• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co dalej z nową linią tramwajową przez Wrzeszcz?

Michał Stąporek
2 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Inżynierowie z PG zarekomendowali przebieg tramwaju przez ul. Do Studzienki. Miasto chce tego uniknąć, by nie wyburzać stojących tam budynków, dlatego popiera budowę trasy przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Pewne jest, że tramwaj nie pojedzie przez ul. Siedlicką, biegnącą przez teren Politechniki Gdańskiej. Inżynierowie z PG zarekomendowali przebieg tramwaju przez ul. Do Studzienki. Miasto chce tego uniknąć, by nie wyburzać stojących tam budynków, dlatego popiera budowę trasy przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Pewne jest, że tramwaj nie pojedzie przez ul. Siedlicką, biegnącą przez teren Politechniki Gdańskiej.

Opublikowano raport inżynierów Politechniki Gdańskiej, na temat przebiegu trasy tramwajowej z Południa Gdańska przez Morenę do Wrzeszcza. Sugerują oni, by trasa włączyła się w al. Grunwaldzką na skrzyżowaniu z ul. Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska, a nie z ul. Bohaterów Getta Warszawskiego zobacz na mapie Gdańska. Miejscy urzędnicy dystansują się wobec ocen zawartych w tej analizie.



Czy tramwaj z Południa Gdańska do Wrzeszcza pomoże w odkorkowaniu miasta?

Na stronie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska opublikowano tzw. koreferat, czyli krytyczną analizę projektu trasy tramwajowej Gdańsk Południe - Wrzeszcz, przygotowanego przez firmę Mosty Katowice. (O projekcie pisaliśmy obszernie po raz pierwszy jesienią, ale od tej pory sporo się w nim zmieniło). Autorem koreferatu jest zespół inżynierów ruchu pracujących pod kierownictwem dr. Kazimierza Jamroza. To on jest jednym z twórców założeń systemu kierowania ruchem Tristar.

W 50-stronicowym opracowaniu zawarto wiele uwag na temat projektu, ale kluczową jest rekomendacja poprowadzenia tramwaju we Wrzeszczu przez ul. Do Studzienki. Inżynierowie uważają, że w tym celu warto nawet wyburzyć stojące przy tej ulicy budynki.

Poznaj historię ul. Do Studzienki (materiał archiwalny)



Autorzy przekonują, że:

"Poprowadzenie tramwaju przez ulicę Bohaterów Getta Warszawskiego bez istotnych zmian geometrycznych i organizacji ruchu nie zwiększy przepustowości i nie polepszy warunków ruchu na analizowanym skrzyżowaniu.

Biorąc pod uwagę wyniki przeprowadzonych analiz stwierdzono, że istnieje możliwość zorganizowania ruchu na analizowanym skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej z ul. Miszewskiego i Do Studzienki po wprowadzeniu linii tramwajowej wzdłuż Trasy Nowa Politechniczna na to skrzyżowanie bez pogorszenia jego sprawności i warunków ruchu."

Oznacza to powrót do pierwotnego pomysłu poprowadzenia trasy tramwajowej przez Wrzeszcz.

Zespół dr. Kazimierza Jamroza sugeruje poprowadzenie tramwaju na wprost przez skrzyżowanie Grunwaldzkiej-Do Studzienki-Miszewskiego, a także dobudowanie trzeciej nitki torów wzdłuż al. Grunwaldzkiej, w kierunku ul. Jaśkowa Dolina. Zespół dr. Kazimierza Jamroza sugeruje poprowadzenie tramwaju na wprost przez skrzyżowanie Grunwaldzkiej-Do Studzienki-Miszewskiego, a także dobudowanie trzeciej nitki torów wzdłuż al. Grunwaldzkiej, w kierunku ul. Jaśkowa Dolina.
Zespół dr. Jamroza nie ukrywa, że takie rozwiązanie wymaga przebudowy całego układu komunikacyjnego wzdłuż al. Grunwaldzkiej, na odcinku od ul. Do Studzienki do centrum handlowego Manhattan. Jedną z propozycji jest dołożenie tu trzeciej nitki torów tramwajowych. W efekcie z Grunwaldzkiej zniknęłyby 42 miejsca parkingowe, a pieszym pozostałby chodnik o szerokości jedynie 1,75 m.

Urzędnicy spodziewali się, że koreferat będzie krytyczny wobec idei zachowania budynków przy ul. Do Studzienki i wprowadzenia tramwaju na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Dr Kazimierz Jamroz jest specjalistą od ruchu drogowego, autorem wielu prac na temat jego bezpieczeństwa, ale nie jest urbanistą. A to właśnie względy urbanistyczne sprawiły, że urzędnicy zaczęli stawiać na budowę tramwaju w miejscu, gdzie nie będzie to wymagało wyburzeń.

Dlatego nie powinna dziwić adnotacja, zamieszczona przy raporcie: "Jednocześnie informujemy, że stanowisko Zamawiającego (...) jest odmienne do ujętego w koreferacie stanowiska zespołu Politechniki Gdańskiej". (podkreślenie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska)

Co teraz zrobi miasto?

Prawdopodobnie ostatecznie porzucono już pomysł budowy tramwaju przez teren Politechniki Gdańskiej. Choć obniżyłoby to koszta inwestycji i ułatwiło dotarcie na uczelnię studentom, władze PG pozostały w tej sprawie nieugięte.

Do dalszego etapu decyzji środowiskowej przekazane zostaną dwa warianty, różniące się tylko dolnym odcinkiem trasy, czyli jego przebiegiem przez Wrzeszcz. Analizowane będą warianty włączenia tramwaju do al. Grunwaldzkiej poprzez ul. Do Studzienki oraz przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Z naszych informacji wynika, że urzędnicy będą forsować wariant budowy tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Jeżeli z jakichś powodów się to nie uda, miasto bierze pod uwagę wycofanie się z inwestycji. Powód? Urzędnicy uważają, że tramwaj na skrzyżowaniu ul. Do Studzienki - al. Grunwaldzka całkowicie zatka nie tylko to miejsce, ale i całą aleję we Wrzeszczu.

Teoretycznie środki na rozwój transportu zbiorowego w miastach mają być dzielone w grudniu tego roku. Niewykluczone jednak, że wiele miast może mieć problem z przygotowaniem dokumentów do tego czasu. W związku z tym termin ten może być przesunięty na luty 2017 r.

Opinie (345) 10 zablokowanych

  • Błędna wizualizacja tramwaju na Morenie

    Była na trojmiasto.pl wizualizacja przebiegu tramwaju na Morenie, przez ulicę Wileńską...
    Ta wizualizacja zawierała poważny błąd merytoryczny: zakładała poszerzenie aktualnej ulicy Wileńskiej o torowisko. Problem w tym, że w tym miejscu budynki mieszkalne są bardzo blisko ulicy i takie poszerzenie po prostu jest niewykonalne bez wyburzeń... Może ktoś na to zwróci uwagę?
    Chodzi mi zwłaszcza o okolicę aktualnego przystanku Piecki Wileńska.

    • 2 0

  • A dlaczego nie przez ul. Smoluchowskiego ? Jest to jedyny wariant który akceptują mieszkańcy . (3)

    Nie podoba się tylko urzędnikom. Może najwyższy czas zmienić urzędników ?

    • 10 1

    • mieszkam na Smoluchowskiego

      ja jestem mieszkańcem i nie akceptuję, a urzędnikom się nie podoba bo jest 2 razy droższy od dwóch poprzednich

      • 1 1

    • bzdura

      tylko mieszkańcom BGW. mieszkańcy Jasienia i Ujeściska jasno powiedzieli co sądzą o takim pomyśle na spotkaniach informacyjnych

      • 0 1

    • może być i przez Smoluchowskiego.

      Tylko niech nie dzwonią przy AMG.

      • 0 3

  • powinien iść przy GUM-ed (10)

    • 40 11

    • (6)

      Popieram! Tam jest dużo bardziej potrzebny tramwaj!!

      • 11 2

      • komu? (5)

        to ma być linia wożąca codziennie mieszkańców do i z pracy. jak ktoś potrzebuje dotrzeć raz na jakiś czas do GUMedu to wystarczy mu autobus na Smoluchowskiego

        • 2 12

        • linia do pracy (3)

          No właśnie w GUMED pracuje ponad 1000 osob

          • 8 1

          • a ile osób pracuje we wrzeszczu i oliwie? (2)

            chyba trochę więcej...

            • 1 2

            • tam też dojedzie (1)

              Z Gumed skręca w Grunwaldzka do Wrzeszcza "centralnego"

              • 3 1

              • tymczasem z 20 minut robi się 40

                więc nikt z górnych tarasów nie wybierze tramwaju :/

                • 1 1

        • Który jeździ co 40 minut. Mieszkańcy mają do wyboru z tego co pamiętam to przynajmniej 5 różnych autobusow.

          • 4 1

    • jeśli władze PG stają okoniem, puście tramwaj przez Smoluchowskiego (1)

      idealne rozwiązanie przede wszyskich dla pacjentów, którzy setkami przyjeżdzają do CMI i wkrótce do nowego gmachu. Schorowani, często z trudem poruszający się ludzie nie mogą sobie pozwolić na spacer w górę od Traugutta więc muszą korzystać z samochodów swoich lub kogoś z rodziny, kto ich podwiezie. Tymczasem miejsc parkingowych przy Smoluchowskiego notorycznie brak, chodnik od strony b. stadionu Lechii zastawiony. Tramwaj z przystankami przy Dębinki i Jarowej rozwiązałby problem a pracownicy GUMEDu dojeżdzający komunikacją z Suchanina czy Moreny i Niedzwiednika nie musieliby robić kółka przez Kartuską lub Słowackiego.
      Inna sprawa to wplecenie linii tramwajowej przy u. Bohaterów Getta wymusiłoby powstanie kolejnych świateł 300 m. za skrzyżowaniem z Miszewskiego podczas gdy na Traugutta światła i tak są.

      • 20 1

      • Popieram

        • 9 1

    • Akademia Medyczna Gdańsk

      :-))

      • 5 1

  • (4)

    Miasto wynajęło specjalistów aby określili jakie rozwiązanie jest optymalne. Zadanie wykonali. Wskazali, że najlepsze jest puścić tramwaj przez ul. Do studzienki. Urzędnicy jednak wiedzą lepiej i będą naciskać, aby linię tramwajową wykonano w inny sposób. A co. Przecież urzędnik wie lepiej. Tylko ja się pytam, po co w takim razie wynajęli zespół do opracowania analizy, jeśli sami są tacy genialni? Myśleli, że wskażą preferowane przez nich rozwiązanie? A jak napisali coś innego to są be?

    • 31 12

    • analizę 14 wariantów dla miasta robiły Mosty Katowice (3)

      inżynierowe z PG zrobili swoją, bo jak to powiedział prof. Jamroz - można to zrobić lepiej. miasto się od tej politechnicznej odcina, bo nie bierze ona pod uwagę wszystkich istotnych czynników

      • 14 3

      • istotne czynniki (2)

        to osobiste gusty prezydentów?

        • 4 2

        • chyba raczej jamroza

          poczytaj tę jego analizę

          • 1 0

        • Oni patrzą tak -wziąć miliard z unii tak jak na PKMKE, zatrudnić szwagrów Januszów którzy zrobią za pół ceny, to niz ze po paru miesiącach inwestycja za miliard splynie z pierwszym deszczem ważne ze kabzy napchane. Teraz rozdają na tramwaje, tzn unia rozdaje to trzeba jakiś tramwaj puścić. .

          • 6 1

  • Pierwotna koncepcja była najlepiej przemyślana (1)

    Tramwaj lawirujący wąskimi uliczkami, może i wygląda malowniczo, ale nie stanowi żadnej alternatywy transportowej. Lepiej będzie zjechac autobusem Jaśkową. O przesiadce z samochodów na KM, w ogóle nie może być mowy.

    Tramwaj powinien iśc ulicą Do Studzienki i następnie starą rezerwą koło sądu na Piekarniczej. Przez wiele lat układ dróg i lokalizacja pewnych obiektów (sąd, GPNT + sporo osiedli i prywatnych firm) były podporzadkowane planom budowy Nowej Politechnicznej. Miasto wywracając ten proejkt do góry nogami, niweczy mozliwość sprawnego zaplanowania komunikacji w mieście i będzie kontynuowało budowę protez zamiast kompleksowych rozwiązań.

    Argument żeby zmienić trasę tramwaju dla zachowania trzech ruder jest po prostu śmieszny. Te budybki nie przedstwiają żadnej wartości, nie wszystko co jest stare to jest warte zachowania. Ul. Do Studzienki powinna stać się miejską aleją jak np. Nowe Ogrody/Kartuska.

    • 42 8

    • lawirujący?

      Naliczyłem trzy zakręty...

      • 0 1

  • (1)

    Dostali pierd°lca na punkcie budowy nowych linii tramwajowych. Budują, budują a miasto i tak zakorkowane. Puknijcie Wy się w te swoje zakuta łby i błagam przestańcie realizować te swoje chore pomysły dla dobra mieszkańców bo to g.won prawda.

    • 10 9

    • miasto zakorkowane

      ale kto mądry nie musi w korku stać bo ma alternatywę - tramwaj.

      ja korzystam i sobie chwalę. a auto zostawiam pod blokiem

      • 2 0

  • (3)

    Ta linia tramwajowa obojętnie jak będzie przebiegać to i tak, tylko i wyłącznie powstaje dla mieszkańców Moreny, mieszkańcy Suchanina do przystanków będą mieli od 1,5 do 2 kilometrów.

    • 7 2

    • (1)

      A mieszkancy Wrzeszcza, konkretnie Do Studzienki i sasiadujacych ulic beda mieszkac w jeszcze wiekszym syfie i halasie.
      Ps.Moze miasto zajelo by sie bezdomnym , ktory spi i zalatwia sie w smietniku na rogu Do Studzienki - Fiszera? Smrod,ze przejsc nie mozna ta strona ulicy.

      • 2 0

      • a to śmietnik komunalny czy wspólnoty?

        każdy może wezwać straż miejską. i to lepiej pomoże niż pomstowanie w internecie ;)

        • 0 0

    • To sie emeryt przejdzie dla zdrowotnosci

      • 1 1

  • (1)

    Pozytywnej decyzji środowiskowej nie powinno być dla części przez Bohaterów Getta Warszawskiego przynajmniej do puki nie zrobią badań wpływu ewentualnej inwestycji na stan fundamentów kamienic przy tej ulicy (badania gruntu i stanu kamienic).

    • 4 2

    • stan kamienic chciało zbadać DRMG

      ale mieszkańcy zabronili administratorom budynków przekazywania takich danych

      • 1 0

  • Pod ziemie. (1)

    Czy nie można by było wprowadzić tramwaju pod ziemię. W odpowiednich odległościach od skrzyżowań - aby dały rade wjechać i wyjechać.
    Drożej będzie ale nie trzeba będzie w takiej ilości burzyć i nie będzie przeszkadzało w drugim wariancie jako hałas.

    • 0 2

    • jak pod ziemię?

      skoro wrzeszcz to jedna wielka kurzawka i torfowisko...

      • 1 0

  • Politechnika

    Czy możemy w końcu zamknąć PG albo ją przenieść? Co oni sobie myślą? To im nie pasuje, tam to im nie pasuje, kiedyś można było przejechać przez kampus a teraz co? Niech się lepiej wezmą za lepsze kształcenie młodzieży a nie badania i opinie. Jakby ich opinia była potrzebna to by ktoś o nią poprosił....

    • 4 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane