• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remont trasy tramwajowej na Stogi pod znakiem zapytania. Oferty przekraczają budżet

Michał Brancewicz
7 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Koniec remontu na Stogach dopiero po wakacjach

Zły stan trasy tramwajowej na Stogach. Nie wiadomo jednak czy jej remont leży w możliwościach finansowych miasta.


Osiem firm i konsorcjów złożyło swoje oferty w przetargu na remont 3,2 km trasy tramwajowej na Stogi. Oferenci mocno rozminęli się z założeniami miasta, żądając za wykonanie zadania od 110 do ponad 150 mln zł. Tymczasem Gdańsk zaplanował na tę inwestycję 70 mln zł.



Jak oceniasz oferty o tyle wyższe od oczekiwań?

Właśnie zostały otwarte koperty z ofertami w przetargu na remont trasy tramwajowej na odcinku od Trasy Sucharskiego do pętli Stogi Plaża. Wpłynęło osiem ofert - część od firm debiutujących na trójmiejskim rynku.

  • Najkorzystniejsza finansowo okazała się propozycja polsko-hiszpańskiego konsorcjum Aldesa ConstruccionesCoalvi, które za wykonanie zadania zażyczyło sobie 110,6 mln zł.
  • Drugi w kolejności był Strabag - firma wyceniła swoje usługi na 115,5 mln zł.
  • Oferta konsorcjum MTMRajbud opiewała na 116,7 mln zł.
  • Stawkę zamykał Budimex, który wyliczył, że za realizację takiej inwestycji miasto musi zapłacić ponad 152,2 mln zł (wszystkie oferty na końcu tekstu).


Tymczasem budżet inwestycji jest znacznie skromniejszy i wynosi 70,6 mln zł. Co teraz?

- Oferty będą analizowane. W tym momencie trudno powiedzieć, czy uda się znaleźć brakujące środki, bo różnica jest spora - przyznaje Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Przebudowę trasy tramwajowej na Stogach podzielono na trzy odcinki:
  1. Pierwszy z nich obejmuje ul. Budzysza od skrzyżowania z ul. Sucharskiego do skrzyżowania z ul. Skiby.
  2. Drugi odcinek dotyczy ul. Stryjewskiego od skrzyżowania z ul. Skiby do skrzyżowania ul. Nowotnej z ul. Kruczą oraz pętli "Pasanil".
  3. Trzeci odcinek obejmuje ul. Nowotną od ul. Kruczej do pętli "Stogi Plaża".


Wykonawca będzie musiał przebudować istniejące torowisko, zbudować w nim nowy system odwodnienia, a także przebudować przystanki tramwajowe.

W ramach inwestycji zaplanowano również przebudowę dróg ze skrzyżowaniami, zjazdami, chodnikami, ścieżkami rowerowymi i ciągami pieszo-rowerowymi.

Zmodernizowane zostaną sieć wodociągowa i kanalizacji deszczowej. Przebudowany zostanie rów melioracyjny "Kanał K", który zyska większą przepustowość. Przebudowane przystanki będą włączone do monitoringu wizyjnego sieci Tristar, a także zyskają tablice systemu informacji pasażerskiej.

Według założeń prace miały rozpocząć się jeszcze w pierwszym kwartale tego roku i potrwać do maja 2019 roku. Teraz ten termin może ulec przesunięciu.

Inwestycja jest realizowana w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej - etap IVa dofinansowanego przez Unię Europejską.

Oferty firm, które wzięły udział w przetargu:
  1. Konsorcjum firm: Aldesa Construcciones Polska, Aldesa Construcciones SA (Madryt)i Coalvi (Saragossa) - 110 651 108,18 zł
  2. STRABAG (Pruszków) - 115 501 490,56 zł
  3. Konsorcjum firm: MTM S.A. (Gdynia) i Rajbud (Szymbark) - 116 724 121,05 zł
  4. Konsorcjum firm: Tor-Kar-Sson (Warszawa) i WPRD Gravel (Gdańsk) - 119 991 101,91 zł
  5. Konsorcjum firm: Colas Rail Polska (Gdańsk) i Colas Rail S.A.S (Maisons-Laffitte) - 122 774 711,15 zł
  6. Konsorcjum firm: Balzola Polska (Warszawa) i Construcciones Y Promociones Balzola S.A. (Bilbao) - 125 438 674,97 zł
  7. ZUE S.A. (Kraków) - 138 813 504,84 zł
  8. BUDIMEX S.A. (Warszawa) - 152 246 293,45 zł

Opinie (182) 4 zablokowane

  • Cena z sufitu (1)

    W porównaniu z budową trasy S7, gdzie trzeba utwardzać nawierzchnię, wybudować mosty i przepusty, to cena za remont torowiska jest zdecydowanie wyolbrzymiona.

    • 2 2

    • To nie jest tylko remont ale tak się to nazywa bo obecnie istnieją tam tory. Faktycznie jest to natomiast budowa nowego torowiska w starym śladzie i jezdni w miejscach gdzie już istniała. To tak samo jak PKM była remontem trasy kokoszkowskiej z delikatną zmianą przebiegu, a faktycznie była to budowa nowej trasy w starym śladzie z wykonaniem nowych wiaduktów i nasypów.

      • 0 0

  • Chyba Miasto mocno rozminelo sie z zalozeniami oferentow

    Skoro wszyscy podali cene powyzej 110 mln, a miasto chcialo za remont 70mln .....

    • 4 1

  • No tak,bo przecież kładki i pomosty nad stawami waźniejsze od nowych torów...

    • 6 0

  • Oferty opiewają na bardzo zbliżone sumy. Przypuszczam, że wartość kosztorysowa wynosiła około

    140 milionów, a DRMG zarezerwowała połowę, bo tak im się wydawało. Czasy, kiedy materiały i robocizna były tańsze niż wyceny wg PTE są przeszłością !!! Teraz to powinno się rezerwować w budżecie sumy przewyższające o 20% wartości kosztorysowe.

    • 6 0

  • masakra

    jeszcze ze dwie kładki na Motławie wybudować bo widoki za ładne

    • 7 1

  • Tak to niestety wygląda jak nie ma finansowania projektu z funduszy z UE.

    • 1 1

  • Moze....

    Wezcie sie deweloperzy moze za te Stogi. Wchodzicie w pola, blota jasienskie i kielpinskie a tutaj niszczeja stare dzielnice. Zaorac czesc Przerobki, wejsc w dzialki na Stogach. Jak mozna marnotrawic taki potencjal.

    • 4 1

  • Za chwile skonczy sie kasa z UE i znowu wszystko stanie, bo kraj za biedny. Niestety.

    • 4 1

  • Potem wygrywają przetarg i plajtują jak firma z Gdyni która miała budować most do Sobieszewa

    • 1 0

  • A po co tramwaj

    Zamiast torów zrobić asfalt, a na nim trolejbusy.
    Też elektryczne, też nie będą stały w korku, a tańsze i bardziej praktyczne, jak się zepsuje to cała trasa nie staje.

    • 0 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane