• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co dalej z budową Obwodnicy Metropolitalnej?

Maciej Naskręt
23 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Jeśli nie uda się otworzyć Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej jednocześnie, ogromny ruch pojawi się na Obwodnicy Trójmiasta. Jeśli nie uda się otworzyć Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej jednocześnie, ogromny ruch pojawi się na Obwodnicy Trójmiasta.

Trasa Kaszubska z zielonym światłem - można ją budować. Tymczasem w sprawie Obwodnicy Metropolitalnej trzeba uzbroić się w cierpliwość. Inwestycja utknęła w sądzie administracyjnym. Jeżeli nie powstanie do otwarcia Trasy Kaszubskiej, może to sparaliżować ruch na Obwodnicy Trójmiasta. Dlatego sprawdzamy ministerialne plany w sprawie Obwodnicy Metropolitalnej.



Na które inwestycje drogowe na Pomorzu czekasz najbardziej?

Trasa Kaszubska i Obwodnica Metropolitalna miały być budowane jednocześnie. Takie były przynajmniej założenia poprzedniego rządu. Obecnie wiemy, że Trasa Kaszubska powstanie, ale w okrojonym zakresie. Natomiast Obwodnica Metropolitalna musi czekać na realizację. Nie jest to jednak postanowienie ministerialnych urzędników.

Decyzja środowiskowa dla tej drugiej inwestycji utknęła w sądzie administracyjnym. Przypomnijmy, że 22 grudnia 2016 r. został wniesiony wniosek o kasację wyroku przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Warszawie. Inwestycji sprzeciwia się pięciu mieszkańców gminy Kolbudy i gminy Żukowo. Sprawę opisaliśmy osobnym artykułem.

Sprawa nie drgnęła w sądzie od pół roku.

- Nie mamy żadnej informacji o pojawieniu się naszego wniosku na wokandzie Naczelnego Sądu Administracyjnego - mówi Monika Jakubiak-Rososzczuk, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie.

Nie będzie Metropolitalnej, Obwodnica Trójmiasta zakorkuje się

Jeśli okaże się, że dla wspomnianej inwestycji drogowej będzie trzeba ponownie przeprowadzić ocenę środowiskową, albo wyrok zapadnie z dużym opóźnieniem, może to w konsekwencji oznaczać poważne utrudnienia w ruchu dla całego Trójmiasta. Najbardziej odczują to kierowcy, którzy na co dzień korzystają z Obwodnicy Trójmiasta. Dlaczego?

Obecnie ruch na Obwodnicy Trójmiasta jest "tamowany" przez sygnalizację świetlną na dojazdach. Szczególnie dzieje się tak od strony Rumi, czy na samych węzłach obwodnicy. Gdy w 2022 r. do istniejącej obwodnicy zostanie wpięta Trasa Kaszubska bez by-passu, którym jest Obwodnica Metropolitalna, pojawi się ogromny ruch na drodze ekspresowej między Gdynią a Gdańskiem. Nieoficjalnie drogowcy mówią, że wzrosnąć on może do ok. 20 proc.

Dzisiaj jest tam ok. 70-80 tys. samochodów na dobę. A może ich tam być ponad 100 tys. co spowoduje znaczne spowolnienie.

Gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad czeka. Obecnie nie wycofuje się z ogłoszonych przetargów. Urzędnicy zakończyli pierwszy etap i czekają na sygnał z sądu i ministerstwa.

Na planowanej Trasie Kaszubskiej uwzględniono rozwiązania, które umożliwią wpięcie w nią Obwodnicy Metropolitalnej.

- Węzeł Chwaszczyno, który powstanie w ramach Trasy Kaszubskiej, będzie uwzględniał wpięcie Obwodnicy Metropolitalnej. Oczywiście pewne fragmenty jezdni będzie trzeba rozebrać, by obie drogi połączyć, gdyby Trasa Kaszubska powstała szybciej niż Obwodnica Metropolitalna - mówi Radosław Kantak, dyrektor oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku.
Planowany przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Planowany przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.
Ministerstwo: na Obwodnicę Metropolitalną na razie pieniędzy nie ma

Z kolei ministerstwo na tę chwilę nie zabezpieczyło pieniędzy na nową obwodnicę Trójmiasta.

- Nie możemy na tę chwilę uruchomić z budżetu państwa pieniędzy na budowę Obwodnicy Metropolitalnej. Muszą najpierw zakończyć się procedury sądowe i administracyjne. Gdybyśmy w tym momencie to zrobili oznaczałoby, że inne inwestycje w kraju, które są gotowe do realizacji trzeba by odłożyć na późniejszy czas - mówi Trojmiasto.pl Jerzy Szmit, zastępca ministra infrastruktury i budownictwa.
Co ciekawe, urzędnicy z Warszawy, przy realizowaniu tras biorą nie do końca pod uwagę Program Budowy Dróg Krajowych przyjęty jeszcze przez rząd Ewy Kopacz.

- Chcemy realizować drogi tam, gdzie są one faktycznie potrzebne, czyli na przykład tam, gdzie jest niezbędne odciążenie ruchu - mówi Szmit.
Planowane i istniejące drogi wokół Trójmiasta. Planowane i istniejące drogi wokół Trójmiasta.
2,1 mld zł potrzebne na budowę Obwodnicy Metropolitalnej

Przypomnijmy: 30-kilometrowa Obwodnica Metropolitalna to droga ekspresowa, która ma połączyć Południową Obwodnicę Gdańska z Trasą Kaszubską w Chwaszczynie. Jej inwestorem jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Budowa drogi ma pochłonąć ok. 2,1 mld zł.

Obwodnica Metropolitalna ma nie tylko pozwolić na sprawniejsze poruszanie się po drogach wschodnich Kaszub (zakorkowane są DK nr 20 z Gdyni do Żukowa i DK nr 7 z Gdańska do Żukowa), ale przede wszystkim odciążyć coraz bardziej zatykającą się Obwodnicę Trójmiasta. Sytuacja pogorszyła się na niej w ostatnich latach z uwagi na suburbanizację, czyli przeprowadzki z centrów Gdańska i Gdyni na obrzeża miast.

Dopiero po uruchomieniu OM będą mogły ruszyć prace przy rozbudowie OT. Wcześniej jest to praktycznie niemożliwe, ponieważ prace na istniejącej ekspresówce wywołałyby ogromne perturbacje w ruchu na terenie całego regionu.

Miejsca

Opinie (322) 3 zablokowane

  • Piniadze przezarte na 500 plus

    smolinski juz dorzyna watache z trojmiasta

    • 0 1

  • Ojoj

    Oby nie! Powstaną wtedy kolejne odległe dzielnice (które muszą być blisko obwodnic żeby było tanio i daleko). :-(

    • 0 0

  • K*wa, interes 5 mieszkańców blokuje inwestycję (22)

    potrzebną dla całego regionu! To chore!

    • 212 26

    • Jarkowni nie potrzebna jest ta inwestycja (6)

      więc nie buduje
      za poprzednich rzadów Polak też wstrzymał budowę A1
      dopiero PO wybudowało

      • 36 22

      • (1)

        Nudny jesteś

        • 9 11

        • Co? zabrakło argumentów a właściwie nagranie w pustym łbie się skończyło i więcej nie pomieścili na odtwarzaczu zainstalowanym w wydziale propagandy kc pis.

          • 0 1

      • (2)

        Tak, i Jarek dał kasę tym 5 ludkom żeby zaskarżyli decyzję środowiskową. Weź się zastanów trochę...

        • 20 12

        • (1)

          Jarek dał kasę wielu ludziom
          Jasinski kumplel Kaczyńskiego z PC 3mln zł w zeszłym roku

          • 9 5

          • Może i tak, ale nie dał tym konkretnym.

            • 6 3

      • Pamiętamy!!!

        • 20 6

    • ta inwestycja jest chora, to jest paranoja i morderstwo na organiźmie Pomorze (3)

      na Kaszuba oraz na Trójmieście. Ta Obwodnica to hardkor dla Trójmiasta i mizerykordia dla i tak już rozwalonych Kaszub

      • 5 15

      • miłosierdzie dla Kaszub ? (2)

        To chyba dobrze

        • 3 1

        • (1)

          mizerykordia - tak nazywał się krótki sztylet do dobijania śmiertelnie rannego przeciwnika, żeby się nie męczył.

          • 2 0

          • W skrócie "kordzik".

            • 1 1

    • Nie wiń ludzi za to, że dbają o swój interes (3)

      problem leży w tym, że "Sprawa nie drgnęła w sądzie od pół roku."

      Uprzedzę następne komentarze. Reforma sądownictwa PiSu nie sprawi, że sprawy nagle przyspieszą.

      • 26 0

      • olo (2)

        a może zakazać tym ,,dbającym o swój interes,, wjazdu do Gdańska?bo ja też dbam o swój interes i nie chcę żebym stał w korkach i miał dziurawione drogi przez ich samochody...

        • 3 2

        • a to Gdańsk jest Twoją własnością? (1)

          nie interesuje mnie gdzie płacisz podatki tylko czy jesteś właścicielem miasta

          • 2 1

          • olo

            tym tokiem rozumowiania nadal byś łapał motyle na Mazurach,a podróż do Gdańska odbywał balonem..

            • 1 1

    • (3)

      Rozmawialiśmy także z wójtem Kolbud Leszkiem Grombalą, który także zaskarżył decyzję środowiskową.- Chcemy, by obwodnica powstała, ale mieszkańcy naszej gminy nie zostali wysłuchani przez drogowców, co właśnie poskutkowało złożeniem odwołania

      Mieszkańcy zostali wysłuchani przez drogowców - chcieli obwodnicy w zaprojektowanym układzie a nie w przebiegu proponowanym przez wójta I ratującym wyłącznie jego intratne interesy. Ci wójtowi mieszkańcy to powyższy Patoka. Razem ten szwindel wymyślili.
      Poczytajcie sobie na stronie stowarzyszenia Gmina Nasz Dom

      • 19 2

      • (2)

        Grombala za zaskarżenie decyzji środowiskowej i w ten sposób zablokowanie rozwoju gminy powinien zostać wywieziony na taczce.

        • 13 1

        • Na taczce powinni wywieźć patoke i innych nie.myślących ludzi (1)

          Którzy to blokują . Widać jak bardzo nasze społeczeństwo jest zacofane i nie chce pomóc innym obywatela iść do przodu. No bo przecież jak koło.domu będzie obwodnica to główka będzie bolec . Patoka i inni pomyślcie co wy robocie . A jak wam sie nie podoba inwestycja to powinniście płacić każdej osobie stojącej w korku odszkodowanie za to ze blokujecie swoją głupotą potrzebną inwestycję. Jak to sie mowi za głupotę trzeba płacić więc powinni was pociągnąć do odpowiedzialności.

          • 13 2

          • Patoka broni swoich interesów bo ma w tej okolicy pełno ziemi którą chciał opchnąć deweloperom a teraz nikt jej nie kupi. Ma do tego prawo. Ale Grombala zaskarżając decyzję środowiskową gra przeciwko gminie, bo gdzie nie ma dróg nie ma rozwoju.

            • 7 1

    • zastrzeżenia do wydanej decyzji środowiskowej jest pani Małgorzata Mejer.- Oprócz tego, że moje postulaty nie zostały wysłuchane,

      Czytaj wi�cej na:
      http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Czy-5-osob-moze-zablokowac-budowe-Obwodnicy-Metropolitalnej-za-21-mld-zl-n110234.html#tri

      • 8 3

    • Genowefa Zasada, sołtys Glincza. Odwołanie złożyła ona wspólnie z Bartoszem Radko.

      Czytaj wi�cej na:
      http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Czy-5-osob-moze-zablokowac-budowe-Obwodnicy-Metropolitalnej-za-21-mld-zl-n110234.html#tri

      • 7 3

    • Eugeniusz Patoka przyznał, że wniosek odwoławczy złożył po tym, jak po przedstawieniu swoich postulatów został obojętnie potraktowany przez projektantów.

      Czytaj wi�cej na:
      http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Czy-5-osob-moze-zablokowac-budowe-Obwodnicy-Metropolitalnej-za-21-mld-zl-n110234.html#tri

      • 7 2

  • W PiSlandii nie buduje się dróg dla ludzi (17)

    Tylko dla prezesa i fanatyków. Więc póki jest pewien zacietrzewiony mały niespełniony człowieczek u steru w tym kraju a zwłaszcza na Pomorzu nie ma co liczyć na inwestycje.
    Odsuniecie robaka co drąży i dzieli ten kraj a inwestycje ruszą.

    • 133 102

    • To czemu twoi idole nie zbudowali tu dróg? (1)

      mieli dwie kadencje i pełne poparcie w mediach. Niech zgadnę - bo kradli i zbierali zegarki? Oddal się nagle do Brukseli za twoim wodzem.

      • 3 6

      • Może coś dotrze do tłuka,chociaż wątpię.

        Nowaka ciągali za zegarek wart marne 15 tysięcy. Zainteresuj się niejakim szyszką co spowodował pogrom drzew i Puszczy Białowieskiej, nie wpisał do oświadczenia majątkowego stodoły wartej 700 tysięcy i co? nikt go nie ruszy, bo to norma w tej dojnej zmianie.

        • 0 1

    • troll na słuźbie (1)

      • 4 0

      • To zwykły odpad z rynsztoka wyciągnięty przez szefa propagandy kc pis niejakiego plaszczajka.

        • 0 0

    • (9)

      Dlaczego PO nie wybudowała OM?..........bo nie było kasy na nią. Tak więc milcz mały człowieczku !

      • 16 15

      • Precz z tą drogą! Ona zamorduje Trójmiasto. Ogarnijcie się mieszkańcy (1)

        bo skretyniali prezydenci się nie ogarną

        • 5 6

        • Ona zamorduje Trójmiasto.

          Oto macie efekt nadmiernej konsumpcji denury kupowanej za 500+, a to zjawisko dopiero zaczyna się rozkręcać.

          • 1 1

      • Zapoznaj się z historią dokumentacji (2)

        I tym jak były kłody pod nogi rzucane to zobaczysz czemu było opóźnienie.

        • 7 1

        • Przebieg trasy był fatalnie zaprojektowany, wręcz bezmyślny. Protesty ludzi były odrzucane na potęgę, a spotkania konsultacyjne, to jedna wielka farsa. Gdyby trasa omijała skupiska ludzkie, nie byłoby tematu i sprawy załatwione byłyby znacznie szybciej.

          • 2 2

        • chętnie, daj się zapoznać

          • 1 0

      • (1)

        Proces planiwania takiej drogi to kilka lat. Pis nie kontynuuje swojej polityki drogowej jak i po bo przesadzili z socjalnym.
        Przestaną już w ogóle powstawać nowe drogi a za parę lat będziemy na kroplowce niemiec i tak o to wstajemy z kolan.
        Czy myślicie że facet który nie ma konta w banku przemyslal 500+

        • 9 4

        • Mamy kontakt z jasnowidzem? Przecież żyjemy w państwie teoretycznym wg PO to o co halo? Skąd ta troska?

          • 1 2

      • (1)

        Bo trwały analizy i prace przygotowawcze.

        • 14 7

        • Bo trzeba było wykupić działki żeby zarobić . A wiadomo że głupi tłum łyknie wszystko i teraz broni interesów popaprańców jak swoich .Każdy kto choć trochę zna tamte tereny wie o tym a głąby tutaj pyszczą i się mądrzą .

          • 4 4

    • 8 lat Nowaku nie starczyło ci na wybudowanie tej drogi w twoim województwie, a (2)

      a teraz płaczesz? Płaczesz, że koledzy kupili działki na trasie OM a teraz żądają rekompensaty bo trasa te działki ominęła??

      • 8 7

      • i dobrze zrobili, ta droga to absurd

        • 3 6

      • PiSowiec się aktywowal

        • 6 2

  • Po co komu ta obwodnica??? (11)

    • 55 143

    • jakbyś się wynurzył

      z swojego falowca czasami to byś wiedział...

      • 1 1

    • Ta Obwodnicta to śmierć dla całego Województwa (5)

      - dalsza suburbanizacja
      - dalsze wycinki lasów
      - dalsze rozjeżdżanie Kaszub
      - jeszcze większe korki i jeszcze większe koszty obsługi życia
      - jeszcze więcej aut

      • 7 16

      • (2)

        Suburbanizacja jest naturalnym trendem

        Rozjeżdżanie Kaszub - co to za bzdura.
        Koszy życia większe gdy mieszkasz poza Gdańskiem? Wątpię.
        Więcej aut? Wątpię, bo granicą jest ilość kierowców i to granicą już bliską do osiągniecia.

        • 5 2

        • granicą jest ilość samochodów na mieszkańca, na razie mamy w GD absurdalne 600 / 1000 (1)

          możemy mieć i 900 na tysiąc.

          A koszty społeczne: krajobrazowe, wycinki, koszty infrastrukturalne i odpływ podatków. To są olbrzymie koszty. Suburbanizacja jest naturalna w naszym klimacie mózgowym, ale trzeba z nią walczyć, na pewno nie budując wyjazdówki na pipidówy

          • 1 2

          • Ilość samochód na 1000 mieszkańców może być i 2000. Nie ma to żadnego znaczenia.

            A koszty społeczne:
            - odpływ podatków - rozwiązuje się inaczej pozyskując pieniądze na cele miast.
            - co jest lepsze dla krajobrazu - małę domy jednorodzinne czy skupiska bloków?

            Zamiast walczyć z normalnością, trzeba uznać iż każdy ma prawo mieszkać tam gdzie chce, a nie tam, gdzie komuna mu nakazuje. Niestety wielu woli decydować za innych.

            • 3 3

      • jo jo (1)

        lepiej w bloku siedzieć cicho i się nie ruszać

        • 4 1

        • lepiej siedzieć w samochodowej puszcze

          bo się nawiało z Trójmiasta na wiochę i teraz trzeba autostradę do roboty przez góry i lasy dla jaśniepaństwa w TDI

          • 4 6

    • (2)

      kilku nawiedzonym kierowcą baz pomyslunku

      • 14 17

      • Po co komu twój wpis? (1)

        Kilku nawiedzonym trollą

        • 18 11

        • trollą nawiedzonym Kilku

          • 9 1

    • Żebyś miał zawsze świeżą dostawę cebuli w Biedzie.

      • 10 4

  • Obwodnica Metropolitarna pozostanie na papierze (3)

    • 74 7

    • jak obwodnica ma się zakorkować
      to jak nazwać ten ruch co jest teraz ??
      ciekawostką jest, że za zeszły rok samej akcyzy za sprowadzone auta było ok 14 miliardów złotych, ciekaw na co poszły
      bo na pewno nie na drogi, bo jak widać było by 6-7 takich obwodnic
      a gdzie ka$a z akcyzy za paliwo co wynosi ok 60-80% ceny paliwa
      dlaczego nikt o tym nie napisze

      • 2 0

    • Akurat w tym kształcie i przebiegu to i lepiej (1)

      tak zwana OM żadną obwodnica nie jest. Zaden kierowca z południowej polski nią nie pojedzie na półwysep bo żadna porządna nawigacja nie pokaże tej trasy jako krótszej.Wątpię tez zeby mieszańcy trójmiasta jeździli tamtędy z gdy do gda i z powrotem z tych samych powodów.

      • 1 1

      • "Zaden kierowca" piszesz na podstawie jakiegoś doświadczenia naukowego, jakiś badań, czy tylko na podstawie własnego widzimisię?

        • 1 1

  • (1)

    r. Naskret - to moze zamiast wylacznie opisywac korki, problemy wezmie sie Pan to rzetelnej dziennikarskiej roboty i zrobi cos sprawczego, co bedzie mialo przelozenie na cokolwiek, bo takie pisanie dla pisania zza biurka, z ktorego wynika wlascir nic, to zaden wyczyn!

    • 17 6

    • Prawda

      Ja na przykład chętnie przeczytam dlaczego inwestycja jest blokowana. Ktoś wie, jakie argumenty i propozycje mają blokujący?
      czemu takie złe ma być podzielenie glincza na pół? Co można by zrobić inaczej, jeśli bez dzielenia?
      po co miały być rozmowy z mieszkańcami?
      bo na razie to wiemy, że oni są ci źli, bo blokują, a większość tych, którzy ich piętnuje cieszy się, że nie ma tego problemu co oni...

      • 1 0

  • Śnicie o trójmiejskiej metropolii... (19)

    ...o wielkim centrum z milionami mieszkańców? Popatrzcie na mapę. Mamy trzy opcje: zabetonować każdy metr obecnie wolnej przestrzeni, budować na zatoce lub budować w lesie. Druga opcja odpada, na trzecią nie zgodzą sie "ekolodzy" (i tu ich popieram), zaś pierwsza uczyni z trójmiasta miejsce nie do życia (którym już powoli się staje). Kolejne obwodnice przyśpieszą proces "zagęszczania" miasta. Co z tego będziemy mieli my? Poza płatnymi parkingami? Nawet nie przyjedzie zbyt wiele miejsc pracy dla mieszkańców.

    • 6 12

    • (15)

      Pierwszy problem, iż w Trójmieście jest więcej miejsc pracy niż pracowników.
      A drugi problem to oczywisty rozwój miast poza obecna obwodnicę, która już dziś jest praktycznie ulicą miejską.

      • 5 0

      • (4)

        Brakuje pracowników? Za 1/5 tego, co zarobią w UK? Dziwne.

        • 0 0

        • (3)

          Skoro ludzie godzą się pracować w Polsce za takie stawki....

          • 0 0

          • (1)

            W Polsce? Nie mają raczej wyboru.

            • 0 0

            • Zawsze masz wybór

              • 0 0

          • godzą a co mają się nie godzić w razie czego cwany prywaciarz weźmie sobie ukraińca za połowę tego co chce Polak

            • 1 1

      • (9)

        To znaczy, że miejsca pracy należy budować poza miastem. Co jest takiego s Gdańsku, że biurowce z Oliwy nie mogły stanąć w Elblągu?

        • 2 4

        • (1)

          Miejsca pracy buduje się tam, gdzie jest infrastruktura i pracownicy.

          Nikt o zdrowych zmysłach nie wybuduje fabryki w miejscu, gdzie nie ma jak dowieść surowców i wywieść gotowych produktów.

          • 1 0

          • A kto wybuduje drogę...

            ...dla inwestora, którego podatki nie pokryją nawet jej remontów?

            • 0 0

        • ja wiem że jst socjalistyczny PIS u władzy, ale nawet oni nie zmuszą (6)

          inwestorów do budowania zakładów pracy w Słupsku

          a tak przy okazji - dlaczego udupia się Słupsk i cały ten region?

          właśnie dlatego jeden z producentów samochodów zrezygnował z tej lokalizacji - bo nie mógłby tych samochodów wywieźć

          • 4 1

          • (2)

            Dobre pytanie - dlaczego od 25 lat PIS udupia prowincję w całej Polsce.

            • 1 0

            • PIS udupiało A1 jakbyś nie wiedział, bo sr*łes w pieluchy wtedy (1)

              • 3 1

              • Senior sie nie denerwuje, senior weźmie pigułkę. Nie mam pewności o czym piszesz, ale oidp chodziło o absurdy w gdace, nie o samą A1.

                • 0 0

          • (2)

            Powinniśmy zbudować inwestorowi od montowni drogę za ca. 5mld zł, następnie zwolnić go z podatków. On zatrudni 1000 tubylców i będzie płacić im szklanymi paciorkami. To byłby biznes...

            • 0 2

            • a ty wolisz to robić na ślasku? (1)

              • 2 0

              • Wolę to robić z sensem.

                • 0 1

    • Kiedyś był na ten temat artykuł (2)

      Że obecne tereny pod zabudowę mieszkaniową pozwoliłyby na osiedlenie się w Trójmieście i okolicach 4 mln ludzi (województwo pomorskie nie ma nawet 2,5 mln).

      • 1 2

      • Zakładając jedynie iż takie osoby nie wyjeżdżałyby z miasta. Bo gdyby chciały wyjechać poza Gdańsk, to dróg by zabrakło.

        • 1 0

      • Inspiracją miejskich urbanistów jest Kowlon Walled City, więc i 10 mln jest możliwe.

        • 1 0

  • OM to chory, nadęty projekt

    środki powinny iść na obwodnice, estakady i tunele bo nie liczba pasów jest istotna tylko swobodny przejazd. Spacerowa się korkuje nie przez to, ze ma za mało pasów tylko przez to, że nie da się płynnie rozprowadzić ruchu.

    • 4 2

  • odpowiedz

    żadna

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane