- 1 Lech Wałęsa trafił do szpitala (464 opinie)
- 2 Idziesz do sklepu? Nie bierz psa (218 opinii)
- 3 Ekshumacja szczątków z leśnego grobu (164 opinie)
- 4 Strefa Czystego Transportu w Trójmieście? (464 opinie)
- 5 Nie przyjęła dotacji na remont willi (162 opinie)
- 6 Więcej kursów Polregio w Trójmieście (89 opinii)
Ludzie z Trójmiasta szefują budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego
Trzy z czterech najważniejszych osób odpowiedzialnych za budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego są związane z Trójmiastem.
- Radosław Kantak - inwestycje kolejowe
- Patryk Felmet - nieruchomości, marketing, PR
- Marcin Horała - polityczny nadzór nad realizacją inwestycji CPK
- Piotr Malepszak - z CPK do Gdańska
- CPK nie będzie konkurencją dla lotniska w Gdańsku
- Kolejowa szprycha nr 1
- Zakładany harmonogram prac na połączeniu CPK - Gdańsk
- Koszty projektu Centralny Port Komunikacyjny: 35 mld zł
Poza Mikołajem Wildem zasiadają w nim:
- Radosław Kantak, który odpowiedzialny jest za część kolejową inwestycji,
- Patryk Felmet, który odpowiedzialny jest za zarządzaniem nieruchomościami, relacje zewnętrzne, komunikację i marketing.
Obaj są związani z Trójmiastem. Radosław Kantak pochodzi z Gdańska, Patryk Felmet z Gdyni.
Radosław Kantak - inwestycje kolejowe
Radosław Kantak jest odpowiedzialny za realizowane przez CPK inwestycji kolejowych. Jest absolwentem Politechniki Gdańskiej, gdzie ukończył budownictwo oraz Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, gdzie ukończył wiertnictwo.
Do CPK przyszedł w marcu 2020 r. Początkowo zarządzał 50-osobowym zespołem, odpowiedzialnym za przygotowanie lotniskowej części inwestycji.
Wcześniej pracował w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, jako dyrektor oddziału najpierw w Gdańsku, a potem także w Bydgoszczy.
Podczas pracy w GDDKiA odpowiadał za tak inwestycje jak:
- budowę drogi ekspresowej S7 z Gdańska przez Nowy Dwór Gdański do Elbląga,
- budowę Trasy Kaszubskiej,
- budowę obwodnicy Kościerzyny,
- budowę drogi ekspresowej S5,
- drugi etap obwodnicy Inowrocławia.
Jeszcze wcześniej pracował przy budowie dróg w Polsce, Wielkiej Brytanii i Australii.
Patryk Felmet - nieruchomości, marketing, PR
Patryk Felmet odpowiada w CPK za relacje z otoczeniem, działania wizerunkowe, nieruchomości oraz marketing. Jest absolwentem międzynarodowego programu The Chartered Institute of Marketing oraz London School of Public Relations. Zdobył dyplom Executive MBA, na studiach prowadzonych przez Instytut Nauk Ekonomicznych PAN.
Do CPK trafił z Grupy Lotos, gdzie przez niespełna rok pracował jako szef marketingu. Odpowiadał tam za realizację budżetów na reklamę i sponsoring, wsparcie sprzedaży na stacjach paliw w okresie pandemii oraz działania z zakresu CSR, czyli społecznej odpowiedzialności biznesu.
Bezpośrednio przed przejściem do Lotosu pracował w agencji marketingowej High5 Studio. Wcześniej przez dwa lata w dziale marketingu Portu Gdańsk odpowiadał za promowanie wizerunku Portu oraz jego kontrahentów na arenie międzynarodowej. Otworzył m.in. biuro handlowe gdańskiego portu w Azji.
W 2014 r. Patryk Felmet został na jedną kadencję miejskim radnym w Gdyni z ramienia PiS. Od 2015 r. był też asystentem Marcina Horały, gdyńskiego posła PiS i jednego z liderów tej partii na Pomorzu.
Marcin Horała - polityczny nadzór nad realizacją inwestycji CPK
Marcin Horała jest dziś sekretarzem stanu w ministerstwie infrastruktury oraz pełnomocnikiem rządu ds. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. I to on uzupełnia, choć właściwszym słowem byłoby "otwiera", listę osób z Trójmiasta odpowiedzialnych za budowę portu lotniczego w Baranowie.
Piotr Malepszak - z CPK do Gdańska
Warto też krótko przypomnieć, że jednym z byłych członków zarządu CPK, odpowiedzialnym w latach 2018-2020 za rozwój części kolejowej projektu, który pełnił także funkcję p.o. prezesa zarządu, był Piotr Malepszak. Od marca tego roku pełni on stanowisko pełnomocnika ds. kolejowych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.
Czy taka mnogość postaci z Trójmiasta zaangażowanych w projekt CPK sprawi, że nasza aglomeracja będzie w nim w jakiś sposób uprzywilejowana?
Raczej trudno to zakładać.
CPK nie będzie konkurencją dla lotniska w Gdańsku
Wydaje się, że samo lotnisko w Baranowie nie powinno stać się poważną konkurencją dla lotniska w Gdańsku.
Jeśli po powstaniu przejmie ono rolę dzisiejszego Okęcia (którego przyszłość nie jest jeszcze rozstrzygnięta), po prostu LOT, dla którego CPK ma stać się głównym hubem, zacznie dowozić swoich pasażerów z Gdańska do Baranowa (lub do Baranowa i Warszawy).
Być może jednak, by zwiększyć ruch w Baranowie, linia zrezygnuje z bezpośredniej obsługi takich tras jak Gdańsk-Lublin czy Gdańsk-Rzeszów, które pojawiają się co jakiś czas w jej ofercie, na rzecz połączeń przesiadkowych. Dla pasażerów nie będzie to wygodne, ale te trasy nie należą do bardzo obleganych.
- Nie traktuję CPK jako konkurencji dla naszego portu lotniczego. Jesteśmy zbyt daleko od Baranowa, by się go obawiać - podkreśla Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku. - Na budowie tego portu stracą lotniska w Radomiu, Modlinie i Łodzi, ale nie my. Mieszkaniec Trójmiasta, który chciałby z niego skorzystać, zacznie procedury lotniskowe najwcześniej trzy godziny od wyjścia z domu. A jeśli skorzysta z naszego lotniska, po trzech godzinach będzie już lądował na swoim lotnisku docelowym lub w innym porcie przesiadkowym w Europie.
Kolejowa szprycha nr 1
Jedyną formą wyróżnienia Trójmiasta, a szerzej Pomorza, w projekcie CPK, jest cyfra "1", jaką przypisano linii kolejowej łączącej Baranów z naszą aglomeracją, czyli tzw. szprysze.
Przypomnijmy: CPK to nie tylko nowy port lotniczy w Baranowie, ale także, a może nawet przede wszystkim, inwestycje kolejowe. W ramach przedsięwzięcia ma powstać łącznie 1789 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 roku.
Wśród 12 budowanych tras kolejowych, jest 10 odcinków głównych, zwanych "szprychami", prowadzących w różne części polski i skupiających się przy lotnisku w Baranowie.
"Szprycha" nr 1 połączy Centralny Port Komunikacyjny w Baranowie z Płockiem, Grudziądzem, Trójmiastem i Słupskiem. Między Grudziądzem i Gdańskiem powstanie zupełnie nowa linia kolejowa.
Budowa nowej linii ma sprawić, że:
- z Gdańska do CPK dojedziemy w 1 godz. 45 min, a do Warszawy w 2 godz. (obecnie najkrótszy czas to 2 godz. 45 min.)
- Z Gdyni do CPK dojedziemy w 2 godz. 10 min., a do Warszawy w 2 godz. 25 min. (zamiast 3 godz. 15 min.).
Zakładany harmonogram prac na połączeniu CPK - Gdańsk
2021-2024 przygotowanie do budowy odcinka CPK - Grudziądz
2022-2024 przygotowanie do budowy odcinka Grudziądz - Gdańsk
2025 rozpoczęcie budowy odcinka CPK - Włocławek
2026 rozpoczęcie budowy odcinka Włocławek - Grudziądz
2029 gotowy odcinek CPK - Grudziądz
rozpoczęcie budowy odcinka Włocławek - Gdańsk
2030 gotowy odcinek CPK - Grudziądz
2032 gotowy odcinek Grudziądz - Gdańsk, czyli cała trasa z lotniska w Baranowie.
Koszty projektu Centralny Port Komunikacyjny: 35 mld zł
W 2023 roku ma rozpocząć się budowa portu lotniczego w Baranowie oraz 531 km linii kolejowych.
Koszty realizacji programu CPK tylko w pierwszy etapie, obejmującym lata 2020-2023, określa się na poziomie 12,8 mld zł.
Koszty całej inwestycji są praktycznie niemożliwe do dokładnego oszacowania, ale zakłada się, że budowa portu lotniczego i wszystkich zaplanowanych połączeń kolejowych mogą pochłonąć do 35 mld zł, w tym 16-19 mld zł na realizację części lotniskowej, 8-9 mld zł na koleje i 7 mld zł na drogi.
Opinie wybrane
-
2021-07-09 22:46
Powiem tak
kto na to wpadł?? W Berlinie jest podobne super lotnisko, z perspektywy ruchu lotniczego to rzut beretem. Jaki jest wiec sens?? Ale najlepsze, że zarząd bierze niemałą kasę podczas gdy nawet nie ma pod to specjalnie gruntów hahaha Jak tylko wybuchnie kiedyś (odpukać) wojna to sory ale ja nie będę walczył o ten bajzel. Nara
- 5 10
-
2021-07-09 06:18
W mojej ocenie to kolejny geszeft (1)
Coś będą robić tak forever. Podobnie jak z budową fregaty. 35 mld to ogromny budżet z którego partia rządząca będzie mogła naprawdę sporo ukraść. Właściwie głównie o to chodzi patrząc po nazwiskach. A jeśli przy okazji cos powstanie. Zdarza się.
- 19 4
-
2021-07-09 13:17
W każdej takiej inwestycji są przekręty. W każdym kraju na świecie.
Jeśli wierzysz, że jest inaczej to jesteś ślepy albo głupi. Natomiast samo założenie, że taki port to podstawa rozwoju kraju jest jak najbardziej słuszna. Budowa infrastruktury komunikacyjnej zawsze daje impuls do dalszych inwestycji, budowania nowych strategii funkcjonowania przedsiębiorstw, mobilności zasobów pracy. Rozwój, rozwój, rozwój.
Jeśli wierzysz, że jest inaczej to jesteś ślepy albo głupi. Natomiast samo założenie, że taki port to podstawa rozwoju kraju jest jak najbardziej słuszna. Budowa infrastruktury komunikacyjnej zawsze daje impuls do dalszych inwestycji, budowania nowych strategii funkcjonowania przedsiębiorstw, mobilności zasobów pracy. Rozwój, rozwój, rozwój. Problem w tym, że to jest tak duży projekt, że nie jest łatwo go dobrze skończyć, tym bardziej, że będzie go prowadziło kilka zwaśnionych grup politycznych, a nie managerowie korporacyjni nastawieni na zysk.
- 2 1
-
2021-07-08 09:29
To jest miś na miarę naszych możliwości (21)
Co z tego że wszystkie linie na świecie rezygnują z wielkich hubów na rzecz koncepcji point-to-point, u nas wiedzą lepiej. Niech jeszcze lot zakupi kilka A380 i będzie malina. Prawdziwe pieniądze robi się na drogich, słomianych inwestycjach!
- 146 56
-
2021-07-08 09:49
(7)
jest dokładnie odwrotnie wszystkie kraje które coś tam znaczą budują takie huby np Korea lub Niemcy
- 10 27
-
2021-07-08 10:03
(4)
Widzę, że kolega zatrzymał się gdzieś w okolicach roku 2000. Otóż nie, te kraje zbudowały swoje wielkie huby kilkanaście/kilkadziesiąt lat temu, i dokładnie tak jak napisał kaczafi one teraz tracą na znaczeniu na rzecz mniejszych portów lokalnych. Stąd np ogromna popularność B787 albo nawet nieszczęsnego B737Max, a takie Airbus A380 któy miał właśnie takie ogromne huby obsługiwać został wycofany z produkcji. Stąd też błyskawiczny rozwój takich portów lokalnych jak chociażby nawet Gdańsk...
- 28 8
-
2021-07-08 10:42
Niektóre lokalne porty lotnicze to walczą o przetrwanie, a chciano ich jeszcze więcej wybudować. Nie jesteśmy USA gdzie takie porty maja sens z uwagi na powierzchnie i jest dużo lotów lokalnych. Port w Gdańsku nie jest dobrym przykładem bo jednak na północy jest mało portów a dodatkowo obsługujemy nawet Litwinów. Sytuacja mogła by się zmienić gdyby
Niektóre lokalne porty lotnicze to walczą o przetrwanie, a chciano ich jeszcze więcej wybudować. Nie jesteśmy USA gdzie takie porty maja sens z uwagi na powierzchnie i jest dużo lotów lokalnych. Port w Gdańsku nie jest dobrym przykładem bo jednak na północy jest mało portów a dodatkowo obsługujemy nawet Litwinów. Sytuacja mogła by się zmienić gdyby powstało port w Suwałkach (był taki pomysł). Pogorszyło by to sytuację i naszą, nie mówiąc już o Olsztynie. Międzynarodowi przewoźnicy tez nie mają w tym zysku by latać z wielu miejsc w takiej Polsce jak można z Warszawy, Gdańska, Katowic, Poznania i Wrocławia. W CPK maja być jeszcze dalsze loty typu USA, Azja czyli połączenia obecnie realizowane głownie przez Wawę i Rzeszów(USA), z lądowaniami w naszym kraju innych przewoźników, głównie z Azji
- 3 7
-
2021-07-08 13:51
Dokladnie
Najtańszy parking długoterminowy mam pod nosem w Gdańsku. Potem fru do Kopenhagi w 40 min i zwykłym A340 do większości miast USA czy huby w Azji. Te ciołki chcą to chyba zrobić pod last minute w Magradeszu lub Turcji na , które robią krucjatę religijną. Więc na każdym kroku, pełne opetanie i bez sensu...Pomijam ładowanie na Euro reprezentacji Niemiec B347-8 najdłuższy byłam jaki lata , więc można jakby co
- 1 3
-
2021-07-08 14:54
A380 nie zostałe z tego powodu wycofany
a z powodów kosztów obsługi / serwisu tego samolotu, więc nie wciskaj ciemnoty.
- 3 1
-
2021-07-08 22:20
Widzę ze kolega znowu w szpitalu się dorwał do komputera. Niemcy jeszcze nawet nie skończyły budować swojego hubu taką mają myśl technologiczną hahahha
- 0 1
-
2021-07-08 10:15
(1)
tylko że Korea i Niemcy coś produkują, mają co wysłać i to dla nich ma sens aby rozbudowywać huby
- 9 4
-
2021-07-08 18:29
my produkujemy
siłę roboczą.
A ta słabo znosi podróż w kontenerach.
Więc obserwując przepływy pasażerów w Gdańsku, należy stwierdzić, że to typowo robotniczy port dla "wolnych najmitów". W drugą stronę Skandynawowie i Brytole na tanie zakupy i niewybredne rozrywki.- 0 0
-
2021-07-08 09:55
Tak naprawdę rozchodzi się o tutaj o spieniężenie terenu po zamknięciu Okęcia. (5)
Wartość działek na terenie obecnego Warszawskiego lotniska jest olbrzymia, a struktura własnościowa jest jaka jest.
To będzie grabież.
CPL jest mało uzasadnionym pomysłem. Nawet gdyby zapotrzebowanie na podróże lotnicze wzrosło dwu-krotnie to nadal można to z powodzeniem obsłużyć przy istniejących lotniskach.- 23 5
-
2021-07-08 10:44
cpn chyba.
n
- 4 1
-
2021-07-08 10:45
Po pierwsze trzeba odchodzic od podrozowania samolotami (1)
wszystko na rzecz czystego transportu i lokalnych skupisk ludzkich.
- 5 4
-
2021-07-08 11:41
I przesiąść się na osiołka
- 7 5
-
2021-07-08 13:33
matko i córko! co za strateg, co za geopolityk
wydać 35 mld zł, zbudować hub-lotnisko, tysiące nowych linii kolejowych w całym kraju ... aby zarobić na działce w Wawie
- 7 4
-
2021-07-08 14:56
poważnie ?
no nie mów, bo nie uwierzę ... oczywiście że chodzi o tereny pod rozbudowę miasta ale i o odsunięcie ruchu lotniczego od centrum (hałas i niebezpieczeństwo, ograniczona wysokość zabudowy na ścieżkach podejścia itp)
- 1 0
-
2021-07-08 09:57
Tu nie chodzi o to, żeby zbudować. Chodzi o to, żeby budować. Ktoś na tym zarabia.
- 20 3
-
2021-07-08 10:22
Tak Le Ming ty nie widziałes nic poza swoją wioską pod Gdańskiem ale głupotą musisz sie pochwalic. (2)
Tak własnie to jest przyszłosc własnie Chiny otworzyły naj wiekszy Hub na swiecie!!Ale ty bezmózgowcu wiesz lepiej zmarnowali miliard USD a teraz pewnie ci przeprosiny wysla :)
- 6 19
-
2021-07-08 10:31
Ten "największy hub na świecie" to dla Chin lokalne lotnisko...
Podziel jego przepustowość przez liczbę mieszkańców w promieniu 100km.
Potem zrób to samo dla CPK.- 17 4
-
2021-07-08 10:31
Naprawdę porównujesz Chiny z Polską?
Fabryka świata vs Pcim Dolny XD
- 17 3
-
2021-07-08 11:37
Ile razy mają budować wielkie huby,co 2 lata ?
- 4 0
-
2021-07-08 12:22
To jest Donald na miarę Gargamela
- 4 4
-
2021-07-08 16:09
Przecież ten hub to przykrywka dla pasa startowego dł. 4 km pod strategiczne bombowce amerykańskie.
Szkoda kasy na te dodatkowe fidrygały, bo przecież nikt by złego słowa nie powiedział gdyby wprost oznajmiono, że chodzi o strategiczną inwestycję obronną.
- 1 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.