• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Skopiowano

Ludzie z Trójmiasta szefują budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego

Michał Stąporek
8 lipca 2021 (artykuł sprzed 1 roku) 
Jedna z kilku koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego Solidarność w Baranowie, opracowana przez biuro Zaha Hadid Architects. Jedna z kilku koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego Solidarność w Baranowie, opracowana przez biuro Zaha Hadid Architects.

Trzy z czterech najważniejszych osób odpowiedzialnych za budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego są związane z Trójmiastem.




Czy wierzysz w powstanie CPK i zapowiedzianych połączeń kolejowych?

Wraz z końcem czerwca z zarządu Centralnego Portu Komunikacyjnego sp. z o.o. odszedł Michał Wrona, odpowiedzialny za sprawy finansowe. Jego obowiązki przejął prezes Mikołaj Wild, dlatego obecnie zarząd spółki pozostaje trzyosobowy.

Poza Mikołajem Wildem zasiadają w nim:
  • Radosław Kantak, który odpowiedzialny jest za część kolejową inwestycji,
  • Patryk Felmet, który odpowiedzialny jest za zarządzaniem nieruchomościami, relacje zewnętrzne, komunikację i marketing.

Obaj są związani z Trójmiastem. Radosław Kantak pochodzi z Gdańska, Patryk Felmet z Gdyni.

Radosław Kantak - inwestycje kolejowe



Radosław Kantak Radosław Kantak
Radosław Kantak jest odpowiedzialny za realizowane przez CPK inwestycji kolejowych. Jest absolwentem Politechniki Gdańskiej, gdzie ukończył budownictwo oraz Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, gdzie ukończył wiertnictwo.

Do CPK przyszedł w marcu 2020 r. Początkowo zarządzał 50-osobowym zespołem, odpowiedzialnym za przygotowanie lotniskowej części inwestycji.

Wcześniej pracował w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, jako dyrektor oddziału najpierw w Gdańsku, a potem także w Bydgoszczy.

Podczas pracy w GDDKiA odpowiadał za tak inwestycje jak:

  • budowę drogi ekspresowej S7 z Gdańska przez Nowy Dwór Gdański do Elbląga,
  • budowę Trasy Kaszubskiej,
  • budowę obwodnicy Kościerzyny,
  • budowę drogi ekspresowej S5,
  • drugi etap obwodnicy Inowrocławia.

Jeszcze wcześniej pracował przy budowie dróg w Polsce, Wielkiej Brytanii i Australii.

Patryk Felmet - nieruchomości, marketing, PR



Patryk Felmet Patryk Felmet
Patryk Felmet odpowiada w CPK za relacje z otoczeniem, działania wizerunkowe, nieruchomości oraz marketing. Jest absolwentem międzynarodowego programu The Chartered Institute of Marketing oraz London School of Public Relations. Zdobył dyplom Executive MBA, na studiach prowadzonych przez Instytut Nauk Ekonomicznych PAN.

Do CPK trafił z Grupy Lotos, gdzie przez niespełna rok pracował jako szef marketingu. Odpowiadał tam za realizację budżetów na reklamę i sponsoring, wsparcie sprzedaży na stacjach paliw w okresie pandemii oraz działania z zakresu CSR, czyli społecznej odpowiedzialności biznesu.

Bezpośrednio przed przejściem do Lotosu pracował w agencji marketingowej High5 Studio. Wcześniej przez dwa lata w dziale marketingu Portu Gdańsk odpowiadał za promowanie wizerunku Portu oraz jego kontrahentów na arenie międzynarodowej. Otworzył m.in. biuro handlowe gdańskiego portu w Azji.

Marcin Horała Marcin Horała
W 2014 r. Patryk Felmet został na jedną kadencję miejskim radnym w Gdyni z ramienia PiS. Od 2015 r. był też asystentem Marcina Horały, gdyńskiego posła PiS i jednego z liderów tej partii na Pomorzu.

Marcin Horała - polityczny nadzór nad realizacją inwestycji CPK



Marcin Horała jest dziś sekretarzem stanu w ministerstwie infrastruktury oraz pełnomocnikiem rządu ds. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. I to on uzupełnia, choć właściwszym słowem byłoby "otwiera", listę osób z Trójmiasta odpowiedzialnych za budowę portu lotniczego w Baranowie.

Piotr Malepszak - z CPK do Gdańska



Piotr Malepszak Piotr Malepszak
Warto też krótko przypomnieć, że jednym z byłych członków zarządu CPK, odpowiedzialnym w latach 2018-2020 za rozwój części kolejowej projektu, który pełnił także funkcję p.o. prezesa zarządu, był Piotr Malepszak. Od marca tego roku pełni on stanowisko pełnomocnika ds. kolejowych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.

Czy taka mnogość postaci z Trójmiasta zaangażowanych w projekt CPK sprawi, że nasza aglomeracja będzie w nim w jakiś sposób uprzywilejowana?

Raczej trudno to zakładać.

CPK nie będzie konkurencją dla lotniska w Gdańsku



Wydaje się, że samo lotnisko w Baranowie nie powinno stać się poważną konkurencją dla lotniska w Gdańsku.

Jeśli po powstaniu przejmie ono rolę dzisiejszego Okęcia (którego przyszłość nie jest jeszcze rozstrzygnięta), po prostu LOT, dla którego CPK ma stać się głównym hubem, zacznie dowozić swoich pasażerów z Gdańska do Baranowa (lub do Baranowa i Warszawy).

Być może jednak, by zwiększyć ruch w Baranowie, linia zrezygnuje z bezpośredniej obsługi takich tras jak Gdańsk-Lublin czy Gdańsk-Rzeszów, które pojawiają się co jakiś czas w jej ofercie, na rzecz połączeń przesiadkowych. Dla pasażerów nie będzie to wygodne, ale te trasy nie należą do bardzo obleganych.

Tomasz Kloskowski Tomasz Kloskowski
- Nie traktuję CPK jako konkurencji dla naszego portu lotniczego. Jesteśmy zbyt daleko od Baranowa, by się go obawiać - podkreśla Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku. - Na budowie tego portu stracą lotniska w Radomiu, Modlinie i Łodzi, ale nie my. Mieszkaniec Trójmiasta, który chciałby z niego skorzystać, zacznie procedury lotniskowe najwcześniej trzy godziny od wyjścia z domu. A jeśli skorzysta z naszego lotniska, po trzech godzinach będzie już lądował na swoim lotnisku docelowym lub w innym porcie przesiadkowym w Europie.

Kolejowa szprycha nr 1



Jedyną formą wyróżnienia Trójmiasta, a szerzej Pomorza, w projekcie CPK, jest cyfra "1", jaką przypisano linii kolejowej łączącej Baranów z naszą aglomeracją, czyli tzw. szprysze.

Przypomnijmy: CPK to nie tylko nowy port lotniczy w Baranowie, ale także, a może nawet przede wszystkim, inwestycje kolejowe. W ramach przedsięwzięcia ma powstać łącznie 1789 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 roku.

Z założeń wynik, że podróż nową trasą kolejową z Gdańska do Baranowa ma potrwać 1 godz. 45 minut. Kolejny kwadrans ma potrwać podróż do Warszawy.  Z założeń wynik, że podróż nową trasą kolejową z Gdańska do Baranowa ma potrwać 1 godz. 45 minut. Kolejny kwadrans ma potrwać podróż do Warszawy.
Wśród 12 budowanych tras kolejowych, jest 10 odcinków głównych, zwanych "szprychami", prowadzących w różne części polski i skupiających się przy lotnisku w Baranowie.

"Szprycha" nr 1 połączy Centralny Port Komunikacyjny w Baranowie z Płockiem, Grudziądzem, Trójmiastem i Słupskiem. Między Grudziądzem i Gdańskiem powstanie zupełnie nowa linia kolejowa.

Budowa nowej linii ma sprawić, że:

  • z Gdańska do CPK dojedziemy w  1 godz. 45 min, a do Warszawy w 2 godz. (obecnie najkrótszy czas to 2 godz. 45 min.)
  • Z Gdyni do CPK dojedziemy w 2 godz. 10 min., a do Warszawy w 2 godz. 25 min. (zamiast 3 godz. 15 min.).

Zakładany harmonogram prac na połączeniu CPK - Gdańsk



  • Zakładane przez inwestora terminy przygotowywania inwestycji, prowadzenia prac budowlanych oraz oddawania do użytku linii kolejowych, które mają powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
  • Zakładane przez inwestora terminy przygotowywania inwestycji, prowadzenia prac budowlanych oraz oddawania do użytku linii kolejowych, które mają powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
  • Zakładane przez inwestora terminy przygotowywania inwestycji, prowadzenia prac budowlanych oraz oddawania do użytku linii kolejowych, które mają powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
  • Zakładane przez inwestora terminy przygotowywania inwestycji, prowadzenia prac budowlanych oraz oddawania do użytku linii kolejowych, które mają powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
  • Zakładane przez inwestora terminy przygotowywania inwestycji, prowadzenia prac budowlanych oraz oddawania do użytku linii kolejowych, które mają powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
  • Zakładane przez inwestora terminy przygotowywania inwestycji, prowadzenia prac budowlanych oraz oddawania do użytku linii kolejowych, które mają powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
  • Zakładane przez inwestora terminy przygotowywania inwestycji, prowadzenia prac budowlanych oraz oddawania do użytku linii kolejowych, które mają powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
  • Zakładane przez inwestora terminy przygotowywania inwestycji, prowadzenia prac budowlanych oraz oddawania do użytku linii kolejowych, które mają powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
  • Zakładane przez inwestora terminy przygotowywania inwestycji, prowadzenia prac budowlanych oraz oddawania do użytku linii kolejowych, które mają powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
  • Zakładane przez inwestora terminy przygotowywania inwestycji, prowadzenia prac budowlanych oraz oddawania do użytku linii kolejowych, które mają powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
  • Zakładane przez inwestora terminy przygotowywania inwestycji, prowadzenia prac budowlanych oraz oddawania do użytku linii kolejowych, które mają powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
  • Zakładane przez inwestora terminy przygotowywania inwestycji, prowadzenia prac budowlanych oraz oddawania do użytku linii kolejowych, które mają powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
  • Zakładane przez inwestora terminy przygotowywania inwestycji, prowadzenia prac budowlanych oraz oddawania do użytku linii kolejowych, które mają powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
  • Zakładane przez inwestora terminy przygotowywania inwestycji, prowadzenia prac budowlanych oraz oddawania do użytku linii kolejowych, które mają powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.

2021-2024 przygotowanie do budowy odcinka CPK - Grudziądz
2022-2024 przygotowanie do budowy odcinka Grudziądz - Gdańsk
2025 rozpoczęcie budowy odcinka CPK - Włocławek
2026 rozpoczęcie budowy odcinka Włocławek - Grudziądz
2029 gotowy odcinek CPK - Grudziądz
rozpoczęcie budowy odcinka Włocławek - Gdańsk
2030 gotowy odcinek CPK - Grudziądz
2032 gotowy odcinek Grudziądz - Gdańsk, czyli cała trasa z lotniska w Baranowie.

Koszty projektu Centralny Port Komunikacyjny: 35 mld zł



W 2023 roku ma rozpocząć się budowa portu lotniczego w Baranowie oraz 531 km linii kolejowych.

Koszty realizacji programu CPK tylko w pierwszy etapie, obejmującym lata 2020-2023, określa się na poziomie 12,8 mld zł.

Koszty całej inwestycji są praktycznie niemożliwe do dokładnego oszacowania, ale zakłada się, że budowa portu lotniczego i wszystkich zaplanowanych połączeń kolejowych mogą pochłonąć do 35 mld zł, w tym 16-19 mld zł na realizację części lotniskowej, 8-9 mld zł na koleje i 7 mld zł na drogi.

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (557)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane