• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Buspas w centrum Gdańska na razie zdaje egzamin

Maciej Korolczuk
4 czerwca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 

Od soboty autobusy miejskie sprawniej przejeżdżają przez centrum Gdańska. Na Podwalu Grodzkim i Wałach Piastowskich zobacz na mapie Gdańska powstał buspas, z którego w pierwszych dniach korzystają także zwykli kierowcy. Zwężenie jezdni przy dworcu z trzech do dwóch pasów oraz udostępnienie dla kierowców Nowego Podwala Grodzkiego nie tylko przyspieszyło kursowanie autobusów, ale także nie spowodowało większych korków przy dworcu.



Czy w Trójmieście powinny powstawać kolejne buspasy?

Z buspasa najbardziej zadowoleni są pasażerowie miejskich autobusów. Dotychczas linie kursujące z pętli przy Jana z Kolna przez centrum Gdańska już na dojeździe do dworca głównego łapały od kilku do nawet kilkunastu minut opóźnienia. W korku stały i na Wałach Piastowskich i na Podwalu Grodzkim, w jednym czasie w zatorze między placem Solidarności a Huciskiem potrafiło utknąć nawet 20 autobusów.

Od soboty sytuacja diametralnie się zmieniła, ale dopiero w poniedziałkowe popołudnie można było przekonać się o skali zmian w organizacji ruchu w centrum Gdańska. Kierowcom, którym zabrano jeden z trzech pasów najwyraźniej trudno było przyzwyczaić się do zmian, bo już od rana - głównie z przyzwyczajenia - korzystali z pasa przeznaczonego autobusom.

Przypomnijmy: poza pojazdami komunikacji miejskiej z wydzielonego pasa mogą korzystać także taksówki, jednoślady oraz służby miejskie i ratunkowe.

  • Buspas ma ułatwić i przyspieszyć funkcjonowanie autobusów miejskich w centrum Gdańska.
  • Kierowcy dostali nieformalnie kilka dni na przyzwyczajenie się do nowych warunków na Podwalu Grodzkim.
  • Dotychczas autobusy tkwiły tu w korkach i już na pierwsze przystanki na trasie przyjeżdżały mocno opóźnione.
  • Buspas na Podwalu Grodzkim zaczyna się przy zjeździe z Błędnika.
  • Otwarcie buspasa ma związek z oddaniem do użytku Nowego Podwala Grodzkiego.

Część kierowców, których obserwowaliśmy zarówno przed, jak i w trakcie popołudniowego szczytu, wjeżdżała na buspas z Wałów Piastowskich. Większość z nich o tym, że łamie przepisy, orientowała się po zobaczeniu napisu "BUS" i jeszcze przed dworcem zjeżdżała na środkowy pas.

Inni albo ignorowali nowe oznakowanie, albo nie zdawali sobie sprawy, że korzystają z pasa przeznaczonego pojazdom uprzywilejowanym. Tablice rejestracyjne aut jeżdżących po buspasie sugerują, że część kierowców na co dzień nie jeździ po Gdańsku.

Jak ustaliliśmy, służby - w tym głównie policja - na razie bacznie przyglądają się sytuacji i dają kierowcom kilka dni na przyzwyczajenie się do nowych warunków. Jeśli po tym czasie kierowcy nadal będą łamać przepisy, będą musieli liczyć się z konsekwencjami.

- W związku ze zmianą organizacji ruchu drogowego w tym miejscu, policjanci będą sprawdzać w jaki sposób przebiega tam ruch kołowy. Tak jak dotychczas będziemy zwracać uwagę i reagować na naruszanie przepisów przez kierowców. Apelujemy do kierujących aby nie jeździli na pamięć i zwracali uwagę na obowiązujące w tym miejscu nowe oznakowanie - tłumaczy asp. Karina Kamińska, rzecznik prasowy Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
Za jazdę po buspasie kodeks wykroczeń przewiduje mandat w wysokości 100 zł i 1 pkt. karny. Kolejne 100 zł można dostać za wjazd na buspas i przekroczenie ciągłej linii.

W poniedziałkowe popołudniu przekonaliśmy się, że otwarcie buspasa i Nowego Podwala Grodzkiego nie tylko przyśpieszyły kursowanie autobusów, ale i nie zwiększyły korków w samym centrum miasta. Jednak jak mówią drogowcy i policjanci, na wyciąganie głębszych wniosków trzeba jednak poczekać kilka dni.

Opinie (368) 7 zablokowanych

  • Bus pas powinien byc rowniez dla kierowcow Ubera. (2)

    Czesto jezdze tamtedy po klientow. Czy ktos wie czy Uber moze jechac bus pasem ?

    • 10 24

    • Nie powinien

      Bo się rozbijacie,vide: Orunia

      • 4 2

    • Na Krymie sobie możesz pojeździć buspaem ale nie u nas!

      • 2 3

  • Jeszcze Pas rowerowy w jezdni należy zrobić i będzie jak w cywilizowanym mieście (3)

    • 9 19

    • (2)

      Gdybyl jezdzil sam to ok ale z 5letnią corka nigdy nie pojechalibysmy rowerami po buspasie przy tak ruchliwej ulicy

      • 1 2

      • (1)

        Dzieci do lat 10 nie mogą poruszać się po Drodze Dla Rowerów jak i Pasie Ruchu dla Rowerów w jezdni.

        W takim przypadku jeździłbym chodnikiem z dzieckiem tak jak nakazują przepisy.

        • 4 2

        • Ścieżka rowerową jeździ się znacznie wygodniej niż chodnikiem w centrum pełnym ludzi

          • 0 0

  • A miało być tak pięknie... (15)

    ...z tramwajami. A tu, nie dość, że drogie w utrzymaniu, szerokie torowisko, to obok jeszcze buspas... Jazda. Dowód na to, jak mało efektywna jest zbiorowa komunikacja.

    • 11 23

    • (14)

      Według ciebie prywatna jest efektywniejsza?
      Najbardziej efektywna jest rowerowa ale u nas o rowerach się co najwyżej dużo gada ( propaganda na całego), a nic nie robi (infrastruktury odpowiedniej brak )

      • 6 7

      • infrastruktura jest jak trzeba - można mówić jedynie o jej niedostatku w wielu miejscach. (5)

        najważniejsze jest uznanie, że drogi dla rowerów buduje się nie po to, by odmówić prawa rowerzystom do korzystania z jezdni.

        • 2 6

        • Jak trzeba?. Widocznie na rowerze czy pieszo się nie poruszasz skoro tak twierdzisz (2)

          • 1 2

          • poruszam się rowerem częściej niż sobie wyobrażasz (1)

            ale myślę pozytywnie.

            To pomaga w wielu sytuacjach.

            A konkretnie to co proponujesz w celu jej ulepszenia?

            • 0 1

            • Ja poruszam się codziennie 30km.

              wystarczy żeby była ciągła. To tak na dobry początek.
              Jak nie mają zamiaru robić ciągłości to umożliwić jazdę po jezdni.
              Dziś robią 100m DDR, a dalej zwykły chodnik i to w samym centrum miasta.

              • 4 1

        • infrastruktura jest...

          ...kiepska, droga i źle "alokowana". A rowerzyści na ulicy... Cóż, wystarczy debili w samochodach, ci rowerowi doprowadziliby do przekroczenia masy krytycznej.

          • 0 4

        • To może lepiej nie budować?

          Skoro to pchanie pieniędzy psu w d*pę.

          • 1 3

      • rowerowa jest... (7)

        ...póki co najdroższa. Jej efektywność znacznie ograniczona, niemal wyłącznie do wożenia własnej osoby, i to bez np. Narzędzi pracy (o ile to coś więcej niż laptop). O jej "efektywności" świadczą także miejsca dla rowerów w środkach komunikacji zbiorowej, no i natężenie ruchu rowerowego w okresie listopad-marzec.

        • 6 7

        • (6)

          O czym ty piszesz. Zdecydowana większość ludzi pracuje stacjonarnie i nie potrzebuje żadnych "narzędzi pracy" ze sobą wozić.

          • 8 6

          • znaczna część ludzi... (5)

            ...nie jeździ samochodem sama (wożąc np. dziecko do szkoły/ przedszkola). Sam kupiłem rower, by jeździć do pacy, ale uwierz-nie mam szans z powodów rodzinnych.
            Znaczna część osób w drodze do domu robi zakupy. Dla 3-4 osobowej rodziny (tak, wiem, to patologia) zakupy na rowerze wozi się kiepsko. Z narzędziami (lub samochodem jako narzędziem) jeździ więcej osób niż sądzisz.

            • 6 5

            • (4)

              Wow aż 4 osobowa?
              Jeszcze pokolenie wcześniej 6-7 osobowe rodziny to była norma.
              Jak oni przetrwali bez samochodu ;)

              gdzie ty mieszkasz ze musisz zakupy wozić? sklepów na miejscu nie masz?

              • 6 5

              • No właśnie

                Nasi prapradziadowie boso do szkoły pięć kilometrów chodzili (jeśli akurat jakaś była), a teraz się samochodów zachciewa!

                • 4 5

              • proste

                12-latek sam dymał do roboty. Pieszo. Nie było problemu.

                • 1 1

              • gdzie bym nie mieszkał... (1)

                ...to mimo, że w okolicy mam dwa centra handlowe, to rzadko tam robię zakupy. Ot, taki mam kaprys, że dziadostwo z nich mi nie podchodzi. Ani jakością, ani ceną. Ale inni walą tysiącami i targają po 20kg/wózek. Rowerów tu jak na lekarstwo.

                • 2 2

              • To po co kupowales na takim za*upiu?

                • 1 1

  • Już sam tytuł mnie rozbawil... Czy wy widzicie co się dzieje dzisiaj w raporcie??? Myślicie że dlaczego zdaje egzamin narazie - bo połowa autobusów nie wyjeżdża z bazy!!!!

    • 12 10

  • kiedy pas dla wozkow z dziecmi ? (1)

    • 6 6

    • Już coś takiego wymyślili. Nazywa się chodnik

      • 2 0

  • Trudno trochę skręcić w prawo za browarem. Trzeba przeciąć buspas na krótkim odcinku.

    • 4 1

  • a dlaczego na Podwalu Przedmiejskim trwa likwidacja buspasa ? (2)

    Tam z autobusami nikt się nie liczy.
    Mają teraz stać w korkach ?

    • 1 6

    • Trwa remont i jest czasowa zmiana organizacji ruchu.

      • 5 0

    • remontu nie widzisz?

      • 5 0

  • a samochody elektryczne?

    mógłby zarządca gdański dostosować się do obowiązującego prawa i na znaku też umieścić stosowną informację(!), że buspasem mogą jeździć i elektryki

    • 2 8

  • Spacerowa powinna być następna (2)

    • 8 2

    • dobry pomysł, wyznaczyć buspasy na całej długości

      jeden w górę, a drugi w dół i znikną korki na Spacerowej

      • 7 1

    • Masz pkm

      • 3 1

  • Znakomity pas szczegolnie gdy pozostale zablokowane slupkami bo remont

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane