• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chcą połączyć PKP i SKM

Maciej Goniszewski
1 czerwca 2005 (artykuł sprzed 19 lat) 
Marszałek Jan Kozłowski chce połączenia SKM i Przewozów Regionalnych w jedną spółkę i negocjacji sumy dotacji żądanej przez Przewozy Regionalne. Tymczasem kolejarze w związku z kłopotami finansowymi na kolei zapowiadają na dziś wywieszenie czarnych flag na kolei.

Kolejom na Pomorzu groziło wczoraj wyłączenie prądu - cierpliwość straciła Spółka PKP Energetyka, której Spółka PKP Przewozy Regionalne jest winna 200 milionów złotych w skali całego kraju. Do wyłączeń prądu wprawdzie nie doszło, jednak tym razem cierpliwość stracił marszałek Jan Kozłowski, który w porannej rozmowie w Radio Gdańsk oświadczył, że nie można poddawać się korporacyjnym żądaniom i czas połączyć obie spółki PKP Przewozy Regionalne i SKM - w jedną. W przyszłym tygodniu przyjadą do Gdańska przedstawiciele Zarządu Głównego PKP i prowadzone będą w tym kierunku rozmowy.

Marszałek dodał, że nie rozumie coraz większych żądań Spółki PKP Przewozy Regionalne, która w tym roku chce - jak powiedział marszałek - niemal dwukrotnie większych pieniędzy niż w roku ubiegłym.

Samorząd województwa pomorskiego chciał dofinansować kolej kwotą 24 milionów złotych, gdy tymczasem PKP określiła swoje potrzeby w tym województwie na około 65 milionów.

- Z tą koleją to już dawno trzeba było zrobić porządek. Pełno jakiś podejrzanych spółek, każdy pewnie tylko na swój biznes patrzy, to nic dziwnego, że ciągle im mało - mówi Antoni Jaskólski z Sopotu.

Umowy do tej pory nie podpisano, w związku z czym kolejarze związkowcy zapowiadają na 1 czerwca protest. Dziś na obiektach PKP mają zawisnąć czarne flagi ze złotymi napisami "PKP". Zdaniem związkowców to początek pogrzebu polskiej kolei.

- To beznadziejny pomysł, żeby połączyć PKP PR i SKM. Jeżdżę na uczelnię kolejką i jestem zadowolony, a jak połączą się te spółki to kolej pociągnie SKM na dno za sobą. Będzie tylko drożej i zero poprawy usług - oburzył się student Maciej Gruszczyński.

Samorząd województwa podpisał już z SKM umowę. Zdaniem marszałka to dowód na to, że można dojść do porozumienia o ile żądania są realne.
Maciej Goniszewski

Opinie (59)

  • POPROSTU BRAK SŁÓW................................................................................... MAĆ!

    • 0 0

  • MAGik nie czaruj

    Nie można tak beztrosko połączyć jednej w miarę dobrze funkcjonującej firmy - SKM , z zadłużonym badziewiem opanowanym przez jakąś czerwoną mafię wespół z bandą zwisowców czyli PZPR - jak tu nam przybliża problem Bolo. Najpierw należy sytuację radykalnie uzdrowić w PR a na to jest z pewnościa kilka pomysłów (np. upadłość). A potem dopiero gdy SKM przejmie to co po PR zostanie a będzie się nadawało do dalszego użytku, wreszcie dojdziemy do tego, że będzie jeden bilet na przewozy lokalne. I jeszcze kilka udogodnień dla nas pasażerów. Ba ....

    • 0 0

  • Bolo...

    ... ja tylko dałem przykład, za tą cena mozna wyremontowac z 50 wagonów tramwajowych lub kilka składów SKM, jestem za ograniczaniem transportu drogowego na rzecz szynowego lub rowerowego. Co do Mag_Gdynia: pociągi osobowe i tak zatrzymują się w Gdańsku aż na 5 stacjach (Lipce, Orunia, Główny, Wrzeszcz, Oliwa), dlatego nie warto jeszcze bardziej pzredluza bezsensownie czasu podrózy. Poza tym z Wrzeszcza bilet tramwajowy na którąkolwiek z wielkich gdańskich uczelni kosztuje 70 gr, więc chyba nie jest to powód do narzekań.

    • 0 0

  • Facet co ty wygadujesz??????? Co ma SKM przejac? Wszystkie pociagi pospieszne i osobowe po PR? No zastanow sie przez chwile co piszesz, bo chyba nie znasz podzialu w PKP. Jak pomorski PR oglosi upadek to co będzie z pociagami pospiesznymi Gdynia - Wroclaw, Gdynia - Bialystok czy Gdynia - Zakopane. Wszystko to nalezy do Przewozow Regionalnych.
    Szybka Kolej MIEJSKA ma to przejąć???? Ciekawe jak??
    Spółka Inter City to pociągi expressowe, IC i EC i jej kondycja ostatnio też nie jest najlepsza.
    Też uważam, że sytuację w PR trzeba uzdrowić, ale bez takich głupot jak likwidacja i wchłonięcie przez SKM, która dopiero od i tak niedawna przynosi zyski. Jeszcze kilka lat temu były same straty.
    Fuzja to dobry pomysł, ale na zdrowych zasadach jak już pisałem.

    • 0 0

  • Mag _GDynia

    ... i kosztuje tylko 70 gr dzięki taryfie czasowej którą tak glosno tu krytykujecie bezpodstawnie i wbrew zdrowej kalkulacji.

    • 0 0

  • Wpuścić prywatnego przewoznika i skończy się okradanie

    65mln.na co?Na przejazdy pracowników pkp?Spróbujcie znalezć miejsce w 1kl.ok 15;20 każdego dnia,wtedy wracają z pracy oczywiście nie płacą.Tak im ciężko było za komuny,ale z przywilejów nie rezygnują.

    • 0 0

  • Mag.....

    ... tu nie ma zdrowych zasad, póki w polskich przedsiębiorstwach beda przewazaly glosy kolesi kolesiów ( a to jeszcze jakies 50 lat) to zeby cos dobrego sie stało dla ludzi musi zajśc powazna pomyłka, albo cud. Działalnosc PKP nie opiera sie na zdrowych zasadach , tylko na tym zeby jak najdłużej pzrezyc i utzrymac miejsca pracy zarówno podrzędnych pracowaników (nie robic buntów i strajków wewn. PKP), jak i najwyzszych głów tej pijawki na zdrowym ciele społeczeństwa.

    • 0 0

  • parapetyk

    Ty tez pomysl zanim cos napiszesz, bo normalnie kompromitujesz sie wychwalajac wasze ZKM. To jest dopiero PZPR w pelnej okazalosci.
    I co mi z tego dennego czasowego biletu za 70 groszy? Tyle czasu ile on daje to ja pokonuje pieszo. W autobus wsiadam aby dojechac w konkretne miejsce a nie 2 przystanki do warzywniaka. Taryfa przejazdowa umozliwia mi wlasnie spokojny dojazd w miejsce docelowe bez martwienia sie o jakis bzdurny czas. Trzeba miec naprawde nierowno pod syfitem, aby w korkujacym sie Gdansku wprowadzic taryfe czasowa.

    Co do pociagow, koleja bzdura. Dlaczego mam sie przesiadac i klekotac rozlatujacym sie badziewiem zwanym w Gdansku tramwajem, skoro moge dojechac pociagiem np. na UG i to z samej Bydgoszczy?
    Echhhhhhhhhhhhhhhhh

    • 0 0

  • Panie drogi, wszystko można przeorganizować, tylko trzeba to robić z głową. Przecież takie SKM czy IC z sufitu nie spadły, tylko były utworzone z myślą o poprawie. I z początku IC przynosiło poważne zyski. Teraz niestety po cięciu ulg i podwyżkach cen biletów zaczęły się straty.
    IC jest dochodowe jedynie tam gdzie ma monopol czyli np. na trasie Gdynia - Warszawa.
    Na Śląsku np. z rozkładu znika coraz więcej expressów należących do IC.
    Jednak można było coś zrobić, aby było lepiej.
    Tak samo powinno być w przypadku fuzji SKM i PR.
    Nie na szybkiego, ale z głową.
    Wtedy będą zyski.

    • 0 0

  • TAK !!

    Wy chyba nie wiecie po co ma być połączona SKMa i PR. Marszałek wyprówa sobie żyły, żeby zapłacić kolejne to miliony PR, tylko dlatego, że oni nie potrafią skutecznie ich zagospodarować, czyli je marnuje. Tak samo jak na mazowszu powstały Koleje Mazowiecki z udziałem PRzewozów Regionalnych i U. Marszałkowskiego i co padły jakieś linie w mazowieckim, czy pociągi nadal są tak syfiaste jak były. Czy nie lepiej żeby Kozłowski wydał siano z sensem np. na służbę zdrowia ? Po połączeniu SKM z PR, ta pierwsza spółka zyska niezbędny tabor do obsługi połączeni "spalinowych" (Kościerzyna, Hel, Łaba, Chojnice). Chyba wszyscy chcemy mieć dogodną komunikację, a nie odwieczne straszenie ze strony betonów z PR że z roku na rok będzie mniej pociągów osobowych.
    Liczę na to że Pan Marszałek dokończy łączenie spółek jeszcze przed zakończeniem kadencji, bo jego następca będzie dofinansowywał tylko SKM, bo Przewozy Regionalne ogłoszą upadłość...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane