• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chodnik zamiast ścieżki. Piesi pokazali, którędy chcą chodzić w Oliwie

Krzysztof Koprowski
26 lipca 2023, godz. 16:00 
Opinie (137)
  • Nowy chodnik o długości ok. 200 metrów powstanie tuż obok drogi rowerowej.
  • Nowy chodnik o długości ok. 200 metrów powstanie tuż obok drogi rowerowej.

Wzdłuż al. Grunwaldzkiej, na wysokości marketu budowlanegoMapka, wreszcie powstanie brakujący chodnik. Jego przebieg wskazali piesi, wydeptując ścieżkę wzdłuż drogi rowerowej i ignorując chodnik biegnący wzdłuż ściany obiektu handlowego. Prace potrwają do końca sierpnia. To nie pierwszy przypadek tego typu, gdzie piesi wydeptują ścieżkę niezgodnie z nieżyciową wizją projektanta.



Czy skracasz drogę inaczej niż wytyczono chodnik?

Chodnik zbudowany wzdłuż marketu budowlanego Castorama, a wcześniej M3, nigdy nie cieszył się popularnością pieszych.

Usytuowano go tuż przy ścianie obiektu, z dala od jezdni i w niewielkim zagłębieniu terenu (niezbędne jest pokonanie kilku schodów). Pełnił on w efekcie przede wszystkim funkcję obejścia obiektu dla ochroniarzy i pozostałych pracowników placówki handlowej.



Budowa nowego chodnika do końca sierpnia



Piesi od samego początku preferowali spacer prostą trasą tuż obok lub bezpośrednio po drodze rowerowej. Sytuacja ta nasiliła się szczególnie w ostatnich latach, wraz z budową biurowców, na wysokości których powstał także przystanek autobusowy oraz nowe przejście przez al. Grunwaldzką.

Teraz, do końca sierpnia br., powstanie tu nowy chodnik - bezpośrednio obok drogi rowerowej, w miejsce wydeptanej ścieżki. Jego szerokość nie będzie imponująca - 1,80 m, a więc 30 cm więcej niż minimalna dopuszczalna prawem szerokość przestrzeni dla pieszych (usytuowana z dala od jezdni).

  • Zdarzało się, że chodnik wzdłuż marketu budowlanego był zamykany ze względu na prace w obrębie obiektu lub...
  • ... zastawiany ekspozycją towarów na sprzedaż.

Jeden wykonawca zainteresowany robotami budowlanymi



Teoretycznie pozwoli to na zachowanie bezpiecznego odstępu od nasadzeń drzew. Nawierzchnia nie będzie jednak przepuszczalna, lecz wykonana z betonowych płytek (30 na 30 cm) na podbudowie z kruszywa łamanego.

Wykonawcą robót jest spółka Koga Gdańsk, która złożyła jako jedyna ofertę postępowaniu Gdańskiego Zarządu Dróg Zieleni - na kwotę ok. 143,5 tys. zł. Pierwotna kwota rezerwowana na ten cel przez urzędników wynosiła ok. 117,7 tys. zł.

Prace budowlane nie będą wpływać na organizację ruchu na drodze rowerowej oraz jezdni. Piesi do czasu zakończenia robót będą mogli nadal korzystać z chodnika wzdłuż ściany marketu budowlanego.

Chodnik w miejsce wydeptanej ścieżki to dobry pomysł



To nie pierwszy raz kiedy wydeptana ścieżka zastępowana jest chodnikiem. To dość powszechna i - wbrew pozorom - całkiem rozsądna praktyka. Nic tak dobrze nie pokazuje sensowności budowy chodnika, jak wyznaczona przez samych użytkowników ścieżka.

Tak było m.in na pętli tramwajowej na ChełmieMapka, gdzie kilkanaście miesięcy po oddaniu ułożono chodnik na podstawie wydeptanych ścieżek przez pasażerów.

  • Wydeptana ścieżka przez pętlę Chełm Witosa w 2011 r.
  • Chodnik ułożony w miejsce przedeptu na zdjęciu z 2014 r.
Z kolei w Gdyni, na Oksywiu, zadbany i oświetlony chodnik ma powstać w miejsce ścieżki łączącej od lat dwie części dzielnicy.

Na Jasieniu potrzebowali schodów, więc je sobie wykopali Na Jasieniu potrzebowali schodów, więc je sobie wykopali

14:57 23 LIPCA 23

Typowe planowanie z za biurka (15 opinii)

No kto by sie spodziewał, że ludzie pojdą najkrotszą
No kto by sie spodziewał, że ludzie pojdą najkrotszą


Miejsca

Opinie (137) 4 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Jeden pas jezdni powinien zostać przerobiony na ścieżkę rowerową, a chodnik powinien być tu gdzie ścieżka rowerowa obecnie (2)

    • 19 41

    • I poczekalnia w Twoim mieszkaniu, a u sąsiada garaż rowerowy.

      • 15 7

    • hahaha

      sciezke rowerowa zrobilbym tez z drogi prowadzacej na hel na polwyspie, samochody bym puscil po dnie zatoki, w koncu najkrotsza trasa, a co ma sie dno marnowac xD

      • 1 4

  • Miasto wstaje z kolan!

    • 11 4

  • Brawo, tak powinno być.

    • 10 5

  • Kolejny raz "design" mija się z życiem.

    • 16 3

  • Do Projektantów: (7)

    W Szwecji juz w latach 80tych robiono trawnik i zasiewali trawą..
    Potem sprawdzano gdzie był on wydeptany i tam kładziono chodnik.
    Taki prosty demokratyczny sposób na wytyczenie niezbędnego przejścia

    • 42 2

    • (5)

      To jest mit. Wcale tak nie było.

      • 5 7

      • Nawet jeżeli, to powinno.

        • 7 2

      • Hmm.. (3)

        Ja też o tym słyszałem, właśnie w latach 80., w liceum - od nauczycielki biologii. Ile w tym prawdy to nie wiem.

        • 4 2

        • (2)

          Tak , a dzieci są z kapusty.

          • 3 1

          • (1)

            A nie?

            • 0 1

            • Ty tak i dlatego jesteś takim głąbem.

              • 0 0

    • to samo pisał pan Grzegorz Jaszuński w swojej książce "Moskiewskie ABC" w latach 60-tych XX wieku

      to są decyzje do podejmowania na poziomie Rady Dzielnicy a nie koniecznie całego miasta. Ważna jest wiedza na temat lokalnego kontekstu, a nie ogólne przepisy.

      • 3 2

  • Kiedy zwężenie przeskalowanej Grunwaldzkiej? (8)

    Tam powinien być szeroki trakt pieszo-rowerowy a nie autka na środku a piesi pod ścianami sklepów. W mieście tylko rowery. Ja jeżdżę rowerem cały rok!

    • 16 44

    • Wcale mi Ciebie nie żal.

      • 15 3

    • Oj biedny jesteś (1)

      ale nie martw się, kiedyś będzie ciebie stać na samochód i nie będziesz musiał w deszczu i śnieżycy jeździć rowerem.

      • 12 7

      • Samochód był towarem luksusowym za komuny, dzisiaj to taki sam towar jak telewizor czy pralka.

        Auto można kupić za jedną wypłatę i nie ma się czym chwalić. Ale widać ty jesteś mentalnym komuchem.
        Już nie wspominając, że niektóre rowery kosztują więcej niż twój gruz przywieziony z Niemiec na lawecie m

        • 8 5

    • Ja jeżdżę rowerem cały rok! (1)

      Ja, ja, ja. A ja nie i większość mieszkańców Gdańska również nie, więc spadaj na szczaw. I gacie zmień, bo najwyraźniej cisną cię w gruczoł.

      • 9 6

      • nie chodzi o to, kto jeździ i jak jeździ "większość". Chodzi o to, by jak największa liczba ludzi mogła jeździć i czuć się

        nie tylko decydując się na przejazd samochodem. Młodzież do lat 16 nie ma prawa jeździć samochodem, ale powinna mieć prawo do samodzielnego poruszania się po mieście bez potrzeby proszenia rodziców o "podwiezienie" np. do kolegi lub koleżanki.

        • 0 1

    • Grunwaldzka powinna być poszerzona do 4 pasow (1)

      • 6 9

      • to mogłoby się odbywać jedynie kosztem pogorszenia warunków ruchu pieszych i innych niezmotoryzowanych

        dużo łatwiej dążyć do poszerzenia wyobraźni autoholików: docieranie do nich z przekazem, że samochód nie jest jedynym sensownym środkiem transportu w mieście, zwłaszcza na odległości mniejsze niż 5 km.

        • 0 1

    • Ja rower zostawiam na kokoszkach i dakej do pracy do centum piechota-to tylko 2 godzinki.

      A zakupy w castoramie 2 tony cekolu robie rowerem cargo po obwodnicy

      • 1 1

  • (3)

    Te drzewa padną jak im zrobią betonową nawierzchnię na korzeniach. Wywalić jeden pas ruchu Grunwaldzkiej i zrobić normalną drogę rowerową, a obok wygodny chodnik, zaś resztę przeznaczyć na dodatkowe drzewa.

    • 21 33

    • Padna to padna (1)

      To sa patyki o srednicy 5 cm, jak padnie to sie zasadzi nowe. Najprosciej i najtaniej by bylo zrobic ciag pieszo rowerowy na tej sciezce

      • 3 4

      • Ale czy najbezpieczniej? Chyba nie.

        • 2 1

    • A jezioro damy tu

      • 3 1

  • Warto przyglądać się takim ścieżkom (2)

    Na przestrzeni lat niejeden wydeptany skrót i ścieżka miały wielki sens. Piesi jak tłum podążający w jakimś kierunku zawsze wiedzą lepiej i walka z tym zjawiskiem jest bez sensu. No chyba, że przez tory przechodzą. Ale czasem nie da się inaczej lub jest to naprawdę męczące z powodu zaniedbań albo widzimisię projektantów. Tak samo jest np. na przystanku przy Rivierze w Gdyni gdzie piesi drepczą przez jakąś śmieszną rabatkę zamiast obchodzić ten trawniczek naokoło. Bo tam po prostu powinno być dodatkowe przejście - ludzie wysypują się z autobusu i tłoczą na wąskim chodniku wchodząc-wychodząc z przystanku zamiast uderzyć właśnie tam, gdzie jest ta i**otyczna rabatka. Należy ją przeciąć kostką i problem solved.

    • 21 2

    • Dokładnie (1)

      Ja często widzę ten problem na osiedlach - jakieś chodniki turystyczne wokół wielkich trawników, a ludzie śpiesząc się do pracy / do domu przecinają te trawniki na ukos, żeby zaoszczędzić 300 metrów.

      • 2 0

      • I mają całkowitą rację bo w 2 strony to jest 600m. Codziennie. A jak z dzieckiem idą z przedszkola czy z wózkiem to już w ogóle. Albo z ciężkimi siatami.

        • 2 0

  • Aż dziwne że nie posypały ram się mandaty za niszczenie zieleni miejskiej

    • 9 9

  • O prosze (2)

    Piesi niszczą zieleń tak jak samochody
    parkujące na trawie ciekawe. Powinna ich straż miejska odholować xD

    • 12 17

    • Pieszy nie waży 1.5 tony i nie ma wycieków oleju i paliwa. (1)

      • 2 5

      • 1.5 tony nie ma

        a zieleń zniszczona... ukarać winnych mandatami i postawić płot!

        • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane