• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co dalej z kładką nad Motławą?

Ewa Budnik
17 czerwca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Liczniki czasu sposobem na "uciekającą kładkę"?
Zwycięski projekt kładki spełnił wszystkie wymagania narzucone w konkursie. Możliwe jednak, że nie zostanie zrealizowany w takiej formie. Zwycięski projekt kładki spełnił wszystkie wymagania narzucone w konkursie. Możliwe jednak, że nie zostanie zrealizowany w takiej formie.

Do końca czerwca trwać mają negocjacje ze słoweńską pracownią, która wygrała konkurs na projekt kładki nad Motławą. Tradycyjnie, jeśli nie wiadomo o co chodzi - to chodzi o pieniądze...



Projekt kładki, który zajął w konkursie drugie miejsce (AIM z Białegostoku). Projekt kładki, który zajął w konkursie drugie miejsce (AIM z Białegostoku).

Czy chciałbyś, żeby odbył się nowy konkurs na kładkę?

Ogłoszony przez Gdańsk konkurs na zwodzoną kładkę nad Motławą łączącą Stare Miasto z Ołowianką zobacz na mapie Gdańska został rozstrzygnięty 9 listopada ubiegłego roku. Wzięło w niej udział 68 pracowi. Wygrał specjalizujący się w projektowaniu mostów, wiaduktów i tuneli słoweński Ponting (z Mariboru).

Zobacz projekty pracowni, które brały udział w konkursie

Autorzy zwycięskiej koncepcji, poza nagrodą w wysokości 50 tys. zł, dostali także zaproszenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego w trybie zamówienia z wolnej ręki na: opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę, projektów wykonawczych, kosztorysu inwestorskiego, harmonogramu prac, pełnienie nadzoru inwestorskiego. W czasie ogłoszenia wyników wydawało się, że już tylko krok (przygotowanie inwestycji) pozostał do rozpoczęcia prac przy budowie, tym bardziej że budżet całej realizacji został określony przez miasto już na etapie warunków konkursowych na 13 mln złotych. Zamknięcie realizacji w tej kwocie było jednym z warunków konkursowych.

W imieniu miasta negocjacje ze słoweńską pracownią prowadzi Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku. Niestety, okazało się, że Słoweńcy postawili wyższe oczekiwania finansowe niż te, które określili w kosztorysie dołączonym do konkursowej pracy. Inwestor nie może z kolei pozwolić sobie na przekroczenie jasno określonego budżetu. Dopóki negocjacje nie zostaną zakończone, dyskutowane kwoty są tajemnicą.

Zobacz konkursową prezentację projektu firmy Ponting wraz z kosztorysem (pdf)

- Ponting w ofercie, która miałaby być podstawą do zawarcia umowy przekracza kwotę z konkursu. Negocjacje nadal trwają i mają zostać zakończone do końca czerwca. Wtedy będziemy wiedzieli, co robić dalej. Na pewno nie zgodzimy się na przekroczenie założonego budżetu
- mówi Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Zapytaliśmy też Viktora Markelj, partnera i dyrektora zarządzającego w pracowni Ponting, w jakim kierunku zmierzają negocjacje. Oto odpowiedź, jaką nam nadesłał:

- Jesteśmy dumni, że jury ekspertów oceniło nasze rozwiązanie jako najodpowiedniejsze dla Gdańska. Jednak wybór zagranicznej pracowni projektowej powoduje, że projekt staje się międzynarodowy. W konsekwencji, procedury są trochę bardziej skomplikowane i zajmują więcej czasu. Poza tym prace projektowe na poziomie międzynarodowym nie są tak tanie, jak lokalne: godzina pracy projektanta jest droższa, do tego dochodzą koszty podróży, tłumaczeń itd. W kosztach uwzględnione jest także zatrudnienie polskich projektantów, co było wymagane w konkursie. Nie jest prawdą, że chcemy więcej pieniędzy, niż było to określone w naszej pracy konkursowej. Negocjacje trwają i jestem przekonany, że różnice pomiędzy krajowym i międzynarodowym poziomem zostaną wkrótce rozwiązane i kontrakt zostanie podpisany. Jesteśmy gotowi rozpocząć prace projektowe natychmiast" - czytamy w oficjalnej odpowiedzi.

Plan "B", na wypadek gdyby negocjacje ze Słoweńcami się nie powiodły, jest przygotowany, ale dopóki nie zostaną one oficjalnie zakończone, nikt go nie chce ujawnić. Niestety, procedura w przypadku takiego konkursu architektonicznego nie pozwala na przystąpienie do negocjacji z firmą, która zakończyła konkurs na drugim miejscu - tym razem z polską pracownią AIM Ireneusz Maksymiuk z Białegostoku. Wybrane rozwiązanie wymagało będzie wielkiej delikatności i politycznej poprawności.

Kładka ma zostać zrealizowana z budżetu miejskiego, marszałkowskiego oraz Elektrociepłowni Wybrzeże, która od lat deklaruje wsparcie przy tym zadaniu.

- Nie podpisaliśmy jeszcze porozumienia dotyczącego procentowego podziału kosztów - mówi Marcin Dawidowski. - Jednak pieniądze na ten cel są zabezpieczone. Uwzględniając czas konieczny na dokończenie negocjacji, zakładam gotowość realizacyjną na 2015 rok. Taki projekt można zrealizować w jeden sezon.

Kładka nad Motławą zaprojektowana przez słoweńską pracownię Ponting

Ta kładka w listopadzie 2012 roku wygrała międzynarodowy konkurs architektoniczny ogłoszony przez Gdańsk.



Jeden z nowatorskich pomysłów na kładkę. Autor: Ryszard Gabriel.

Opinie (156)

  • Jak to co? Nic! (12)

    Mało to już wizualizacji i planów szklanych domów było?

    • 80 10

    • miałeś wizualizację trasy Słowackiego - jest (9)

      miałeś wizualizację trasy sucharskiego - jest
      miałeś wizualizacje ECS - zaraz będzie

      Wieczny maruda. A czego Ty w życiu kiedykolwiek chciałeś? Próbowałeś w ogóle coś osiągnąć, czy tylko marudzić potrafisz

      • 11 5

      • a ty tylko wiecznie marudzisz

        że inni marudzą

        • 12 3

      • Miałem też jechać autostradą do Krakowa

        Chodzić po Wyspie Spichrzów wśród nowych budynków, doczekać się nowego przystanku SKM Śródmieście 3 lata temu, jeździć Koleją Metropolitalną na Euro 2012, mieć super nowoczesne składy pociągów, reaktywowaną kolej linową na Biskupią Górkę, drogę eskpresową do Warszawy, Akwarium Gdyńskie wychodzące w morze, wycieczkowce w basenie prezydenckim

        • 15 4

      • Wiecznie zadowolony (6)

        Miales wizualizacje slowackiego, potem bankrutujace firmy i przerwane prace. Na Euro nie bylo drogi i olbrzymie korki. Przyjechal min od zegarkow i z podatkow dosypal kasy by w trudzie dokonczyc budowe. Nic tylko sie cieszyc.
        Cos co powinno byc normalne w POPrlu przychodzi z wielkim trudem i najdrozej na swiecie, no ale sie ciesz ze masz, cytujac klasyka moglo przeciez nie byc jak kladki

        • 4 2

        • Po prostu kłamiesz PiSząc : (5)

          Miales wizualizacje slowackiego, potem bankrutujace firmy i przerwane prace. Na Euro nie bylo drogi i olbrzymie korki. Przyjechal min od zegarkow i z podatkow dosypal kasy by w trudzie dokonczyc budowe. Nic tylko sie cieszyc...
          Słowackiego dokończyła firma OHL będąca członkiem konsorcjum budowlanego. Nowak nie dał na to pieniędzy. Dodatkowe pieniądze, ale unijne, dołożono do budowy tunelu pod Martwą Wisłą.

          • 1 1

          • Trojmiasto pl z 30 listopada 2012, godz. 14:00  (3)

            Będzie więcej pieniędzy w budżecie Gdańska na inwestycje, bo rząd zwiększył o 250 mln zł dofinansowanie do budowy Trasy Słowackiego i Sucharskiego.

            Taką informację przywiózł do Gdańska minister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej, Sławomir Nowak, który wziął udział w uroczystości oddania do ruchu fragmentu Trasy Sucharskiego. Przywiózł ze sobą aneks do umowy na budowę Trasy Słowackiego, na podstawie którego zwiększona zostanie wartość dofinansowania tego projektu o 250 mln złotych, do 1 mld 154 mln zł, czyli do 85 proc. jego wartości.

            • 0 2

            • dalej bzdury PiSzesz

              Budowa Trasy Słowackiego składa się na IV etapy. Fragment od BG do lotniska był budowany bez dodatkowego finansowania. Nie mieszaj, bo nie umiesz.

              • 2 1

            • trasa Sucharskiego łączy się z trasą Słowackiego właśnie owym tunelem (1)

              na który m.in. miały być te pieniądze.

              Big dig w Bostonie budowano 30 lat. Trzeba być ślepym, aby nie widzieć ile inwestycji poczyniowo w ostatnich latach.

              Zarządzałeś kiedyś czymkolwiek większym niż wynoszenie śmieci?

              Owszem, nie należy przechodzić obojętnie nad zaniedbaniami. Jednak nie można bredzić, że nic się nie buduje i same wizualizacje.

              Słowackiego jest. NIGDY nie mówiono, że na Euro będzie _gotowa_. Mówiono o przejezdności na czas trwania turnieju.

              • 1 1

              • Smieszny jestes

                Zlapano cie za reke to twierdzisz ze nie twoja reka. A moze napisz ze na 5 km 10 metrow bylo budowane bez finansowania.
                A to ze sie buduje heh no buduje sie za UE pieniadze. Szkoda tylko ze tak wolno, drogo i jeszcze cala masa kolesi PO na tym zyskuje. Potem trasy pekaja, poprawki i dodatkowe pieniadze podatnikow bo przetargi tak skonstruowane. Przy okazji jeszcze wyroluja male przedsiebiorstwa.

                • 1 1

          • przepraszam miało być: PO prostu kłamiesz pisząc :

            • 0 1

    • Kładka kładką ale...

      ja się pytam: Co się dzieje z naszym tunelem z Letnicy na Westerplatte? Takie otwarcie z pompą i hukiem rozbijanego szampana i wery importantnymi personami i... cisza, a tu połowa czerwca za pasem to już ze 30 metrów chyba wywiercono...
      I druga sprawa: Jak tam słynny na cały świat i drogi jak jasna cholerka TriStar? System ponoć w Gdyni już działa i z tego co słyszałem to ponoć korki się zmniejszyły o całe 3%, czyli mieszczą się w przedziale błędu statystycznego. A kierowcy narzekają nadal, bo światła czerwone częściej się zapalają i miało być pięknie, a wyszło jak zwykle i za naszą kasę.

      • 5 5

    • Wizualizacje tez kosztuja

      Za same wizualizacje pewnie mozna by ze dwie kladki wybudowac.
      Eksperci z PO jedynie potrafia wizualizowac tak jak ich guru

      • 2 2

  • tyle inwestycji potrzebnych, chciałbym aby Pan Adamowicz powiedział jasno po co jest ECS i czy się utrzyma i jakie wpływy do (10)

    budżetu miasta przewiduje, bo jak narazie na wiele rzeczy nie ma a ECS pnie sie w górę

    • 119 16

    • odpowidam , (4)

      takie jak ze stadionu .

      • 22 8

      • (3)

        Stadion w przeciwienstwie do ECS na siebie zarabia.

        • 5 22

        • Chyba zarządzający stadionem a nie sam obiekt

          • 23 2

        • błąd, stadion PODOBNIE jak ECS na siebie nie zarabia (1)

          • 24 2

          • błąd, stadion PODOBNIE jak ECS na siebie nie zarabia

            idz na spacer.

            • 3 10

    • ECS jest po to (1)

      Żeby pan prezydent po przegranych wyborach został tam dyrektorem i miał nadal kupę kasy.

      • 42 4

      • I jego koledzy z partii oszustów zapomniałeś dodać

        • 2 0

    • Jak to po co?

      Przecież koledzy królika gdzieś muszą pracować po przegranych wyborach.

      • 16 3

    • (1)

      jak to po co? swój swojemu pomnik stawia za nasze pieniądze!!

      • 10 1

      • Jak to po co jest ECS?!

        Cytat z ust samego włodarza z pewnej konfy prasowej sprzed lat:
        "ESC ma służyć podziwianiu etosu."
        Do tej pory nikt z moich znajomych filologów itp. speców od władania językiem nie potrafi rozwikłać głębi owej złotej myśli Pana Prezydenta Miasta Gdańska.

        • 2 0

  • POLAK POTRAFI (2)

    po co kladka?? lepiej zipline

    • 27 11

    • mam pomysł na kładkę jakiego nikt nie miał:) (1)

      żeby nie szpeciła i nie wystawała za bardzo(bo o to chodziło w tych wszystkich projektach)
      kładka powinna być umieszczona kilkanaście centymetrów nad wodą i nie powinna byc unoszona a opuszczana:)
      kładka powinna się zanurzać tak aby statki mogły przepłynąć nad nią a nie pod nią...

      takie rozwiązanie umozliwiłoby na ukrycie wszystkich mechanizmów tak aby nic nie wystawało ponad nadbrzeże, proste estetyczne rozwiązanie:d

      Była by to jedyna taka kładka na świecie i niewątpliwa atrakcja gdańska:)

      • 6 0

      • Rozumiem, ze kazdy pieszy w standardzie dostawalby kalosze, by ja pokonac?

        • 4 0

  • :-)

    Jest bardzo futurystyczna

    • 9 10

  • Jeżeli "Kryterium 100% cena" to

    Nic innego jak tyrolka!
    Tylko drzewa usunąć z całej okolicy wcześniej i studentów przeszkolić co by ich mniej i mniej nie było

    • 35 14

  • Kopa w zada i po sprawie

    • 15 5

  • (12)

    Dlaczego w sondażu nie ma innej opcji jak na kładka "tak" lub "tak, ale"? Ja uważam, że kładka "nie", a jeśli już to tunel z linią tramwajową. Trochę drożej od ECS, ale o ile bardziej przydatna taka dodatkowa linia z trasą przez Port Północny i z docelowym przystankiem na Westerplatte.

    • 63 15

    • Chyba tam pracujesz i poszukujesz taniego przejazdu kosztem innych. (11)

      Dla kilkuset osób pracujących w tym rejonie budowa linii tramwajowej nie ma racji bytu. Koszty wielokrotnie przewyższą "zyski" komunikacyjne.
      Połowa tych pracowników nigdy nie zrezygnuje z samochodu, a cała infrastruktura przeładunkowa jest obsługiwana przez coraz mniejszą liczbę ludzi.
      Już nikt na plecach nie nosi ładunków.

      • 8 8

      • A kladka jaki ma sens? (7)

        • 10 2

        • choćby ciąg transportowy do filcharmonii (6)

          i na marinę.

          • 3 10

          • laziles kiedys po kladce w sukni wieczorowej?
            to sie przejdz w krotkich spodniach po molo w Sopocie

            w pazdzierniku

            moze cygarko?

            • 9 5

          • filCHarmonia to od brudu? (4)

            'ciąg transportowy' wymagał by możliwości przejazdu pojazdów załadowanych gratami

            czyli MOST

            a tu ściema i przekręt polega na nazwaniu tego ciężkiego mostu leciutką kładeczką

            jedyna znana mi działająca kładka dla pieszych w Polsce jest w Ustce, a i tam bywają całe miesiące gdy jej nie ruszają bo zepsuta.

            WSZYSTKIE mosty zwodzone w Gdańsku są zepsute. Jeśli by naprawili choć jeden, uwierzył bym, że się da, ale tak...

            • 7 3

            • (3)

              Na gdańskiej Przegalinie most zwodzony nie działa? Tam kierowany jest cały ruch ciążki w czasie remontu pontonowego w Sobieszewie.

              • 0 4

              • Czyli skoro można objechać 20 km (2)

                to czemu piesi nie mogą wzdłuż Motławy zrobić 700 metrów?!

                • 5 3

              • (1)

                Udajesz durnia? Objeżdżają, bo jest remont mostu, rozumiesz? Poza tym piszesz nieprawdę, że jakoby ten w Przegalinie most zwodzony był zepsuty - czemu kłamiesz?

                Nie wiem, czy ta planowana kładka jest potrzebna, nie mam zdania, choć bardziej skłonny byłbym wskazać na "nie".

                • 2 1

              • Spokojnie, nie oskarżaj go, bo to inny komentator napisał (słusznie) o 20km objazdu.

                O Ustce napisałem ja. O Przegalinie faktycznie zapomniałem, bo nie pływam po śródlądziu, pływa(łem) po morzu wyłącznie. No i pisałem o kładkach.

                Ale Przegalina to króciutki MOST 50ton, a nie długa rachityczna kładka dla pieszych.

                M O S T - a nie - K Ł A D K A
                narysować, czy już kumasz?

                i mimo że Przegalina ledwie co oddana do użytku, już słyszałem o kłopotach z otwieraniem w święta.

                A Ustka ma awarie notorycznie.

                Dlaczego właściwie nie chcesz tam drugiego promu?

                • 1 2

      • (2)

        Nie pracuję tam, choć kilka lat temu pracowałem. W tej opcji są jeszcze kwestie dwie:
        - to gotowa linia komunikacyjna przyśpiesza rozwój terenów przylegających do niej
        - miasto turystyczne jakim jest Gdańsk powinno mieć dogodne połączenia komunikacyjne z miejscami atrakcyjnymi dla turystów (np. Twierdza Wisłoujście, w tej chwili mało zwiedzana).

        • 2 4

        • Sądzę, że na Westerplatte starczy autobus. (1)

          • 1 0

          • Na teraz tak, nie kłócę się tylko marzę - marzenia nie kosztują nic. Czyli zamiast kładki tunel z linią tramwajową przecinający i wyspę, i Martwą Wisłę. Linia ta dalej biegłaby nową i nowoczesną, od jezdni niezależną trasą przez Przeróbkę na Stogi. Do jednego z przystanków zrobionego jako przesiadkowy autobusy z Westerplatte, Górek Zachodnich i ten trzeci. Dotychczasowa linia tramwajowa miałaby pętlę końcową przed Mostem Siennickim, który byłby tylko drogowo-pieszo-rowerowy.

            • 0 0

  • nie zgadzam się na kładkę (1)

    Jak tam niby mój katamaran przepłynie?

    • 72 17

    • przestawisz resoraka bardziej na prawo

      • 19 3

  • piasek z zimy na niektórych chodnikach i ulicach nadal leży (8)

    brak pieniędzy na posprzątanie

    • 93 6

    • ZANZIBAR WRZESZCZ CROSSING CENTER. (3)

      brudno i tak ulomnie brzydko jakby swiadomosc ladu byla nieosiagalna dla wlodarzy widocznie Lolki z PO maja inne priorytety.

      • 13 5

      • Zanzibar kojarzy się Tobie z biedą? (1)

        Polecam douczyć się historii i geografii.

        • 1 4

        • dobrze mu sie kojarzy, jesli patrzy z pktu widzenia gl towaru wyspy, niewolnikow ;-)

          • 1 1

      • w porównaniu do Poznania macie bardzo czysto

        Po ostatniej wizycie w Gdańsku jak wróciłem do Poznania to aż mi się rzygać chciało jaki u nas jest chlew. Bardzo zadbane miasto macie, a piach na ulicach tez u nas zalega po zimie.

        • 6 0

    • Trawa nieskoszona a jak skoszona to leży na ulicy.

      • 12 1

    • dziury takie że zawieszenie można urwać (2)

      rakoczego

      • 11 2

      • dziury takie że zawieszenie można urwać (1)

        Sobieskiego "księżycowy krajobraz"

        • 8 1

        • fakt.

          tam jest chyba jeszcze gorzej

          • 0 0

  • wygral projekt niespelniajacy wyjsciowych zalozen. (3)

    • 76 5

    • kiedyś na trojmiescie pokazywali taką pseudo kolejkę linową

      kapsułka poruszająca się po łuku. Jak dla mnie tamto było najciekawszym rozwiązaniem.

      Przy okazji byłoby prawdziwą atrakcją turystyczną. Taka kładka jak w wizualizacjach jest raczej przeciętna. Wygląda jak z Zaspy, a nie z Głównego miasta.

      • 14 1

    • To jak z projektem Rizzi'ego

      Też nie spełniał warunków, ba nawet nie wygrał konkursu bo nie mógł ale i tak jest realizowany.
      Czyżby i tu powtórka z Teatru Szekspirowskiego?.

      P.S. W sprawie teatru najciekawsze jest to, że sieć wyczyszczona jest z wielu artykułów z czasów konkursu na teatr i unieważnienia zasad. Cenzura?

      • 15 2

    • Az tak daleko ich wyobraznia nie siegala

      Projekt ladny i fajny a w komisji sami kolesie

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane