• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co się zmieni po uruchomieniu PKM? Wciąż nie wiadomo

Krzysztof Koprowski
18 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Ponieważ nie wiadomo, jak będą kursowały pociągi, trudno dzisiaj mówić o likwidacji linii 210. Uruchomienie PKM nie powinno mieć jednak na to wpływu. Ponieważ nie wiadomo, jak będą kursowały pociągi, trudno dzisiaj mówić o likwidacji linii 210. Uruchomienie PKM nie powinno mieć jednak na to wpływu.

Uruchomienie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej miało wywołać rewolucję komunikacyjną na górnym tarasie, ale póki co wygląda to raczej na kosmetyczne zmiany. Jakie? Tego urzędnicy nie potrafią powiedzieć, bo wciąż nie wiadomo, jak będą kursować pociągi na nowej linii.



Czy będziesz korzystał(a) z PKM, podróżując w ramach jednego miasta?

Poniedziałkowe wspólne posiedzenie komisji Zagospodarowania Przestrzennego oraz Polityki Gospodarczej i Morskiej Rady Miasta poświęcono w głównej mierze Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Sprawa ta pojawiła się nieprzypadkowo, bowiem od kilku tygodni mieszkańcy Osowej protestują przeciwko likwidacji linii 210.

Czytaj też: Artykuł z 2013 r.: PKM wystartuje z Gdańska Głównego, może zniknąć linia 210 na lotnisko

- My traktujemy PKM jako produkt regionalny. To nie jest kolej, która ma obsługiwać pasażerów wewnątrz miasta. To jest kolej, która ma służyć do przewozu z regionu i w region. Stąd płynie wniosek, że dla przejazdów wewnątrzmiejskich na dzisiaj nie musimy nic zmieniać, bo ten układ, który już funkcjonuje, doskonale radzi sobie ze skomunikowaniem rejonów miasta, gdzie będzie docierać PKM - mówi Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.

Ale brak zapowiedzi zmian to też efekt braku rozkładów jazdy dla pociągów. Wciąż nie wiadomo, kto będzie przewoźnikiem na nowej linii, ile będzie kosztowała jej eksploatacja, a tym samym bilety.

- My nawet nie wiemy, czy pociągi będą jeździły od godz. 4 czy od godz. 7 rano. Nie wiemy, czy do Osowej pociąg dojedzie co 15 minut czy co godzinę. W tej sytuacji nie mamy jak dyskutować o zmianach - rozkłada ręce Zomkowski.

Czytaj także: Marszałek Struk: na lotnisko cztery składy na godzinę, do Gdyni dwa

Z tego samego powodu mówienie o planach całkowitej likwidacji linii 210 jest, zdaniem gdańskich urzędników odpowiedzialnych za komunikację, całkowicie bezzasadne.

Natomiast niemal pewne jest, że zmiany dotkną linie autobusowe w obrębie powstającej trasy na osiedle Morena, ale i w tym przypadku nie ma jeszcze decyzji np. o skróceniu przebiegającej tędy linii 210 (lub utworzenia innej, nowej linii z Osowej) do nowej trasy tramwajowej.

- Od 1 września do 12 grudnia, zgodnie z przepisami, ruch na trasie PKM będzie można prowadzić jedynie na rozkładzie tymczasowym [nieustalonym, bo nie ma jeszcze przewoźnika - dop. red.] Nam zależy, by od początku była jak największa częstotliwość pociągów, aby przyzwyczaić mieszkańców do kolei i w ciągu 2-3 lat przewozić 6-10 mln pasażerów rocznie - mówi Krzysztof Rudziński, prezes spółki PKM.

Utrzymanie całej linii PKM, w tym spłata kredytów zaciągniętych na jej budowę, będzie kosztowało ok. 21 mln zł rocznie, nie uwzględniając jeszcze w tych obliczeniach zwiększenia dofinansowania ze środków unijnych.

Ta kwota nie uwzględnia także kosztów kursowania pociągów - zapewnienia im paliwa, obsługi technicznej i wreszcie tego, jaką część wydatków pokryją wpływy z biletów.

Ponieważ Pomorska Kolej Metropolitalna powstaje za pieniądze samorządu wojewódzkiego, Gdańsk nie ma dużego wpływu na cenę biletu na PKM.

- Nie będziemy bezpośrednio finansowali funkcjonowania PKM, bo nie możemy tego robić ze względów prawnych. Weźmiemy natomiast udział w integracji biletowej, ale możemy jedynie namawiać, przekonywać do pewnych rozwiązań - przyznaje Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta ds. polityki gospodarczej.

Gdańsk natomiast w znaczny sposób finansuje infrastrukturę wokół przystanków - tworząc węzły przesiadkowe oraz parkingi typu Park&Ride, co pochłonie ok. 36,4 mln zł. Do tego należy też doliczyć wspomniany już tramwaj przez Morenę do PKM Brętowo.

Tak będzie prezentował się przystanek PKM w Osowej. Tak będzie prezentował się przystanek PKM w Osowej.
Obecnie szacuje się, że prace na budowie PKM zostały wykonane w 85 proc. i uruchomienie linii 1 września jest niezagrożone. Wraz z początkiem roku szkolnego pociągi mają dojeżdżać co najmniej z Wrzeszcza do przystanku w Osowej zobacz na mapie Gdańska, choć na początku gotowy będzie tam tylko jeden z dwóch peronów.

Mimo zwiększenia dofinansowania do budowy PKM ze środków unijnych, nie ma szans na budowę dodatkowego przystanku w rejonie ul. Kielnieńskiej zobacz na mapie Gdańska. To na razie odległa przyszłość, choć uwzględniana już w dokumentach planistycznych.

- Przystanek Osowa Północ/Kielnieńska jest bardzo odległym i kosztownym projektem. I nie chodzi tutaj o sam koszt realizacji infrastruktury, ale przede wszystkim wykupu nieruchomości [wokół planowanego przystanku są wyłącznie grunty prywatne - dop. red.]. W tym przypadku wykup gruntów stanowi nawet do 30 proc. wartości nakładów finansowych na ten przystanek - wyjaśnia Bojanowski.

Do tematu tego przystanku miasto planuje wrócić dopiero w momencie rozpoczęcia budowy Obwodnicy Metropolitalnej oraz tzw. ul. Nowej Kielnieńskiej. Wówczas, przy w pełni ukształtowanym już układzie drogowym, będzie można precyzyjnie zaprojektować ten przystanek wraz z niezbędną infrastrukturą.

Najkrótsze połączenie piesze z ul. Myśliwskiej do przystanku PKM Jasień należy do dewelopera, więc miasto obecnie nie ma wpływu na jego stan techniczny. Najkrótsze połączenie piesze z ul. Myśliwskiej do przystanku PKM Jasień należy do dewelopera, więc miasto obecnie nie ma wpływu na jego stan techniczny.
Zdecydowanie mniej odległa wydaje się natomiast kwestia poprawy dojścia do przystanku PKM Jasień zobacz na mapie Gdańska. Miasto wprawdzie realizuje dojazd do niego nowymi ulicami, ale dla mieszkańców ul. Myśliwskiej krótsza droga wiedzie wydeptaną ścieżką wzdłuż Stawu Wróbla zobacz na mapie Gdańska.

Urzędnicy prowadzą rozmowy z deweloperem, który jest właścicielem gruntów wokół zbiornika, jak i samego zbiornika, ale - jak twierdzą - "nie są to rozmowy łatwe". Chodzi o kwestie finansowe - deweloper jest gotów oddać grunt, ale miasto ma z własnych środków wykonać na nim infrastrukturę. Urzędnicy chcą przekonać dewelopera do częściowej partycypacji finansowej, bo to m.in. mieszkańcy jego osiedli będą korzystali z tego dojścia do przystanku kolejowego.

Miejsca

Opinie (223) 1 zablokowana

  • Cena jaka cena przejazdu (1)

    Jestem pasażerem 210 od wielu lat,pracuję za lotniskiem i nie wyobrażam sobie dojazdu do pracy PKM .Wiązało by się to z trzema przesiadkami( dojazd do dworca głównego ,jazda PKM do lotniska i przesiadka na autobus by dojechać do przystanku Ikara i powrót z pracy to samo tylko w odwrotnej kolejności).210 jezdzi sporo osób i mają zapewnie taką samą perspektywę koszmaru dojazdu i to zapewnie za znacznie droższy bilet miesięczny.NIE zdecydowanie NIE takiemu rozwiązaniu komunikacyjnemu które proponuje mieszkańcom urzędnik magistratu a więc sam PAN Adamowicz,chcą na siłę zapełnić wagoniki PKM nami pasażerami między innymi 210 nie patrząc na koszta jakie my poniesięmy nie tylko finansowe !.

    • 2 1

    • jw.

      Kolego Ciebie czekają trzy przesiadki a mnie cztery. Po prostu zarąbiście. Nie zgadzam się.210 musi zostać

      • 0 0

  • (1)

    Pracuje w Osowie w firmie zlokalizowanej przy obwodnicy, na piechotę od przystanku PKM mam dobre 30 minut drogi, do tego dojazd z Gdańska 30 minut, razem około 60minut + czekanie, autem jadę 20-30 minut, nie opłaca mi się czasowo PKM gdyż przystanek jest za daleko.

    • 23 0

    • 210

      Po zmianach czekają mnie 4 przesiadki żeby dojechać do Selgrosa. To ma być udogodnienie . Autobusem z Oliwy do której też trzeba dojechać - dwie przesiadki do Selgrosa to około godziny. Po cholerę mi ta kolei jak mam do niej daleko i z Moreny do pociągu i z Osowej do pociągu. A 210 pasuje. Może ktoś się zastanowi tam w ZTM i ZKM

      • 0 0

  • A ja mam pytanie do Pań i Panów Kierowców w ZKM Gdańsk i Warbus (1)

    Powiedzcie mi kochani po jaką ciasną wieszacie jakieś firaneczki i/lub obklejacie szybę od kabiny kierowcy. Przecież jest napisane, aby nie zasłaniać widoczności z prawej strony prowadzącego, a sami sobie ją ograniczacie.

    Najlepszy przykład na zdięciu powyżej :
    Solaris Urbino 18 III W13 : 2529
    Nr Służbowy kierowcy : 6273

    Z taką sytuacją jak na razie spotkałem się tylko w autobusach i tylko w ZKM Gdańsk oraz w Warbusie.

    Uprzejmie Proszę o odpowiedź.

    • 11 5

    • a co ci do tego !!wal sie buraku z osowy!!

      • 0 3

  • Ile podrożeją bilety w tym roku? (7)

    • 87 7

    • na samolot startujący o 5:50 albo o 6:00 w fali to tylko taxi albo swój samochód

      • 0 0

    • o dwie kaszebszcie nuty

      • 5 3

    • Benzyna bardzo potaniała

      Bilety też powinny!!

      • 5 0

    • dużo

      • 4 0

    • Zapewne o dwukrotność wysokości deflacji podanej przez GUS. Te ciągłe nieuzasadnione podwyżki to ewidentna zmowa cenowa i złe praktyki monopolistyczne łamiące prawo.

      • 17 0

    • (1)

      zapytaj gdyni, bo to ona wciąż chce podwyżki w ramach mzkzg.

      • 18 5

      • na razie wzrosły tylko ceny biletów skm

        • 12 0

  • Z innej beczki

    Pojazd nr 9274 śmierdzi..fuj

    • 2 0

  • (9)

    Bardziej od PKM ważne jest połączenie Trójmiasto-Tczew-Malbork.Zastanówcie się nad ilością pasażerów tych dwóch linii.

    • 69 38

    • prace nam zabieraja

      mieszkańcy Tczewa i Malborka won z Gdańska, na wycieczkę możecie sobie tylko do nas przyjechać, a ni,e zabieracie nam Gdańszczanom pracę i jeszcze mamy wam ułatwiać dojazd do tej pracy, żebyście byli szybciej od nas za biurkiem, a szukać sobie pracy w swoich wsiach i miasteczkach, czemu nie szukacie pracy w jakiejś Wólce Malborskiej albo tczewskiej, tylko chce wam się do Gdańska, potem pełno buraków po mieście chodzi, żebyście chociaż zarobione pieniądze wydawali u nas w mieście, żebyście płacili za swoje śmiecie, które u nas zostawiacie i podatki w Gdańsku gdybyście płacili, a tak to fora ze dwora

      • 1 0

    • To ja rozwinę temat... (4)

      Przywróćmy linię Pruszcz-Straszyn-Kolbudy-itd i połączmy ją z PKM.

      • 32 0

      • aa (3)

        ...albo połączmy PKM-kę z Tczewem i Malborkiem przez Kościerzynę.

        • 13 1

        • Niech tam pindolino z Krakowa jeździ

          • 2 0

        • stop dla cebulaków (1)

          i innej masci słoików!

          • 10 13

          • Szkoda, ze pigulka po nie dziala na już w pelni samodzielny "plod". Kupilabym ci zapas.

            • 3 3

    • To w takim razie ja bym chciał, żeby wąskotorówka znów jeździła przez Przegalinę :)
      Pozdro dla tych co nie marudzą :)

      • 10 2

    • O!

      • 1 0

    • liczba

      chyba, ze mowisz o tuszy

      • 7 3

  • osadnictwo na peryferiach

    Kierunek zmian cywilizacyjnych jest taki, że pustoszeje prowincja, a rozrastają się metropolie. Koncentracja ludności powoduje wzrost opłacalności inwestycji opartych na kapitale ludzkim. Po prostu łatwiej o pracowników nie stawiających zbyt wysokich wymagań płacowych. Tereny przylegające do torów PKM przeżyją rozkwit budownictwa. Do tego dochodzi aspekt spekulacyjny - za rok obywatele innych państw będą mogli oficjalnie nabywać polska ziemię. Ugory między obwodnicą a lotniskiem będą kosztowały krocie, a PKM wydatnie podnosi ich wartość. Pytanie - kogo obecnie stać na zakup tej ziemi i odczekanie 2 lat na bum cenowy? Kto jest obecnym właścicielem tamtych terenów, szczególnie dawnego poligonu? Tu pójdzie taka gruba kasa, że ci co przy tym siedzą, nie muszą się martwić o filary emerytalne.

    • 1 0

  • Jo (1)

    Z tego co wiem za budowa przystanku przy Kielnienskiej zebrano kilka tysięcy podpisów i zawieziony je do urzędu marszałkowskiego , sprawa do szuflady, Nowa kielnienska powstanie albo i nie a ludzie nie beda mieli przystanku czytaj Chwaszczyno, cześć Osowy, kacze Buki itp , przy Kielnienskiej sa dwie działki na których studenci z politechniki zaprojektowali piękny przystanek. Właściciele działek zgłosili pismem ze sa gotowi dogadać sie w tej sprawie z PKm czy urzędami. Tak wiec sprawa jest otwarta i nie musi zabierać następnych piętnastu lat, ludzie ratunku !!! :)

    • 3 1

    • a co ja będę z tego miał?

      Prezes Ryszard O. klub tęcza.
      Nieważne co jest dobre dla ogółu , ważne co jest dobre dla nas.

      • 0 0

  • maszyniści, kanary i pachnący szalet nr 5 bezdomni bez biletów

    będą głównymi pasażerami tej kolej metro coś tam

    • 3 0

  • Gdańsk (46)

    Zmarnowano miliard złotych na 18 km torów!

    • 198 207

    • Ale wy jesteście głupi (3)

      Nawet nie czytacie, ale komentujecie.

      Gdańsk nie wyda ani zł.
      Inwestycja jest finansowana z budżetu marszałkowskiego czyli przez Woj. Pomorskie.

      • 24 10

      • (2)

        a do budżetu marszałkowskiego trafiają podatki moje czy saharyjskich beduinów, że tak z ciekawości najczystszej zapytać sobie pozwolę?

        • 24 2

        • (1)

          ale nie jest to inwestycja bardziej gdańska niż np. gdyńska czy kościerska!

          • 4 2

          • co nie znaczy że przydatna i potrzebna

            • 0 0

    • jeśli pociągi nie będa jeździć często na trasie Banino - Gdańsk (8)

      to Kaszubownia sie nie przzesiądzie. I ja też nie. Bo nie będę czekał godizny na pociąg skoro spiesze sie do pracy. Będę dalej smrodził samochodem. A miało być tak fajnie, a bedzie co godiznę. Ale wiocha. a po co ten przystanek w tzw. rebiechowie? Ludzie jadą i sie smieją pod nosem.

      • 30 8

      • A kto Ci każe czekać godzinę (5)

        Sprawdź rozkład jazdy i pójdź na przystanek tak, żeby być tam kilka minut przed czasem.

        • 27 6

        • To teraz kilka opcji: (3)

          - zayebisty transport łączony nawala i twój cudowny autobus przyjeżdża 2 min po odjeździe pkm - czekasz 58 min.
          - kończysz pracę o 16:00, spacerkiem do wrzeszcza masz 12 min, PKM odjeżdża załóżmy 16:04 - czekasz 52 min.
          Rozwiązanie:
          - wychodzisz z pracy, wsiadasz w samochód i masz kompletnie wylane na pomysły pomorskich politruków...

          • 25 5

          • - nawala samochód .... (1)

            - stoimy w korku...
            - nie ma miejsc parkingowych....
            - szukamy tego mądrusia co mi kazał jeździć samochodem... aby wylać mu na łeb jego pomysły ...

            • 9 11

            • cjanci
              dając mandaty

              • 0 0

          • Idealnego transportu nie ma

            Najlepiej to narzekać nawet nie próbując. Mieszkam w SM Południe i od czasu uruchomienia tramwaju praktycznie całkowicie zrezygnowałem z podróży samochodem po mieście. Transport łączony czasami nawala ale dzieje się to bardzo rzadko, z pracy czasami tak wychodzę, że dość długo musiałbym czekać na przystanku więc wykorzystuję ten czas na zakupy, czas dojazdu w godzinach szczytu jest krótszy gdy korzystam z komunikacji, finansowo wychodzę na tym do przodu, ruszam się więcej, schudłem i czuję się lepiej, a w łikendy jadąc do restauracji czy też pabu spokojnie wypijam wino czy piwo a późnym wieczorem wracamy do domu taksówką. I nie mam kompleksów z powodu korzystania z komunikacji publicznej przez wielu uważanej jako środek transportu dla biedoty.

            • 16 3

        • To by wymagało myślenia! Protestuję!

          • 22 2

      • Po co, a się zdziwisz (1)

        Bo znam wielu, którzy już tam chcą się właśnie przesiadać na kolej, aby nie stać w korkach.
        Ale tak samo mówili o pętli tramwajowej i się śmiali dla kogo ten parking. A pojedź teraz tam i znajdź miejsce parkingowe. Oświecę ciebie wszystkie są zajęte i jakby miasto dobudowało jeszcze z 50 także by je zajęto.

        • 18 4

        • parking P&R "Rebiechowo" dobry

          ale musi byc strzezony.

          • 5 0

    • ... (9)

      Pomijając fakt, że nie zmarnował, to wyda raptem 15% kosztów projektu.
      Reszta to dofinansowanie UE.
      I uprzedzam, że nie można byłoby za nie zbudować nowych basenów, przedszkoli i chodników w mieście.

      • 32 13

      • I to jest właśnie głupawe myślenie (8)

        Unia nie jest firmą, która zarabia pieniądze i je potem rozdaje - to są podatki zabrane innym ludziom! Jeśli nawet 1 Euro zostało zmarnowane to ktoś powinien za to odpowiadać.
        Poza tym mała refleksja - czy ktoś z was może mi powiedzieć w którym ze starych krajów Eurolandu polepszyło się przez ostatnie lata? Niemcy wprowadzają po raz pierwszy opłaty za autostrady, inne kraje mają rekordowe bezrobocie itd itd. Czy wy naprawdę wierzycie, że Unia Europejska w tym kształcie jest dla nas takim dobrem?

        • 44 28

        • smędzisz synku

          smędzisz synku

          • 0 2

        • (5)

          Oczywiście, że wierzę. Widzę to codziennie. Mam już blisko 60 lat i tylko żal, że tak późno tego doświadczyłem.

          • 47 18

          • (3)

            Nie no, życie na kredycie rzeczywiście wygląda bajkowo, tylko zaraz trzeba będzie ten kredyt spłacać i wtedy nie będzie tak różowo.

            • 16 19

            • (2)

              Lepiej brać kredyt na 15% wartości, czy na 100%?

              • 15 3

              • (1)

                a może nie brać wcale bo to nam nie potrzebne albo nas na to nie stać? To tak jakby się zadłużyć po uszy kupując samochód tylko dlatego, że dali 10 tys. zniżki na koniec roku ?

                • 4 1

              • wkurzające pytania - retoryczne

                Jak ma nie być cholernego kryzysu światowego i dziur budżetowych jak ludzie dają się nacinać tak durnym reklamom "oszczędzania przez większe wydatki,przez kupowanie"?
                Jak ma nie być kryzysu, jak wolno zmarnować forsę jest to w 15 % kredyt z banku a w 85% z wspólnej kiesy, do której sami też dokładamy?
                Jak ma nie być jak rządzą nami i informują nas tacy KRETYNI jak ten co napisał o tych 15% i dostał 15 plusów a tylko 2 minusy?

                • 2 0

          • Cargo?

            • 0 0

        • gdyby UE nie przyjęłaby nowych państw to kryzys w niej byłby jeszcze większy

          gdzie jak nie w nowych państwach stare kraje UE sprzedają swoją nadprodukcję żywności? Skąd przyjeżdża tania i gotowa siła robocza, której nie trzeba było u siebie wychowywać i edukować od dziecka czkając aż podrośnie do dorosłości.

          • 24 5

    • PKM to porażka (8)

      Popatrzcie na lokalizację przystanków
      Dla kogo one są budowane
      Daleko do dużych skupisk ludzkich.
      Ta budowa jest robiona dla budowy - żeby kilku kolesi zarobio
      Pociągi będą jedzić puste
      Zanim dojadę do przystanku to wykonam już ponad połowę drogi do pracy.
      O częstotliwości kursowania nie wspomnę to to żart

      • 49 32

      • Chciałeś wydać na stadion to tera nie płacz

        Z Kielnieńskiej z buta do PKP Osowa albo kup auto i w korek wieczny na Spacerową.

        • 0 0

      • (2)

        Widać, że wyrosłeś w PRL. Wtedy budowało się najpierw domy, a dopiero po kilku latach drogi, tory i pozostałą infrastrukturę. Teraz najpierw powstaje infrastruktura a dopiero potem wokół osiedla. Tak się robi na całym świecie

        • 9 6

        • (1)

          PRL to tylko z opowieści mamusi pamiętasz, bo byś tak srodze nie penderolił...

          • 8 7

          • Nie kochaniutki, nie "pendroli"

            Jak się wprowadzaliśmy do pierwszego wybudowanego przy obecnej ulicy Dąbrowszczaków bloku na Przymorzu to taksówkarze nie chcieli brać tam kursu, stwierdzając, że na "Tajwan" nie jadą bo tam dróg nie ma. Oddane do użytku mieszkania nie były podłączone do prądu i gazu a ludzie palili ognisko przed blokiem gdzie każdy już zamieszkały gotował wodę a i czasami posiłek.

            • 5 0

      • tak... powinnna jeżdzic koło twego bloku w wybranych przez ciebie godzinach ...

        • 6 0

      • sa dotacje to sie buduje i zadluza miasto (1)

        typowe unijne robienie z nas tata wariata.

        • 6 11

        • Lepiej niech nic nie budują, wróćmy do lat 90. z napisem "OLECH" przed Dworcem.

          • 17 2

      • Pętla Łostowice też była daleko od wszystkich

        I co codziennie do tramwaju wsiada i wysiada tyle ludzi, że tramwaje jeżdżą obładowane.
        Węzły nie buduje się nikomu pod blokiem, bo to nie jest przyjemny sąsiad ;).
        Na węzły ludzie dojeżdżają innym transportem zbiorczym lub własnym.

        • 43 5

    • znowu kompleksy gdynii :p (7)

      • 33 25

      • Czemu kompleksy?

        Nie mamy powodu do kompleksów. Ta inwestycja posłuży też nam Gdynianom. Co prawda, w mniejszym stopniu niż Gdańskowi, ale coż. Jesteśmy mniejszym miastem.

        Nawiasem mówiąc to jak o tej inwestycji piszą media, to powinno to raczej być "Gdańska kolej metropolitalna". Gdynia już była na etapie sfinansowania przystanków z własnych środków, we współpracy z Sopotem, bo Marszałek województwa oczywiście nas olał.

        • 4 0

      • A ja tak sie zastanawiam moi mili (3)

        czy jak panowie robotnikowie juz skoncza budowe tramwaju na morene i tego calego przystanku na wiadukcie to wyremontuja ulice ktora zostala rozjechala przez koparki, betoniarki itp? Czy bedziemy mieli cudowny tramwaj z nową ulicą sobieskiego po obydwu stronach? :)

        • 27 5

        • (2)

          Rozjechane chodniki to taki zwyczaj.

          • 10 0

          • boze ale tego jojo najedzie

            • 6 1

          • To taka nowa świecka tradycja.

            Co dziwi, biorąc pod uwagę nabożność Pana Prezydenta.

            • 8 2

      • Co to jest gdyniia?

        • 19 4

      • Znowu szukanie winnych wszedzie tylko nie u siebie.

        To Gdzie tu jest mowa o Gdyni?

        • 12 3

    • zmiany beda slyszalne (1)

      Bedzie wiecej ,,Jo Jo,, na ulicy.

      • 14 6

      • i rozowych blachar

        Z koksami z goldem kilogramowym na karku

        • 7 1

    • Wal sie krytyku

      • 1 7

    • (1)

      A ile ludzi i firm ma z tego tytułu pracę i godziwe zarobki w naszym regionie. Wiele tego typu inwestycji jest również po to aby było więcej miejsc pracy. Zamiast płacić bezrobotnym zapomogi lepiej coś wybudować co za parę lat zacznie dobrze funkcjonować i do obsługi tej linii powstanie również wiele miejsc pracy. takie pytania zadają ludzie co mają lewe ręce i wrodzoną niechęć do pracy.

      • 13 3

      • Ile? Wymień 5 firm z Gdańska i okolic

        • 4 4

    • dobrze, że na ciebie nie. miliard oszczędzony to miliard zarobiony!

      • 28 20

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane