- 1 Jak zniszczono Rady Dzielnic w Gdyni (31 opinii)
- 2 Wybudują chodnik w miejscu prowizorki (39 opinii)
- 3 PKP chce oddać Gdyni tunel. Szansa na zmiany w centrum (106 opinii)
- 4 Pozostałości baterii mającej bronić portu (61 opinii)
- 5 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (133 opinie)
- 6 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (355 opinii)
Co dalej z budową kubaturowych parkingów?
Gdańsk wraz z inwestorem, spółką Immopark, musieli wstrzymać się z budową parkingów kubaturowych w centrum miasta. Powodem jest brak porozumienia z konserwatorem zabytków, który nie zgadza się na podziemną kubaturową zabudowę, która mogłaby naruszyć fundamenty zabytkowej zabudowy Głównego Miasta. Tymczasem prawie 80 proc. ankietowanych gdańszczan chciałoby, by parkingi powstały.
Przypomnijmy, że w listopadzie 2019 r. swój sprzeciw wyraziła też część mieszkańców Śródmieścia. Zebrano wówczas prawie 600 podpisów przeciw budowie parkingu przy Podwalu Staromiejskim.
Miesiąc później konserwator wydał pierwsze formalne decyzje dotyczące parkingów, m.in. zakaz badań archeologicznych na Targu Węglowym i Podwalu Przedmiejskim, zakaz wycinki drzew i demontażu pomnika "Tym, co za polskość Gdańska".
Wiosną sprawą zajęło się z kolei Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, które uchyliło częściowo decyzje konserwatora i cofnęło zakaz wycinki drzew.
Sprawa od kilku miesięcy stoi w miejscu
Po pół roku od tamtych wydarzeń o przebieg rozmów z konserwatorem i aktualne działania przy planowanej inwestycji zapytaliśmy Marcina Podleckiego, prezesa spółki Immopark, która ma być koncesjonariuszem parkingów. W krótkiej rozmowie przyznał tylko, że rozmowy z konserwatorem zabytków utknęły w martwym punkcie i od kilku miesięcy sprawa nie posunęła się do przodu.
- Konserwator nie chce zgodzić się na żadną kubaturową podziemną zabudowę w centrum Gdańska. Twierdzi, że od tego sypią się kościoły w Gdańsku. Mam na to swoje zdanie, ale zachowam je dla siebie. Proszę o telefon za kilka miesięcy - powiedział nam Marcin Podlecki.
W podobnym tonie wypowiada się Marcin Tymiński, rzecznik prasowy pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków.
- Obecnie nie procedujemy wniosku o budowę parkingów kubaturowych w Gdańsku. W ostatnim czasie żaden wniosek w tej sprawie nie wpłynął do konserwatora zabytków - mówi Tymiński.
Nieco więcej światła na sprawę rzucają urzędnicy. I choć w sprawie dzieje się niewiele, to podkreślają, że działania miasta związane z budową parkingów nie zostały całkowicie zawieszone.
- Inwestor odwołał się do ministra kultury i dziedzictwa narodowego od wszystkich negatywnych decyzji wydanych przez pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków (PWKZ). Minister nakazał ponowne rozpatrzenie spraw przez PWKZ, w związku z czym koncesjonariusz jest na etapie ponownej procedury z tym związanej - wyjaśnia Olimpia Schneider z Biura Prasowego UM w Gdańsku.
Prawie 80 proc. ankietowanych chce parkingów
Co ciekawe, miasto dysponuje wynikami ankiety przeprowadzonej wśród mieszkańców Gdańska. Była to próba tysiąca losowych osób, którym zadano prawie 50 pytań. Część z nich dotyczyła parkowania w centrum miasta.
Dokładna treść pytania dotyczącego budowy parkingów brzmiała następująco:
W planach miasta jest budowa czterech parkingów na obrzeżach Głównego Miasta - trzech podziemnych (Targ Węglowy, Podwale Staromiejskie, Podwale Przedmiejskie) i jednego naziemnego (Długie Ogrody). Wskutek inwestycji część obecnych miejsc parkingowych naziemnych zostanie zlikwidowana, w ich miejscu powstaną nowe przestrzenie publiczne i tereny zieleni. Dodatkowo, celem usprawnienia ruchu po Głównym Mieście, wprowadzona zostanie nowa jednokierunkowa organizacja ruchu drogowego. Czy Pana(i) zdaniem ww. inwestycje są potrzebne?
Zdecydowana większość ankietowanych (76 proc.) uważa, że inwestycja w postaci budowy parkingów jest potrzebna, przeciwnego zdania jest 9 proc. respondentów, a 15 proc. nie miało zdania.
- Do pytania o parkingi dołączona była mapa, prezentująca ich planowane lokalizacje oraz wizualizacje przestrzeni publicznych. Badanie zostało przeprowadzone w terminie 12-25 listopada 2019 r. metodą wywiadów bezpośrednich. Łączny koszt przygotowania Barometru w 2019 roku wyniósł 57 tys. zł - mówi Schneider.
Opinie (212) 4 zablokowane
-
2020-09-28 11:41
Cyt:
"Twierdzi, że od tego sypią się kościoły w Gdańsku"
I wszystko jasne.- 4 8
-
2020-09-28 11:39
A może parking w rejonie starej gazowni
- 13 2
-
2020-09-28 11:38
wszystkie ok, tylko nie Podwale Staromiejskie
pakowanie aut tam, to absurd + niszczenie kilkudziesięcioletnich drzew.
- 31 3
-
2020-09-28 11:37
Nie nalezy budowac chociazby ze wzgledu na obciazenie autami - jest ich juz za duzo. Wjazd do centrum powinien byc dla mieszkancow + troszke miejsc dla przyjezdnych. Powinno sie zbudowac za to duze parkingi w dalszych miejscach (rejony angielskiej grobli to swietne miejsce). Najlepiej wywalic zieleniaka i tam zbudowac ladny estetycznie parking (uwaga spoiler - da sie!).
- 16 5
-
2020-09-28 11:32
Na obrzeżach , jak najbardziej, ale nie na Podwalu Staromiejskim
Nie dość, że coś pewnie przy okazji zepsują, to zwiększy się ruch w tej okolicy.
- 44 4
-
2020-09-28 11:28
To, ze chca nie znaczy ze byc powinny
Niektorzy to by do Bazyliki Mariackiej wjechali
- 42 4
-
2020-09-28 11:15
(1)
co z parkingiem wielopoziomowym przy UMC ??????
- 34 9
-
2020-09-28 11:19
Kup dzialke zbuduj i zarabiaj
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.