• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co dalej z budową kubaturowych parkingów?

Maciej Korolczuk
28 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku
Najwięcej kontrowersji wzbudził do tej pory pomysł budowy podziemnego parkingu przy Podwalu Staromiejskim. Najwięcej kontrowersji wzbudził do tej pory pomysł budowy podziemnego parkingu przy Podwalu Staromiejskim.

Gdańsk wraz z inwestorem, spółką Immopark, musieli wstrzymać się z budową parkingów kubaturowych w centrum miasta. Powodem jest brak porozumienia z konserwatorem zabytków, który nie zgadza się na podziemną kubaturową zabudowę, która mogłaby naruszyć fundamenty zabytkowej zabudowy Głównego Miasta. Tymczasem prawie 80 proc. ankietowanych gdańszczan chciałoby, by parkingi powstały.



Czy parkingi kubaturowe powinny powstać?

Wygląda na to, że budowa parkingów kubaturowych w centrum Gdańska szybko nie ruszy. Wciąż nie ma bowiem przełomu w szorstkich relacjach inwestora i konserwatora zabytków, który nie zgadza się na kształt zaproponowanej inwestycji.

Przypomnijmy, że w listopadzie 2019 r. swój sprzeciw wyraziła też część mieszkańców Śródmieścia. Zebrano wówczas prawie 600 podpisów przeciw budowie parkingu przy Podwalu Staromiejskim.

Miesiąc później konserwator wydał pierwsze formalne decyzje dotyczące parkingów, m.in. zakaz badań archeologicznych na Targu Węglowym i Podwalu Przedmiejskim, zakaz wycinki drzew i demontażu pomnika "Tym, co za polskość Gdańska".

Wiosną sprawą zajęło się z kolei Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, które uchyliło częściowo decyzje konserwatora i cofnęło zakaz wycinki drzew.

Koncepcja budowy parkingów kubaturowych na razie utknęła na etapie sporu między inwestorem a konserwatorem zabytków. Koncepcja budowy parkingów kubaturowych na razie utknęła na etapie sporu między inwestorem a konserwatorem zabytków.

Sprawa od kilku miesięcy stoi w miejscu



Po pół roku od tamtych wydarzeń o przebieg rozmów z konserwatorem i aktualne działania przy planowanej inwestycji zapytaliśmy Marcina Podleckiego, prezesa spółki Immopark, która ma być koncesjonariuszem parkingów. W krótkiej rozmowie przyznał tylko, że rozmowy z konserwatorem zabytków utknęły w martwym punkcie i od kilku miesięcy sprawa nie posunęła się do przodu.

- Konserwator nie chce zgodzić się na żadną kubaturową podziemną zabudowę w centrum Gdańska. Twierdzi, że od tego sypią się kościoły w Gdańsku. Mam na to swoje zdanie, ale zachowam je dla siebie. Proszę o telefon za kilka miesięcy - powiedział nam Marcin Podlecki.
W podobnym tonie wypowiada się Marcin Tymiński, rzecznik prasowy pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków.

- Obecnie nie procedujemy wniosku o budowę parkingów kubaturowych w Gdańsku. W ostatnim czasie żaden wniosek w tej sprawie nie wpłynął do konserwatora zabytków - mówi Tymiński.
Nieco więcej światła na sprawę rzucają urzędnicy. I choć w sprawie dzieje się niewiele, to podkreślają, że działania miasta związane z budową parkingów nie zostały całkowicie zawieszone.

- Inwestor odwołał się do ministra kultury i dziedzictwa narodowego od wszystkich negatywnych decyzji wydanych przez pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków (PWKZ). Minister nakazał ponowne rozpatrzenie spraw przez PWKZ, w związku z czym koncesjonariusz jest na etapie ponownej procedury z tym związanej - wyjaśnia Olimpia Schneider z Biura Prasowego UM w Gdańsku.

Prawie 80 proc. ankietowanych chce parkingów



Co ciekawe, miasto dysponuje wynikami ankiety przeprowadzonej wśród mieszkańców Gdańska. Była to próba tysiąca losowych osób, którym zadano prawie 50 pytań. Część z nich dotyczyła parkowania w centrum miasta.

Dokładna treść pytania dotyczącego budowy parkingów brzmiała następująco:

W planach miasta jest budowa czterech parkingów na obrzeżach Głównego Miasta - trzech podziemnych (Targ Węglowy, Podwale Staromiejskie, Podwale Przedmiejskie) i jednego naziemnego (Długie Ogrody). Wskutek inwestycji część obecnych miejsc parkingowych naziemnych zostanie zlikwidowana, w ich miejscu powstaną nowe przestrzenie publiczne i tereny zieleni. Dodatkowo, celem usprawnienia ruchu po Głównym Mieście, wprowadzona zostanie nowa jednokierunkowa organizacja ruchu drogowego. Czy Pana(i) zdaniem ww. inwestycje są potrzebne?

Zdecydowana większość ankietowanych (76 proc.) uważa, że inwestycja w postaci budowy parkingów jest potrzebna, przeciwnego zdania jest 9 proc. respondentów, a 15 proc. nie miało zdania.

- Do pytania o parkingi dołączona była mapa, prezentująca ich planowane lokalizacje oraz wizualizacje przestrzeni publicznych. Badanie zostało przeprowadzone w terminie 12-25 listopada 2019 r. metodą wywiadów bezpośrednich. Łączny koszt przygotowania Barometru w 2019 roku wyniósł 57 tys. zł - mówi Schneider.

Opinie (212) 4 zablokowane

  • ciekawe... w Rzymie, Paryżu czy Wiedniu (5)

    podziemne parkingi, metro, tunele
    a tu się nie da ?

    • 10 16

    • Spróbuj w Wenecji (4)

      Struktura gruntu podobna

      • 14 2

      • w Wenecji to się przystanie dla łodzi buduje, a nie parkingi (3)

        • 4 3

        • Gdańsk ma grunt podmokły, bagnisty. (2)

          Dlatego dla jaj napisałem o Wenecji. A ty wziąłeś to na poważnie?

          • 6 3

          • (1)

            Ty wszystko piszesz dla jaj ? Bo same głupoty z tego pisania wychodzą.

            • 3 4

            • Głupotą jest porównanie Gdańska do Rzymu czy Wiednia

              Inny grunt, inna infrastruktura, fundamenty zabytków na dębowych kłodach. Tak się kiedyś budowało na bagniskach. Sam przedrostek gd oznaczał miejsce podmokłe. Porównanie kulą w płot.

              • 2 0

  • zakazać na amen. to jest straszne paskudztwo - ten koło zieleniaka i ten koło urzedu wojewódzkiego (8)

    powinno się budować tam gdzie się da podziemne.

    • 172 49

    • przecież jest napisane (1)

      że podziemne

      • 32 6

      • Mogą być i naziemne, byle komunikacja miejska, która obecnie jest pod psem, była sprawna. Oczywiście wszystko poza centrum. No i może jakieś profity dla tych co tam zostawiają auta, zamiast pchać się nimi na miasto, np. zniżka na komunikację za okazaniem biletu parkingowego, czy coś podobnego.

        • 4 1

    • (2)

      Generalne problemas
      1. Nie da się
      2. Nie dla psa kiełbasa
      3. ZaPytki i Moda w kabel
      4. Musi być a się nie da wienc 190 dizel benz
      5. Niepoto żeby
      6. A jakiej wiary?
      7. POPiS
      8. Cekiny cy Bauma?
      9. A że musi być i to oraz choć zmienimy tam iloraz a że Ziemia jest tam płaska wienc 0.5. Ale nie przed 2032!
      10. Nonszalancje zostanął uciente.

      • 0 15

      • Co bierzesz, bierz połowę (1)

        • 9 2

        • Tylko zazdrościsz!

          • 0 5

    • Albo budować ładniejsze. Kapitalna decyzja z twojej strony. "Źle to wygląda to zakazać". Dla mnie źle wyglądają biurowce na Przymorzu, więc zakażmy budować biurowców w Gdańsku. Bloki a zwłaszcza falowiec też paskudnie wygląda więc budowy bloków też należy zakazać. Słyszałem, że lodowisko Olivia źle wygląda. Żadnych więcej lodowisk. Ma to sens? Może po prostu zrobić te parkingi tak, żeby ładnie wyglądały? Może na ścianach nasadzić zieleni żeby powstały żywe ściany? A może zamiast stawiania wszędzie nowych bloków postawmy właśnie parkingi z estetyczną elewacją? Jak to jest, że w centrum Gdańska można postawić nowe osiedla z blokami, a nie można postawić parkingu z taką samą elewacją?

      • 11 3

    • Naucz się czytać za zrozumieniem - właśnie chodzi o podziemne !!!

      • 10 1

    • Proponuję czytać ze zrozumieniem

      • 16 1

  • Tylko podziemne (3)

    Juz wystarczy tych naziemnych koszmarkow przy Błędniku, Forum Gdansk i przy urzedzie wojewodzkim

    • 80 16

    • główne Miasto - stoi na wodzie (2)

      tam nie ma szans na podziemne parkingi, chyba, że chcemy zniszczyć Główne Miasto

      • 15 5

      • (1)

        Większość miast na północy Europy jest nad wodą!

        • 6 2

        • ale nie na bagnach, zbudowac grod mialo sens, ale potem poszlo dalej i teraz klopot

          • 3 1

  • Parkingi szkieletowe w zabytkowym centrum miasta (1)

    wszędzie porzucone hulajnogi.
    Dziurawe chodniki na których parkują samochody. Rowery jeżdżące wszędzie, hulajnogi tez. Idąc chodnikiem trzeba uwazać zeby jakiś d**il nie rozjechał. Komunikacja miejska się zwija i drożeje.

    Jednym słowem gonimy Europę. wschodnia...

    • 8 2

    • To samo mówią jeżdżący hulajnogami i rowerami.

      Narzekają na stada d**ili łażące po ścieżkach rowerowych przez których bez przerwy muszą uważać. Mądrzy natomiast mówią, że należy się częściej uśmiechać i rozumieć się na wzajem kłopot jednak w tym, że mądrych coraz to mniej a pozostali wolą na siebie szczekać jak to widać po powyższym wpisie

      • 1 4

  • Parkingi trzeba budować w okolicy obwodnicy.

    A potem turyści przesiądą się na tramwaje i autobusy. Nie będą rozjeżdżać miasta.

    • 5 0

  • Jak zwykle... (3)

    Jak zwykle laicy wiedzą lepiej! Od kiedy to 80% gdańszczan jest specjalistami od konstrukcji i fundamentowania? Nikt nie kwestionuje, że parkingi są potrzebne, ale trzeba je robić z głową, żeby nie zaszkodzić Głównemu Miastu! Mam nadzieję, że konserwator się nie ugnie, a miasto zaproponuje coś bezpiecznego dla istniejącej zabudowy i satysfakcjonującego kierowców.

    • 11 3

    • te 80% to ludzie co chcą na każdym kroku miejsca parkingowe i oczywiście bezpłatne. Przyspawali do samochodów.

      • 1 1

    • Szkoda tylko że konserwator z nikim nie konsultuje!!!

      • 1 1

    • I to jest właściwa droga!!!

      • 1 0

  • Ludzie chcą tych parkingów bo myślą że będą darmowe.

    A rzeczywiście będą stały puste jak inne płatne parkingi w Gdańsku.

    • 3 1

  • Parkingi jak juz to powinni budowac ale rowerowe i na hulajnogi by sie niewalały gdzie popadnie!

    ale najwyraźniej maja to gdzies

    • 2 1

  • Żadnch parkingów kubaturowych w centrum miasta! (1)

    Bardzo dobrze panie konserwatorze. i**otyczny pomysł napędzający kasę inwestorowi. Koszty ratowania zabytków ponosi potem społeczeństwo. Kościół św. Mikołaja nie nauczył ludzi, czym się kończą inwestycje w centrum miasta?

    • 19 2

    • A może po prostu ze starości się wali. Jak wszystko nie jest wieczne!

      • 1 7

  • Dlaczego nie?

    Ano dlatego, że Gdańsk stojący na grzęzawisku jest niezwykle delikatnym organizmem. Kopanie głębokich piwnic już w przeszłości skutkowało waleniem się kamienic i przechylaniem murów istniejących budowli. Kto nie wierzy niech zobaczy ścianę kościoła św. Jana od strony Motławy. Głębokie wykopy naruszają zawsze delikatne układy wodne w takim środowisku. Dowód? kościół Mikołaja. Stał od średniowiecza i pomimo wojen zaczął pękać jak zdrenowano wody w ostatnich dziesięcioleciach. Niech ci, którzy z tego się śmieją poczytają trochę książek z hydrologii i geologii (takich w papierowych okładkach...) a potem się wypowiadają. popieram postawę konserwatora, ponieważ zabytkowy Gdańsk jest jeden a betonowych bunkrów całe mrowie wszędzie. Ani kroku w tył!!!

    • 12 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane