiś sens?

    • 1 4

  • Najlepiej chcieliby zakorkować wszystko. Bezruch jest najbezpieczniejszy.

    Niech sobie robią buspasy, ale nie kosztem zwężania jezdni tylko na zasadzie dobudowania osobnego pasa.

    • 3 3

  • Zielona strzalka to porazka...

    ... masz zielona strzalke, jedziesz a ktos inny ma pierwszenstwo (wlacznie z pieszymi) i pozniej sie dziwic, ze porazki. Powinno byc bezwarunkowe, zielone to zielone, czerwone to czerwone. Ta zielona strzalka pewnie nie jednemu zabrala zycie a nieznacznie rozladowala ruch uliczny - lepiej porobic bardziej skuteczne rozwiazania.

    • 1 0

  • Mega i prosty pomysl, ktory na pewno

    Poprawilby bezpieczeństwo i ruch w miejscu, w którym od lat planuje się, analizuje wydając przy okazji kupę siana ,takie typowe gdynskie inwestycje drogowe
    Ale Pan Łucyk to fachowiec w kazdej dziedzinie i tylko on oraz jego boss maja rację

    • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    Rozwiązanie problemu z zieloną strzałką jest proste. (2)

    Zgadza się, przy takim rozwiązaniu trzeba by zlikwidować zieloną strzałkę. Jak temu zaradzić? Sygnalizator kierunkowy dla dwóch prawoskrętów z Rolniczej w Chwarznieńską. Zielone do skrętu paliłoby się gdy zielone jest do jazdy na wprost (do/z Leśniczówki) oraz gdy zielone mają zjeżdżający z Chwarznieńskiej od góry, bo nie przecinałoby to w żaden sposób zielonego dla pieszych. Wtedy w całym cyklu czerwone byłoby jedynie, gdy zielone ma Małokacka, co raczej by nie przeszkadzało, bo teraz i tak włączyć się nie można na strzałce, z uwagi na ciąg aut z Małokackiej.

    • 6 6

    • xxxx

      Problem jest jeszcze jeden dostać się z Witomińskiej na Rolniczą to jest dopiero sztuka.
      Nawet jak jest zielone swiatło to nikt nie wpuści, a zastawić bus pas to ryzyko ,że autobus przygrzeje. To jest masakra.

      • 0 0

    • będziemy bronić zielonej strzałki jak konstytucji - zakrzykneli urzędnicy

      a nie teraz taka zielona strzałka jest bez znaczenia ... to tylko opinia ;)))))

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane