Fakty i opinie

Słoweńcy wygrali konkurs na projekt kładki na Ołowiankę

Najnowszy artukuł na ten temat

Na Ołowiance powstaje Aleja Włazów i... wirtualna toaleta

Pierwsza nagroda w konkursie. Projekt pracowni Ponting ze Słowenii.
Pierwsza nagroda w konkursie. Projekt pracowni Ponting ze Słowenii. fot. Łukasz Unterschuetz/Trojmiasto.pl

Do zaprojektowania kładki przez Motławę na Ołowiankę zobacz na mapie Gdańska zaproszona zostanie pracownia Ponting z Mariboru w Słowenii, która wygrała międzynarodowy konkurs na koncepcję architektoniczno-techniczną przeprawy. W pobitym polu zostawiła prace 67 konkurentów.



Autor zwycięskiej koncepcji, poza nagrodą w wysokości 50 tys. zł, zostanie także zaproszony do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego w trybie zamówienia z wolnej ręki na: opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę, projektów wykonawczych, kosztorysu inwestorskiego, harmonogramu prac, pełnienie nadzoru inwestorskiego.

Drugie miejsce i 30 tys. zł trafiło do pracowni architektonicznej AiM Ireneusz Maksymiuk z Białegostoku. Trzecie miejsce zajął projekt pracowni ASA Architekci i ARCHICOMP Ryszard Miklas z Rzeszowa, który otrzymał 20 tys. zł.

Całkowita pula nagród wynosi 120 tys. zł.

Zwycięska praca to projekt, który nie narzuca się swoją wielkością i formą, a jednocześnie nawiązuje charakterem do portowego miasta - jej konstrukcja i wygląd sterowni kładki nawiązuje do kabiny dźwigu portowego.

W ocenie komisji konkursowej zwycięska praca spójną i czystą formą wpisuje się w sylwetę miasta, ale jednocześnie posiada własny charakter. Kładka nie ingeruje w nabrzeża i zapewnia pełną pierwotną szerokość toru wodnego. Jej zaletą jest także oszczędne podnoszenie konstrukcji przy zastosowaniu siłowników hydraulicznych.

Międzynarodowy konkurs na projekt kładki miasto Gdańsk ogłosiło w maju tego roku. Do 18 czerwca pracownie miały czas, aby pobrać dokumentację konkursową i złożyć wniosek o dopuszczenie do udziału w konkursie. Ostatecznie, po weryfikacji, na liście uczestników zaproszonych do składania prac znalazło się 130 architektów i pracowni, w przeważającej części z Polski (oczywiście także Trójmiasta), ale też m.in. z Włoch, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Hiszpanii.

Termin nadsyłania prac został wydłużony. Ze 130 uczestników zaproszonych do konkursu swoje prace nadesłało ostatecznie 68 pracowni.

Głównym celem ogłoszenia konkursu na kładkę i jej przyszłej budowy jest połączenie Głównego Miasta z Ołowianką, zapewnienie łatwiejszego dostępu do instytucji kultury, umożliwienie mieszkańcom i turystom łączenia oferty kulturalnej powstającego Muzeum II Wojny Światowej, Filharmonii Bałtyckiej i Centralnego Muzeum Morskiego. Dzięki niej powstać ma nowa trasa spacerowa, która zwiększy dostępność okolic ul. Szafarnia. Takie rozwiązanie doskonale sprawdza się w Krakowie. W Gdańsku obudziło sprzeciw środowiska żeglarskiego.

Koszt inwestycji został określony przez inwestora - miasto Gdańsk - na 13 milionów złotych - wraz z budynkiem do obsługi kładki i zagospodarowaniem terenu przyległego. Według założeń konkursowych kładka ma otwierać się i zamykać w czasie nie dłuższym niż 2 minuty, jej konstrukcja ma sprawiać wrażenie lekkości i tworzyć jak najmniejszą barierę wizualną w korytarzu widokowym rzeki Motławy. Swoim stylem i jakością ma odpowiadać randze miejsca.

Jeden z pomysłów na kładkę, który nie przypadł do gustu sądowi konkursowemu. Autor: Ryszard Gabriel.



Nagrodzeni w konkursie

Pierwsze miejsce
- 50 tys. zł
Pracownia Ponting d.o.o. z Mariboru na Słowenii

Drugie miejsce
- 30 tys. zł
AIM Ireneusz Maksymiuk z Białegostoku

Trzecie miejsce - 20 tys. zł
Autorskie Studio Architektury ASA Sp. z o.o. i Pracownia architektoniczna ARCHICOMP Ryszard Miklas z Rzeszowa

Dwa wyróżnienia
- po 10 tys. zł
Magdalena Wroniszewska i Witold Doboszyński z Warszawy

Adam Drohomirecki, Mikołaj Miśkiewicz, Karolina Rochman - Drohomirecki, Marek Białkowski, Jakub Drohimirecki z Trójmiasta

Cztery wyróżnienia honorowe

DIM '84 Dom i Miasto Sp. z o.o. z Warszawy

Monika Kucharska z Poznania, Jarosław Grunwald z Jarocina, Justyna Zbierska - Klamerek z Wrześni, Zbigniew Bucior - Lorenc z Jarocina

Ostrowcy Architekci s.c. z Katowic

Zwarts&Jansa Architects z Amsterdamu i DHV Polska z Warszawy


Skład Sądu Konkursowego
(od momentu ogłoszenia konkursu nastąpiły w nim zmiany):
1. mgr inż. arch. Wiesław Bielawski- Zastępca Prezydenta Miasta Gdańska ds. polityki przestrzennej;
2. mgr inż. arch. Ryszard Comber- Pomorska Izba Architektów;
3. dr inż. arch. Wiesław Czabański- Wydział Architektury, Politechnika Gdańska;
4. mgr inż. arch. Andrzej Duch - Dyrektor Wydziału Urbanistyki, Architektury i Ochrony Zabytków, Urząd Miejski w Gdańsku;
5. dr hab. Beata Szymańska- Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku;
6. mgr inż. mech. Józef Chrostowski- ekspert od maszyn dźwigowych;
7. prof. dr hab. inż. Jacek Chróścielewski- Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska, Politechnika Gdańska;
8. prof. dr hab. inż. Edmund Wittbrodt- Politechnika Gdańska, senator RP;
9. prof. dr hab. inż. Henryk Zobel- Wydział Inżynierii Lądowej, Politechnika Warszawska;
10. Janusz Kaniewski - BA, Transportation Design, IED Torino. Opiekun MA i PhD, Royal College of Design, London, MAIED Torino;
11. kpt Jerzy Wąsowicz- żeglarz i armator.

Poznaj i oceń pomysły architektów
Wystawę prac konkursowych oglądać można do 13 listopada na dziedzińcu im. Jana Heweliusza w gmachu głównym Politechniki Gdańskiej w godz.9 - 16.

Opinie (214) 8 zablokowanych

  • Słoweńska propozycja bardzo ciekawa. Budować! (10)

    Odpowiedź redakcji:

    Przepraszamy, ale początkowo zamieściliśmy niewłaściwy projekt, przedstawiający laureata drugiego miejsca. Treść została poprawiona.

    • 140 63

    • Dokładnie. (4)

      Projekt od nagrody nr 1 jest trochę dziwny, ale w tej ekscentryczności jest jakiś urok (choć wszystko zależy od wykonawstawa, bo ten projekt też można skopać kiepskim wykonaniem). Natomiast projekt nr 2 to koszmar - kto to w ogóle dopuścił do konkursu? Nie dość, że obrzydliwe barierki, to na dodatek stanowią szkaradną dominantę rozp..... najlepsze miejsce widokowe na Główne Miasto. Zero dyskrecji, subtelności, elegancji, lekkości, klasy. Obrzydliwe.

      • 8 10

      • Po poprawce przez portal trojmiasto.pl błędnego projektu, (3)

        zwracam honor dla Białegostoku. Przejrzyste barierki to świetny pomysł, tylko jak często byłyby czyszczone i czy ta kładka jest zwodzona? Tym niemniej bardzo fajny projekt i dobry kierunek. Lepszy, bo prosty, niż ten przekombinowany zwycięski projekt nr 1.

        • 9 1

        • Prosze, napiszcie co w tym projekcie jest zle.. Siedze od rano i wpatruje sie w to i nic mi nie przychodzi do glowy, a tak (2)

          • 2 0

          • to idź do szkoły

            • 2 2

          • zbyt skomplikowany , nie łączy starego Gdańska z nowoczesnością, cała kładka się podnosi i tu pytanie jeśli jak u nas bywa kładkę wykonają z tandetnych materiałów to taki kolos na raz ma się podnieść?? ciężar ciężar!!!!!! sam jego widok sprawia wrażenie ciężkiej konstrukcji a powinien wyglądać mniej topornie na tle starówki. Jednak od projektu do realizacji długa droga:) realia zweryfikują i może wyglądać zupełnie inaczej.

            • 1 1

    • budować...

      ...przypominam, że to już 45872437 konkurs na projekt z nagrodami pieniężnymi :) Przeżyjemy jeszcze kilka :)
      a pozatym .. były lepsze...

      • 6 5

    • (1)

      Pomylono zdjęcie, projekt z Białegostoku wygladał inaczej i był przepiękny. Powinien wygrać.

      • 8 1

      • zdjecie juz zostalo poprawione. Teraz widac ze ladne

        • 6 0

    • no.... teraz widać (1)

      że II nagroda jest fantastyczna!
      W takim razie zwycięski projekt jest do kitu!!!

      • 15 3

      • ładna, ale szklane poręcze dobrze wyglądają tylko na projektach. Trochę popada i będą straszyć

        • 4 1

  • fajna ta kładka (4)

    no i szok, że znowu nie wygrał ktoś od nas, ale to dobrze ;)

    • 70 38

    • świetna! jak Ci po zimie Elektrociepłownia Wybrzeże wystawi rachunek rękami GPECu, to będziesz wiedział, że za tę kładkę, skoro oni w to kasę pakują.

      Głupi pomysł, widać Dworakowski dał się omotać jednej babcie!

      • 4 3

    • Gdzie, gdzie to jest umiejscowione..... litosci???

      KOMU BĘDZIE TAM SIE CHCIALO CHODZIC DALEKO?!
      Jak zawsze ZERO ROZUMU i jedynie promocja Filharmonii, a nie okolicznego terenu

      • 1 11

    • Kladka powinna byc w kolorze cegly

      a nie pseudonowoczesnym zimnym koszmarkiem, nie pasujacym do tla i okolicy.

      • 8 1

    • a działke ktora akurat sie sprzedala to wystawiono przypadkiem

      po 2 - slabej stronie kladki ? i jakos poszla po 1mln zł..... a po postawieniu kladki bedzie warta ok 6mln... czy to jest dzialanie na szkode wlasciciela? miasta GDANSK ktory sprzedaje cos wiedzac ze waartosc wzrosnie dzieki jego INWESTYCJI W KLADKE ?

      • 1 0

  • buuuu (2)

    były lepsze projekty

    • 41 30

    • Do władz miasta ... (1)

      Zacznijcie spłacać długi, a nie robić kolejne przez takie budowle. W nieskończoność się tak nie da, trzeba w końcu spłacać. Budyń i reszta, czy to takie trudne?

      • 4 1

      • Spoko, spłacą następni

        • 2 0

  • Ciekawy pomysł (4)

    pana Gabriela. Ale zanurzanie kładki w brudnych wodach Motławy nie byłoby zbyt korzystne dla estetyki i trwałości konstrukcji.

    • 86 8

    • Projekt brzydki jak noc. I nie sądzę aby to działało dłużej niż przez kwartał.

      • 7 3

    • pomysl moze fajny, ale czysto techniczny (1)

      to robili konstruktorzy a nie architekt. Projekt wyglada jak śluza do przemyslowego portu. Szkoda, ze wydali kase na filmy... warto było pomyslec wiecej o koncepcji wizualnej nie tylko mechanizmie.

      • 4 3

      • Może i masz rację,

        ale projekt można dopracować porzez różne działania o charakterze plastycznym, np. ażurowe przyczółki, przeszklone ściany przyczółków, wprowadzenie jasnej kolorystyki itd.

        • 0 0

    • Małe sprostowanie

      Nie jest to mój projekt kładki; ja tylko umieściłem ją na Youtubie na prośbę autorów, którzy wolą pozostać anonimowi. Pozatem ponad 20 lat wiosłowałem na różnych łodziach wioślarskich, m. in. na jedynce i nic mi się nie stało, więc ta woda wcale nie jest taka brudna. Ponadto, jak widać na filmie, kłądka będzie każdorazowo spłukiwana w momencie wynurzania, a zwężenie Motławy w miejscu przyczółków spowoduje przyspieszenie prądu rzcznego (wprawdzie słabego, ale jednak występującego tutaj) i niejako samoistnie będzie oczyszczać zanurzoną kładkę oraz złożone balustrady. W dalszym ciągu uważam projekt za genialny i jedyny możliwy do realizacji, gdyż najmniej agresywnie ingeruje w krajobraz starego Gdańska.

      • 3 0

  • a jednak kładka (9)

    Brawo! odetnijmy Gdańsk od morza.

    • 52 161

    • (2)

      A nie zauważyłeś marudo, że kładka jest podnoszona?

      • 29 15

      • I co z tego? (1)

        Nie dość że szpeci Stare Miasto to i tak zatamuje ruch...

        • 13 11

        • powiedz mi gdzie sadzą takich kretynów

          na to się nawet merytorycznie nie da odpowiedzieć, ty nawet nie rozróżniasz Głównego Miasta od Starego Miasta

          • 9 11

    • co tu odcinać? 20 szalenie drogich miejsc jachtowych dla niemców? (2)

      Kladka pociagnie za soba kolejne inwestycje i rozrastanie się Centrum. Wyżyj lepiej za plot co teraz dzieje się 10m od głw promenad i jak teraz wyglada odcinek pobrzeża od Starówki do 'morza'. Bez nowych inwestycji, rozwoju komunikacji pieszej nie ma szansy na rozwój np. Zakładów Mięsnych. I przestan majaczyc, kladka nic nie hamuje. to nie jakis wplyw do akwenu morza Śródziemnego. Radze otworzyc oczy udać sie na spacer i zobaczyc cos poza ul. Długą Gdańszczaninie.

      • 22 10

      • już widzę (1)

        Już widzę jak będzie można na tej kładce polegać jak będzie podnoszona. Przecież nigdy nie będzie można być jej pewnym.

        • 9 11

        • oh tak... bla bla bla... Idz poogladaj tvn

          • 8 7

    • a wenecja odcieta dziesiatkami kladek (2)

      i tysiace lodek jakos plywaja

      szok, co?

      • 19 8

      • Nie każdy.. ale ten polski tak... (1)

        Bo przecież każdy gdański Kowalski - wilk morski, parkuje swoją barkę własnie pod Żurawiem. Wiec płynąc potem 'po rozwiniętej świeci wodnej Gdanska' do pracy, będzie stać w korku przy Filharmonii :P:PP
        Burzą się najbardziej ci... którzy nawet stopy w życiu nie postawili na burcie. Resztę pseudo żeglarzy zapraszam na zagraniczne wody... bo tam dawno takie rozwiązania już są.

        • 11 6

        • Ach zapomnialam, przeciez polaczek nie wplynie do Mariny za granica....

          skitra swoj orzeszek gratis w szuwarach... i zlapie stopa do centrum.

          • 6 5

  • wyróżnienia (2)

    Możecie podać kto zdobył pozostałe nagrody i wyróżnienia?

    • 15 2

    • tutaj znajdziesz (1)

      pozdrawiam

      • 0 0

      • kurcze

        wpisałam link, ale system chyba nie pozwala go zamieścić w komentarzach, szkoda, w kazdym razie na stronie miasta gdansk w zakladce zamowienia publiczne, konkurs na kladke na olowianke

        • 0 0

  • druga nagroda o niebo lepsza... (4)

    zupelnie nie rozumiem dlaczego nie wybrali drugiej pracy. znow jakies uklady i machloje. Bielawski musi odejsc!!!!

    • 57 63

    • Typowe dla PiS - jak czegoś nie potrafią zrozumieć to musi być układ i machloja (3)

      • 22 11

      • Poczucie estetyki nie ma przynależności partyjnej, (2)

        bałwanie. Mi się podoba bardziej projekt, który wygrał, a z Budyniem mi bardzo nie po drodze. Po co mieszasz do tego politykę, kretynie?

        • 8 7

        • spadaj pisowcze (1)

          • 1 4

          • wg mnie tez druga koncepcja jest o wiele lepsza niż 4. zbyt toporna sterownia

            • 1 0

  • (9)

    czyli nici z wykorzystania tunelu... ciekawe jak w sezonie się zepsuje ta kładka ile trzeba będzie czekać żeby wypłynąć / wpłynąć z / do mariny...

    • 32 45

    • tunel? (2)

      1. o wiele wyższe koszty + problemy natury archeologicznej (glebokie wykopy)
      2. teraz w koncu sa inne tendencje... kladka jest dla pieszego = miasto jest dla ludzi. Wiec dlaczego ludzie maja chodzic pod ziemia, zwlaszcza zważajac na walory krajobrazowe!?
      Kladka dla pieszych moze stac się, a zwlaszcza w takim miejscu, atrakcja dla miasta z której rozciaga sie widok, juz nie tylko dla żeglarza, ale każdego przechodnia. Warto spojrzeć w integracje miasta i jego infrastruktury z nowymi inwestycjami np w Londynie - Tate modern /

      • 16 3

      • (1)

        Taa, jasne, w ogóle powinni Motławę zabetonować, robiąc deptak.

        • 5 11

        • Malutko wiesz i w niewielu miejscach byłech chyba.

          Słowo zabetonowany moze jedynie sluzyc w tym przypadku jako okreslenie stanu twojego ograniczenia w mysleniu o rozwoju Gdanska - do jak się domyslam kopiowania stemplem jak w Photoshopie pseudo Gotyckich Kamieniczek, az po Tatry.

          • 8 5

    • złe założenia: (4)

      1. zakładasz ze sie zepsuje - to pokazuje ze jestes uprzedzony

      2. zakladasz ze kilkaset lódek nie powinno dostosowac sie do tysiecy pieszych i rowerzystow ktorzy tamtedy beda sie przemieszczac - jestes egoista

      • 13 7

      • Widzisz bo Polaczek to dobry czlowiek, (1)

        sobie o*****w majty...chce zaplacic wiecej za tunel. bedzie chodzic w podziemiach jak ten szczur... ale moze dzieki temu przyplynie 2 niemców do naszego slonecznego Acapulco.

        • 6 6

        • tak polaków powinno się wysiedlić do warszawki niech sobie tam betonują...

          • 3 2

      • (1)

        Skoro łódki nie potrzebne w Gdańsku to zasypmy Motławę i zróbmy deptak, albo jeszcze lepiej postawmy galerię.

        • 7 7

        • Glupio gadasz...

          Tekst z typowego komentarza na Trojmieście. Nie chodzi o betonowanie Gdanska. ale o stworzenie nowych możliwości komunikacji. Nie wazny jest tu projekt... ale jego cel. Gdansk jest miastem jednej ścieżki. Od lat sie nie rozwija, projekty sa zachowawcze badz ograniczane do koncepcji jeszcze sprzed dekad. Bez tej kladki 10m od hotelu Hillton i za Olowianka nadal bedzie syf i brud, którego ty pewnie nawet nie zauwazyles bo chodzic wspomniana jedną ścieżką od Zielonej do Złotej bramy.

          • 8 3

    • Tunel może być atrakcją turystyczną,

      jak w Hamburgu, ale NASZ powinien być ułożony na dnie i mieć "bulaje".

      • 0 0

  • Kolejny projekt do szuflady? (2)

    Oby tym razem udało się zrealizować projekt.

    • 31 26

    • a 120 tysi przytulone ;)

      • 8 5

    • bogate miasto

      tylko na obsługę śmietników podziemnych, narzuconych mieszkańcom jako kolejny innowatorski pomysł, miasta nie stać

      • 5 0

  • Architektoniczny zgrzyt...

    • 43 24

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.