• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Buspas w centrum Gdańska na razie zdaje egzamin

Maciej Korolczuk
4 czerwca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu

Od soboty autobusy miejskie sprawniej przejeżdżają przez centrum Gdańska. Na Podwalu Grodzkim i Wałach Piastowskich zobacz na mapie Gdańska powstał buspas, z którego w pierwszych dniach korzystają także zwykli kierowcy. Zwężenie jezdni przy dworcu z trzech do dwóch pasów oraz udostępnienie dla kierowców Nowego Podwala Grodzkiego nie tylko przyspieszyło kursowanie autobusów, ale także nie spowodowało większych korków przy dworcu.



Czy w Trójmieście powinny powstawać kolejne buspasy?

Z buspasa najbardziej zadowoleni są pasażerowie miejskich autobusów. Dotychczas linie kursujące z pętli przy Jana z Kolna przez centrum Gdańska już na dojeździe do dworca głównego łapały od kilku do nawet kilkunastu minut opóźnienia. W korku stały i na Wałach Piastowskich i na Podwalu Grodzkim, w jednym czasie w zatorze między placem Solidarności a Huciskiem potrafiło utknąć nawet 20 autobusów.

Od soboty sytuacja diametralnie się zmieniła, ale dopiero w poniedziałkowe popołudnie można było przekonać się o skali zmian w organizacji ruchu w centrum Gdańska. Kierowcom, którym zabrano jeden z trzech pasów najwyraźniej trudno było przyzwyczaić się do zmian, bo już od rana - głównie z przyzwyczajenia - korzystali z pasa przeznaczonego autobusom.

Przypomnijmy: poza pojazdami komunikacji miejskiej z wydzielonego pasa mogą korzystać także taksówki, jednoślady oraz służby miejskie i ratunkowe.

  • Buspas ma ułatwić i przyspieszyć funkcjonowanie autobusów miejskich w centrum Gdańska.
  • Kierowcy dostali nieformalnie kilka dni na przyzwyczajenie się do nowych warunków na Podwalu Grodzkim.
  • Dotychczas autobusy tkwiły tu w korkach i już na pierwsze przystanki na trasie przyjeżdżały mocno opóźnione.
  • Buspas na Podwalu Grodzkim zaczyna się przy zjeździe z Błędnika.
  • Otwarcie buspasa ma związek z oddaniem do użytku Nowego Podwala Grodzkiego.

Część kierowców, których obserwowaliśmy zarówno przed, jak i w trakcie popołudniowego szczytu, wjeżdżała na buspas z Wałów Piastowskich. Większość z nich o tym, że łamie przepisy, orientowała się po zobaczeniu napisu "BUS" i jeszcze przed dworcem zjeżdżała na środkowy pas.

Inni albo ignorowali nowe oznakowanie, albo nie zdawali sobie sprawy, że korzystają z pasa przeznaczonego pojazdom uprzywilejowanym. Tablice rejestracyjne aut jeżdżących po buspasie sugerują, że część kierowców na co dzień nie jeździ po Gdańsku.

Jak ustaliliśmy, służby - w tym głównie policja - na razie bacznie przyglądają się sytuacji i dają kierowcom kilka dni na przyzwyczajenie się do nowych warunków. Jeśli po tym czasie kierowcy nadal będą łamać przepisy, będą musieli liczyć się z konsekwencjami.

- W związku ze zmianą organizacji ruchu drogowego w tym miejscu, policjanci będą sprawdzać w jaki sposób przebiega tam ruch kołowy. Tak jak dotychczas będziemy zwracać uwagę i reagować na naruszanie przepisów przez kierowców. Apelujemy do kierujących aby nie jeździli na pamięć i zwracali uwagę na obowiązujące w tym miejscu nowe oznakowanie - tłumaczy asp. Karina Kamińska, rzecznik prasowy Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
Za jazdę po buspasie kodeks wykroczeń przewiduje mandat w wysokości 100 zł i 1 pkt. karny. Kolejne 100 zł można dostać za wjazd na buspas i przekroczenie ciągłej linii.

W poniedziałkowe popołudniu przekonaliśmy się, że otwarcie buspasa i Nowego Podwala Grodzkiego nie tylko przyśpieszyły kursowanie autobusów, ale i nie zwiększyły korków w samym centrum miasta. Jednak jak mówią drogowcy i policjanci, na wyciąganie głębszych wniosków trzeba jednak poczekać kilka dni.

Opinie (368) 7 zablokowanych

  • No i skuterkiem nie będę musiał między samochodami się przeciskać :)

    • 0 0

  • będą stłuczki

    Dziś wyjeżdżałem spod dworca na buspas i nagle mi przed nosem zza autobusu na buspas wjeżdża rozpędzony samochodzik, który skręca do tunelu. Na pewno będą tam stłuczki. Bezmyślnych nie brakuje.

    • 4 0

  • Widziałem (13)

    Świetny pomysł. Osobowe grzecznie korzystały z dwóch pozostałych pasów, jedynie kurierzy i dostawczaki byli niesubordynowani

    • 183 27

    • Skoro uberowców traktują jak Taxi to mogą (4)

      oni śmiało jechać bus pasem.

      • 9 6

      • No nie, bo taksówki płacą specjalne podatki na ten cel (3)

        Jeśli Uber zacząłby takie dodatkowe podatki płacić - jak najbardziej.

        • 0 6

        • (1)

          Jakie podatki? 250zł rocznie za licencje, która uprawnia ich do przewozu osób, a tak na poważnie pozwala wozić koguta z napisem taxi na dachu i korzystać z buspasów. Droższa jest kasa fiskalna i taksometr w aucie niż licencja.

          • 3 3

          • które to jednak taksówkarze posiadają, w przeciwieństwie do ubera :)

            Nie mam nic przeciwko uberowi. Sądziłem, że taksówki mają dodatkowe opłaty w mieście właśnie za możliwość korzystania z nie do końca powszechnie dostępnej infrastruktury.

            Moim zdaniem powinna taka dodatkowa opłata istnieć.

            • 3 0

        • Jakież to podatki płacą taksówkarze?

          Mandat to nie podatek :)

          • 6 2

    • nik (1)

      Oznakowanie od strony Madisona i dla zawracających niestety jest mocno nieczytelne.

      • 5 0

      • widocznie złej farby minister transportu użył

        • 1 0

    • a czemu wlasciwie dostawczaki i kurierzy

      nie moga korzystac?

      oni tez jak taxi pracuja jezdzac autem
      w czym oni gorsi od taksiarzy?

      • 5 3

    • czyli rozwiązania z użyciem farby działają (2)

      tanio, szybko i skutecznie

      • 40 4

      • (1)

        Szczurek pionierem transportu.

        Może jakiś pomnik mu sie należy?

        • 12 7

        • Szczurek nawet buspasy zgapil z Gdanska. No i w gdyńskiej wersji buspasy często maluje się na dziurawych drogach bo wyremontować "się nie da"

          • 16 5

    • Bardzo dobry pomysł. Buspasów powinno być więcej.

      • 55 17

    • Do pierwszych mandatów

      • 38 4

  • CIEkawe

    że nie kursowały do poludnia autobusy 184 i 283??.Co na to ZKM Gdańsk??.

    • 2 0

  • Doświadczyłem niespodziewanego lądowania na lewoskręcie w Rajską po zjeździe z Błędnika

    Podobnie taksówkarz przede mną i ktoś za mną. Trzeba było swoje odczekać, by wrócić na właściwy pas.

    • 1 1

  • Teraz niech zrobią jeszcze na Trakcie Św. Wojciecha

    Ale bez jednośladów!

    • 1 3

  • Buspas w centrum poroniony pomysł (2)

    Jeżdże tamtędy od lat 70-ch i nigdy jeszcze nie było tak zle jak jest od kilku lat na tym odcinku od Błędnika do węzła Hucisko. Zatory, najbardziej kolizyjny węzęł i teraz dobicie komunikacji wyłączonym pasem dla busów. Półśrodki stosowane przez władze Gdańska w małym stopniu rozwiązują problem komunikacyjny w mieście, często wręcz dodatkowo utrudniają. Niebezpiecznym pomysłem drogowców jest zawijanie pasów na jezdni jak na nieuregulowanej rzece ( np. za wiaduktem ul. Kołobrzeska i teraz po wprowadzeniu buspasa w centrum) )co często prowadzi do dezorientacji kierowców, gdy jadą ściśle jeden za drugim i nie mają możliwości wcześniej dostrzec zakręcającego pasa. To tylko chore umysły gdańskich drogowców mogły na cos takiego wpaść, by zamiast poprawiać bezpieczeństwo to je z rozmysłem pogarszają. Nie wspomnę już o zdewastowanych nawierzchniach ulic, których w Gdańsku jest coraz więcej....

    • 7 10

    • A ty prawo jazdy w paczce czipsow znalazłeś? jeżdżę tamtedy i problemu nie widzę.

      • 0 1

    • Brednie.

      Nic tam się nie korkuje, przejazd jest płynny do Huciska. Wystarczy tylko być czujnym i szybko ruszać ze świateł. Aha, jakby co to tunel pod FG jest pusty, nikt tamtędy nie jeździ, a korki przed Huciskiem są jak dawniej. Nie wiem czy janusze nie potrafią znaleźć wjazdu, czy boją się autobusów stojących na przystanku.

      • 1 2

  • jak powstał bus pas ? wybudowali ? nie , pomalowali łał ale wyczyn na miarę budynia apartamentowca

    • 6 3

  • (1)

    Powinien nad buspasem być zainstalowany foto radar. Cwaniaki niech płacą!

    • 14 5

    • A co da fotoradar? Fotoradar służy do mierzenia prędkości.

      • 2 0

  • (1)

    Jak mam teraz jechac od zieleniaka w stronę opery?

    • 1 1

    • W prawo i prosto przez wiadukt.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane