• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remont trasy tramwajowej na Stogi pod znakiem zapytania. Oferty przekraczają budżet

Michał Brancewicz
7 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Koniec remontu na Stogach dopiero po wakacjach

Zły stan trasy tramwajowej na Stogach. Nie wiadomo jednak czy jej remont leży w możliwościach finansowych miasta.


Osiem firm i konsorcjów złożyło swoje oferty w przetargu na remont 3,2 km trasy tramwajowej na Stogi. Oferenci mocno rozminęli się z założeniami miasta, żądając za wykonanie zadania od 110 do ponad 150 mln zł. Tymczasem Gdańsk zaplanował na tę inwestycję 70 mln zł.



Jak oceniasz oferty o tyle wyższe od oczekiwań?

Właśnie zostały otwarte koperty z ofertami w przetargu na remont trasy tramwajowej na odcinku od Trasy Sucharskiego do pętli Stogi Plaża. Wpłynęło osiem ofert - część od firm debiutujących na trójmiejskim rynku.

  • Najkorzystniejsza finansowo okazała się propozycja polsko-hiszpańskiego konsorcjum Aldesa ConstruccionesCoalvi, które za wykonanie zadania zażyczyło sobie 110,6 mln zł.
  • Drugi w kolejności był Strabag - firma wyceniła swoje usługi na 115,5 mln zł.
  • Oferta konsorcjum MTMRajbud opiewała na 116,7 mln zł.
  • Stawkę zamykał Budimex, który wyliczył, że za realizację takiej inwestycji miasto musi zapłacić ponad 152,2 mln zł (wszystkie oferty na końcu tekstu).


Tymczasem budżet inwestycji jest znacznie skromniejszy i wynosi 70,6 mln zł. Co teraz?

- Oferty będą analizowane. W tym momencie trudno powiedzieć, czy uda się znaleźć brakujące środki, bo różnica jest spora - przyznaje Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Przebudowę trasy tramwajowej na Stogach podzielono na trzy odcinki:
  1. Pierwszy z nich obejmuje ul. Budzysza od skrzyżowania z ul. Sucharskiego do skrzyżowania z ul. Skiby.
  2. Drugi odcinek dotyczy ul. Stryjewskiego od skrzyżowania z ul. Skiby do skrzyżowania ul. Nowotnej z ul. Kruczą oraz pętli "Pasanil".
  3. Trzeci odcinek obejmuje ul. Nowotną od ul. Kruczej do pętli "Stogi Plaża".


Wykonawca będzie musiał przebudować istniejące torowisko, zbudować w nim nowy system odwodnienia, a także przebudować przystanki tramwajowe.

W ramach inwestycji zaplanowano również przebudowę dróg ze skrzyżowaniami, zjazdami, chodnikami, ścieżkami rowerowymi i ciągami pieszo-rowerowymi.

Zmodernizowane zostaną sieć wodociągowa i kanalizacji deszczowej. Przebudowany zostanie rów melioracyjny "Kanał K", który zyska większą przepustowość. Przebudowane przystanki będą włączone do monitoringu wizyjnego sieci Tristar, a także zyskają tablice systemu informacji pasażerskiej.

Według założeń prace miały rozpocząć się jeszcze w pierwszym kwartale tego roku i potrwać do maja 2019 roku. Teraz ten termin może ulec przesunięciu.

Inwestycja jest realizowana w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej - etap IVa dofinansowanego przez Unię Europejską.

Oferty firm, które wzięły udział w przetargu:
  1. Konsorcjum firm: Aldesa Construcciones Polska, Aldesa Construcciones SA (Madryt)i Coalvi (Saragossa) - 110 651 108,18 zł
  2. STRABAG (Pruszków) - 115 501 490,56 zł
  3. Konsorcjum firm: MTM S.A. (Gdynia) i Rajbud (Szymbark) - 116 724 121,05 zł
  4. Konsorcjum firm: Tor-Kar-Sson (Warszawa) i WPRD Gravel (Gdańsk) - 119 991 101,91 zł
  5. Konsorcjum firm: Colas Rail Polska (Gdańsk) i Colas Rail S.A.S (Maisons-Laffitte) - 122 774 711,15 zł
  6. Konsorcjum firm: Balzola Polska (Warszawa) i Construcciones Y Promociones Balzola S.A. (Bilbao) - 125 438 674,97 zł
  7. ZUE S.A. (Kraków) - 138 813 504,84 zł
  8. BUDIMEX S.A. (Warszawa) - 152 246 293,45 zł

Opinie (182) 4 zablokowane

  • Remont na poziomie czy tylko takie sobie przypudrowanie

    Podejrzewam ,ze firmy startujace w przetargu,zrobiły rozeznanie w terenie i przewidują większy zakres prac niż to sobie wymyślili urzędasy siedeząc za biurkiem.Jak zrobić coś to tak aby nie trzebabyło wchodzić z poprawkami za 3-4 lata tylko mieć spokój na lat lilkanaście i dłuzej, co w ogólnym rozrachunku wyniesie taniej.Znam osobę mająca firmę w specjalizacji drogowej zawsze przegrywa przetargi dla miasta, bo zbyt wysokie kosztorysy,ale kilka razy tam gdzie przegrał. to miasto zwracało sie o poprawki po pewnym czasie ,bo wszystko siadało jak okres gwarancji minął.I tak trzeba było wydać duzo więcej kasy.podobny przypadek się zdazył u mojej mamy na wsi w dawnym woj.słupskim.gmina zleciła opracowanie budowy kanalizy,bostara podobno niedomaga i poza tym kończy się w polu i ścieki płyną rowem.Tylko tu zawinił projektant ,który wszystko pięknie zaprojektował na podstawie mapy , nie ruszając się z biura.Na szczęście jeden z sąsiadów dopatrzył się ,że coś jest nie tak.Trzeba by było przerabiać poprzez dobudowę przepompowni ścieków , bo nie od dziś wiadomo ,że wszystko spływa w dół ,a nie pod górę.Z tego powodu wszystko zastało wstzymane.Prawdopodobnie oginalna kanaliza zostanieprzy budynkach, a dopiero będzie robiony odpływ od głównej studzienki zbiorczej z pominięciem zbiorników osadowych.podejrzewam ,ze podobne niespodzianki będą na trasie remontu ,więc firmy już się zabezpieczają zawczasu,aby nie żebrać o dodatkową kasę i czekając na wizje lokane nie zmieścić się w harmonogramie . A za niezmieszczenie się w czasie urzedasy miejscy będą wołac o kary.A wiadomo ,ze toco podają firmy to sąkoszta szacunkowe.Rozliczenie nastepuje na koniec na podstawie faktur i często to są niższe koszta , niz pierwotnie planowała firma

    • 19 2

  • Fajna ankieta, tylu tu znawców to będą mogli profesjonalnie zaglosować.

    • 11 4

  • Budimex najdroższy (2)

    buahahahha :D

    • 41 6

    • spóleczka POlityków i ich kolesiów

      • 2 17

    • Jak masz za dużo roboty to ceny windujesz w górę.

      Prawo podaży i popytu.

      • 17 1

  • lepiej drozej a porzadnie, a nie naprawiac za dwa lata (3)

    • 99 5

    • Chłopską remontowali chyba pół roku a studzienki już zapadnięte. Masakra

      • 12 2

    • taa a jakby wybrali droższą ofertę to by bylo wielkie halo że znajomy itp.

      • 4 2

    • Taniej czy drożej i tak będą naprawiać partactwo!

      To już taka norma/bylejakość w inwestycjach.

      • 13 1

  • Na Przerobce byl wielki remont, minely dwa lata i juz wszystko do remontu. Gwarancji brak. Tak robi inwestycje nasze miasto.

    • 41 2

  • Byłem na odbiorach inwestycji w miescie .Taki bubel za taką kase to mozna tylko w Polsce wykonac !!

    90% tych inwestycji nie powinno byc odebranych co potwierdzają nawet urzedasy .potem robi sie kilkadziesiat poprawek a,lbo nie robi sie ich wcale bo publiczna inwestycja to nikt nie bedzie sie pluł jak juz to pojedyncze osoby a takich to olewają,chyba ze media sprawe upublicznią i bedą ciagnąc temat!
    Wszystkie te firemki wliczają sobie juz w cenę wykonania ,ewentualne poprawki które by musieli wykonac jesli ktoś upierdliwy sie przyczepi.A jesli nie to bedzie dodatkowy zysk.Te wszystkie mocno zawyżone oferty takie właśnie są.!!30% koszty reszta to ogromny zysk.Zatrudni sie podwykonawców i Ukraińców.

    • 17 4

  • żaden problem znaleźć dodatkowe środki (1)

    1. Zlikwidować trzynastki dla urzędników
    2. Zwolnić na dzień dobry przynjamniej 10% urzedników, w końcu są komputery, obsługa niektórych spraw przez intetrnet - na logikę powinno być mniej ludzi, skoro częśc pracy wykonują maszyny. A tu Z każdym rokiem coraz wiecej urzędników i rozrastające się referaty i coraz to nowe agendy są wymyślane.
    3. Zlikwidować dotacje na ECS, skoro jest taki popularny jak próbują to przedstawiać władze Gdańska, to bez problemu utrzyma się z własnych działań i sprzedazy biletów. No i oczywiście obciąć te miejskie imprezy organizowane tam przez miasto za dodatkowe kilkaset tysięcy rocznie.
    4. Zaprzestać wydatków na "promocję", które rok w rok w wysokości kilkuset tysięcy rocznie trafiają do zaprzyjaźnionej agory pod pretekstem różnych "projektów"
    5. Przywrócić portal gdansk.pl do roli informatora urzędowego z minimalną ilością treści dodatkowych. W tej chwili to jest propagandowa tuba Budynia i synekura dla swoich ludzi kosztująca podatników ok 4 bańki rocznie.

    • 70 5

    • ...

      Sprzedawać działki po cenach rynkowych a nie oddawać kościołowi z bonifikatą 90% lub więcej.

      • 10 4

  • (2)

    I szyny zostaną krzywe. Slalom gigant :)

    • 59 9

    • "szyny były złe a podwozie tez było złe " ;)

      • 7 1

    • U nas w Gdyni takie tematy po długich analizach załatwia się

      przez obsadzenie drzewkami, nasadzenie kwiatów, zamalowanie białą farbą tudzież ławeczki się poustawia.

      • 11 2

  • Urzędasy sobie szacują

    Wymyślają jakieś kuriozalnie niskie, do ofert, kwoty (jak nie dawno z Podwalem Przedmiejskim, 100/% niedoszacowane), wygrywa firma, która zrobi najtaniej (jeśli coś się łapie w tych absurdalnie niskich kwotach), a później mamy taką Łąkową, która, niedawno oddana, już jest w opłakanym stanie, fugi wypadają, kamienie się kruszą, a remontów gwarancyjnych nie widać od ponad roku.

    To samo Św. Ducha. Niby w części pieszej miał być płaski, wygodniejszy kamień, ale odstępy między nim są takie, że ślepy by to lepiej ułożył. Ale na wiosnę się zrobi dofugowanie przecież i nie będzie problemu:)

    • 38 1

  • Hahahah, no i cały misterny plan w *****

    • 23 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane