• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Centrum logistyczne niedaleko portu: smaczny kąsek dla inwestorów

mak
7 lipca 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
W połowie lipca chętne do inwestowania firmy mogą stanąć do przetargu na zagospodarowanie części Pomorskiego Centrum Logistycznego. W połowie lipca chętne do inwestowania firmy mogą stanąć do przetargu na zagospodarowanie części Pomorskiego Centrum Logistycznego.

Już 15 lipca firmy mogą stanąć do walki w przetargu organizowanym przez Gdańską Agencję Rozwoju Gospodarczego na zagospodarowanie 110 ha ziemi w Gdańsku. A jest o co się bić - teren pod inwestycje leży w pobliżu największego głębokowodnego terminalu kontenerowego na Bałtyku - DCT Gdańsk.



Pomorskie Centrum Logistyczne. Pomorskie Centrum Logistyczne.
Do przetargu powinni stanąć przede wszystkim inwestorzy z branży magazynowej, logistycznej i produkcyjnej, którzy są gotowi wydzierżawić minimum 10 ha.

- W pierwszym etapie projektu planujemy zagospodarować 110 ze 186 hektarów. Firma, bądź firmy, która wygrają przetarg mogą powinny myśleć przede wszystkim o budowie tam magazynów - mówi Małgorzata Zalewska, kierownik projektu w Gdańskiej Agencji Rozwoju Gospodarczego.

Obecna, niekorzystna sytuacja terminalu portowego jest - zaskakująco - obiecująca dla firm chcących wziąć udział w przetargu. Terminal boryka się problemem m.in. braku zaplecza magazynowego, co znacznie spowalnia jego rozwój.

Nowe inwestycje to także podniesienie prestiżu portu gdańskiego jako miejsca przeładunkowego. W chwili obecnej Gdańsk zaspokaja jedynie 2 proc. w skali kraju na zapotrzebowanie na powierzchnie magazynowe.

- Dziś duże statki zawijają do Hamburga, by tam rozładować ładunek, który rozwożony jest dalej drogą lądową bądź mniejszymi statkami dociera do Gdańska. Chcemy by w przyszłości takie statki zawijały bezpośrednio do największego głębokowodnego terminala kontenerowego na Bałtyku - DCT Gdańsk - mówi Małgorzata Zalewska. - Mamy do dyspozycji 186 hektarów, na których możliwa jest budowa do 700 tys. m kw. powierzchni magazynowych, których w kraju brakuje.
Na pozostałym terenie powstanie szacunkowo do 40 tys. m kw. powierzchni biurowej oraz park przemysłowy -
dodaje.

Właśnie w tym celu, na 9 lipca w GARG, zaplanowano warsztaty na temat rozwoju Pomorskiego Centrum Logistycznego, na których przyszli inwestorzy będą mogli zapoznać się z potencjałem tego terenu.

W przyszłości Pomorskie Centrum Logistyczne ma być włączone do Pomorskiej Strefy Ekonomicznej, co odciąży inwestorów od płacenia podatku dochodowego od osób prawnych. Niewykluczone, że powstanie też tam wolny obszar celny.

Póki co kluczowe dla projektu jest znalezienie odpowiedniej firmy. Już w połowie lipca rusza pierwszy przetarg wyłonienie inwestora bądź inwestorów, którzy zagospodarują teren PCL.

- Na razie trudno jest określić, kiedy dokładnie dojdzie do kolejnego przetargu na zagospodarowanie pozostałych 76 ha. Ta część ma charakter przede wszystkim biurowo - produkcyjny- mówi Małgorzata Zalewska.

PCL to część projektu inwestycyjnego przygotowanego przez GARG. Drugim ważnym dla miasta jest powołanie Parku Przemysłowo - Technologicznego "Maszynowa". Tu z kolei na zagospodarowanie czeka 51 ha położonych przy ul. Nowatorów, niedaleko gdańskiego lotniska. Tam jednak mają inwestować spółki z branż zaawansowanych technologicznie: zarówno produkcyjne, jak i badawczo - rozwojowe.

Z szacunków wynika, że oba projekty - "Maszynowa" i PCL mają przynieść miastu w przeciągu 10 lat ok. 1 tys. nowych miejsc pracy i ok. 100 mln zł dochodu, głównie z tytułu podatków.
mak

Opinie (75) 5 zablokowanych

  • myślenie nie boli

    Jakiś durny "geniusz" wymyślił DCT i kolejny projekt, a kolumny TIR-ów puści przez ulicę Długą i centrum Gdańska. A może chciałby zamieszkać na ul. Kościuszki we Wrzeszczu po której się ścigają puste lub załadowane ciężarówki do przewozu konterów, przez całą dobę. Logistyka to nie tylko plac z kontenerami- myślenie nie boli.

    • 3 4

  • A co z Westerplatte?

    Perspektywicznie prezentuje się na wizualizacji Westerplatte. Jako pomocniczy parking dla ciężarówek i zaplecze sanitarne :) Co na to Donaldu Tusku i jego przydupcy z tzw. Muzeum II w.ś., a także El Budyń??? :) Wpierw mieli plany budować na Westerplatte knajpy, hotele i marinę jachtową kończąc robotę komunistów, aby z Westerplatte nic nie zostało, a teraz jest okazja skroić kasę na zamianie Westerplatte w terminal kontenerowy? :))
    A na polach Grunwaldu to może niech Tusku, Nowaki, Fortuny i Dudy zbudują kombinat budowy domów, no bo to nie wypada gloryfikować zwycięstwa Polaków nad bratnim narodem niemieckim ;) Plus jeszcze Chochlew z nową wizją filmu o przypadkowym zwycięstwie zboczonych, pijanych Polaczków nad zdyscyplinowaną i cywilizowaną armią krzyżacką (czytaj: niemiecką) :) Nie ma jak właściwa polityka historyczna. Jeszcze 10-15 lat i będziemy przepraszać Niemców i Rosjan, że napadliśmy na ich spokojne kraje i rozpętaliśmy II w.ś. ;)

    • 6 8

  • ch gadanina a właściwie gdakanie (1)

    naoiszcie lepiej co zrobiono w oparciu o Pirs Rudowy. Jak został wykorzystany przez ostatnie 20 lat. ile zarobił no i jak wielu pracę dzięki niemu znalazło

    • 0 0

    • czytelnikom wyjasniam że Pirs Rudowy to ta biała gruba(sic) kreska wchodząca w błękit zatoki. połozona w lewo o terminalu DCT

      • 0 0

  • JAK ZWYKLE

    TYLKO OBIETNICE A NIC NIE POWSTANIE PRZESTAŃCIE W KOŃCU PISAĆ O TYCH KITACH I NAPISZCIE JAK COŚ DOJDZIE DO SKUTKU
    A PONADTO JAK SŁYSZE SŁOWO "PRZETARG" TO ROZUMUJE TO JAKO; PRZETARG=10-LETNI OKRES OCZEKIWANIA,ODWOŁAŃ I ZAŻALEŃ

    • 4 1

  • może najpierw drogę zbudujecie?

    droga jest najtańszym elementem tego projektu a jej niema! most zamiast promu!

    • 3 0

  • moze te pomeranian heheh zdeterminuje w koncu do budowy trasy sucharskiego.

    • 1 0

  • WAWA nas nie lubi

    Warszawskie urzędasy od kilkudziesięciu lat blokują rozwój naszych portów zamykając się na swiat. Połączenia kolejowem drogowe i lotnicze są bolączka Trójmiasta. Dziesiątki lat centralizacji i robienia z nas prowincji. Nie damy się wam! Oddajcie nasza kasę na trasę WZ!!!

    • 3 0

  • Mam nadzieję, że Miasto da kopa spółce GIKE bo bez tego chyba szybko nie wezmą się do roboty........ A jak nie powstanie Trasa Sucharskiego to ten genialnie zlokalizowany teren nie ma szans na rozwój!!!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane