• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co dalej z budową Obwodnicy Metropolitalnej?

Maciej Naskręt
23 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Jeśli nie uda się otworzyć Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej jednocześnie, ogromny ruch pojawi się na Obwodnicy Trójmiasta. Jeśli nie uda się otworzyć Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej jednocześnie, ogromny ruch pojawi się na Obwodnicy Trójmiasta.

Trasa Kaszubska z zielonym światłem - można ją budować. Tymczasem w sprawie Obwodnicy Metropolitalnej trzeba uzbroić się w cierpliwość. Inwestycja utknęła w sądzie administracyjnym. Jeżeli nie powstanie do otwarcia Trasy Kaszubskiej, może to sparaliżować ruch na Obwodnicy Trójmiasta. Dlatego sprawdzamy ministerialne plany w sprawie Obwodnicy Metropolitalnej.



Na które inwestycje drogowe na Pomorzu czekasz najbardziej?

Trasa Kaszubska i Obwodnica Metropolitalna miały być budowane jednocześnie. Takie były przynajmniej założenia poprzedniego rządu. Obecnie wiemy, że Trasa Kaszubska powstanie, ale w okrojonym zakresie. Natomiast Obwodnica Metropolitalna musi czekać na realizację. Nie jest to jednak postanowienie ministerialnych urzędników.

Decyzja środowiskowa dla tej drugiej inwestycji utknęła w sądzie administracyjnym. Przypomnijmy, że 22 grudnia 2016 r. został wniesiony wniosek o kasację wyroku przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Warszawie. Inwestycji sprzeciwia się pięciu mieszkańców gminy Kolbudy i gminy Żukowo. Sprawę opisaliśmy osobnym artykułem.

Sprawa nie drgnęła w sądzie od pół roku.

- Nie mamy żadnej informacji o pojawieniu się naszego wniosku na wokandzie Naczelnego Sądu Administracyjnego - mówi Monika Jakubiak-Rososzczuk, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie.

Nie będzie Metropolitalnej, Obwodnica Trójmiasta zakorkuje się

Jeśli okaże się, że dla wspomnianej inwestycji drogowej będzie trzeba ponownie przeprowadzić ocenę środowiskową, albo wyrok zapadnie z dużym opóźnieniem, może to w konsekwencji oznaczać poważne utrudnienia w ruchu dla całego Trójmiasta. Najbardziej odczują to kierowcy, którzy na co dzień korzystają z Obwodnicy Trójmiasta. Dlaczego?

Obecnie ruch na Obwodnicy Trójmiasta jest "tamowany" przez sygnalizację świetlną na dojazdach. Szczególnie dzieje się tak od strony Rumi, czy na samych węzłach obwodnicy. Gdy w 2022 r. do istniejącej obwodnicy zostanie wpięta Trasa Kaszubska bez by-passu, którym jest Obwodnica Metropolitalna, pojawi się ogromny ruch na drodze ekspresowej między Gdynią a Gdańskiem. Nieoficjalnie drogowcy mówią, że wzrosnąć on może do ok. 20 proc.

Dzisiaj jest tam ok. 70-80 tys. samochodów na dobę. A może ich tam być ponad 100 tys. co spowoduje znaczne spowolnienie.

Gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad czeka. Obecnie nie wycofuje się z ogłoszonych przetargów. Urzędnicy zakończyli pierwszy etap i czekają na sygnał z sądu i ministerstwa.

Na planowanej Trasie Kaszubskiej uwzględniono rozwiązania, które umożliwią wpięcie w nią Obwodnicy Metropolitalnej.

- Węzeł Chwaszczyno, który powstanie w ramach Trasy Kaszubskiej, będzie uwzględniał wpięcie Obwodnicy Metropolitalnej. Oczywiście pewne fragmenty jezdni będzie trzeba rozebrać, by obie drogi połączyć, gdyby Trasa Kaszubska powstała szybciej niż Obwodnica Metropolitalna - mówi Radosław Kantak, dyrektor oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku.
Planowany przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Planowany przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.
Ministerstwo: na Obwodnicę Metropolitalną na razie pieniędzy nie ma

Z kolei ministerstwo na tę chwilę nie zabezpieczyło pieniędzy na nową obwodnicę Trójmiasta.

- Nie możemy na tę chwilę uruchomić z budżetu państwa pieniędzy na budowę Obwodnicy Metropolitalnej. Muszą najpierw zakończyć się procedury sądowe i administracyjne. Gdybyśmy w tym momencie to zrobili oznaczałoby, że inne inwestycje w kraju, które są gotowe do realizacji trzeba by odłożyć na późniejszy czas - mówi Trojmiasto.pl Jerzy Szmit, zastępca ministra infrastruktury i budownictwa.
Co ciekawe, urzędnicy z Warszawy, przy realizowaniu tras biorą nie do końca pod uwagę Program Budowy Dróg Krajowych przyjęty jeszcze przez rząd Ewy Kopacz.

- Chcemy realizować drogi tam, gdzie są one faktycznie potrzebne, czyli na przykład tam, gdzie jest niezbędne odciążenie ruchu - mówi Szmit.
Planowane i istniejące drogi wokół Trójmiasta. Planowane i istniejące drogi wokół Trójmiasta.
2,1 mld zł potrzebne na budowę Obwodnicy Metropolitalnej

Przypomnijmy: 30-kilometrowa Obwodnica Metropolitalna to droga ekspresowa, która ma połączyć Południową Obwodnicę Gdańska z Trasą Kaszubską w Chwaszczynie. Jej inwestorem jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Budowa drogi ma pochłonąć ok. 2,1 mld zł.

Obwodnica Metropolitalna ma nie tylko pozwolić na sprawniejsze poruszanie się po drogach wschodnich Kaszub (zakorkowane są DK nr 20 z Gdyni do Żukowa i DK nr 7 z Gdańska do Żukowa), ale przede wszystkim odciążyć coraz bardziej zatykającą się Obwodnicę Trójmiasta. Sytuacja pogorszyła się na niej w ostatnich latach z uwagi na suburbanizację, czyli przeprowadzki z centrów Gdańska i Gdyni na obrzeża miast.

Dopiero po uruchomieniu OM będą mogły ruszyć prace przy rozbudowie OT. Wcześniej jest to praktycznie niemożliwe, ponieważ prace na istniejącej ekspresówce wywołałyby ogromne perturbacje w ruchu na terenie całego regionu.

Miejsca

Opinie (322) 3 zablokowane

  • Jak sprawa ułatwiająca zycie setkom tysięcy kirowców może być zblokowana przez 5 osób ? (1)

    Przecież to nie demokratyczne !! Co na to KOD ?

    • 3 1

    • taa

      To właśnie jest demokratyczne. Więc co ma powiedzieć?
      Chyba że ktoś rozumie tylko demokrację ludową albo narodowo-socjalistyczną....
      Potomek PZPR albo NSDAP

      • 2 0

  • Trasa kaszubska nie odciąży ruchu................Droga do nikąd (2)

    Trasa kaszubska nie odkorkuje rumi Redy podczas wakacji.

    jak się spojrzy na pomiary natężenia to 30 tys pojazdów jedzie w kierunku północy a tylko 10 tys pojazdów jedzie w strone Szczecina

    10 tys pojazdów (pomiar dobowy) w stronę słupska to naprawdę niewiele .

    budowa drogi o przekroju 2 x 2 to wyrzucanie pieniędzy w błoto.

    z punktu widzenia rozwoju portu w Gdyni i chęci rozwiązania problemu korków lepszym rozwiązaniem będzie budowanie drogi opat

    • 5 10

    • Trasa Kaszubska się na całe szczęście wybuduje. Wbrew malkontentom.

      • 1 0

    • Jest koncepcja budowy Via Maris - przedłużenie dzisiejszej obwodnicy po śladzie OPAT ale później nie skręca na zachód tylko idzie na północ do Władysławowa.

      • 0 0

  • do tych którzy mówią o 3 pasie na obwodnicy - przeciez jest planowany (3)

    o co wam chodzi?

    tam gdzie się da ma być budowany (i chyba nawet już jest)

    obwodnica metropolitarna to cos innego i ma spełnić inne zadanie

    poza tym chciałbym przypomniec, że jedynie Trójmiasto w całejpolsce (jako duży organizm miejski) ma jedynie 2 drogi, którymi mozna się przemiescić z Gdanska do Gdyni

    w kazdym innym miescie istnieja rózne alternatywne szlaki - u na NIE

    • 5 4

    • Ale OM nie jest żadną alternatywną trasą z Gdańska do Gdyni..chyba, że ktoś lubi jeździć 40 km na około.

      • 0 0

    • te dwa minusy mogłyby wyszczekac o co im chodzi (1)

      • 0 2

      • ty od jednego minusa tez- chyba że jesteś analfabetą

        • 0 0

  • albo inwestycja albo 500 plus (7)

    Na wszystko nie wystarczy kasy!

    • 34 12

    • wolę 500 plus (4)

      Inwestycja w ludzi, choć bardziej długoterminowa przyniesie mimo wszystko więcej dobrego niż robienie dobrze kierowcom

      • 1 8

      • O ile ktoś faktycznie zainwestuje te 500+ w rozwój swoich dzieci, a nie przeje i nie przepije.

        • 1 0

      • Właśnie, po co nowa inwestycja, skoro można przeżreć, albo przechlać (1)

        To jest właśnie mentalność ludzi którzy wszystko muszą dostać. Otóż nie, zamiast 500+ powinna być ulga podatkowa i ulga na towary. Zamiast tego dodajmy w szkołach żywienie i Obniżmy wiek rozpoczęcia edukacji. Jak dziecko 5 letnie pójdzie już do zerówki to oboje rodziców może pracować, a i dziecko im mniejsze tym więcej chłonie.

        • 5 1

        • Ulga podatkowa na dzieci już jest. Ulga na towary w postaci 0% VAT bardzo dobry pomysł, ale jestem więcej niż pewien że KE się przyczepi i z powrotem przywalą 23%, jak niedawno z VAT-em na smoczki. Z tym przechlaniem to jednak przesadzasz. Na alkohol w patologii idzie margines wypłaconych zasiłków, gros idzie na takie rzeczy jak żywność, zabawki, ubrania.

          • 1 1

      • a Ci z 500 plus to kierowcami nie są i nie woleliby spędzić czasu z rodziną zamiast stać w korkach...

        • 7 0

    • Ta inwestycja jest morderstwem na żywym organiźmie Pomorza

      szczególnie na Trójmieście i Kaszubach

      • 1 6

    • "Nie dajcie sobie wmówić że nie ma pieniędzy!!! Pieniądze są... wystarczy nie kraść!!!"
      Pamiętacie te buńczuczne zapowiedzi "broszki"? Dziwię że nikt im nie wypomina tych kłamstw wyborczych... Pani premier pewnie poszła do spowiedzi, klepnęła 3 zdrowaśki za pokutę i ma sprawę załatwioną... ha,ha

      • 8 1

  • Ja tam widzę 1 pozytyw jakby obwodnica się przytkała (1)

    Może wtedy władze zmobilizują się i w końcu przymuszą kolej do rozbudowy linii aglomeracyjnej na południe od Gdańska. Co do samej OM: rozumiem, że skoro na nią nie będzie kasy, to poroniony pomysł przekopu mierzei też upadnie?

    • 3 1

    • Mierzeja ma zapewnione finansowanie i specustawę więc nie upadnie.

      • 0 0

  • Ruch na obwodnicy nie wzrośnie. (2)

    Bo nie może już wzrosnąć. Nie ma takiej możliwości bo przepustowość obwodnicy wyczerpała się. Obwodnica była projektowana na 60 tys pojazdów dobrowolnie w każdą stronę. Jest prawie 100 tys. Gorzej już nie będzie, więc nie ma problemu.

    • 4 7

    • Ruch wzrośnie, wzrosną też korki, a rozładowanie ich będzie następowało przez Gdańsk.
      I taki będzie efekt budowy Trasy Kaszubskiej bez OM.

      • 0 0

    • Ruch wzrośnie, bo pojemność jest nieograniczona, tylko że kierowcy nie będą jechać a stać w gigantycznych korkach, bo właśnie przepustowość jest wyczerpana prawie w całości.

      • 0 0

  • A można się było z tymi 5 mieszkańcami Straszyna dogadać (3)

    Zaproponować im godziwą rekompensatę. Ale nie, na siłę trzeba było przepychać inwestycję nie patrząc na ludzi. Przejeżdżając przez Lipce przyjrzycie się tym domom które stoją praktycznie pod zjazdem z estakady na POG - to jest dowód na bezduszność państwa, które w imię zdobywania głosów kierowców ma gdzieś los zwykłych obywateli.

    • 5 3

    • Jeśli ich działki nie znajdują się w przyszłym pasie drogowym, czyli nie muszą zostać wykupione do wybudowania drogi, to zgodnie z obowiązującym prawem nie należy im się rekompensata i nie można się z nimi dogadać, chyba ze urzędnicy z GDDKiA chcą mieć później CBA i prokuratora na głowie.

      • 0 0

    • O to wam właśnie chodzi: o godziwą rekompensatę

      za drogę w pobliżu....

      • 2 1

    • Pogada

      • 0 0

  • Obwodnica Obwodnicy ... (1)

    Kolejny raz będę to pisał. Szkoda pieniędzy. Jak Żukowo stoi to nie wystarczy zbudować tam obwodnicy?
    Dokończcie to co zostało rozpoczęte, droga Zielona. Gdynia już to uczyniła. Oliwa stoi w korkach wraz z Osową i Chwaszczynem, a nie ciśniecie głupią inwestycję.

    • 5 3

    • Droga Zielona a OM różnią się choćby inwestorem, źródłem finansowania.

      Aby DZ miała sens najpierw trzeba zbudować OT. Inaczej DZ stanie się taką obwodnicą w mieście.

      • 2 0

  • (6)

    Znowu inwestycja "pod turystów"? A nie mogą oni dojechać pociągami? Turystyka w naszych warunkach to nie przemysł, to problem. A przemysł w regionie skasował kumpel katarskiego inwestora. Gdyby Polska była waszą prywatną własnością, która miałaby się rozwijać, to czy włożylibyście cokolwiek w trasę w tym regionie? Poza tym, drodzy redaktorzy, skoro ludzie mogą tracić czas w komunikacji miejskiej, to dlaczego mamy się rozczulać nad tymi, co będą stali w korku gdzieś na Kaszubach? Zaproponujcie im uspokojenie ruchu, rower i płatne miejsca parkingowe.

    • 8 8

    • Cóż tęsknota za PRLem wiecznie żywa.
      Dziś często podróżuje się samolotami i później wynajmując sobie samochód. Ale do tego trzeba zmienić mentalność.

      Turystyka jest u nas nie problemem, a znaczącym źródłem dochodu dla wielu osób.

      • 0 0

    • (3)

      Inwestycja dla rozwoju regionu. Także dzięki turystyce. Ale nie tylko - wystarczy popatrzyć na rozwój okolic obecnej obwodnicy - kilkanaście lat temu były wokół pola i puste działki. A teraz?

      • 3 1

      • (2)

        A teraz blokowiska bez centrów handlowych, śladową ilością szkół, ośrodków zdrowia, beznadziejnie skomunikowane z centrum, bez którego nie mogą żyć. Coś pominąłem?

        • 0 1

        • Jasne - chyba nie bywasz dzielnicach za obwodnicą. Są tam i szkoły i handel i ośrodki zdrowia.

          • 1 0

        • Bez centrów handlowych?? Fashion House i Park Morski, dwa Auchan-y, Tesco w Gdyni, CH Matarnia. Mało?

          • 2 0

    • Zmusisz turystów, żeby przyjechali pociągami? Nie, a nie budując OM zrobisz na złość mieszkańcom a nie turystom.

      • 1 0

  • Cytat z artykułu ...... (2)

    Ten cytat należy brać jak najpoważniej pod uwagę:
    Jeśli nie uda się otworzyć Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej jednocześnie, ogromny ruch pojawi się na Obwodnicy Trójmiasta !!!

    Panie Dyrektorze Gdańskiego Oddziału GDDKiA: proszę spróbować wywiesić ten cytat Panu Ministrowi (i Vice-) Infrastruktury i Budownictwa nad łóżkiem !!!

    • 7 4

    • Chyba bardziej prezesowi NSA żeby popchnął sprawę w sądzie, bo to na razie NSA blokuje a nie ministerstwo.

      • 1 0

    • I Patoce, Grombali, Mejerowej, Radko I Zasadzie

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane