• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chcą ładować auta prądem z trolejbusów

Michał Sielski
10 czerwca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
W testach wezmą udział samochody elektryczne miejskich spółek. W testach wezmą udział samochody elektryczne miejskich spółek.

Jest przenośna, można ją podłączyć praktycznie w każdym miejscu trolejbusowej sieci trakcyjnej i ładować z niej auta elektryczne. Gdynia testuje pierwszą w Polsce mobilną ładowarkę samochodową, która wykorzystuje prąd oddany do sieci podczas hamowania trolejbusów.



Myślisz o zakupie samochodu elektrycznego?

W pierwszej fazie testów urządzenie nie będzie jeszcze dostępne dla mieszkańców.

- Liczymy jednak na to, że po testach każdy będzie mógł z niego korzystać. To dość niezwykłe urządzenie, które pozwala zamontować ładowarkę mobilną do pojazdów elektrycznych. Ładowarkę niezwiązaną trwale z gruntem, możliwą do przemieszczenia wszędzie tam, gdzie mamy sieć trakcyjną, i cechującą się tym, że korzysta z energii, która została zgromadzona w procesie rekuperacji - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Mobilną stację do ładowania zbudowano w Gdyni w ramach unijnego projektu Creating Automotive Renewal. Pozwala ona na ładowanie aut z różną mocą i różnym prądem. W fazie testów będzie stała na parkingu Przedsiębiorstwa Komunikacji TrolejbusowejMapka. Jeśli będą udane, może stanąć w każdym miejscu, w którym jest sieć trolejbusowa. Na razie jej wydajność i wpływ na stabilność sieci będzie testowana na trzech autach. To skoda citigo-e, opel ampera-e i nissan leaf.

Zużyte baterie jako magazyn energii



Co ciekawe, w planach jest także wykorzystywanie jej w sieci tramwajowej, więc będzie mogła działać m.in. w Gdańsku.

- Przekształtnik przede wszystkim daje możliwość zagospodarowania niespożytkowanej zielonej energii z rekuperacji, pozyskiwanej z hamujących trolejbusów oraz zastosowania zużytych baterii jako magazynów energii. Wykorzystanie sieci trakcyjnej do ładowania samochodów elektrycznych otwiera potencjał na dodatkowe funkcje dla istniejącej trolejbusowej infrastruktury sieciowej. Jeżeli rozwiązanie się sprawdzi, w kolejnym kroku należałoby ocenić najbardziej predysponowane lokalizacje na sieci trolejbusowej, gdzie odzysk energii z hamowania byłby największy - mówi Tomasz Labuda, wiceprezes PKT.

Miejsca

Opinie (122) 3 zablokowane

  • Monopol o to tylko chodzi

    • 3 0

  • Sądziłem, że innowacyjnego lotniska nie przebiją

    A tu proszę

    • 10 0

  • powinni zrobić trolejbusolawety i wozić nimi te elektryki

    • 7 0

  • Dobre sobie

    Mieszkam w Śródmieściu a najbliższa ładowarka przy PPNT. Na piechotę mam chodzić, czy jak?

    • 14 0

  • Za to Gdynię lubię. Lekki świr ale pomysły nowatorskie. (2)

    Przyszłość należy do elektryków. Mniej pieniędzy z ropy dla bliskiego Wschodu to mniej terroryzmu stamtąd finansowanego.

    • 11 26

    • Dokładnie (1)

      Tu jest Gdynia, otwieramy oczy niedowiarkom!!!

      • 7 4

      • Buehehe

        • 6 1

  • A może chcą ładować kogoś w tzw. butelkę.

    • 8 0

  • (1)

    Ładujcie samochody tak jak tankuje się myśliwce podczas lotu

    • 29 0

    • a ty badz lotny, jak mysliwiec

      • 2 2

  • Kiedyś i tak to nastąpi moi drodzy I kochani (2)

    Jak ceny spadną a spadną będzie to normalny rodzaj napędu..

    • 8 12

    • Sie Svenów namnożyło. Sukces ma wielu ojców?

      • 4 1

    • No w 2055)

      • 5 1

  • Elon Musk wysyła Tesle w kosmos, a wy chcecie

    Wiecznie się truć spalinami i dymem z węglowych kopciuchow. Mamy 21wiek, niektórym to nie pasuje widać. Wola wieki średnie.

    • 3 17

  • W Gdyni niedługo będą potrzebne elektryczne helikoptery albo czołgi - stan ulic gorszy niż czołgowiska w Bornem Sulinowie.

    • 23 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane