- 1 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (375 opinii)
- 2 Remontują, zamiast wyburzyć. Dlaczego? (75 opinii)
- 3 8 godzin opóźnienia i lądowanie w Poznaniu (287 opinii)
- 4 Kredkami w kierowców przy przejściu (67 opinii)
- 5 Były wiceprezydent Gdańska skazany (53 opinie)
- 6 Jak zniszczono Rady Dzielnic w Gdyni (154 opinie)
Chodnik zamiast ścieżki. Piesi pokazali, którędy chcą chodzić w Oliwie
Wzdłuż al. Grunwaldzkiej, na wysokości marketu budowlanego, wreszcie powstanie brakujący chodnik. Jego przebieg wskazali piesi, wydeptując ścieżkę wzdłuż drogi rowerowej i ignorując chodnik biegnący wzdłuż ściany obiektu handlowego. Prace potrwają do końca sierpnia. To nie pierwszy przypadek tego typu, gdzie piesi wydeptują ścieżkę niezgodnie z nieżyciową wizją projektanta.
Usytuowano go tuż przy ścianie obiektu, z dala od jezdni i w niewielkim zagłębieniu terenu (niezbędne jest pokonanie kilku schodów). Pełnił on w efekcie przede wszystkim funkcję obejścia obiektu dla ochroniarzy i pozostałych pracowników placówki handlowej.
Budowa nowego chodnika do końca sierpnia
Piesi od samego początku preferowali spacer prostą trasą tuż obok lub bezpośrednio po drodze rowerowej. Sytuacja ta nasiliła się szczególnie w ostatnich latach, wraz z budową biurowców, na wysokości których powstał także przystanek autobusowy oraz nowe przejście przez al. Grunwaldzką.
Teraz, do końca sierpnia br., powstanie tu nowy chodnik - bezpośrednio obok drogi rowerowej, w miejsce wydeptanej ścieżki. Jego szerokość nie będzie imponująca - 1,80 m, a więc 30 cm więcej niż minimalna dopuszczalna prawem szerokość przestrzeni dla pieszych (usytuowana z dala od jezdni).
Jeden wykonawca zainteresowany robotami budowlanymi
Teoretycznie pozwoli to na zachowanie bezpiecznego odstępu od nasadzeń drzew. Nawierzchnia nie będzie jednak przepuszczalna, lecz wykonana z betonowych płytek (30 na 30 cm) na podbudowie z kruszywa łamanego.
Wykonawcą robót jest spółka Koga Gdańsk, która złożyła jako jedyna ofertę postępowaniu Gdańskiego Zarządu Dróg Zieleni - na kwotę ok. 143,5 tys. zł. Pierwotna kwota rezerwowana na ten cel przez urzędników wynosiła ok. 117,7 tys. zł.
Prace budowlane nie będą wpływać na organizację ruchu na drodze rowerowej oraz jezdni. Piesi do czasu zakończenia robót będą mogli nadal korzystać z chodnika wzdłuż ściany marketu budowlanego.
Chodnik w miejsce wydeptanej ścieżki to dobry pomysł
To nie pierwszy raz kiedy wydeptana ścieżka zastępowana jest chodnikiem. To dość powszechna i - wbrew pozorom - całkiem rozsądna praktyka. Nic tak dobrze nie pokazuje sensowności budowy chodnika, jak wyznaczona przez samych użytkowników ścieżka.
Tak było m.in na pętli tramwajowej na Chełmie, gdzie kilkanaście miesięcy po oddaniu ułożono chodnik na podstawie wydeptanych ścieżek przez pasażerów.
Z kolei w Gdyni, na Oksywiu, zadbany i oświetlony chodnik ma powstać w miejsce ścieżki łączącej od lat dwie części dzielnicy.
Na Jasieniu potrzebowali schodów, więc je sobie wykopali
Typowe planowanie z za biurka (15 opinii)
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-07-26 16:41
W mieście (w poszczególnych dzielnicach) warto przeprowadzić audyt takich miejsc, gdzie piesi wydeptują ścieżki na skróty (1)
a rowerzyści wyjeżdżają takie skróty. Pierwszy przykład: rejon pętli przy Hawla (początek zjazdu do doliny parku oruńskiego). Na Migowie codziennie chodzę takimi wydepczyskami na skróty do warzywniaka i kiosku z gazetami. Przy okazji można by zastąpić niepotrzebne progi krawężnikowe małymi rampami, pomagającymi pchać wózki i jazdę rowerami i hulajnogami. Takich miejsc jest w całym Gdańsku setki.
- 106 4
-
2023-07-27 09:17
Bo normalnie jest tak że po zimie kiedy ludzie depczą śnieg projektuje się chodniki.
Wówczas chodniki są tam gdzie piesi chcą chodzić.
- 1 0
-
2023-07-26 23:54
. (3)
A może ludzie wolą iść po tej wydeptanej ścieżce zamiast po betonie? Za chwilę przy większym deszczu będzie płacz, bo woda nie będzie miała gdzie uciekać, jak wszystko zabetonujemy.
- 34 21
-
2023-07-27 11:28
bez tytułu
Jak deszcz popada, to proszę mi wierzyć, wszyscy woleliby iść jednak po wybetonowanym chodniku niż po zalanej , błotnistej ścieżce.
- 4 0
-
2023-07-27 08:25
1,8m chodnika, obok jakieś 4m trawnika a woda nie będzie miała gdzie uciec?
ludzie wolą iść po równym i po najkrótszej trasie i tyle.
- 6 0
-
2023-07-27 03:56
Masz pewną rację.
Natomiast konkretnie ten problem nie musi być problemem - chodniki idze zrobić tak, aby woda tam nie stała.
- 9 0
-
2023-07-26 17:05
(22)
Super, ale pod warunkiem, że rozbiorą stary chodnik i na jego miejsce urządzą zieleń, choćby posieją trawę. A tak na serio, to wolałabym dopuścić ruch pieszy na ścieżce, niż znów beton lać.
- 51 93
-
2023-07-26 22:08
POkemon wiekszej głupoty nie mogłes wymyslec? Szkoda ze jeszcze nie chciałes dopuścić pieszych do chodzenia ulica :) (1)
- 0 1
-
2023-07-27 09:28
piesi regularnie chodzą po wielu ulicach centrum wielu miast świata i nie stwarzają tam zagrożenia
w naszym kraju piesi chodzą (w poprzek) wzmiankowanej jezdni i mają prawo czuć się tam bezpiecznie. Problemem w naszym kraju jest to, że na przejściach dla pieszych (nawet sterowanych światłami) zdarza się największa liczba wypadków z udziałem pieszych, oczywiście z racji nieodpowiedzialnej jazdy niektórych (wielu?) kierowców.
- 0 1
-
2023-07-26 20:34
Lać beton to jest złe a zadeptywać zieleń to ok:(
- 3 2
-
2023-07-26 19:49
mozna zlikwidowac jedną jezdnie
a na drugiej utworzyc po jednym pasie w kazdym kierunku! bedzie miejsce na park
- 5 4
-
2023-07-26 18:03
Na tej drodze dla rowerów jest duży ruch (4)
Współny ruch rowerów i pieszych w tym miejscu to byłby żart
- 16 2
-
2023-07-27 10:20
to niech rowerzyści jeżdżą wolniej tak jak kierujący hulajnogą i wtedy piesi też będą mieli tam miejsce. Na Zaspie obok szpitala rowerem można jeździć zarówno ulicą jak i chodnikiem(jakoś nikt nie martwi się o spacerujących)
- 0 1
-
2023-07-26 19:50
tam nie ma zadnej drogi dla rowerow! (2)
nie ma znaku nie ma drogi dla rowerow
- 0 12
-
2023-07-26 21:01
W sumie przy żadnym z chodników nie ma znaku chodnik (1)
A przy jezdniach: jezdnia. Więc wg twojej logiki można jeździć gdzie i jak się chce
- 8 3
-
2023-07-26 22:35
drogi dla rowerów muszą być oznaczone znakiem c13
bez znaku to ... chodnik. doucz się przepisów
- 2 3
-
2023-07-26 17:29
to może lepiej dopuścić ruch pieszych na drodze dla samochodów? (5)
po co znów asfalt lać
- 34 8
-
2023-07-26 17:56
(4)
Ruch rowerowy na tej ścieżce jest znikomy.
- 4 31
-
2023-07-27 07:31
W takim razie zlikwidujmy ścieżkę i dopuśćmy ruch rowerów po jezdni. (1)
- 2 0
-
2023-07-27 09:24
jeśli ruch kołowy na jezdni odbywa się z prędkością powyżej 50 km/h
i charakteryzuje go duże natężenie, trzeba dążyć do redukcji jego skali i ściślejszego egzekwowania limitu prędkości. Wzdłuż takich arterii trzeba tworzyć wydzieloną, odseparowaną od ruchu kołowego drogę dla rowerów. Jeśli się tego nie zrobi, będzie to oznaczało, że miasto nie dba o bezpieczeństwo i komfort osób, które chcą zdecydować się na jazdę
i charakteryzuje go duże natężenie, trzeba dążyć do redukcji jego skali i ściślejszego egzekwowania limitu prędkości. Wzdłuż takich arterii trzeba tworzyć wydzieloną, odseparowaną od ruchu kołowego drogę dla rowerów. Jeśli się tego nie zrobi, będzie to oznaczało, że miasto nie dba o bezpieczeństwo i komfort osób, które chcą zdecydować się na jazdę rowerem ale nie są skłonne do podejmowania ryzyka, nie mają ponadprzeciętnej kondycji ani zdolności do szybkiego reagowania na zmieniającą się sytuację na drodze, tak jak kolarze - szosowcy. Oczywiście nie wykluczam sensu zwężania jezdni i tworzenia kosztem ich szerokości dwukierunkowych dróg dla rowerów w Gdańsku.
- 0 1
-
2023-07-26 20:59
Twój mózg jest znikomy
- 10 0
-
2023-07-26 18:03
Ta droga dla rowerów ma jedno z największych natężeń ruchu rowerowego i UTO w mieście xD
- 21 5
-
2023-07-26 17:26
(6)
a po ch.. piesze barany na ścieżce rowerowej?
- 22 17
-
2023-07-26 19:15
Żeby uspokoić ruch rowerowy (5)
Za szybko tam jeżdżą
- 13 20
-
2023-07-27 15:06
I komu to przeszkadza, jeżeli nie ma tam pieszych?
- 0 0
-
2023-07-27 03:57
Bo mogą (1)
Po to jest ścieżka rowerowa, żeby bezpiecznie i w miarę możliwości szybko (bo inaczej po co mi rower?) - szcególnie jak jest bez pieszych - po niej jeżdzić.
- 7 2
-
2023-07-27 12:53
No popatrz rewolucja pożera własne dzieci, a po co jest ulica ? a żeby bezpiecznie i w miarę możliwości szybko bo inaczej po co
samochód - po niej jeździć. Teraz w prezencie od miasta powinny pojawić się na ścieżkach progi zwalniające, szykany i światła wszystko po to aby uspokoić ruch, znana retoryka ?
- 1 0
-
2023-07-26 19:41
(1)
Sam die uspokój wariacie
- 7 6
-
2023-07-26 22:21
Masz ode mnie lajka za "die"
Jak bym mógł, dałbym dwa.
- 3 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.