- 1 Remont "Słoneczka". Będzie nowy wystrój (39 opinii)
- 2 Masz interes? Zostaw kartkę (113 opinii)
- 3 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (259 opinii)
- 4 Reforma ortografii wymusi zmiany w miastach (185 opinii)
- 5 Od soboty spore utrudnienia na A1 (65 opinii)
- 6 Lody Miś były serwowane na ruinach zamku (107 opinii)
Buspas w centrum Gdańska na razie zdaje egzamin
Od soboty autobusy miejskie sprawniej przejeżdżają przez centrum Gdańska. Na Podwalu Grodzkim i Wałach Piastowskich powstał buspas, z którego w pierwszych dniach korzystają także zwykli kierowcy. Zwężenie jezdni przy dworcu z trzech do dwóch pasów oraz udostępnienie dla kierowców Nowego Podwala Grodzkiego nie tylko przyspieszyło kursowanie autobusów, ale także nie spowodowało większych korków przy dworcu.
Od soboty sytuacja diametralnie się zmieniła, ale dopiero w poniedziałkowe popołudnie można było przekonać się o skali zmian w organizacji ruchu w centrum Gdańska. Kierowcom, którym zabrano jeden z trzech pasów najwyraźniej trudno było przyzwyczaić się do zmian, bo już od rana - głównie z przyzwyczajenia - korzystali z pasa przeznaczonego autobusom.
Przypomnijmy: poza pojazdami komunikacji miejskiej z wydzielonego pasa mogą korzystać także taksówki, jednoślady oraz służby miejskie i ratunkowe.
Część kierowców, których obserwowaliśmy zarówno przed, jak i w trakcie popołudniowego szczytu, wjeżdżała na buspas z Wałów Piastowskich. Większość z nich o tym, że łamie przepisy, orientowała się po zobaczeniu napisu "BUS" i jeszcze przed dworcem zjeżdżała na środkowy pas.
Inni albo ignorowali nowe oznakowanie, albo nie zdawali sobie sprawy, że korzystają z pasa przeznaczonego pojazdom uprzywilejowanym. Tablice rejestracyjne aut jeżdżących po buspasie sugerują, że część kierowców na co dzień nie jeździ po Gdańsku.
Jak ustaliliśmy, służby - w tym głównie policja - na razie bacznie przyglądają się sytuacji i dają kierowcom kilka dni na przyzwyczajenie się do nowych warunków. Jeśli po tym czasie kierowcy nadal będą łamać przepisy, będą musieli liczyć się z konsekwencjami.
- W związku ze zmianą organizacji ruchu drogowego w tym miejscu, policjanci będą sprawdzać w jaki sposób przebiega tam ruch kołowy. Tak jak dotychczas będziemy zwracać uwagę i reagować na naruszanie przepisów przez kierowców. Apelujemy do kierujących aby nie jeździli na pamięć i zwracali uwagę na obowiązujące w tym miejscu nowe oznakowanie - tłumaczy asp. Karina Kamińska, rzecznik prasowy Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
Za jazdę po buspasie kodeks wykroczeń przewiduje mandat w wysokości 100 zł i 1 pkt. karny. Kolejne 100 zł można dostać za wjazd na buspas i przekroczenie ciągłej linii.
W poniedziałkowe popołudniu przekonaliśmy się, że otwarcie buspasa i Nowego Podwala Grodzkiego nie tylko przyśpieszyły kursowanie autobusów, ale i nie zwiększyły korków w samym centrum miasta. Jednak jak mówią drogowcy i policjanci, na wyciąganie głębszych wniosków trzeba jednak poczekać kilka dni.
Opinie (368) 7 zablokowanych
-
2018-06-05 18:01
No i skuterkiem nie będę musiał między samochodami się przeciskać :)
- 0 0
-
2018-06-05 17:08
będą stłuczki
Dziś wyjeżdżałem spod dworca na buspas i nagle mi przed nosem zza autobusu na buspas wjeżdża rozpędzony samochodzik, który skręca do tunelu. Na pewno będą tam stłuczki. Bezmyślnych nie brakuje.
- 4 0
-
2018-06-04 17:02
Widziałem (13)
Świetny pomysł. Osobowe grzecznie korzystały z dwóch pozostałych pasów, jedynie kurierzy i dostawczaki byli niesubordynowani
- 183 27
-
2018-06-04 20:04
Skoro uberowców traktują jak Taxi to mogą (4)
oni śmiało jechać bus pasem.
- 9 6
-
2018-06-05 12:13
No nie, bo taksówki płacą specjalne podatki na ten cel (3)
Jeśli Uber zacząłby takie dodatkowe podatki płacić - jak najbardziej.
- 0 6
-
2018-06-05 12:45
(1)
Jakie podatki? 250zł rocznie za licencje, która uprawnia ich do przewozu osób, a tak na poważnie pozwala wozić koguta z napisem taxi na dachu i korzystać z buspasów. Droższa jest kasa fiskalna i taksometr w aucie niż licencja.
- 3 3
-
2018-06-05 16:55
które to jednak taksówkarze posiadają, w przeciwieństwie do ubera :)
Nie mam nic przeciwko uberowi. Sądziłem, że taksówki mają dodatkowe opłaty w mieście właśnie za możliwość korzystania z nie do końca powszechnie dostępnej infrastruktury.
Moim zdaniem powinna taka dodatkowa opłata istnieć.- 3 0
-
2018-06-05 12:29
Jakież to podatki płacą taksówkarze?
Mandat to nie podatek :)
- 6 2
-
2018-06-04 23:52
nik (1)
Oznakowanie od strony Madisona i dla zawracających niestety jest mocno nieczytelne.
- 5 0
-
2018-06-05 13:01
widocznie złej farby minister transportu użył
- 1 0
-
2018-06-05 11:19
a czemu wlasciwie dostawczaki i kurierzy
nie moga korzystac?
oni tez jak taxi pracuja jezdzac autem
w czym oni gorsi od taksiarzy?- 5 3
-
2018-06-04 17:59
czyli rozwiązania z użyciem farby działają (2)
tanio, szybko i skutecznie
- 40 4
-
2018-06-04 19:28
(1)
Szczurek pionierem transportu.
Może jakiś pomnik mu sie należy?- 12 7
-
2018-06-04 20:34
Szczurek nawet buspasy zgapil z Gdanska. No i w gdyńskiej wersji buspasy często maluje się na dziurawych drogach bo wyremontować "się nie da"
- 16 5
-
2018-06-04 17:11
Bardzo dobry pomysł. Buspasów powinno być więcej.
- 55 17
-
2018-06-04 17:05
Do pierwszych mandatów
- 38 4
-
2018-06-05 16:29
CIEkawe
że nie kursowały do poludnia autobusy 184 i 283??.Co na to ZKM Gdańsk??.
- 2 0
-
2018-06-05 16:19
Doświadczyłem niespodziewanego lądowania na lewoskręcie w Rajską po zjeździe z Błędnika
Podobnie taksówkarz przede mną i ktoś za mną. Trzeba było swoje odczekać, by wrócić na właściwy pas.
- 1 1
-
2018-06-05 16:01
Teraz niech zrobią jeszcze na Trakcie Św. Wojciecha
Ale bez jednośladów!
- 1 3
-
2018-06-05 11:07
Buspas w centrum poroniony pomysł (2)
Jeżdże tamtędy od lat 70-ch i nigdy jeszcze nie było tak zle jak jest od kilku lat na tym odcinku od Błędnika do węzła Hucisko. Zatory, najbardziej kolizyjny węzęł i teraz dobicie komunikacji wyłączonym pasem dla busów. Półśrodki stosowane przez władze Gdańska w małym stopniu rozwiązują problem komunikacyjny w mieście, często wręcz dodatkowo utrudniają. Niebezpiecznym pomysłem drogowców jest zawijanie pasów na jezdni jak na nieuregulowanej rzece ( np. za wiaduktem ul. Kołobrzeska i teraz po wprowadzeniu buspasa w centrum) )co często prowadzi do dezorientacji kierowców, gdy jadą ściśle jeden za drugim i nie mają możliwości wcześniej dostrzec zakręcającego pasa. To tylko chore umysły gdańskich drogowców mogły na cos takiego wpaść, by zamiast poprawiać bezpieczeństwo to je z rozmysłem pogarszają. Nie wspomnę już o zdewastowanych nawierzchniach ulic, których w Gdańsku jest coraz więcej....
- 7 10
-
2018-06-05 14:57
A ty prawo jazdy w paczce czipsow znalazłeś? jeżdżę tamtedy i problemu nie widzę.
- 0 1
-
2018-06-05 12:49
Brednie.
Nic tam się nie korkuje, przejazd jest płynny do Huciska. Wystarczy tylko być czujnym i szybko ruszać ze świateł. Aha, jakby co to tunel pod FG jest pusty, nikt tamtędy nie jeździ, a korki przed Huciskiem są jak dawniej. Nie wiem czy janusze nie potrafią znaleźć wjazdu, czy boją się autobusów stojących na przystanku.
- 1 2
-
2018-06-05 14:16
jak powstał bus pas ? wybudowali ? nie , pomalowali łał ale wyczyn na miarę budynia apartamentowca
- 6 3
-
2018-06-04 20:43
(1)
Powinien nad buspasem być zainstalowany foto radar. Cwaniaki niech płacą!
- 14 5
-
2018-06-05 14:08
A co da fotoradar? Fotoradar służy do mierzenia prędkości.
- 2 0
-
2018-06-05 10:07
(1)
Jak mam teraz jechac od zieleniaka w stronę opery?
- 1 1
-
2018-06-05 14:06
W prawo i prosto przez wiadukt.
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.