• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chińskie centrum logistyczne na Pomorzu?

Kuba Łoginow
19 marca 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Gdański port i władze miasta od dawna szukają inwestora, który stworzyłby na zapleczu Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego(DCT) centrum logistyczne. Nz.terminal DCT na dzień przed oddaniem do użytku. Gdański port i władze miasta od dawna szukają inwestora, który stworzyłby na zapleczu Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego(DCT) centrum logistyczne. Nz.terminal DCT na dzień przed oddaniem do użytku.

Jeszcze nie skończyły się gratulacje z okazji utworzenia bezpośredniej linii kontenerowej z Chin do Gdańska, a już szykują się następne tego typu projekty. Na wystawie EXPO 2010 w Szanghaju strona polska zamierza przedstawić ofertę Chińskiego Centrum Towarowo Logistycznego, które miałoby powstać na zapleczu Portu Gdańsk. Eksperci są jednak ostrożni - aby osiągnąć sukces w handlu z Chinami, porty bałtyckie muszą się bardziej starać.



Czy polskie porty mają szansę na to, by więcej znaczyć w Europie?

Oferta utworzenia w Porcie Gdańskim i na Żuławach chińskiego centrum logistycznego będzie jednym z najważniejszych punktów programu polskiego stoiska na światowej wystawie EXPO, która odbędzie się od 1 maja do 31 października 2010 w Szanghaju. Polskie władze chcą przy tym wykorzystać fakt, iż niedawno została uruchomiona bezpośrednia linia żeglugowa między Szanghajem a Gdańskiem. Polska nie zamierza na tym poprzestać i chce zaproponować chińskiemu biznesowi utworzenie na Żuławach centrum obsługi chińskiej floty, zawijającej również do innych portów Europy Bałtyckiej i Północnej.

Sprostać zagrożeniom z południa

Perspektywie pogłębienia współpracy Portu Gdańsk z Chinami poświęcono dużo miejsca podczas Bałtyckiej Konferencji Kontenerowej, którą niedawno zorganizowała gdyńska firma konsultingowa Actia Forum. Jednak to, co z perspektywy Trójmiasta wydaje się wielkim sukcesem, od kilku lat z powodzeniem funkcjonuje w rumuńskiej Konstancy.

Ten czarnomorski port przeładowuje więcej kontenerów, niż wszystkie polskie porty razem wzięte i nic nie wskazuje na to, by miało się to zmienić. Zaletą Konstancy jest nie tylko o wiele lepsza niż w Gdańsku infrastruktura (w tym brak wąskich gardeł transportowych na bezpośrednim zapleczu portu), ale też... geografia. Morze Czarne leży po prostu o kilka tysięcy mil morskich bliżej Chin, niż Bałtyk. Ale to nie wszystko: kontenery dostarczone do Konstancy mogą być rozwiezione do kilkunastu krajów Europy Środkowej i Zachodniej tanim i wygodnym transportem rzecznym (przez Dunaj, kanał Dunaj - Ren i inne szlaki wodne), czego brakuje portom Trójmiasta.

Na chińskie kontenery mają też apetyt porty adriatyckie, takie jak słoweński Koper. Dzięki realizowanemu między innymi przez gdyńskie Biuro Rozwoju Miasta projektowi SoNorA za kilka lat powstanie kontenerowy "most lądowy", łączący porty adriatyckie z Trójmiastem.

Jego częścią ma być m. in. autostrada A1 wraz z jej przedłużeniami w kierunku Chorwacji oraz zmodernizowane linie kolejowe, którymi będzie można szybko przewieźć kontenery między portami Chorwacji i Polski. Patrząc na mapę łatwo się domyślić, że operatorom bardziej będzie opłacało się wyładować chińskie kontenery w Chorwacji i stamtąd rozwieźć je na północ (do Austrii, Czech, Słowacji, a nawet na Śląsk i do Małopolski), niż korzystać z przeładunku w zbyt daleko położonych portach bałtyckich.

Biorąc pod uwagę przewagę południowców w zakresie geografii, porty bałtyckie muszą podwójnie starać się o względy przewoźników morskich i spedytorów. Przykład Konstancy pokazuje również, że na tym rynku funkcjonuje zasada "kto pierwszy, ten lepszy".

Rozbudowując intensywnie infrastrukturę portową i kolejową, Konstanca zdobyła tak wielką przewagę nad konkurentami z Ukrainy czy Bułgarii, że obecnie nikt z ekspertów nie daje tamtejszym portom szans na zagrożenie dominującej pozycji Rumunów. Obecnie Gdańsk jest na dobrej drodze do powtórzenia rumuńskiego sukcesu i zdobycia takiej przewagi konkurencyjnej nad innymi portami bałtyckimi czy portami Adriatyku, której nie będą w stanie pokonać Litwini czy Chorwaci.

A może lądem...

Pisząc o perspektywach transportu chińskich kontenerów do Europy, nie sposób nie wspomnieć o pojawiających się coraz częściej koncepcjach rozwoju szlaków lądowych. Przewóz kontenerów z Dalekiego Wschodu do Europy Środkowej koleją teoretycznie mogłaby trwać o połowę krócej, niż morzem. Krótszy czas dostawy może więc rekompensować większy koszt jednostkowy transportu kolejowego względem morskiego i tym samym przewozy kolejowe mogą odegrać istotną, chociaż nie dominującą rolę w handlu Europy z Chinami.

Niestety, w żadnym z liczących się projektów rozwoju chińsko-europejskich szlaków kolejowych nie przewidziano szczególnej roli dla portów polskich, jako portów dystrybuujących chińskie kontenery do Regionu Bałtyku. Taką rolę przypisuje się raczej Kłajpedzie czy rosyjskiej Ust-Łudze.

Ogromną szansą dla trójmiejskich portów stanowi natomiast lepsze wykorzystanie terminalu w Sławkowie, gdzie kończy się najdalej na zachód wysunięty szeroki tor. Sławków jest połączony z Trójmiastem regularnymi liniami kontenerowymi, stąd można liczyć na to, że istotna część dowiezionych do tego terminala kontenerów trafi ostatecznie do portów w Gdańsku lub Gdyni. Jednak za kilka lat może się to zmienić, gdyż szeroki tor ma zostać doprowadzony do Bratysławy, a stamtąd do Wiednia, gdzie ma powstać największe w Europie Środkowej centrum logistyczne dla kontenerów ze Wschodu.

Opinie (62) ponad 10 zablokowanych

  • Pomorze - atrakcyjny rejon dla inwestorów?

    Podobnie jak Wam wydaje mi się, że Chiny w końcu "zaleją" rynek europejski. Szczerze mówiąc ciężko mi powiedzieć czy to dobrze, czy źle. Fakt, faktem Chiny kojarzą mi się z tzw. chińską tandetą jednak nie da się zaprzeczyć, że rosną na drugą po USA potęgę gospodarczą. A wracając do samego Pomorza, to wydaje mi się, że generalnie Pomorska Strefa Ekonomiczna oraz Bałtycka Strefa Inwestycyjna są apetycznym kąskiem do inwestowania przez firmy. Weźmy na przykład Pruszcz Gdańsk, w którym centra logistyczne wybudowali m.in.: LPP, Poczta Polska czy Fiege Goth. Na magazyny.pl czytałem, że w najbliższych latach planują jednak wybudowanie autostrady A1 z Trójmiasta na południe do Łodzi. Myślicie, że zwiększy to atrakcyjność tego rejonu dla inwestorów?

    • 0 0

  • perspektywy

    Ilekroć czytam na tym portalu o czymś więcej, niż tylko o dziurze w jezdni przed domem albo o napadzie na pobliski zieleniak, to mogę być pewna, że to materiał p. Łoginowa. Jego artykuły zwracają uwagę, że jakość naszego życia za 30 lat zależy od decyzji i starań podjętych już teraz. I nie ma się co ekscytować tym, kto ile komu dał w łapę itp banialukami, bo z dłużej perspektywy nie ma to żadnego znaczenia. Natomiast akurat teraz dzieją się rzeczy, których wagi nie doceniamy, a które będą miały decydujący wpływ na życie na Pomorzu i w Trójmieście. I za uświadamianie tego dziękuję Panu Kubie.

    • 0 0

  • No to koniec puszczania psa bez smyczy. (6)

    Podobno szczególnie popularne są jamniki.

    • 46 6

    • Pojedz do Shanghai prosty wiesniaku (3)

      Zobaczysz juz na lotnisku pociag magnetyczny Transrapid mknacy 431 km/h i ogromne wiezowce. A ty kiblem z lat 70tych z dresami z renomy sie kulasz do pracy.

      • 7 7

      • znów jakiemuś naiwniakowi marzy się transrtapid (1)

        Przecież ta krótka, mająca tylko dwie stacje linia kolei magnetycznej to typowa inwestycja na pokaż której koszty są nieproporcjonalne do korzyści w czasie przejazdu.

        Poza tym co z tego, że do lotniska można dojechać super nowoczesnym i niewyobrażalnie drogim pociągiem a w tle widać wieżowce jak reszta kraju musi się zadowolić pociągami często starszymi niż te u nas a poza większymi miastami króluje budownictwo któremu bliżej do ziemianek niż drapaczy chmur.

        Niewątpliwie z dnia na dzień Chiny stają się coraz większa potęgą ale na pewno nie jest i pewnie długo jeszcze nie będzie to raj dla większości jego obywateli.

        • 10 2

        • Dokładnie. Można by powiedzieć że i nasz kraj jest potęga ale nie dla takich szarakow jak my. Co z tego że mamy najlepszy wzrost gospodarczy jak 3/4 mieszkancow go nie odczuwa...

          • 0 1

      • Chińczyk potrafi. Za Gierka też takie cuda

        były

        • 3 0

    • pytanie dla tych co tym się jarają (1)

      zgłaszam pytanie: pracownicy będą też pracowali za miskę ryżu czy może dostaną minimalną krajową pensję? kapitalista chińczyk by pewnie wolał żeby za miskę ryżu...

      pozdrawiam

      • 4 3

      • D E B I L i wszystko na temat. A piszesz z chińskiego kompa

        • 3 4

  • CHINSKIE RZECZY SIE SZYBKO PSUJA.. (4)

    LEPSZE JAPONSKIE OD CHINSKICH PODROBEK

    • 30 7

    • japonskie sa beee

      ...bo zolta rasa niszczy populacje wielorybow,...proponuje zaczac jesc zoltkow

      • 0 0

    • Widziałeś jakiś zakład produkcji elektroniki w Japonii? Wszystko produkują w Chinach, tylko przyklejają made in Japan naklejkę.

      • 0 0

    • Właśnie odkryłeś Amerykę

      Gratulacje

      Masz jeszcze jakieś inne, równie odkrywcze, spostrzeżenia?

      • 1 2

    • Ale Chinki się nie psują .

      I nie są gorsze od Japonek.....

      • 8 1

  • Chiny nie mialy Balcerowicza wiec sie rozwijaja.

    j.w.

    • 1 3

  • Polska czeka (6)

    niech zaleje nas chinska tandeta

    • 35 47

    • hej

      moze ty masz chinski notebook albo ubrania .czy tak

      • 1 0

    • tandeta? (1)

      pewnie z 90% wszystkiego co masz pochodzi z chin hehehe

      • 5 1

      • o czym to swiadczy??

        to jest powodem do dumy??

        • 2 2

    • I będziemy mieli port przez który przechodzą towary tworzone przez małe żółte rączki za miseczkę ryżu dziennie.

      A walczą o to Ci którzy pierwsi krzyczeli precz z Komuną

      • 7 2

    • chiny, chiny (1)

      a czy nasi pracownicy w chińskim centrum będą też pracowali za miskę ryżu czy może dostaną minimalną krajową pensję? kapitalista chińczyk by pewnie wolał żeby za miskę ryżu...

      pozdrawiam

      • 6 10

      • za miskę

        zupy brukwiowej

        • 6 1

  • To sie Wam nie uda

    To jest tylko gadanina przed wyborcza, tu jest brak ludzi z j... , ktorzy sa do roboty by osiagnac sukces a jak sie ktos znajdzie to go zaraz u...

    • 2 0

  • najpierw zrobcie porzadek z Europortem

    za co sie zabieracie??? za handel z Chinami?? wezcie zrobcie najpierw porzadek z Europortem i tymi psedo-menagerami ktorzy sprawili Gdanskowi los posmiewiska. Pozamykac ich wszystkich w Kocborowie poczynajac od pana Mariana Stanisława Czesława Jurka i innych

    • 2 0

  • D... LUDZIE - do gadania a nie do roboty

    Od 60 lat maja w Gdyni Chipolbrok - dalej pare starych statkow i nic niepotrafili wiecej zrobic dla Trojmiasta a Rumuni juz was przeskoczyli, tu sa ludzie do gadania a nie do roboty.

    • 1 0

  • i bardzo dobrze, niech chińczycy przyjdą i nauczą Polaków pracować 12 godzin na dobe za miske ryżu
    bo im sie w du*** już z tego dobrobytu przewraca
    parkingów chcą, autostrad, kredytów, wakacji w sopocie, kraj na dorobku, pan premier robi co może, już dwa razy w tygodniu kopie piłke, ale sie chyba nie rozerwie, co on żaba??

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane