• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co dalej z budową kubaturowych parkingów?

Maciej Korolczuk
28 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku
Najwięcej kontrowersji wzbudził do tej pory pomysł budowy podziemnego parkingu przy Podwalu Staromiejskim. Najwięcej kontrowersji wzbudził do tej pory pomysł budowy podziemnego parkingu przy Podwalu Staromiejskim.

Gdańsk wraz z inwestorem, spółką Immopark, musieli wstrzymać się z budową parkingów kubaturowych w centrum miasta. Powodem jest brak porozumienia z konserwatorem zabytków, który nie zgadza się na podziemną kubaturową zabudowę, która mogłaby naruszyć fundamenty zabytkowej zabudowy Głównego Miasta. Tymczasem prawie 80 proc. ankietowanych gdańszczan chciałoby, by parkingi powstały.



Czy parkingi kubaturowe powinny powstać?

Wygląda na to, że budowa parkingów kubaturowych w centrum Gdańska szybko nie ruszy. Wciąż nie ma bowiem przełomu w szorstkich relacjach inwestora i konserwatora zabytków, który nie zgadza się na kształt zaproponowanej inwestycji.

Przypomnijmy, że w listopadzie 2019 r. swój sprzeciw wyraziła też część mieszkańców Śródmieścia. Zebrano wówczas prawie 600 podpisów przeciw budowie parkingu przy Podwalu Staromiejskim.

Miesiąc później konserwator wydał pierwsze formalne decyzje dotyczące parkingów, m.in. zakaz badań archeologicznych na Targu Węglowym i Podwalu Przedmiejskim, zakaz wycinki drzew i demontażu pomnika "Tym, co za polskość Gdańska".

Wiosną sprawą zajęło się z kolei Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, które uchyliło częściowo decyzje konserwatora i cofnęło zakaz wycinki drzew.

Koncepcja budowy parkingów kubaturowych na razie utknęła na etapie sporu między inwestorem a konserwatorem zabytków. Koncepcja budowy parkingów kubaturowych na razie utknęła na etapie sporu między inwestorem a konserwatorem zabytków.

Sprawa od kilku miesięcy stoi w miejscu



Po pół roku od tamtych wydarzeń o przebieg rozmów z konserwatorem i aktualne działania przy planowanej inwestycji zapytaliśmy Marcina Podleckiego, prezesa spółki Immopark, która ma być koncesjonariuszem parkingów. W krótkiej rozmowie przyznał tylko, że rozmowy z konserwatorem zabytków utknęły w martwym punkcie i od kilku miesięcy sprawa nie posunęła się do przodu.

- Konserwator nie chce zgodzić się na żadną kubaturową podziemną zabudowę w centrum Gdańska. Twierdzi, że od tego sypią się kościoły w Gdańsku. Mam na to swoje zdanie, ale zachowam je dla siebie. Proszę o telefon za kilka miesięcy - powiedział nam Marcin Podlecki.
W podobnym tonie wypowiada się Marcin Tymiński, rzecznik prasowy pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków.

- Obecnie nie procedujemy wniosku o budowę parkingów kubaturowych w Gdańsku. W ostatnim czasie żaden wniosek w tej sprawie nie wpłynął do konserwatora zabytków - mówi Tymiński.
Nieco więcej światła na sprawę rzucają urzędnicy. I choć w sprawie dzieje się niewiele, to podkreślają, że działania miasta związane z budową parkingów nie zostały całkowicie zawieszone.

- Inwestor odwołał się do ministra kultury i dziedzictwa narodowego od wszystkich negatywnych decyzji wydanych przez pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków (PWKZ). Minister nakazał ponowne rozpatrzenie spraw przez PWKZ, w związku z czym koncesjonariusz jest na etapie ponownej procedury z tym związanej - wyjaśnia Olimpia Schneider z Biura Prasowego UM w Gdańsku.

Prawie 80 proc. ankietowanych chce parkingów



Co ciekawe, miasto dysponuje wynikami ankiety przeprowadzonej wśród mieszkańców Gdańska. Była to próba tysiąca losowych osób, którym zadano prawie 50 pytań. Część z nich dotyczyła parkowania w centrum miasta.

Dokładna treść pytania dotyczącego budowy parkingów brzmiała następująco:

W planach miasta jest budowa czterech parkingów na obrzeżach Głównego Miasta - trzech podziemnych (Targ Węglowy, Podwale Staromiejskie, Podwale Przedmiejskie) i jednego naziemnego (Długie Ogrody). Wskutek inwestycji część obecnych miejsc parkingowych naziemnych zostanie zlikwidowana, w ich miejscu powstaną nowe przestrzenie publiczne i tereny zieleni. Dodatkowo, celem usprawnienia ruchu po Głównym Mieście, wprowadzona zostanie nowa jednokierunkowa organizacja ruchu drogowego. Czy Pana(i) zdaniem ww. inwestycje są potrzebne?

Zdecydowana większość ankietowanych (76 proc.) uważa, że inwestycja w postaci budowy parkingów jest potrzebna, przeciwnego zdania jest 9 proc. respondentów, a 15 proc. nie miało zdania.

- Do pytania o parkingi dołączona była mapa, prezentująca ich planowane lokalizacje oraz wizualizacje przestrzeni publicznych. Badanie zostało przeprowadzone w terminie 12-25 listopada 2019 r. metodą wywiadów bezpośrednich. Łączny koszt przygotowania Barometru w 2019 roku wyniósł 57 tys. zł - mówi Schneider.

Opinie (212) 4 zablokowane

  • Parkingi na obrzeżach a nie w centrum

    Parkingi powinny być z dala od Centrum bo ich ideą jest usunięcie samochodów i odblokowanie centrum miasta. Budowanie parkingu nawet pod ziemią, ale blisko centrum oznacza, że te samochody nadal będą tam wjeżdżały i nadal blokowały miasto.

    • 3 3

  • (1)

    Z proponowanych parkingów tylko ten na Długich Ogrodach miał sens. Pozostałe lokaloizacje to wciskanie aut na starówkę - to powinno być tylko dla pieszych !
    Istnieją inne możliwości jak wielopoziomowe parkingi przy ul. 3 maja (blisko do Urzędu Miasta i Głownego Miasta) oraz przy ul. Pohulanki (blisko do Urzędu, a przede wszystkim do szpitali i nie tak daleko do Głównego Miasta). Warto rozpatrzeć lokalizację na terenie po stoczni (też blisko do Starego i Głównego Miasta).

    • 11 0

    • Bo to ma być miejsce dla elity za duże pieniądze dla wybrańców.

      Bynajmniej nie dla mieszkańca Sierakowic czy Dziemian, który chce dzieciom Gdańsk pokazać

      • 1 0

  • zakazac, a urzedasøw z UM gdansk niech zomo spałuje pałami po łbach za kare!

    • 5 0

  • garaże na rowery na osiedlach (2)

    nie mam miejsca w ciasnym mieszkaniu.

    • 4 1

    • (1)

      kup większe.

      • 2 1

      • przecież nie ma większych

        metraże niższe - średnio - niż za późnego Gierka.

        • 0 0

  • Na obrzeżach centrum parkingi tak (oczywiście płatne ), w centrum np. na podwalu staromiejskim nie (7)

    proste

    • 142 28

    • opłaty w centurm dla mieszkańców Gdańska niskie, dla mieszkańców śródmieście b. niskie (2)

      (chyba że ma cwaniak airbnb, ale to inny problem). Tak to powinno wyglądać. Z tym że ilość miejsc mocno ograniczona, w ten sposób że to nie portfel, a ograniczona ilość placu decyduje o parkowaniu.

      • 6 6

      • (1)

        na jedno mieszkanie jeden samochod, czy jak?

        • 1 0

        • tak, na jeden numer / jeden samochód.

          • 0 1

    • (3)

      Proste. Szkoda, że 80% 'ankiety' tego nie rozumie. Tworzenie tak wielkich parkingów w centrum miasta to zgubna droga, centrum zapcha się niemiłosiernie. Są puste parkingi w Forum Gdańsk i na Jana Z kolna- po co dokładać kolejnych?! Dziwna wybiórczość miasta ws. ankiet- jeśli mieszkańcy są przeciwko rozkopywaniu dzielnicy i tworzeniu chorych nowych ciągów (np. koło OBC)- miasto wyniki ignoruje, jeśli są za ich myślą- wszystko super

      • 25 2

      • fajna konstrukcja pytania (1)

        Jednocześnie pytamy o:
        - opinię na temat budowy nowych parkingów
        - opinię na temat likwidacji cześci miejsc naziemnych
        - opinię o utworzeniu nowej zieleni
        - opinię o usprawnieniu ruchu na Głównym Mieście (kto by nie chciał?)
        - opinię o wprowadzeniu ulic jednokierunkowych
        Czy odpowiadając TAK popieramy wszytko czy wystarczy jeden punkt? Jeśli jestem na usprawnieniem ruchu poprzez ograniczenie ilości samochodów to odpowiadam TAK czy NIE?
        I w szerzyszm kontekście: czy tylko mi się wydaje że zadawanie takich pytań ma umolżliwić wyyciąganie dowolnych wniosków?

        • 23 0

        • mi się bardziej koszt tej ankiety spodobał... kogo trzeba zabrać na wódkę zeby dostawać takie zlecenia?? sam bym pochodził i popytał za 50kola...

          • 5 0

      • A czego się spodziewasz. To jest Gdańsk.

        • 6 1

  • Brawo dla konserwatora wojewódzkiego...

    zwłaszcza w opisywanych lokalizacjach. To wybujały pomysł jednej z dyrektorek z Urzędu Miejskiego w Gdańsku!!!
    Efekty budowy byłyby widoczne jak w kościele Mikołaja.

    • 13 0

  • Miasto ma dać inwestorowi 40 milionów na budowę tych parkingów

    Z czego 20 milionów na parking na Podwalu Staromiejskim. Skandaliczne warunki umowy

    • 6 0

  • Panie Strzok, proponuję położyć kostkę brukową wszędzie. (4)

    Wpisać na listę zabytków gdański Zieleniak, siedzibę Solidarności, jako perła socrealizmu, koniecznie dawny Dom Partii (obecnie prokuratura, zabawne, prawda?), a jako absolutną wisienkę na torcie absurdu, uznać za zabytek Dworzec PKS w Gdańsku. Parkingi kubaturowe są zbędne, to oczywiste, bo naruszą podziemny, zabytkowy Gdańsk, o którym w biurze pana konserwatora krążą legendy.

    • 8 13

    • Strzok to tylko funkcjonariusz partyjny.

      A zadaniem takich jest wykonywanie poleceń swojego pana. W przypadku Gdańska polecenie jest jedno - hamować, hamować, hamować co się tylko da.

      • 1 0

    • (2)

      Zapomniałeś o Gdańskiej perełce z PRL zdaniem Strzoka, czyli budynku LOT.

      • 3 3

      • jest to perełka (1)

        ale trzeba mieć jakąś wiedzę i ogładę zeby to docenic

        • 3 3

        • Ząbki, jak perełki, w każdym dziurka

          • 0 0

  • Dzielnice elity i dzielnice slumsów. (4)

    Bo to mieszkańcy przedmieść mają przesiadać się na rowery. To ich dotyczy cały hejt na motoryzację. Nie dotyczy to tych, co mają duże pieniądze. Do takich rozwiązań dążą władze Gdańska. 80% mieszkańców ubogich dzielnic z ograniczeniami i 20% elity dla której wszystko. Tak wygląda miasto wolności i solidarności

    • 20 12

    • Właściwie o co ci chodzi?

      Jak widać masz problemy z dławiącą cię zawiścią i na siłę szukasz do tego jakiejś ideologii.

      • 1 1

    • A po co biedota w centrum?

      Mam restaurację i nie wiem po co biedota ma robić sztuczny tłum w centrum gdzie i tak jest już ciasno.

      • 1 4

    • Biedni Duńczycy się przesiedli na rowery i w ankietach wykazują, że jazda rowerem to dla nich źródło radości (1)

      Kopenhaga miastem zajmującym od lat wysokie miejsce w rankingach jakości życia. Po prostu nie do wytrzymania są te pomysły lewaków nie mających zielonego pojęcia o prawdziwych potrzebach mieszkańców. I jeszcze do tego te rowery cargo: biedne dzieci dowożone do przedszkoli w pudłach z dykty otwartych na świeże powietrze. Kto do tego dopuścił? Nie będzie Duńczyk pluł nam w twarz ni dzieci edukował. My mamy duuużo pieniędzy nie tylko na budowę parkingów, ale także na naprawę walących się zabytków - patrz kościół św. MIkołaja. Ruscy nie spalili, a nasi naprawili. Naprawimy każdy gmach podtapiany przez zmian klimatu. A co. Stać nas na własną interpretację konstytucji w której nie wiadomo po co umieszczono jakieś artykuły o zrównoważonym rozwoju. Nasze samochody elektryczne ueber alles. Będą parkować za darmo gdzie chcemy i gdzie nie chcemy,

      • 6 12

      • gdzie mam trzymać rower?

        w mieszkaniu pod łóżkiem czy w przedpokoju?

        • 6 3

  • (1)

    Byle nie takie szkaradztwo jak na Jana z Kolna!!!

    • 24 3

    • szkaradny ,niepotrzebny

      A była zajezdnia autobusowa można było odpocząć zjeść posiłek, toaleta dla kierowcy
      a teraz załatwia się w krzakach jak kloszard.Wstyd dla włodarzy

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane