• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co dalej z nową linią tramwajową przez Wrzeszcz?

Michał Stąporek
2 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Inżynierowie z PG zarekomendowali przebieg tramwaju przez ul. Do Studzienki. Miasto chce tego uniknąć, by nie wyburzać stojących tam budynków, dlatego popiera budowę trasy przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Pewne jest, że tramwaj nie pojedzie przez ul. Siedlicką, biegnącą przez teren Politechniki Gdańskiej. Inżynierowie z PG zarekomendowali przebieg tramwaju przez ul. Do Studzienki. Miasto chce tego uniknąć, by nie wyburzać stojących tam budynków, dlatego popiera budowę trasy przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Pewne jest, że tramwaj nie pojedzie przez ul. Siedlicką, biegnącą przez teren Politechniki Gdańskiej.

Opublikowano raport inżynierów Politechniki Gdańskiej, na temat przebiegu trasy tramwajowej z Południa Gdańska przez Morenę do Wrzeszcza. Sugerują oni, by trasa włączyła się w al. Grunwaldzką na skrzyżowaniu z ul. Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska, a nie z ul. Bohaterów Getta Warszawskiego zobacz na mapie Gdańska. Miejscy urzędnicy dystansują się wobec ocen zawartych w tej analizie.



Czy tramwaj z Południa Gdańska do Wrzeszcza pomoże w odkorkowaniu miasta?

Na stronie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska opublikowano tzw. koreferat, czyli krytyczną analizę projektu trasy tramwajowej Gdańsk Południe - Wrzeszcz, przygotowanego przez firmę Mosty Katowice. (O projekcie pisaliśmy obszernie po raz pierwszy jesienią, ale od tej pory sporo się w nim zmieniło). Autorem koreferatu jest zespół inżynierów ruchu pracujących pod kierownictwem dr. Kazimierza Jamroza. To on jest jednym z twórców założeń systemu kierowania ruchem Tristar.

W 50-stronicowym opracowaniu zawarto wiele uwag na temat projektu, ale kluczową jest rekomendacja poprowadzenia tramwaju we Wrzeszczu przez ul. Do Studzienki. Inżynierowie uważają, że w tym celu warto nawet wyburzyć stojące przy tej ulicy budynki.

Poznaj historię ul. Do Studzienki (materiał archiwalny)



Autorzy przekonują, że:

"Poprowadzenie tramwaju przez ulicę Bohaterów Getta Warszawskiego bez istotnych zmian geometrycznych i organizacji ruchu nie zwiększy przepustowości i nie polepszy warunków ruchu na analizowanym skrzyżowaniu.

Biorąc pod uwagę wyniki przeprowadzonych analiz stwierdzono, że istnieje możliwość zorganizowania ruchu na analizowanym skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej z ul. Miszewskiego i Do Studzienki po wprowadzeniu linii tramwajowej wzdłuż Trasy Nowa Politechniczna na to skrzyżowanie bez pogorszenia jego sprawności i warunków ruchu."

Oznacza to powrót do pierwotnego pomysłu poprowadzenia trasy tramwajowej przez Wrzeszcz.

Zespół dr. Kazimierza Jamroza sugeruje poprowadzenie tramwaju na wprost przez skrzyżowanie Grunwaldzkiej-Do Studzienki-Miszewskiego, a także dobudowanie trzeciej nitki torów wzdłuż al. Grunwaldzkiej, w kierunku ul. Jaśkowa Dolina. Zespół dr. Kazimierza Jamroza sugeruje poprowadzenie tramwaju na wprost przez skrzyżowanie Grunwaldzkiej-Do Studzienki-Miszewskiego, a także dobudowanie trzeciej nitki torów wzdłuż al. Grunwaldzkiej, w kierunku ul. Jaśkowa Dolina.
Zespół dr. Jamroza nie ukrywa, że takie rozwiązanie wymaga przebudowy całego układu komunikacyjnego wzdłuż al. Grunwaldzkiej, na odcinku od ul. Do Studzienki do centrum handlowego Manhattan. Jedną z propozycji jest dołożenie tu trzeciej nitki torów tramwajowych. W efekcie z Grunwaldzkiej zniknęłyby 42 miejsca parkingowe, a pieszym pozostałby chodnik o szerokości jedynie 1,75 m.

Urzędnicy spodziewali się, że koreferat będzie krytyczny wobec idei zachowania budynków przy ul. Do Studzienki i wprowadzenia tramwaju na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Dr Kazimierz Jamroz jest specjalistą od ruchu drogowego, autorem wielu prac na temat jego bezpieczeństwa, ale nie jest urbanistą. A to właśnie względy urbanistyczne sprawiły, że urzędnicy zaczęli stawiać na budowę tramwaju w miejscu, gdzie nie będzie to wymagało wyburzeń.

Dlatego nie powinna dziwić adnotacja, zamieszczona przy raporcie: "Jednocześnie informujemy, że stanowisko Zamawiającego (...) jest odmienne do ujętego w koreferacie stanowiska zespołu Politechniki Gdańskiej". (podkreślenie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska)

Co teraz zrobi miasto?

Prawdopodobnie ostatecznie porzucono już pomysł budowy tramwaju przez teren Politechniki Gdańskiej. Choć obniżyłoby to koszta inwestycji i ułatwiło dotarcie na uczelnię studentom, władze PG pozostały w tej sprawie nieugięte.

Do dalszego etapu decyzji środowiskowej przekazane zostaną dwa warianty, różniące się tylko dolnym odcinkiem trasy, czyli jego przebiegiem przez Wrzeszcz. Analizowane będą warianty włączenia tramwaju do al. Grunwaldzkiej poprzez ul. Do Studzienki oraz przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Z naszych informacji wynika, że urzędnicy będą forsować wariant budowy tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Jeżeli z jakichś powodów się to nie uda, miasto bierze pod uwagę wycofanie się z inwestycji. Powód? Urzędnicy uważają, że tramwaj na skrzyżowaniu ul. Do Studzienki - al. Grunwaldzka całkowicie zatka nie tylko to miejsce, ale i całą aleję we Wrzeszczu.

Teoretycznie środki na rozwój transportu zbiorowego w miastach mają być dzielone w grudniu tego roku. Niewykluczone jednak, że wiele miast może mieć problem z przygotowaniem dokumentów do tego czasu. W związku z tym termin ten może być przesunięty na luty 2017 r.

Opinie (345) 10 zablokowanych

  • (2)

    Wrzeszcz przy spójnym planie rozbudowy miał szanse być perełką w Gdańsku (patrz: Wajdeloty), ale u nas coś takiego jak logika nie ma szans przetrwania :)

    • 40 3

    • Wajdeloty perełką?

      Zarty

      • 5 7

    • Perełkę właśnie budują na

      Biskupiej...:

      • 2 0

  • zmodyfikowane skrzyzowanie ma zakorkowac pół Wrzeszcza wg urzedników

    ale nie boja się budowac 3 nowych skrzyzowan na Podwalu Przedmiejskim gdzie popołudniu już teraz stoi się w korkach , a co dopiero jak je zweza do dwóch pasów i porobią przejścia naziemne,,, tam można zakorkować jeszcze bardziej

    • 26 11

  • W kazdym przypadku pogorszy to i tak fatalna sytuacje na skrzyzowaniu z Grunwaldzka.

    Juz teraz jest tam problem z lewoskretami, szczegolnie wyjazd z Miszewskiego. I ogolna przepustowosc lezy i kwiczy, bo zatrzymywane jest 6 pasow ruchu wzdluz Grunwaldzkiej aby wpuscic ruch z Miszewskiego i Studzienki.

    Jak sie tam idzie w godzinach szczytu to zatyka od pylu i smrodu spalin hamujacych i ruszajacych samochodow.

    Nie wiem, jakie sa opcje ze wzgledu na pobliskie budynki. Tunel? Estakada? Na pewno trzeba czesc ruchu puscic bezkolizyjnie, bo to skrzyzowanie juz peka w szwach.

    • 33 2

  • (3)

    To są jakieś jaja. Przez mieszkańców jednej ulicy ma nie powstać inwestycja dla kilkudziesięciu tysięcy?! Budowa przez BGW!

    • 25 23

    • założenia są zle (2)

      Wybrano zły wariant. Tramwaj powinien iść przy GUMed

      • 7 6

      • tylko według mieszkańców BGW (1)

        Ujeścisko i Jasień popierają wariant szybki i bez wyburzeń

        • 4 1

        • ja nie jestem z BGW

          • 0 4

  • Co się dzieje ??! (4)

    w 1992 roku z pętli 6 na Biskupiej, jechałem tramwajem na Żabiankę - Gospody - 30 minut. Nr 2 też rumakowałem w tym czasie.
    w 1997 roku Intercity z gdańska do Warszawy jeździłem 3h 20 minut

    w 2001 roku E-7 z Gdańska do Warszawy jeździłem 3 godziny bez 5 minut, od tablicy do tablicy.

    WPK 101 Gdańsk - Gdynia pędził niczym rakieta - 30 minut ? SKM Gdańsk -Redłowo 27 minut.

    Gdańsk - Berlin poniżej 5 godzin 15 lat weg.
    Gdańsk - Frankfurt am Main poniżej 9 godzin 1988rok.

    a dzisiaj ?

    • 29 6

    • Dzisiaj za taką jazdę samochodem dostał byś mandat. ;) (1)

      Ale nie ma potrzeby bo pociąg jedzie poniżej trzech godzin.

      • 8 3

      • dałem plusa za to, że mnie rozbawiłaś :-)

        ale w arkana Cię nie wprowadzę, przynajmniej nie w te :p

        • 2 2

    • Na 2 i 6 jezdzily wtedy 105 a one mialy genialne przyspieszenie na dwa wozy i trzeci doczepny...po wtore nie bylo tyle cudow wiankow co w dzisiejszych czasach i silnik w 105 mial tylko dwa zadania jechac i grzac wagon...a poniewaz byly to mocne silniki wiec 105 na starej 10 kolo stoczni spokojnie wyciagala setke...A a kiedys 101 to byl super bus i bywalo ze jezdzil szybciej niz SKM ale to bylo i se ne vrati

      • 1 0

    • A co do IC 3h20min Kaszuba...choc bywalo ze schodzil do 3h05min na trasie pomijajac ze tory od Nasielska do W wy byly fatalne..ale to bylo za czasow gdy rzadzila slynna w Polsce PODKP...ktora miala tylko swoje tory do Dzialdowa a na prosbe W Wy wydluzono obsluge odcinka do Nasielska az.W 1992 ex Przemyslaw trase Gd - Bydzia pokonywal w ok 1h 10min gdzie dopiero teraz EC do Berlina daje rade w 1h7min...

      • 0 0

  • Najwazniejsze trasy tramwajowe to (4)

    Polaczenie Zaspy z Wrzeszczem w okolicach Galerii Baltyckiej, oraz tramwaj wzdluz Drogi Zielonej i Obroncow Wybrzeza, ale tramwaj , nie aurostrada z ekranami

    • 21 9

    • (3)

      My na obrońców wybrzeża nie chcemy tramwaju i obiecuję ci, że jeżeli jakiś mądry inaczej urzędnik to wymyśli to zrobimy wszystko co w naszej mocy aby zablokować tą inwestycje. Nie pozwolimy na jeszcze większe zniszczenie przymorza!

      • 3 8

      • a kupy po psie zbierasz? (1)

        • 5 3

        • Nie, bo nie mam psa.

          • 5 3

      • plany pod tramwaj są tam od lat 70

        jest też rezerwa pod niego.

        Pytanie czy ten tramwaj coś wniesie? mi się wydaje że to zbędna inwestycja

        • 0 6

  • Pytanie zasadnicze: komu jest potrzebna ta linia??? (12)

    Jak dla mnie to ta linia tramwajowa nie ma najmniejszego sensu. Niewiele osób będzie z niej korzystać. Miasto się chyba trochę rozpędziło w budowie infrastruktury tramwajowej. I jeszcze ta budowa tunelu, żeby tramwaj miał jak sie wspiąć na Wileńską. Połączenie Jasienia czy Ujeściska i tak odbywać się będzie przez istniejącą już nitkę na Bulońskiej (do której ma dociagnąć planowana linia). To bedą pieniądze wyrzucone w błoto.

    • 42 19

    • Popieram Twoje zdanie kolego. Są ważniejsze inwestycje w tym mieście.

      • 6 1

    • zapytaj o to na Jasieniu (3)

      albo na Ujeścisku

      • 2 7

      • Jasień ma autobusy i swoją wymarzoną pkm. Ujescisko ma autobusy i tramwaje, które są świetnie skomunikowane z autobusami.

        • 5 3

      • Jasien - Wrzeszcz - PKM (1)

        Ujescisko Wrzeszcz- szóstka

        • 3 3

        • obie trasy naokoło

          a można szybciej :)

          • 2 2

    • Kto bedzie korzystać z tej linii? (2)

      Proszę wskażcie mi logiczne przykłady. Studenci PG z Moreny? i kto jeszcze?

      • 5 3

      • Nikt więcej

        • 5 1

      • Np mieszkańcy południa jeżdzący na Morenę i do wrzeszcza

        Jechałeś kiedyś z okolicy świętokrzyskiej np do wrzeszcza czy oliwy ???
        JA właśnie tak jeździłem długi czas. Przejazd tędy umożliwi skrócenie czasu przejazdy o 20min.
        Do tego wielokrotnie pisano, że Dworzec główny ma problemy z nadmiarem tramwajów i dalsza rozbudowa linii mogłaby skończyć się paraliżem tego miejsca.
        Ponadto może wreszcie pracownicy Trzy-Lipy będą mieli możliwość przesiądnięcia się na tramwaj, bo jeżdżenie autobusem w te rejony to jakaś kpina.

        • 0 1

    • kto będzie korzystał

      W tej wersji - mało ludzi.
      Trasa byłaby sensowna przy GUMed

      • 6 1

    • Unia rozdaje teraz na tramwaje. To trzeba brać. Tak jak się wzięło na kolej metropolitalna miliard. Szwagry Janusz pobudowaly za pół ceny,reszta zasilila kabzy prominentow. A to ze pkmka nie dział bo splynela z pierwszym deszczem to już nikogo nie obchodzi. Odpowiedzialny za to jest przecież sam deszcz...ha,ha

      • 4 1

    • Jak uruchomia Tramwaj to zlikwiduja autobusy do Wrzeszcza z Moreny (1)

      i czy chcesz czy nie bedziesz z niego korzystał albo piechotą szedł...

      • 1 0

      • no to chyba normalne

        Czy między Zaspa a Przymorze jeździe autobus?

        • 0 0

  • (4)

    Miasto wynajęło specjalistów aby określili jakie rozwiązanie jest optymalne. Zadanie wykonali. Wskazali, że najlepsze jest puścić tramwaj przez ul. Do studzienki. Urzędnicy jednak wiedzą lepiej i będą naciskać, aby linię tramwajową wykonano w inny sposób. A co. Przecież urzędnik wie lepiej. Tylko ja się pytam, po co w takim razie wynajęli zespół do opracowania analizy, jeśli sami są tacy genialni? Myśleli, że wskażą preferowane przez nich rozwiązanie? A jak napisali coś innego to są be?

    • 31 12

    • analizę 14 wariantów dla miasta robiły Mosty Katowice (3)

      inżynierowe z PG zrobili swoją, bo jak to powiedział prof. Jamroz - można to zrobić lepiej. miasto się od tej politechnicznej odcina, bo nie bierze ona pod uwagę wszystkich istotnych czynników

      • 14 3

      • istotne czynniki (2)

        to osobiste gusty prezydentów?

        • 4 2

        • Oni patrzą tak -wziąć miliard z unii tak jak na PKMKE, zatrudnić szwagrów Januszów którzy zrobią za pół ceny, to niz ze po paru miesiącach inwestycja za miliard splynie z pierwszym deszczem ważne ze kabzy napchane. Teraz rozdają na tramwaje, tzn unia rozdaje to trzeba jakiś tramwaj puścić. .

          • 6 1

        • chyba raczej jamroza

          poczytaj tę jego analizę

          • 1 0

  • Uwaga! Alarm bombowy dla Wrzeszcza. (1)

    Urząd Miejski opublikował na swoich stronach list szaleńca, który grozi, że wysadzi w powietrze ulicę Do Studzienki i nazwał to naukowym koreferatem. Terrorysta jeszcze nie został ujęty. Podejrzewa się, że autor jest powiązany z ekstremistami państwa ŚP czyli Świętej Przepustowości.

    • 17 9

    • Na szczescie terrorysta zostal nawrocony przez Blogoslawionego Rajtuzego.

      Niestety nie spodobalo sie to stowarzyszeniu Najlepsze Zapachy w Autobusie spod Pachy, ktore postuluje przymus korzystania z komunikacji miejskiej pod grozba kary smierci.

      Na to Zwiazek Osob Pieprzacych Dyrdymaly o Tkance Miejskiej zareagowal dosc nerwowo publikujac pod artykulem plomienny post ktory uzyskal 3 lajki.

      • 3 1

  • ale samochodem pod sam wydzial to juz nie sprzeciwu (1)

    • 12 3

    • Studenci nie mają możliwości wyjazdu na kampus.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane