- 1 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (130 opinii)
- 2 Pajęczyny pełne larw na Zaspie (79 opinii)
- 3 Nowy, 20. punkt widokowy w Gdańsku (36 opinii)
- 4 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (232 opinie)
- 5 Andrzej Duda dziękował strażnikom granic (269 opinii)
- 6 Pełno usterek i pustostanów na dworcu (166 opinii)
Chwarznieńska ominie Witomino najwcześniej za 25 lat
Ulica Chwarznieńska w dalszym etapie będzie przebudowywana w ramach istniejącej infrastruktury drogowej. Budowa jezdni w lesie z pominięciem dzielnicy okazała się według szacunków siedmiokrotnie droższa od przebudowy istniejącej już drogi na Witominie. Poza tym - według ekspertów - nie jest potrzebna.
Problemem są głównie różnice poziomów, które znacznie zwiększają koszta budowy. Na przeszkodzie staje też kwestia wykupu działek, a w mniejszym stopniu także wyrąb drzew.
- W wariancie od strony północnej koszt szacunkowy to 175 mln zł, natomiast od strony południowej 150 mln zł. To kwoty siedmiokrotnie wyższe od szacunkowych wyliczeń związanych z przebudową drogi w ramach istniejącej infrastruktury. Dość powiedzieć przy takich porównaniach, że budowa Trasy Kwiatkowskiego kosztowała 232 mln zł, a była inwestycją o nieporównywalnie większym strategicznie znaczeniu - tłumaczy Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.
Względy finansowe okazały się najważniejsze, jednak nie tylko one zdecydowały o zaniechaniu prac nad nowymi wariantami.
- Analizy przy okazji wskazały, że budowa drogi przez las nie jest obecnie niezbędna do odpowiedniej przepustowości na tym odcinku, dlatego decyzja musiała być jednoznaczna - Chwarznieńska dalej będzie biegła przez Witomino - dodaje Stępa.
Zdaniem inżynierów przy utrzymaniu obecnego wzrostu natężenia ruchu drogowego droga wiodąca przez las konieczna będzie dopiero w... 2040 roku. Do tego czasu powinna wystarczyć przebudowa istniejącej drogi. Miasto zapowiada, że na kolejny etap wyda ok. 25 mln zł. Zaawansowana koncepcja jest już gotowa, jednak potrzebuje uaktualnienia.
Wiadomo, że pojawią nowe chodniki, ekrany dźwiękochłonne, zniknie parking wzdłuż ulicy. Konieczne są dodatkowe pasy do skrętu w lewo: w ul. Hodowlaną dla jadących od strony centrum. Możliwe, że takie rozwiązanie pojawi się także przy skręcie w ulicę Nauczycielską i Widną , dla jadących od strony Chwarzna.
Niewykluczone, że w uzupełnieniu koncepcji, która ma przerodzić się w projekt pojawią się również sygnalizatory świetlne.
- Rozważamy zainstalowanie sygnalizatora na skrzyżowaniu Hodowlana - Chwarznieńska. Kolejne analizy wykażą, czy jest to konieczne, czy wystarczą zmiany w geometrii skrzyżowania - wyjaśnia Stępa.
Przebudowa w ramach trzeciego etapu może ruszyć już w przyszłym roku. To jednak zależy od tego, ile środków znajdzie się w budżecie miejskim. Do niedawna istniał plan, by prace zostały sfinansowane w części przez Unię Europejską. Urzędnicy przyznają jednak nieoficjalnie, że UE stawia na transport i komunikację, wiec szanse na współfinansowanie gdyńskiego projektu drogowego są małe.
Z końcem czerwca ma się natomiast zakończyć przebudowa leśnego odcinka drogi łączącego Witomino z Chwarznem. Oficjalny termin zakończenia prac mija we wrześniu tego roku, ale łagodna zima sprawiła, że prace przy przebudowie 1,5-kilometrowego odcinka ulicy posunęły się znacznie szybciej niż planowano.
Już gotowe są m.in. nasypy, mury oporowe i oczywiście część trasy. Trwają prace wykończeniowe wiaduktu, montowanie barier energochłonnych oraz budowa chodników i wyrównywanie skarp. Zaczęły się prace przy budowie drogi rowerowej. Z kolei kładka dla pieszych w pobliżu Domu za Falochronem jest już na ukończeniu.
- Po świętach zaczniemy kłaść nawierzchnię bitumiczną na drugiej nitce, gdzie zostały już wykonane prace ziemne i pojawiły się krawężniki. W maju chcemy wystąpić o pozwolenie na użytkowanie wiaduktu nr 2 oraz doprowadzimy brakujące 350 metrów drogi rowerowej do końca. Zakończymy też budować chodniki - informuje Tomasz Pecura, kierownik robót z firmy Strabag, wykonującej prace.
Prawdopodobnie dopiero w czerwcu do ruchu zostaną udostępnione obydwie nitki ulicy. Do tego czasu ruch ma odbywać się na zmianę jedną i drugą stroną. Wykonawca za przeprowadzenie prac, które rozpoczęły się w kwietniu 2013 roku, otrzyma 25,9 mln zł.
Zobacz, jak postępuje przebudowa Chwarznieńskiej na odcinku pomiędzy Chwarznem i Witominem.
Miejsca
Opinie (320) 2 zablokowane
-
2014-04-18 08:22
Heloooo!!!!!!!!!!
Wake up!!!!
Problemem jest mała przepustowość skrzyżowania na Witominie a nie Chwarznieńska....
p.s. zabrali się do tematu od d*py strony.- 22 3
-
2014-04-18 07:36
BUDUJMY RONDA (2)
To zdecydowanie praktyczniejsze rozwiązanie. W UK prawie nie ma skrzyżowań ze światłami i doskonale się to sprawdza.
- 21 5
-
2014-04-18 08:18
tylko żeby jeszcze na tych rondach samochody cwaniaków miały sprawne kierunkowskazy to jeszcze przyspieszy...
- 11 0
-
2014-04-18 07:52
skad ty to możesz
wiedzieć jak cały czas stałeś tam na zmywaku i oglądałeś tylko brudne talerze po azjatach afroamerykanach i hindusach
- 8 9
-
2014-04-18 08:17
Gdynia XXI w.
Dr Stępa jest niewiarygodny.Już 9 lat temu obiecywał barierę akustyczną Dąbrowa/Obwodowa i na obiecankach się skończyło.I tak to jest z poziomem tych zasiedziałych włodarzy.
- 15 3
-
2014-04-18 07:16
Znowu za drogo (1)
Ciekawe ile wydali zaprzyjaźnionej agencji aby się tego dowiedzieć
- 30 6
-
2014-04-18 08:07
ściśle tajne
- 4 2
-
2014-04-18 07:08
nie wiedzialem jak jechac (2)
Jechalem tsm wczoraj!
- 10 5
-
2014-04-18 08:05
Mama nie mówiła, że trzeba zdjąć plandekę z auta?
- 6 0
-
2014-04-18 07:35
to nie jedź wcale. Prawko w chrupkach znalazłeś??
- 7 0
-
2014-04-18 08:03
w Gdyni pod skrzydlami Stempy w budowie infrastruktury drogowej
dominuje minimalizm i tumiwisizm wiec nie można niczego wielkiego oczekiwać. Bez zludzen.
- 19 4
-
2014-04-18 07:23
Może dożyję (1)
.
- 12 2
-
2014-04-18 08:00
ja nie dozyje
- 6 0
-
2014-04-18 07:41
ale przy domu za falochronem to te 2 jezdnie
sie skoncza i dalej do skrzyzowania kolo vitawy juz tylko jedna jezdnia czy dwoma jak przez las ? ktos wie?
- 13 5
-
2014-04-18 06:39
No i dobrze. (1)
No i dobrze, dla wszystkich kanapka w Maku...
- 27 2
-
2014-04-18 07:20
No i fajnie
No i fajnie
- 10 0
-
2014-04-18 07:04
Problem.
Jeśli chodzi o drogi to dla mnie w całej Gdyni koszmar - studzienki, patrząc na to, logiki w tym nie ma żadnej.
- 21 8
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.