• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ciężarówki w Oliwie już tylko z wjazdówką

Maciej Korolczuk
10 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Aby nowe oznakowanie było bardziej skuteczne, drogowcy zainstalowali też rejestrator wykroczeń.
  • Nowe znaki, m.in. na wjeździe na ul. Opata Jacka Rybińskiego, już stoją.
  • Ciężarówki do Oliwy już nie wjadą. Chyba że ich waga nie przekroczy 8 ton.

Gdańscy drogowcy robią kolejny krok w celu wyeliminowania z zabytkowej części Oliwy ruchu dużych pojazdów ciężarowych. Właśnie ruszyła wymiana znaków ograniczających poruszanie się po dzielnicy ciężarówek z dotychczasowych 24 ton na 8 ton. O zmiany zabiegali mieszkańcy i Rada Dzielnicy. Powodem ich wprowadzenia jest rosnąca liczba inwestycji w dzielnicy, a wraz z nią poruszających się po niej ciężarówek.



Czy ciężarówki są problemem w dzielnicy, w której mieszkasz?

Z problemem nadmiernego ruchu samochodów ciężarowych mamy w Trójmieście do czynienia w kilku miejscach. Utrudnienia powodują przede wszystkim na obwodnicy (głównie zimą, gdy blokują ruch na wzniesieniach). Od lat roztargnieni kierowcy sprawiają też kłopot pod wiaduktem kolejowym na Hallera, gdzie zrywają sieć trakcyjną. Ciężarówki uprzykrzają też życie mieszkańcom Nowego Portu, Letnicy czy Oliwy.

W tej ostatniej pierwsze zmiany ograniczające ruch ciężarówek wprowadzono w 2013 roku. Wówczas o znaki zmuszające kierowców samochodów ciężarowych do omijania zabytkowej dzielnicy także walczyli mieszkańcy, wsparci głosami miejscowych radnych. Po analizie przeprowadzonej przez drogowców z działu inżynierii ruchu wypracowano kompromis - mieszkańcy chcieli ograniczenia do 16 t, ostatecznie na wjeździe do dzielnicy stanęły znaki dopuszczające ruch pojazdów do 24 t.

W 2016 r. pod wiaduktem na Hallera wprowadzono zakaz ruchu dla ciężarówek.


Po pięciu latach potrzebne są dalsze zmiany. Głównym powodem zaostrzenia zakazu jest rosnąca liczba prowadzonych inwestycji i ciężkiego sprzętu, jaki codziennie wjeżdża i wyjeżdża z Oliwy.

W środę drogowcy zaczęli wymianę dotychczasowych znaków z 24 t na 8 t.

- W ostatnim czasie rozpoczęło się w dzielnicy kilka budów, a to spowodowało nasilenie ruchu pojazdów ciężarowych. Inwestycje te obsługiwane są między innymi pojazdami o ciężarze dopuszczalnym nieprzekraczającym 24 ton, czyli takim, jaki dotychczas obowiązywał na wszystkich ulicach Oliwy. Stoimy na stanowisku, że po rozbudowie układu drogowego miasta (m.in. Trasa Słowackiego) Oliwa ze swoim parkiem, katedrą powinna być dzielnicą, w której ruch ciężki należy ograniczać do minimum - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, miejski inżynier ruchu.
Jak dodaje, urzędnicy zdają sobie sprawę, że incydentalnie może wystąpić konieczność wjazdu pojazdu o masie przekraczającej tę dopuszczalną, np. w trakcie transportu ładunków cięższych niż dopuszczona masa.

- W takich sytuacjach Gdański Zarząd Dróg i Zieleni będzie wydawał identyfikatory wjazdowe na podstawie wniosku określającego potrzebę wjazdu ze wskazaniem dokładnego terminu - dodaje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.
Strefa objęta zakazem wjazdu pojazdów ciężarowych będzie analogiczna z obecną i z najważniejszych ulic obejmuje: Opata Jacka Rybińskiego, Stary Rynek Oliwski, Spacerową (do ul. Karwieńskiej), Czyżewskiego, Opacką, Polanki (odc. od Obrońców Westerplatte do Stary Rynek Oliwski) wraz z przyległymi uliczkami. Strefa objęta zakazem wjazdu pojazdów ciężarowych będzie analogiczna z obecną i z najważniejszych ulic obejmuje: Opata Jacka Rybińskiego, Stary Rynek Oliwski, Spacerową (do ul. Karwieńskiej), Czyżewskiego, Opacką, Polanki (odc. od Obrońców Westerplatte do Stary Rynek Oliwski) wraz z przyległymi uliczkami.
Na czym w praktyce polegać będą wprowadzone zmiany? Wkrótce pojazdy ciężarowe o masie dopuszczalnej przekraczającej 8 ton będą musiały omijać tę dzielnicę (z wyłączeniem pojazdów posiadających identyfikatory).

- Zwracamy także uwagę, że na podstawie umów drogowych wkrótce w Oliwie wybudowane zostaną nowe ulice, w tym tzw. ul. Nowa Opacka, tzw. ul. Nowa Górskiego oraz tzw. ul. Nowa Sudecka. Przebudowana zostanie ul. Opacka, skrzyżowanie ul. Opackiej z ul. Czyżewskiego, ul. Czyżewskiego, a także al. Grunwaldzka w rejonie skrzyżowania z ul. Opacką. Inwestycje te znacznie przyczynią się do usprawnienia obsługi komunikacyjnej dzielnicy i poprawią bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego - przypomina Kiljan.
15:03 10 STYCZNIA 19

Od dziś nowa organizacja ruchu w Oliwie (9 opinii)

Zaczynamy popołudniowy Raport z dróg w Trójmieście.

Na drogach na razie względny spokój. Korkują się dojazdy do obwodnicy w Gdańsku, ciaśniej też na Małomiejskiej, Czarnym Dworze i w Oliwie na Opata Jacka Rybińskiego.

Przypominamy, że od dziś w Oliwie obowiązuje nowa organizacja ruchu, która dotyczy samochodów ciężarowych. Od dziś mogą wjeżdżać do dzielnicy tylko pojazdy, których waga nie przekracza 8 t. Więcej informacji w naszym artykule.
Zaczynamy popołudniowy Raport z dróg w Trójmieście.

Na drogach na razie względny spokój. Korkują się dojazdy do obwodnicy w Gdańsku, ciaśniej też na Małomiejskiej, Czarnym Dworze i w Oliwie na Opata Jacka Rybińskiego.

Przypominamy, że od dziś w Oliwie obowiązuje nowa organizacja ruchu, która dotyczy samochodów ciężarowych. Od dziś mogą wjeżdżać do dzielnicy tylko pojazdy, których waga nie przekracza 8 t. Więcej informacji w naszym artykule.
Zobacz więcej

Opinie (152) 5 zablokowanych

  • czyli ruch przerzucą na pozostałą część Oliwy i inne dzielnie. Myślenie systemowe - lokalne.

    najważniejsze to spokój u siebie :o)

    • 8 3

  • A może robić porządne drogi i wymagać gwarancji!!!!!!???!!!! (6)

    A nie pic na wodę fotomontaż, za ciężkie pieniądze dla znajomych firm z ratusza....

    • 79 40

    • A może jednak warto zapoznać się z argumentacją miejskiego inżyniera ruchu?

      W przypadku Oliwy brzmi sensownie.

      • 5 1

    • A może skierować ciężarówki pod twoje okna?

      • 8 0

    • to jest szerszy problem (3)

      drogi buduje się według wytycznych GDDKiA. To nie jest tak, że Gdańsk sobie sam ustala technologię i wymagania. Trzeba by zmienić te przepisy w całym kraju, a obecny rzad ma na głowie gorączkowe napychanie własnych kieszeni naszymi pieniędzmi więc nawet nie kiwnie kuśką w tym kierunku.

      • 17 8

      • Drogi w Oliwie buduje gddkia???? (2)

        • 7 6

        • buduje kto wygra przetarg

          a warunki w przetargu są na podstawie zarządzeń GDDKiA a nie na podstawie uważania gdańskich urzędników

          • 4 2

        • Według wytycznych - doczytaj chociaż post...

          • 8 1

  • Nie mogę uwierzyć co za propagandą ten artykuł!!!!

    Mi ciężarówki czy tam tiry nie przeszkadzają wszyscy są sobie potrzebni z reszta nikt nie będzie by mu się tak podoba jak osobowka tylko dostaje zlecenie z pracy....Najwiekszy problem to jest brak rozbudowy dróg w trójmieście obwodnica od gierka ladnie jesteśmy zacofani czemu tiry stają na pojazdach w zimę ?jak miasto dbalo o drogi to by się nikt nie zakopywal na obwodnicy jakaś abstrakcja Ale dostępna na pomorzu.Na drogi w mieście przetargi wygrywają firmy krzak pół roku droga do remontu a na ciężarówki robią zakaz żeby szybciej kot z worka nie wyskoczył i nie bronię tutaj a tirowcow ani osobówek każdy chce jechać Ale nie ma powoli po czym panie redaktorze i lepiej proszę się wziąść za temat rozbudowy dróg lewych przetargow w trójmieście.

    • 6 5

  • Co za bzdura większość małych ciężarówek które rozwożą towary są do 12ton masy całkowitej
    A oni robią 8 d**ilizm

    • 9 4

  • Ale niby dlaczego tylko dla ciezarówek? Trzeba takie ograniczenia zrbic dla całego takze osobowego złomu trujacego spalinami

    • 5 4

  • śmieszne

    To Ciekawe kto i czym wam będzie śmieci odbierał :)

    • 8 5

  • (3)

    Te zmiany nic nie wnoszą. Mogą sobie zrobić zakaz nawet do 3,5 T, a ciężki sprzęt i tak będzie musiał dojechać do budowy a jeśli chodzi o ruch tranzytowy to go w Oliwie prawie nie ma. Utrudni to nieco życie kierowcom, ale nie ma takiej możliwości aby nie wydano zgody na wjazd np. betonowozu. Przecież nikt nie będzie woził materiałów na taczkach. Jeśli miasto wydaje zezwolenie na budowę to musi wydać również zezwolenie na wjazd dla zaopatrzenia to tejże budowy.

    • 34 8

    • Betonowóz? A latasz pasażeroptakiem.

      • 1 1

    • Kurcze (1)

      Artykulu nie czytałeś. Kolaborat napisał, a tylko nagłówek przeczytał.

      • 0 6

      • Ty gościu właśnie nie czytasz a co gorsza nie myślisz. Chcieli ograniczenia ze względu na lokalne inwestycje co jest absurdem. Jak można realizować duże inwestycje bez ciężkiego sprzętu i transportu materiałów ?

        • 6 0

  • (4)

    Odcięli transport od Spacerowej. Czyli wszystko to pojedzie Słowackiego i Wielkopolską. Dłużej, dalej,. Więcej spalin, ale komu innemu pod oknem. Ot i wymyślili.

    • 114 29

    • Jak Wielkopolską to się zgadzam

      • 2 1

    • Pewnie jakiś Xiądz nacisnął gdzie trzeba. Przypadków nie ma.

      • 7 2

    • Przez Kościuszki we Wrzeszczu

      już jeździ połowa tranzytu z portu do obwodnicy...

      • 21 2

    • pewnie sami tam mieszkają

      • 8 2

  • Z jaką znowu wjazdówką?

    • 1 0

  • a Spacerowa można i co dalej jak ktoś jedzie od Osowy?

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane