• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Buspasa nie będzie, ale są inne pomysły na odkorkowanie centrum Gdańska

Maciej Korolczuk
10 stycznia 2024, godz. 07:00 
Opinie (518)
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
Wydłużenie buspasa z Huciska do zatoki przy Forum Gdańsk miało usprawnić ruch autobusów, ale pomysł na razie zarzucono. Są jednak inne propozycje, które po wdrożeniu mają zmniejszyć korki w centrum Gdańska. Wydłużenie buspasa z Huciska do zatoki przy Forum Gdańsk miało usprawnić ruch autobusów, ale pomysł na razie zarzucono. Są jednak inne propozycje, które po wdrożeniu mają zmniejszyć korki w centrum Gdańska.

Zmiana organizacji ruchu na parkingu Forum GdańskMapka, znaki informujące o wolnych miejscach postojowych na dojeździe do galerii i wyższe ceny za postój w chwili dużego natężenia ruchu to pomysły urzędników i zarządcy centrum na zmniejszenie korków w centrum Gdańska. Czy usprawni to funkcjonowanie komunikacji miejskiej? Obecnie autobusy najpierw tkwią w korkach, a potem nie mieszczą się w zatoce przy Bramie WyżynnejMapka. Sytuację miało poprawić wydłużenie buspasa z Huciska do Bramy Wyżynnej, ale z planów nic nie wyszło.



Jak zmniejszyć korki wokół Forum Gdańsk?

Gdy wiosną 2022 r. urzędnicy wydłużyli o 100 m buspasPodwala Grodzkiego do HuciskaMapka, słychać było głosy, że choć kierunek działania jest słuszny, to niewystarczający, a pas dla autobusów komunikacji miejskiej powinien sięgać dalej - aż do zatoki autobusowej przy Forum Gdańsk.

Sceptycy nie pomylili się.

Autobusy szybciej dojeżdżały do Huciska, ale tylko tam. Dalej turlały się (i nadal tak jest) w korku, który zwłaszcza w piątkowe popołudnia i soboty kompletnie paraliżuje ruch między Huciskiem a węzłem Groddecka.

Kamera w autobusie sprawdzi, kto jeździ po buspasie Kamera w autobusie sprawdzi, kto jeździ po buspasie

Buspas z Podwala Grodzkiego do Huciska został wydłużony o 100 m wiosną 2022 r. Na razie dłuższy nie będzie. Buspas z Podwala Grodzkiego do Huciska został wydłużony o 100 m wiosną 2022 r. Na razie dłuższy nie będzie.

Duże opóźnienia autobusów



W korkach nerwy, czas i pieniądze tracą nie tylko kierowcy, ale też pasażerowie oczekujący przy Forum Gdańsk na autobusy jadące w kierunku Traktu św. Wojciecha. Choć widzą swój autobus, to często muszą czekać na niego od kilku do nawet kilkunastu minut, o czym napisał ostatnio nasz czytelnik pan Dawid.

- Czekamy na autobus 189 na przystanku Brama Wyżynna. Autobus widoczny z daleka w rejonie Huciska, do przystanku 500 m jedzie 16 minut! Po wjechaniu na przystanek kolejne 9 minut czekania, aby wyjechać z przystanku Brama Wyżynna w stronę Oruni. To jakiś dramat. Problem jest od lat, ale teraz coraz bardziej się nasila. Przez jedno centrum handlowe stoi pół miasta. Według mnie powinien zostać wydzielony specjalny pas dla komunikacji miejskiej. To choć trochę by pomogło zmniejszyć uciążliwości dla osób korzystających z komunikacji miejskiej w Gdańsku.


I choć takie plany były, to póki co skończyły one w urzędniczej zamrażarce. Dlaczego?

- Faktycznie powstał projekt na wydłużenie buspasa na odcinku od skrzyżowania Hucisko do przystanku Brama Wyżynna, został on jednak wstrzymany z uwagi na poważne ryzyko blokowania węzła Hucisko w tym ruchu tramwajów - tłumaczy nam Agata Lewandowska, miejski inżynier ruchu. - Niewykluczone, że wrócimy do tego rozwiązania, możliwe, że w zakresie tymczasowej organizacji ruchu. Należy mieć na uwadze, że obszar skrzyżowań w ścisłym centrum jest bardzo wrażliwy na wszelkie zmiany, a ich konwencje powodują bardzo duże utrudnienia.
18:49 2 GRUDNIA 23

Autobus 132 nie zatrzymał się na przystanku (51 opinii)

Bardzo nie pozdrawiamy kierowcy autobusu linii ,,132,, BP TOUR,
Który nie zatrzymał się na przystanku ,, Brama Wyżynna,, ludzie czekają na opóźniony autobus, kierowca stwierdził że stanie na pasie zieleni, ten kto zdąży dobiec z wózkami do drzwi to wsiądzie, inni niech idą z buta, mam nadzieję że utną panu świąteczną pensje za Pana życzliwość.
Bardzo nie pozdrawiamy kierowcy autobusu linii ,,132,, BP TOUR,
Który nie zatrzymał się na przystanku ,, Brama Wyżynna,, ludzie czekają na opóźniony autobus, kierowca stwierdził że stanie na pasie zieleni, ten kto zdąży dobiec z wózkami do drzwi to wsiądzie, inni niech idą z buta, mam nadzieję że utną panu świąteczną pensje za Pana życzliwość.
Zobacz więcej


Są pomysły na usprawnienie ruchu wokół Forum Gdańsk



Mimo to urzędnicy mają nadzieję, że problem korków wokół Forum Gdańsk uda się wkrótce choć trochę zmniejszyć.

Pierwszym działaniem były zmiany wprowadzone na samym parkingu centrum handlowego, polegające na usprawnieniu organizacji parkowania. Jednak, jak przyznaje Lewandowska, z obserwacji w terenie wynika, że kierowcy ignorują komunikaty wyświetlane na tablicach parkingowych, co powoduje blokowanie przejazdów na kolejne poziomy.



- Zapobiegać temu będą szlabany zamykające wjazd na zapełniony poziom parkingu. Zaproponowaliśmy też zarządowi galerii podwyższenie cen za parkowanie, szczególnie w okresach dużego natężenia, co pozwoliłoby na zachowanie większej wydajności parkingu przez zwiększenie rotacji i zmniejszenie zajętością miejsc - mówi Lewandowska. - Kolejnym krokiem omówionym z zarządem galerii jest zmiana w organizacji ruchu na czas zapełniania się parkingu. Ma to być dynamicznie zmieniająca się tymczasowa organizacja ruchu, odcinająca dopływ pojazdów do zapełnionego parkingu, co udrożni sąsiednie skrzyżowania na węźle Groddecka i na ul. Okopowej. Liczę, że zajmiemy się tym projektem jeszcze w styczniu. Rozbudowany ma być także system informacji parkingowej w postaci aktywnych znaków drogowych na dojeździe do Forum.
Nasze dwie propozycje to umożliwienie kierowcom jazdę w lewo z Huciska w 3 Maja i poprowadzenie ruchu autobusów górą, a nie dołem przez węzeł Śródmieście. Nasze dwie propozycje to umożliwienie kierowcom jazdę w lewo z Huciska w 3 Maja i poprowadzenie ruchu autobusów górą, a nie dołem przez węzeł Śródmieście.

Dwie zmiany można zrobić od ręki



W zanadrzu pozostają jeszcze dwie zmiany, które urzędnicy mogą wprowadzić niskim kosztem i w zasadzie od ręki.

Pierwsza to umożliwienie kierowcom skrętu w lewo z Huciska w ul. 3 Maja. Obecnie to niemożliwe, przez co kierowcy jadący w kierunku Forum Gdańsk z Podwala Grodzkiego albo Huciska muszą objechać centrum, przez co dociążają węzeł Groddecka i wydłużają korki na Okopowej i Wałach Jagiellońskich.

Zakaz skrętu w lewo z Huciska w 3 Maja niepotrzebnie dociąża węzeł Groddecka i wydłuża korek na Okopowej i Wałach Jagiellońskich. Zakaz skrętu w lewo z Huciska w 3 Maja niepotrzebnie dociąża węzeł Groddecka i wydłuża korek na Okopowej i Wałach Jagiellońskich.
Co na to urzędnicy?

- Dopuszczenie skrętu w lewo na skrzyżowaniu Hucisko - 3 Maja wymaga przebudowy sygnalizacji świetlnej - rozkłada ręce Lewandowska. - Relacja skrętu w lewo może w tym miejscu odbywać się jedynie na sygnale kierunkowym. Wymagałoby to wydzielenia pasów lewych wyłącznie dla tej relacji, co spowoduje zmniejszenie przepustowości na relacji głównej w kierunku ul. Kartuskiej. Wiąże się to także z przebudową sygnalizacji, bo obecne maszty nie mają dostatecznej nośności dla kolejnego sygnalizatora.


To może drugie rozwiązanie? Polegałoby ono na przyspieszeniu autobusów wyjeżdżających z zatoki przy Forum Gdańsk w kierunku Traktu św. Wojciecha. Zamiast wciskać się w korek na Okopowej, autobusy buspasem poprowadzonym po jednym z dwóch pasów łącznicy wjeżdżałyby płynnie na węzeł Śródmieście, a następnie pokonywałyby go górą, a nie - tak jak teraz - dołem. Do pełni szczęścia brakuje tylko usunięcia z węzła betonowego wygrodzenia.

Niestety do tego pomysłu urzędnicy również odnoszą się z dystansem. W tym przypadku kłopotliwa miałaby być przeplotka buspasa ze zwykłym prawoskrętem z Okopowej w ul. 3 Maja.

  • Na wjeździe na węzeł Śródmieście jest nawet wytyczony buspas, którym - po usunięciu barier - można by przejechać skrzyżowanie na wprost i pokonać zakorkowaną Okopową górą, a nie dołem.
  • Obecnie uniemożliwiają to betonowe bariery na węźle Śródmieście.

Miejsca

Opinie (518) ponad 10 zablokowanych

  • Likwidacja naziemnych przejść dla pieszych, powrót pieszych do tuneli (12)

    Samobójstwem dla ruchu ulicznego ( każdego - pieszego i samochodowego) są naziemne przejścia. W centrum Gdańska ( z wyjątkiem zabytkowego głównego miasta) priorytetem powinien być ruch kołowy, przejścia do tuneli. Sami piesi skorzystają na tym szybciej się przemieszczając autobusami dzięki temu

    • 208 81

    • A do tego usuwanie pasów (1)

      Na wiadukcie włodarze zamalowali jeden pas w myśl zasady - utrudnimy i uprzykrzymy autom ruch to na bank się go ograniczy a potem zdziwienie, że korki rosną. Zaraz na armii krajowej też bedą usuwać 1 pas (bo bedą wymalowywać drogę rowerową na Chełm) i znów będzie zdziwienie, że korki się zwiększyły

      • 2 1

      • korki generuje nadmiar samochodów

        jeśli nie będzie się poprawiać komfortu i bezpieczeństwa ruchu niezmotoryzowanych (pieszych i rowerzystów) to miasto obumiera dosłownie i w przenośni dusząc się od nadmiaru spalin i hałasu.

        • 0 0

    • przebyłeś tu z lat 90?

      • 1 1

    • Absolutnie się nie zgadzam (2)

      Centrum miasta jest dla ludzi, a nie samochodów. Jako pieszy dużo chętniej korzystam z przejść naziemnych niż podziemnych. Jako kierowca akceptuję fakt, że to ja sobie wygodnie siedzę i grzeje mnie w dupkę, więc mogę poczekać w przeciwienstwie do pieszych na których pada, wieje i mrozi.

      • 32 24

      • Centrum owszem

        ale nie droga przelotowa przez miasto (jedyna)

        • 1 3

      • No właśnie, w tunelu by na nich nie wiało i nie padało

        • 9 6

    • wybudujcie jeszcze ze dwie galerie

      • 1 3

    • (2)

      Samochody trzeba wypchnąć z miasta, a nie pieszych to jest jedyny sposób na korki. Po drugie nie budować centrów handlowych w samym centrum miasta i parkingów kubaturowych. Czy my musimy popełniać wszystkie błędy krajów zachodnich?

      • 13 9

      • FOrum wypchnac z miasta i skoncza sie korki, podniesc ceny parkingow to miasto samo umrze (1)

        • 8 2

        • Wszystko wypchnąć z miasta i zmusić ludzi do jeżdżenia po każdą pierdołę za obwodnicę?

          Świetny pomysł, na pewno nie spowoduje to korków.

          • 8 6

    • zabojstwem na logice jest pisanie takich kocopołó

      jak od lat '60 mamy i badania i przykłady empiryczne, że jest odwrotnie. ruch bezkolizyjny na powierzchni to zabójstwo miasta. chcesz mieszć w Detroit, to się wyprowadź, a nie zmuszaj innych do takich rozwiązań

      • 19 12

    • Ja proponuję odrotnie

      Samochody pod ziemie, ludzie na powierzchnię.

      Ludziom już się mózgi lasują z braku ruchu. Samochody ważniejsze do ludzi.

      • 47 22

  • Dramat (18)

    Kto w takich miejscach pozwala na budowę centrów handlowych powinny być zlokalizowane na obrzeżach miasta a nie w centrach
    A tak mamy to ci mamy przy galeri Baltyckiej jet ten sam problem więc ktoś powinien uczyć się na błędach ale nie w naszym kraju

    • 313 41

    • centra handlowe zostały u nas pobudowane na wzór tych z USA (5)

      z tym że w USA są one zlokalizowane na obrzeżach miast i są przeznaczone dla ludzi, którzy mieszkają poza miastem bo w mieście są dostępne wszystkie usługi i handel. U nas zrobiono to odwrotnie i postawiono centra handlowe w środku miasta tym samym zabijając handel miejski i generując korki przez ściągniecie ludzi spoza miasta.

      • 7 4

      • centra handlowe na wzór USA ale na starym mieście

        dokładnie!

        • 1 0

      • (1)

        Tak wywalcie wszystkie duże sklepy wielkopowierzchniowe za Obwodnice. Mieszkańcy zadowolą się małymi sklepami osiedlowymi

        • 1 0

        • XD

          Wszystko z Żaby

          • 1 0

      • NIe są tak jak tam

        Tam wokół centrów handlowych są parkingi o powierzchni czasami kilka razy większej od powierzchni handlowej, to samo szpitale albo stadiony.

        • 1 1

      • Skad to wiesz? Net? Czy moze przysnilo cie sie? W jakim stanie byles, ze mieszkajac w miescie nie jezdziles na obrzeza?

        • 3 3

    • No właśnie nie (7)

      Gdy są w centrum miasta to łatwiej dojechać rowerem/autobusem/tramwajem/SKM/pociągiem albo dojść ,,z buta". A gdy centrum handlowe jest na obrzeżach to jest możliwość dojechania tylko autem co generuje dodatkowy sztuczny ruch. Idealnym przykładem jest Auchan na Kokoszkach, Fashion House na Szadółkach albo Galeria Osowa gdzie co sobotę jest totalny paraliż.

      • 38 21

      • (3)

        łatwiej komu? wiekszosc mieszkanców została wypchnieta na obrzeza i marne szanse, ze beda soboty spedzac w komunikacji, zeby zrobic zakupy w centrum

        • 20 5

        • Aż tak ciężko zostawić samochód na P&R i przejechać 15 minut kolejką, albo 20 tramwajem? (2)

          I tak więcej stracisz w korku na parkingu.

          • 6 11

          • Jakim P&R?

            • 1 1

          • Aż tak ciężko nie budować dróg w centrum? Zamknąć wszystkie i ludzie przesiądą się do tramwai i skm

            • 2 4

      • (1)

        W takim razie centrum handlowe w centrum miasta nie powinno mieć parkingu

        • 5 1

        • Wtedy Janusze, co muszą po bułki pojechać samochodem, pozastawiają okoliczne ulice.

          • 6 2

      • Zgadzam się. Na soboty parking przy Galeri powinien byc bezpłatny na 30min, potem 10zł za każdy kwadrans.. Samochód można zostawić 500m dalej, na parking piętrowym przy wiadukcie. małe zakupy mozna donieść, po większe wrócić i dwa kwadranse starczą na wyjście z dużym towarem

        • 5 11

    • popieram, zburzyć ten okropny moloch

      a dzieciaki do mądrych książek, a nie galerie zwiedzać.

      • 1 2

    • (1)

      no jak to kto,pozwolil wasz ukochany Adamowicz za łapówy. Teraz gruba zonka z dzieciorami zyja jak paczki w masle, kilkanascie mieszkan i pokazne konto, i sie z was smieja bidoki

      • 21 6

      • eeej ejjj, nie ładna tak mówic na przedstawicieli długonosego plemienia, o nich tylko dobrze albo wcale...

        • 4 1

    • Adamowicz

      To adamowicz dał zgodę

      • 12 0

  • (15)

    Ciekawe kiedy ludzie zrozumieją, że jedynym sposobem na mniejsze korki jest mniejsza ilość samochodów? Jakikolwiek działania nic nie zmienią kiedy samochodów przybywa.

    • 5 11

    • (3)

      Wszystkie łapki w dół świadczą o ułomności społeczeństwa, które ma strasznie wyprane mózgi, a więc stójcie drogowi troglodyci. Będzie tylko gorzej.

      • 0 1

      • Czopku, jakby komunikacja była sensowną alternatywą to ludzie by jeździli (1)

        • 0 0

        • Domagaj się lepszej komunikacji czopku a nie dróg.

          • 1 0

      • Po prostu w Polsce raktywiści to margines

        Zieloni Khmerzy nie wyprali jeszcze Polakom mózgów

        • 0 1

    • (4)

      I po co ten minus? Świadczy to o tym, że kompletnie nie rozumiesz problemu i będzi tylko gorzej. Zmienić nawyki, zmienić środek transportu, ale jeśli ktoś chce zostawiać każdego dnia kilka godzin swojego życia stojąc w korku i się denerwująć to jego sprawa, tylko przetsańcie pisać durne artykuły o problemie który sami stwarzacie. To tak jak gdyby alkoholik użalał się, że nim jest ale jednocześnie rządał łatwiejszego dostępu do alkoholu.

      • 1 3

      • (2)

        komunikacja musi byc szybka i bezpieczna, czy to rowerowa czy miejska inaczej wygra auto

        • 2 0

        • (1)

          Tylko do pewnego momentu w którym wszystko stanie. A ten moment nadchodzi, wtedy ludzie zrozumieją, że auta należy uzywać z głową.

          • 1 2

          • No i co wtedy?

            Autobusy przewożą 30% za 500 miloonow . A skąd kolejne 500 na kolejne 30%

            • 1 1

      • Przecież to oczywiste że problem kaca można rozwiązać tylko łatwiejszym dostępem do alkoholu o poranku.

        • 1 0

    • (3)

      Ciekawe kiedy urzędnicy zrozumieją, że im więcej mieszkańców tym więcej samochodów, więc jeśli dają deweloperowi zgodę na budowę osiedla to muszą też rozbudować drogi? Jak nie ma miejsca na rozbudowę drogi to nie dawać zgody na nowe osiedle.

      • 3 2

      • I co pomogą te drogi skoro wszyscy jada do centrum? Będzie tylko gorzej bo centrum nie rozciągnie się jak balon.

        • 0 1

      • (1)

        To jest złe myslenie, czy tego chcemy czy nie musimy ograniczyć ilość aut. W duzych aglomeracjach musi byc sprawna komunikacja miejska różnego typu. To co się dzieje doprowadzi do tego, że będzie ograniczana ilość aut w rodzinie. Teraz dochodzi do patologicznej sytuacji, że jedna rodzina posiada np. trzy samochody, to ludzie sami napędzają tą chorą sytuacje. Ale z tego co widać w komentarzach będzie tylko gorzej.

        • 0 3

        • Gdansk ma Fale za 200-300mln ? a nie sprawna komunikacje

          • 3 0

    • (1)

      wtedy kiedy będą mieli alternatywę, obecnie jej brak - komunikacja miejska to kucharek sześć gdzie nie ma co jeść, siec DDR jest jak sito, pieszo często nie ma jak przejsc - blotne trakty. Utrzymanie takie ze zima chodzisz jak po piasku. Dziekuje za uwage.

      • 3 0

      • No własnie o to trzenba walczyć a nie o budowę nowych dróg których wybudować się nie da, bo zwyczajnie nie ma gdzie ich budować. Tylko sprawna komunikacja może pomóc, i zmiana nawyków. W okresie letnim kiedy to możliwe przesiadka np na skutery, 125cm można na prawko kat B, pali w okolicy 2l na 100km, sprawnie szybko i tanio. Pół świata to zrozumiało, prosze sobie zobaczyć, Francja, Włochy. Można ale trzeba chcieć, a z tego co widzę dla większości byłoby lepiej gdyby zburzono cał centrum i po prostu zalano asfaltm i wymalowano na tym pasy. Wtedy mogliby wszysby spranie się przemieszczać, tylko nie wiadomo gdzie i po co?

        • 0 2

  • Jak zwykle

    w Gdańsku- jedyny pomysł urzędników to podnieść opłaty.
    Ja mam lepszy- wyburzyć ten koszmar galerię, zrobić na nowo piękny park w tym miejscu

    • 1 0

  • Może zlikwidować zbędne przejście naziemne?

    Sytuacja się bowiem pogorszyła od momentu jego budowy.

    Pomysły urzędników sprawy nie zmienią - tutaj by trzeba było właśnie zlikwidować przejście, wydłużyć buspas, umożliwić skręt w lewo z Huciska na 3 Maja i umożliwić jazdę "górą" autobusom jadącym na trakt św. Wojciecha.

    • 1 0

  • Potrzebne przemyślane działanie wieloetapowe (11)

    Wszystkie te rozwiązania mogą dać chwilowy oddech... A potem wróci do normy - czyli korków. Moim zdaniem są potrzebne kompleksowe rozwiązania:
    1. Strefa czystego ruchu - zakaz wjazdu do Śródmieścia starych pojazdów. Usunie to problem słynnych VW z lat 90 głównie gka., gwe itp.
    2. Wysokie ceny za parkowanie - ludziom powinno nie opłacać się wjeżdżać do Śródmieścia.
    3. Przemyślana i skuteczna komunikacja miejska - temat rzeka, począwszy od biletów, tras, zatłoczenia, braku synchronizacji, niewykorzystania potencjału PKM i SKM, etc, etc. Lista jest długa. Ludziom powinno opłacać się korzystać z komunikacji. Nie tylko finansowo ale też komunikacja powinna konkurować skutecznie czasem i komfortem przejazdu.
    4. Czy w Forum powinien być w ogóle taki parking??? No właśnie, koncepcja zagospodarowania tego terenu jest źle przemyślana. Mamy grzech pierworodny: budowa wielkiego centrum handlowego dla samochodziarzy. Bez sensu, gdy dookoła jest ogromny potencjał komunikacji miejskiej! Auta powinno wyrzucić się z centrum, nawet z centrów (Wrzeszcz, Oliwa etc) na obrzeża - parkingi P&R.
    5. Ograniczyć wjazd do centrum dla nie-mieszkańców. Nie mieszkasz w Śródmieściu - nie wjeżdżasz autem.
    To tak na gorąco. Może w końcu ktoś władny pomyśli kompleksowo a nie tylko krótkoterminowo i nieskutecznie?

    • 20 54

    • Ludzie jadą do pracy, potem do szkoły po dzieci, gdzieś zakupy "po drodze" (3)

      Często niemożliwe jest to zrealizować jadąc komunikacją miejską, zwłaszcza, że i praca i szkoła/żłobek/przedszkole funkcjonują w tych samych godzinach.

      Potrzebujemy różnych środków transportu niekoniecznie zamykając się na samochody w mieście.

      • 6 2

      • (2)

        Single zaczytujący się GW na pewno mają jakieś rozwiązanie typu pomyślcie o planecie, nie róbcie dzieci albo płaćcie macie przecież 800+ :)

        • 5 1

        • (1)

          No tak, ludzi po wpadkach czytających Super Express przerasta pomyślenie też o komunikacji przy zakupie mieszkania.

          A potem płacz "dej drogi za darmo, bo ja muszę"

          • 1 5

          • Za komunikację w Gdańsku placisz 1/4 ceny

            Więc prawie darmo masz . Bo 3/4 też od kierowców.

            • 0 0

    • Proponuje zmiane nicka

      Na Nieustający Szerzyciel Głupoty i Propagandy

      • 3 1

    • Najbardziej się mi podoba ten ostatni pomysł - nie mieszkasz w śródmieściu to nie wjeżdżasz autem. No po prostu boki zrywać. Czyli co, jak mieszkasz w śródmieściu to zamiast podejść to możesz podjechać? :D

      • 8 1

    • to akurat są nie przemyślane i krótkowzroczne działania

      proszę iść spać.

      • 5 2

    • (1)

      Z chęcią posłucham o "ekologicznym koszcie" wyprodukowania samochodu elektrycznego. Począwszy od wydobycia litu i zatruwania ujęć wody w pobliżu, przez produkcję i sztuczne podbijanie cen aut przez producentów oraz problem z serwisowaniem, po krótki okres eksploatacji i konieczność utylizacji (na chwilę obecną w polskich warunkach niewykonalną).

      • 18 0

      • Według niektórych badań zapotrzebowanie na nikiel wzrośnie do 2050 roku o około 140%. Głównie przez zapotrzebowanie na nikiel do samochodów elektrycznych.
        Kto odpowiada za większość światowych dostaw niklu? Chiny.

        Gratuluję "ekolodzy". Wasza "ekologia" wspiera totalitarny komunistyczny reżim, który to na dodatek w nosie ma tą całą "ekologię" i jest największym trucicielem na tej planecie.

        • 19 1

    • Heh

      Dobry troll z ciebie

      • 3 7

    • ???

      Czego wszyscy się czepiacie starych gratów!!!!one są bardziej Ełk niż te nowe.Przyklad???
      Seicento 4 litry na 100 silnik 1,1
      BMW. Super hiper najnowsze..12 l silnik 4 litry.Bo co???Spełnia normy ekoświrow????!!!!!!!jest nowe

      • 18 1

  • Czyste powietrze (1)

    Tylko elektryczne samochody w mieście i rowery, hulajnogi, pieszo i komunikacja miejska też elektryczna a problem sam się rozwiąże.

    • 1 11

    • jak się doszkolisz to wtedy dodawaj opinie i komentarze. Wystarczy przejść się Kartuską lub inną ulicą z domkami

      to z daleka czuć dym, sadzę i inne śmierdzące kopciuchy. W pandemii auta nie jeździły i był tak samo smog.
      "wyobraźnia ludzka" nie ma granic hahah

      • 0 0

  • Limity (2)

    Limity wjazdu samochodami w zamian za rozwinięcie systemu MeVo- budowa większej liczby punktów rowerowych, ścieżek rowerowych z asfalyowa droga i ich odsniezanie

    • 0 6

    • xddddd

      • 0 0

    • Cóż za bzdura ! Jak wiadomo kierujący rowerem generują dodatkowe ilości CO2 w wydychanym powietrzu

      co wpływa na zanieczyszczenie miast i rozwój efektu cieplarnianego. Zakazać wjazdu rowerów do centrum! A od 2035 rowery tylko elektryczne !

      • 2 2

  • Miasto nie jest z gumy (6)

    Jedyne rozwiązanie: zmniejszyć ilość samochodów. Innej drogi nie ma.

    • 3 14

    • Ciekawe, bo jakoś dla deweloperów miasto JEST z gumy (4)

      i potrafią wszędzie wcisnąć jeszcze jeden budynek z mikroapartamentami na wynajem.

      Tak samo dla rowerzystów też miasto jest z gumy i wszędzie potrafią wcisnąć jeszcze jedną ścieżkę rowerową.

      Dlaczego argument "miasto nie jest z gumy" jest stawiany tylko wtedy, gdy kierowcy o coś proszą?

      • 1 0

      • Może dlatego, że kierowcy zajęli praktycznie każdy wolny kawałek terenu i chcą jeszcze więcej? (3)

        • 0 2

        • Przecież to rowerzyści jeżdżą po chodniku / ścieżce / ulicy (2)

          Na przemian, wykonując chaotyczne manewry i zmieniając się raz w pieszego, raz w samochód i raz w rower. Oczywiście uprzywilejowany

          • 1 0

          • (1)

            A po czym maja jezdzic skoro nie chcesz budowy sciezek rowerowych?

            • 0 1

            • Ja chcę

              Ale widzę że to marnowanie środków publicznych, bo potem psa z kulawą nogą na tych DDR nie ma.

              • 0 0

    • W Brukseli już doszli do tych samych wniosków i proces się rozpoczął.

      • 0 2

  • Lepsza komunikacja miejska (4)

    Prawda jest taka, że jedyne co może rozładować korki to lepsza komunikacja miejska. Na chwilę obecną Gdańsk ma tragiczną komunikację. Autem jedzie się 20 minut, a komunikacją 45, a to i tak dobre połączenie, bo są miejsca gdzie komunikacja jedzie ponad godzinę i trzeba się kilka razy przesiadać. Na chwilę obecną do mojej pracy mam 25 minut samochodem oraz 50 minut komunikacją + 11 minut pieszo. Komunikację mamy dużo gorsza niż Warszawa, a ceny większe. Komunikacja miejska w Gdańsku jest wręcz g*wniana, chyba że mieszkasz w pasie SKM, choć i tutaj zdarzają się częstę awarie.

    Gdyby komunikacja jechała szybciej niż auto, albo chociaż w podobnym czasie - co oczywiście jest do zrobienia, to bardzo chętnie porzuciłbym auto.

    -Można by zwiększyć częstotliwość jazdy SKM/Tramwaju/Autobusu
    -Pierwszeństwo dla tramwaju - przecież mamy wspaniały system tristar, który powinien takie coś uwzględniać
    -Buspasy gdzie się da - bo obecnie autobus nawet nie ma podjazdu do auta
    -Nowy tabor (tramwaje i SKM), obecnie brak klimatyzacji w niektórych pojazdach w lato totalnie wyklucza te srodki transportu
    -Jak najszybsza rozbudowa PKM, dodatkowo SKM i PKM powinny jeździć dużo szybciej (tramwaje również)
    -Poprawa rozkładów i punktualności wszystkich środków transportu - obecnie autobusy jezdza w kratke, spozniaja się
    -Zminimalizowanie awaryjności komunikacji miejskiej

    Niestety wszystko to wymaga pieniędzy, które po prostu trzeba zainwestować. Dowalanie kolejnych podwyżek kierowcom nic nie da, bo każdy liczyć umie, a czas oraz wygodę można przeliczyć na złotówki.

    • 18 3

    • (2)

      Żeby poprawić komunikację miejską to pierwsze i główne rozwiązanie brzmi: przerzucić się na kolej. Tylko kolej/metro może być rdzeniem szybkiej komunikacji miejskiej między dzielnicami, bo nie zatrzymuje się co 300 metrów. Porównaj sobie ile ze Śródmieścia na Żabiankę jedzie tramwaj linii 6 (40 minut) a ile SKM (19 minut, z czego 1/4 to tylko 2km do Stoczni). Autobus czy tramwaj są tylko rozwiązaniem problemu ostatniej mili, a nie alternatywą dla SKM. Oczywiście żeby to miało sens to SKM musiałoby jeździć co 2-3 minuty, jak w każdym normalnym europejskim mieście a nie z częstotliwością PKSu.

      • 3 1

      • (1)

        Jasne, że tak. Kolej przede wszystkim, ale ciężko będzie zrobić więcej niż 2 linie (SKM i PKM), a komunikacja w środku dzielnicy też musi się jakoś odbywać, więc tramwaje i autobusy także należy usprawnić.

        • 5 0

        • PKM równie dobrze może nie jeździć

          Jak coś jeździ raz na półtorej godziny to wstyd nazywać to koleją metropolitalną.

          • 1 0

    • Z czego to finansowac?

      Ledwo ciągną to co jest. A i tak wspierają kredytem. Zapomnij o poprawie. Najpierw naprawa finansów.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane