• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co najmniej 51 zeroemisyjnych autobusów w Gdańsku do 2027 roku

Szymon Zięba
12 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Autobus na wodór od kwietnia na ulicach Gdańska
Testowany obecnie przez Gdańsk autobus elektryczny MAN Lion's City E.
 Testowany obecnie przez Gdańsk autobus elektryczny MAN Lion's City E.

Do 2027 roku Gdańsk planuje zakup co najmniej 51 zeroemisyjnych autobusów. Ekologicznych pojazdów komunikacji miejskiej może być więcej, uzależnione jest to jednak od dopłat z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.



Czy zamierzasz wymienić samochód na auto elektryczne?

Przypomnijmy: Gdańsk, jako pierwsze miasto w Polsce, testuje nowy model autobusu elektrycznego MAN Lion's City E. Jak zapewnia producent, pojazd jest w stanie przejechać na jednym ładowaniu do 270 km i to przez cały okres żywotności baterii.

Ekologiczna flota gdańskiej komunikacji miejskiej może być jednak większa. W tym roku rozpoczęto procedurę zakupu trzech fabrycznie nowych autobusów elektrycznych typu mini wraz infrastrukturą ładowania.

- Zakup kolejnych autobusów zeroemisyjnych i związanej z tym infrastruktury ładowania/tankowania uzależniony będzie od wysokości ewentualnej pomocy finansowej, udzielonej przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach projektu "Zielony Transport Publiczny" - dowiadujemy się od miejskich urzędników.

Oferowany poziom dotacji wynosi odpowiednio:
  • 90 proc. dla autobusów wodorowych,
  • 80 proc. (malejąco) do 60 proc. dla autobusów elektrycznych
  • i 50 proc. (ale nie więcej niż 3 mln zł) dla infrastruktury.

Na zakup autobusów zeroemisyjnych, w tym autobusów elektrycznych i napędzanych paliwem wodorowym, zabezpieczono niezbędne środki finansowe w Wieloletnim Planie Inwestycji GAiT do roku 2030.

51 autobusów gdy dotacji nie będzie...



W przypadku braku dotacji, GAiT planuje zakupić autobusy elektryczne:
  • 3 sztuki w 2021 r.,
  • 9 sztuk w 2022 r.,
  • 19 sztuk w 2024 r.
  • i 20 szt. w 2027 r.

Czyli łącznie 51 autobusów zeroemisyjnych.

...i 80 pojazdów z dofinansowaniem



Eko-flota może być większa w przypadku otrzymania dotacji. Wówczas w Gdańsku pojawią się:
  • 3 autobusy w 2021 r.,
  • 48 w 2022 r.,
  • 29 w 2024 r.,

czyli łącznie 80 autobusów zeroemisyjnych, w tym 10 autobusów napędzanych paliwem wodorowym.

Rozkłady komunikacji miejskiej



Co istotne - zakup autobusów wodorowych jest uzależniony od możliwości dostawy paliwa wodorowego na akceptowalnym przez GAiT poziomie cenowym.

Opinie (140)

  • Niskoemisyjny. A nie ekologiczny. Proszę nie mylić pojęć. Z ekologia niewiele ma wspólnego.

    • 3 0

  • Samochody elektryczne wcale nie są bardziej ekologiczne od spalinowych

    • 5 0

  • planuja, dobrze ze tylko planuja

    • 2 0

  • Co to znaczy Gdańsk chce?

    Gmina, powiat, miasto a może urzędnicy tak sobie wymyślili. 10 rocznie czyli wymiana całej floty ile lat będzie trwała?

    • 2 1

  • To się nie sprawdzi bo (4)

    latem klimatyzacja pochłania mnóstwo energii. Zimą jest jeszcze gorzej bo autobus trzeba nagrzać a wydajność baterii spada o połowę. Muszą być sporo tańsze od konwencjonalnych, aby miało to sens.

    • 13 2

    • Trolu przeciez ty nawet nie masz pojecia co bredzisz !!Cikawe co studiowałes politologię? (1)

      Autobusy elektryczne oraz wodorowe sa stosowane od lat w innych krajach UE a nawet w innych miasta Polski. Ale ze by to wiedzieć musiał otym bys mieć co kolwiek poza kapustą w głowie:)

      • 1 6

      • Należy stosować rozwiązania DOBRE, a nie zachodnie. Nie wszystko z zachodu jest pożyteczne.

        • 2 0

    • Zimą ogrzewanie jest z pieca na diesel , niestety 8-)))

      • 1 0

    • Nie sprawdzi się

      Bo nowy ład zakłada transfer 100% zysków z podatków dochodowych do centralnego budżetu. Samorządy będą dostawać tyle ile sobie wymyśli rząd, więc nasza enklawa po nie dostanie nic :)

      • 2 1

  • Fabrycznie nowy a zepsuł sie pierwszego dnia uzytkowania

    Gadu gadu pierdu pierdu a zajezdnia jest kompletnie nie przygotowana na takie pojazdy

    • 5 0

  • Jaką żywotność ma bateria w takim elektryku? (1)

    Miejski autobus z silnikiem disla bez trudu przez 15 lat przejeżdża 500000 km. Czy elektryk będzie wydajniejszy?

    • 3 0

    • Nie będzie nigdy a zwłaszcza zimą jak pojemność baterii spadnie co najmniej o połowę gdy spadną tęperatury !

      • 0 0

  • Nie jezdze altobusami bo mam swoje porsche

    • 0 2

  • Marnotrawienie naszych pieniędzy (2)

    Cena w połączeniu z zasięgiem wywołuje tylko śmiech, argument o bezemisyjności przy liczbie bloków w Żarnowcu wynoszącej zero również. Autobusy w przeliczeniu na pasażera nie robi takiego wrażenia jak jednoosobówki, których w trójmieście jest aż nadto. Jedyny plus to fakt, że nie smrodzi na ulicy. Na razie nie warto.

    • 32 18

    • Marnotrawienie to jest czasu na czytanie takich bzdur jak Twoja (1)

      Miasto ma Ci kupić elektryka, czy wybudować elektrownię?

      A zasięg w zupełności wystarcza, myślisz ile jeden autobus robi dziennie?

      • 1 2

      • Miasto ma zapewnić dostęp do zbiorkomu

        Najpierw pensje kierowców i utrzymanie kursów, na eurofanaberie będzie czas, gdy będzie nadwyżka budżetowa. Zasięg wszystkich pojazdów elektrycznych jest zawyżony. Poza tym jak stoi to i tak prąd zużywa, więc unieruchomiony eMercedes na trakcie św. Wojciecha czy Słowackiego mnie nie zdziwi.

        • 2 0

  • Jeszcze trzy nie zostały kupione bo ciagle przetarg przesuwany, a co dopiero 51

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane