• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Buspas również dla skręcających aut na al. Havla

Michał Brancewicz
1 czerwca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
Na al. Havla powstanie dodatkowy pas do skrętu w prawo w al. Armii Krajowej, a istniejący pas do skrętu w prawo zostanie przekształcony w buspas, z którego będą mogły korzystać też auta, ale tylko te skręcające w prawo. Na al. Havla powstanie dodatkowy pas do skrętu w prawo w al. Armii Krajowej, a istniejący pas do skrętu w prawo zostanie przekształcony w buspas, z którego będą mogły korzystać też auta, ale tylko te skręcające w prawo.

Przy okazji tworzenia projektu lewoskrętu z Havla w Armii KrajowejMapka rozważane jest również stworzenie buspasa na istniejącym prawoskręcie, przecinającego całe skrzyżowanie, zaczynającego się przed ul. WilanowskąMapka aż do zatoki autobusowej na ul. ŁostowickiejMapka. Co ciekawe, z tego pasa będą mogły korzystać także samochody, ale wyłącznie te skręcające w prawo. Jeszcze w tym miesiącu ogłoszony zostanie przetarg na budowę drugiego prawoskrętu.



Co sądzisz o takim rozwiązaniu?

Na al. Havla mają powstać dodatkowe pasy - do skrętu w lewo i w prawo w al. Armii Krajowej. Oba projekty są realizowane z Budżetu Obywatelskiego. W pierwszym przypadku poszukiwany jest wykonawca projektu, w drugim prac budowlanych.

- Przetarg na budowę prawoskrętu ma być ogłoszony w ciągu najbliższego miesiąca - zapowiada Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Z kolei do przetargu na projekt lewoskrętu stanęły trzy firmy:

  1. MG Invent z Gdańska - 55,8 tys. zł
  2. Proinwesta z Gdańska - 59,6 tys. zł
  3. AD Road Project z Banina - 116,5 tys. zł

Autobusy prosto, auta tylko w prawo



Czytaj też: Pomysły na kontrapasy na al. Havla i Trakcie św. Wojciecha

Przy okazji prac nad dokumentacją projektową dla lewoskrętu urzędnicy zlecili wykonawcy analizę możliwości budowy buspasa "z obecnego pasa do skrętu w prawo, który za skrzyżowaniem z ul. Wilanowską do skrzyżowania z  al. Armii Krajowej (jezdnia do centrum) byłby wspólny z istniejącym pasem do jazdy w prawo, a  na wysokości wyspy centralnej i za jezdnią al. Armii krajowej byłby dobudowany buspas, który kończyłby się w zatoce autobusowej w ciągu ul. Łostowickiej.

- Z buspasa miałyby korzystać autobusy jadące na wprost, ale także auta, ale wyłącznie te, które skręcałyby w prawo w al. Armii Krajowej do centrum - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Autor projektu do BO: buspas to słuszna koncepcja



Co ciekawe, buspas nie był uwzględniony w projekcie złożonym do Budżetu Obywatelskiego 2020.

- Całościowo koncepcja wydaje się być słuszna. Plusem na pewno jest to, że pojawi się priorytet dla komunikacji miejskiej. Obawiam się jednak o płynność wyjazdu z ul. Wilanowskiej - mówi Paweł Wiśniewski, radny dzielnicy Ujeścisko-Łostowice, pomysłodawca projektu lewoskrętu do BO.
Dodatkowo projektant ma przeanalizować:

  • dopuszczenie skrętu w lewo z dwóch pasów ruchu al. Armii Krajowej (jezdnia w stronę centrum) w ul.Łostowicką
  • dobudowanie drugiego pasa do skrętu w lewo z ul. Łostowickiej w al. Armii Krajowej w kierunku centrum

Buspasy na Łostowickiej i kolejnych odcinkach Havla?



W planach miejskich jest również stworzenie buspasa na dodatkowym pasie jezdni wzdłuż al. Havla od ul. Świętokrzyskiej do pierwszego skrzyżowania z ul. Wilanowską.

- Jest on na liście najpilniejszych rozwiązań dla komunikacji miejskiej, ale w tym momencie trudno powiedzieć, kiedy powstanie - przyznaje Tomasz Wawrzonek.
Również na ul. Łostowickiej planowane jest wytyczenie buspasa. Miałby on powstać kosztem zawężenia nieco pasów jezdni i likwidacji pasa rozdzielającego obie jezdnie, ale dzięki temu dla aut nadal pozostałyby po dwa pasy ruchu. To, co prawda, nie jest jeszcze przesądzone, ale drogowcy rekomendują jako bardziej przydatne powstanie buspasa na jezdni w górę, do Armii Krajowej, a nie w dół, do ul. Kartuskiej.

O autorze

autor

Michał Brancewicz

Gdańszczanin od urodzenia. Nie ukryje się przed nim żadna nowa inwestycja w mieście. Gra w piłkę nożną, jeździ na snowboardzie i rowerze. Próbuje swoich sił w scenariopisarstwie.

Opinie (108) 4 zablokowane

  • W ogóle po co tam tyle pasów ruchu? (3)

    Nie mozna tego zwęzić jakoś, czasami ciężko przejść a samo skrzyżowanie zajmuje niepotrzebnie bardzo rozległy teren

    • 30 49

    • Też się zawsze zastanawiałem dlaczego wiele skrzyżowań zajmuje tak ogromną powiechrznię.Może to wynikać z tego,że pod ziemią są jakieś instalacje,które nie mogą znajdować się pod jezdniami.Drugim wytłumaczeniem,może na pierwszy rzut oka nielogicznym, jest to,że są one przygotowane jako lądowiska dla śmigłowców na wypadek wojny,po usunięciu słupów i słupków zmieści się kilka maszyn.

      • 1 3

    • Słoiki z południa muszą dojechać do korpo w Oliwie. (1)

      Komunikacja jest fatalna więc się nie dziwię że wybierają auta.

      • 13 16

      • Januszowi Januszku ale po co ta żółć?? Ujescisko to dla Ciebie słoiki? Że masz kasę na przeplacania zasłużonych cen mieszkań za chaty na Przymorzu czy dostałeś w spadku to spoko, ale nie każdy ma taka sytuacje jak Ty.

        • 12 0

  • Jak ja uwielbiam te rozwiązania

    Które nic nie dają, a ich logika i przemyślenie jest adekwatna do czasu dwadzieścia lat wstecz! Tutaj tylko porządna estakada jest potrzebna z tunelem pomiędzy chelmem a moreną

    • 3 1

  • Przekaz myśli i technologi z Gdyni działa

    • 0 0

  • Autobus zatrzymuje sie przed skrzyżowaniem na przystanku i zaraz za skrzyżowaniem czy to potrzebne ???
    Głównie to one twarzą korek wyjeżdżając z zatoczki na 3 pasy

    • 2 2

  • jestem blacharzem juz się ciesze bedzie co robic

    • 3 0

  • (3)

    Prywatny pas dla maks 10h autobusów na godzinę!! Reszta niech gnije w korkach.... Takie rozwiązania można forsować, jak się ma sprawnie działająca komunikację miejską...

    • 5 8

    • Czyli przepustowość 1500 osób na godzinę. Tyle co reszta pasów razem wizięta

      A jak to się ładnie będzie skalowac jak się korek przesiądzie do autobusu, zaraz się okaże że można przepchnąć jednym pasem 2x tyle

      • 2 0

    • Chciałeś błysnąć, nie wyszło...

      A teraz wróć do nauki liczenia. Podpowiedź: oprócz palców u rąk, możesz użyć także palców od stóp - wtedy wynik będzie bliższy prawdy.

      • 1 0

    • 10 autobusów na godzinę to mało?

      Wracaj dzbanie do siebie na wioskę , tam masz dwa dziennie.

      • 4 1

  • (2)

    Przystanek w tym miejscu to patologia. Autobus czeka kilka minut aby na niego wjechać, a jak wjedzie to go zablokują kierowcy czekający na skręt w prawo.

    • 24 3

    • Dokładnie , ten przystanek powinien być cofnięty w połowę drogi do tylu, a przystanek przy podstawówce morskiej zlikwidowany.

      • 3 1

    • To pokazuje jakosc planowania zabudowy przestrzennej miasta Gdańsk. A szarpnijmy się na 2 przystanki po 2 stronach jedenego z najbardziej ruchliwych skrzyżowań i patrzmy jak ludzie stoją w korkach :)

      • 7 1

  • Gdansk w awangardzie

    Jak mozna cos takiego wymyslec?

    • 3 0

  • To autobusy blokuja auta. Buspas w tym miejscu to glupi pomysl.

    • 16 2

  • Ale mi nowość wymyślili

    Od dawna można by zrobić dwa pasy do skrętu w prawo. Jedyne w co by musieli zainwestować to farba

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane