• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ciężki chleb budowniczych portów lotniczych. Ale nie wszystkich

Michał Stąporek
7 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Choć początek roku to przede wszystkim czas podsumowań, ostatnie tygodnie przyniosły lawinę nowych informacji dotyczących biznesu lotniczego. Także takich, które każą inaczej spojrzeć na zakończoną w pierwszej połowie 2012 roku rozbudowę lotniska w Rębiechowie.



Modlin: najpierw mgły, potem posypał się nowy pas

Końcówka roku nie była udana dla nowo otwartego portu lotniczego w Modlinie. Najpierw jesienne mgły sprawiły, że lotnisko pozbawione systemu wspomagania lądowania ILS nie mogło przyjmować kolejnych lotów. Rozeźlony tym Wizzair (największa linia operująca z Modlina) przeniósł się do Warszawy, bo zbyt wiele wydawał na dowożenie swoich pasażerów na lotniska, gdzie lądowały jego samoloty po zamknięciu Modlina.

Tuż przed świętami okazało się, że trzeba zamknąć betonową część pasa startowego (ok. 1000 m), ponieważ pojawiły się na nim wykruszenia, które uniemożliwiały bezpieczne użytkowanie drogi startowej. Skrócony do 1,5 km pas nie pozwalał na przyjmowanie dużych rejsowych Boeingów i Airbusów. Lotnisko, przez które wcześniej przewijało się ok. 5 tys. pasażerów dziennie, zamknięto na dwa tygodnie, by je wyremontować. Straty: od kilkuset tysięcy do 1 mln zł.

Kielce: wniosek o upadłość

Pod koniec grudnia prezes zarządu lotniska w podkieleckim Masłowie przesłał do sądu wniosek o ogłoszenie upadłości spółki. Powód? Urząd skarbowy zajął konta, bo na lotnisku ciążą wieloletnie zaległości podatkowe na kwotę 800 tys zł.

Właściciele spółki (samorząd województwa świętokrzyskiego, gmina Masłów i Aeroklub Kielecki) zdecydowali, że nie przekażą dodatkowych pieniędzy na funkcjonowanie spółki.

Kosakowo: pół roku oczekiwania

Terminów uruchomienia lotniska cywilnego w Gdyni było już kilka: przed Euro 2012, na początku 2013 roku. Z czego wynikają opóźnienia? Przedstawiciele lotniska tłumaczą je festiwalem Open'er oraz niesprzyjającą pogodą.

Choć w powstającym kosztem 100 mln zł porcie lotniczym w Kosakowie zostało do zrobienia stosunkowo niewiele (system kontroli bezpieczeństwa i informacji, transport bagaży oraz dokończenie budowy ogrodzenia), to dokładnej daty otwarcia drugiego lotniska dla Trójmiasta wciąż nie poznaliśmy. Nieoficjalnie mówi się o lecie 2013 r.

Berlin: trzy lata opóźnienia

Ale problemy mają nie tylko polskie porty lotnicze. Od 2006 roku pod Berlinem powstaje gigantyczne lotnisko Berlin Brandenburg International, które po Frankfurcie i Monachium będzie największym portem lotniczym w Niemczech: trzy lata po otwarciu ma odprawiać 27 mln pasażerów rocznie, a docelowo nawet 45 mln.

By wyobrazić sobie ogrom nowego portu lotniczego, wystarczy zaznaczyć, że działania związane z ochroną środowiska w ramach tej inwestycji kosztowały 140 mln euro, czyli nieco więcej niż kosztowała cała rozbudowa portu lotniczego w Rębiechowie.

Problem w tym, że termin zakończenia budowy BBI przekładano już wielokrotnie, w tym pięciokrotnie w ciągu trzech ostatnich lat. Pod koniec roku dziennikarze ujawnili, że także najnowszy termin, czyli październik 2013 r. jest nie do utrzymania. Do tego lawinowo rosną koszty budowy: najpierw mówiono o 2 mld euro, do dziś wydano 4,3 mld, a do ukończenia trzeba jeszcze 1,2 mld.

Rębiechowo: bez emocji

W tym kontekście warto przypomnieć, jak wyglądała rozbudowa lotniska w Rębiechowie. Projekt nowego terminalu powstał już w 2007 roku, ale na rozpoczęcie budowy przyszło nam poczekać dwa i pół roku. Kontrakt na budowę nowego terminalu pasażerskiego podpisano 24 lutego 2010 roku z konsorcjum firm Budimex i Doraco. Na prace zarezerwowano 24 miesiące. W międzyczasie trwało 10 innych inwestycji na lotnisku, z czego trzy duże - drogę kołowania, płytę postojową i stanowiska do odladzania, które zbudowała Skanska - zakończono w grudniu 2011 roku. Sam terminal pasażerski T2 był gotowy w marcu 2012 r., choć oficjalnie otwarto go 1 kwietnia.

Oczywiście nie wszystko podczas budowy przebiegało idealnie. Problemy ze zmontowaniem finansowania tej inwestycji sprawiły, że nowy terminal jest nieco mniejszy niż pierwotnie planowano, nie wyposażono go też w rękawy, które ułatwiają wchodzenie bezpośrednio do samolotu.

Jednak porównując przebieg wartych grubo ponad 400 mln zł inwestycji w Rębiechowie, dzięki którym przepustowość lotniska wzrosła do 5 mln pasażerów rocznie, z podobnymi inwestycjami nie tylko w Polsce, mamy powody do dumy.

Zobacz wnętrze Terminalu T2.

Miejsca

Opinie (129) 4 zablokowane

  • A gdzie infrastruktura? (3)

    Terminal jak terminal d..y nie urywa typowe ,szkło i nierdzewa,ale ktoś zauważył że nie poprawiła się infrastruktura wokół niego? Miała być skm-ka a skończyło się modernizacji przejazdu przed rondem,hotelu obok nie ma trzeba drałować do centrum za noclegiem .Hol główny też nie zagospodarowany należycie ,a te 3 miliony podróżnych hmm.....OLT upadło to zobaczymy w tym roku.

    • 13 19

    • Hotel się przecież buduje.

      PKM ma termin na 2015.

      OLT stanowiło odsetek ruchu (nie więcej jak kilka procent).

      Hol główny, czego tam ci brakuje?

      • 3 2

    • Somebody

      ...od społeczeństwa i dzikiej przyrody, chłopakowi chyba koza zdechła. Według mnie takie typy powinni co najwyżej pić Fantę!!!

      • 6 3

    • takich jak ty powinno sie izolowac od spoleczenstwa

      • 10 6

  • powiem tak (6)

    powiem tak: gdyby nie animozje władz na linii Gdańsk - Gdynia, to rozsądniejszym wyjściem była by zawczasu współpraca Kosakowa z Rębiechowem i rozbudowa Kosakowa jako głównego portu dla Trójmiasta. Dlaczego? Mniej kasy by to kosztowało [infrastruktura lotniskowa prawie gotowa) + lepsze warunki pogodowe. A tak się miasta nie dogadały i każdy sobie - bez sensu. Teraz już "po ptokach", trzeba było przed 2007 podjąć najlepszą decyzję.

    • 12 34

    • Przecież tam do 2007 roku nie było żadnej infrastruktury.

      Kawał betonu robiący za pas startowy (i to dość krótki) jest jednym z najtańszych elementów infrastruktury lotniskowej.

      Inną kwestią jest lokalizacja, Kosakowo jest położone tragicznie jeżeli idzie o połączenie komunikacyjne z trójmiastem. Mam rodzinę w tamtej okolicy (Pierwszyzno, Mosty) i korki jakie się w tamtej okolicy tworzyć potrafią przypominają mi słowackiego przed rozbudową.

      • 2 0

    • Jaka infrastruktura prawie gotowa? Krótszy pas startowy niż ten w Rębiechowie od kilkunastu lat? Czy może drogi kołowania które dla większych samolotów pasażerskich praktycznie nie istnieją? A może brak odpowiednich płyt postojowych to ta gotowa infrastruktura?

      • 3 0

    • Bredzisz chłopie. Nawet przed 2007 r. Rębiechowo było daleko daleko przed Gdynią, żeby lotnisko w Gdyni dorównało standardowi obecnego Rębiechowa, to potrzeba by większej niż 400 mln zł. kasy. O dojeździe nawet nie ma co wspominać, skoro połowa Gdyni ma lepszy dojazd do Rębiechowa niż do Kosakowa, to co dopiero mieliby powiedzieć mieszkańcy Sopotu czy Gdańska.
      O warunki pogodowe też się nie martw, ile było w zeszłym roku odwołań lądowań? Gra nie warta świeczki dla tych kilku przypadków, a zawsze jeszcze jest opcja podniesienia kategorii ILS-a.

      • 4 0

    • Szurek Mistrzem (1)

      ...mówisz infrastruktura prawie gotowa. A z Kosakowa do Gdańska to niby przefrunę. Tu zaraz będziesz miał Kolej Metropolitalną i Obwodnicę Metropolitalną i gdzie infrastruktura Kosakowa. Chore ambicje Gdyni. Szczur Was wykończy, no ale Gdańsk ma to i Gdynia musi mieć - ze..aj się a nie daj się...

      • 14 1

      • nie bój żaby! zaufaj!

        A z HHN do Frankfurtu przefruwasz? z Luton do Lądka przefruwasz? Byle kawał drogi betonowej autobusom wystarczy, na początek. Do GDN wystarczy do dziś.

        Na razie dojeżdżam z GDN do Wrzeszcza w kwadrans i za cenę 3zł. Jak będzie PKM, to będzie pół godziny i dycha, więc nie wiem czy postęp jest warty świeczki. Zawsze lepiej niż bywał dojazd do HHN, za 18, drożej niż za bilet na przelot Ryanairem, plus trzy godziny czekania w środku nocy, bez poczekalni.

        Trzymam kciuki za Kossakowo i QYD, choć mieszkam w Oliwie i do GDN mam w nocy autkiem

        • 3 7

    • Ale wciąż jest nadzieja. Niech Gdynia zbuduje, wystartuje i.. zbankrutuje (jak Scyzoryki)..

      i kto wtedy im pomoże? GDN! i powstanie ładny zespół portów, z podziałem na IATA i tanie linie, cargo i "taksiarzy". Wszystko się przyda. Może jednak czuwa nad nami Opaczność Boska i mimo zakrętasów, wygibasów i afer, wciąż idziemy do przodu?

      • 4 2

  • To jak sie buduje w Rajskiej wyspie Tuska własnie jest przykład zamknietego Warszawie

    Tak sie buduje własnie taki jest poziom oddaje sie cos co niepowinno byc nigdy oddane by Tusk mugł przyjechac pamachac raczka i sie pochwalic a potem remont generalny!! To nie jest wina Polskich pracowników bo wielu Polaków buduje najlepsze na świecie Autostrady w Niemczech podobnie jak dworce i lotniska!Polacy udowodnili ze potrafia pracować świetnie .Ale zagranica!!W normalnym kraju!!A nie takim w którym korupcja jest mega ropowszechniona i pilnowana przez polityków by czasem niezostala oganiczona bo kolesie musza zarabiac.Najlepszym przykładem była minister Pitera od likwidacji korupcji która miała zadanie nic nie robic i jako jedyny minister wywiazała sie z tego zadnia w 100%!!

    • 1 4

  • Kosakowo też będzie fajne.

    • 1 4

  • Co tam Berlin, NYC,.. mamy w Gdańsku najlepszy terminal lotniczy w Polsce (1)

    Wśród krajowych i regionalnych lotnisk w kraju i europy to absolutny unikat. Gdański terminal jest największy i najładniejszy pod względem kubatury i jako jedyny niepowtarzalny, a niedługo będzie korzystał z rękawów służących do bezpośredniego wsiadania do samolotu z budynku. Nowoczesne wyposażenie ? takie samo, jak w największych europejskich portach lotniczych i niepowtarzalną architekturą oraz stylowym i eleganckim wnętrzem z zielenią.
    - To najnowsza wizytówka nie tylko Gdańska, ale obok wspaniałego stadionu PGE Areny, ECS, Teatru, Nowych Dróg,.. także całego turnieju UEFA Euro 2012 najlepszy odbył się w Gdańsku. Jestem dumny, że pierwsze tak nowoczesne regionalne lotnisko w Polsce teraz czekamy aby Gdańsk stał się stolicą Unii i wpisany został do Niepowtarzalnych miejsc na Świecie (7-cudów)

    • 12 10

    • hahahah dobre ale widze ze lemingi nawet niezrozumiały ironi:)

      • 2 1

  • Lotnisko Kosakowo - pomnik pychy Wojciecha Szczurka!

    • 5 2

  • Port Lotniczy Rębiechowo to gniazdo złodzieji i przekretów (1)

    100 % będzie afera. Wałęsa nie wybroni Machnikowswkiego , ojca chrzestnego lotniska i układów na nim. Prcownicy łacznie z przesem to kukiełki. TO JEST MAFIA.

    • 7 12

    • rozumiem, że Machnikowski to nowe nazwisko Machczyńskiego? Ale pamiętasz, że Machczyńskiego szczęśliwie odwołano z dwa lata temu? ;)

      • 4 0

  • FLUGHA(?)EN

    Proszę Państwa, piszemy FLUGHAFEN, a nie flughaven.

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za zwrócenie uwagi na tę pomyłkę. Treść została poprawiona.

    • 2 1

  • Gdynia też będzie miała przystojnego pana rzecznika? ;)

    • 5 2

  • Popieram plan budowy lotniska w Osowej.

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane