• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Connex nie kupi trójmiejskiej SKM

Mikołaj Chrzan, Michał Tusk
15 grudnia 2005 (artykuł sprzed 18 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Więcej PKP w SKM (ale tylko na jakiś czas)
Prywatyzacja trójmiejskiej SKM odłożona na półkę. Zwyciężyła lansowana przez prezesa SKM Mikołaja Segenia wizja rozwoju firmy nie przez jej sprzedaż, a przez bliższą współpracę z samorządami.

Proces prywatyzacji trójmiejskiej SKM rozpoczął się w 2003 r. W przygotowaniu tej transakcji PKP SA, która wspólnie ze skarbem państwa jest właścicielem SKM, korzystała z pomocy konsultantów z firmy Andersen (później Ernst&Young). Potencjalnych inwestorów poszukiwano m.in. przez ogłoszenia w ogólnoświatowym dzienniku Financial Times.

Efekty tych szerokich poszukiwań były jednak mizerne. Wstępną ofertę złożyła tylko jedna firma: polski oddział firmy Connex, międzynarodowego potentata na rynku kolejowym i autobusowym.

Małe zainteresowanie SKM nie zniechęciło jednak zarządu PKP do prób prywatyzacji trójmiejskiego przewoźnika. W planie zarządu PKP na lata 2005 była sprzedaż firmy - transakcja z Conneksem miała zostać zrealizowana w drugiej połowie 2005 r.

Teraz wiadomo już, że umowy z Francuzami nie będzie. - Rozmowy zostały zakończone - przyznaje Michał Wrzosek, rzecznik PKP SA.

Czemu SKM nie sprzedano? Oferta Conneksu była niesatysfakcjonująca. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że za SKM firmę, która w 2004 r. miała obroty ok. 85 mln złotych, a w tym roku wypracuje kilkumilionowy zysk, chciano zapłacić jedynie kilkanaście milionów złotych.

Na razie prywatyzacji nie będzie, pewna jest natomiast - częściowa - komunalizacja spółki. Radni sejmiku wojewódzkiego zdecydowali, że przekażą spółce 4 mln złotych na zakup dziewięciu używanych spalinowych szynobusów z Niemiec. W zamian, najprawdopodobniej już w styczniu 2006 r., staną się właścicielami 12 procent udziałów w SKM.

- To jeszcze nie koniec naszych planów wobec SKM - zdradza jeden z pracowników Urzędu Marszałkowskiego. - Rozważamy wprowadzenie do SKM kilku naszych autobusów szynowych, z których na razie korzysta Pomorski Zakład Przewozów Regionalnych.

W ten sposób udział samorządu w SKM mógłby się zwiększyć nawet do takiej wysokości, że stałby się on większościowym udziałowcem tej kolejowej firmy.

Co z pozbawionym autobusów szynowych pomorskim oddziałem Przewozów Regionalnych? - Prawdopodobne jest włączenie ich do SKM. W kraju mamy już taki przykład - spółkę Koleje Mazowieckie, których współwłaścicielami są właśnie Przewozy Regionalne i mazowiecki samorząd wojewódzki - mówi jeden z menedżerów SKM. - Okoliczności sprzyjają takiemu rozwiązaniu. Takie przekształcenie jest realne.

To oznacza, że jedna firma obsługiwałaby zarówno połączenie w Trójmieście, jak i wszystkie pociągi regionalne. W świecie kolejowym krąży już propozycja nazwy dla nowej firmy: Koleje Pomorskie.

Wiadomo, że zwolennikiem takiego rozwiązania jest prezes SKM Mikołaj Segeń. Zawsze twierdził, że lepiej stawiać na rozbudowę SKM i współpracę z samorządami, a nie na szybką prywatyzację. Oficjalnie Segeń nie chce jednak komentować przyszłości spółki.
Gazeta WyborczaMikołaj Chrzan, Michał Tusk

Opinie (58) 1 zablokowana

  • fanka

    no gdzie jest gallux?

    • 0 0

  • fanka => Grądziel

    Darek.. to ty? :]

    • 0 0

  • Connex nie kupi trójmiejskiej SKM

    ... i bardzo dobrze!!!!

    • 0 0

  • drogi zwisie

    doceniam twoją wiedzę na temat kolei w UK, powiem tak, DAJ NAM BOŻE ICH PROBLEMY!!

    teraz PL - spróbuj przejechać trasę Gdynia- Elbląg min. 95min
    albo Kościerzyna- Gdynia też 90min
    albo jesteś cudzoziemcem, wpadasz Ryanairem na weekend do Trójmiasta na tanie piwo i panienki i masz odruch dojechania pociągiem do Downtown...

    Prywatyzacja daje szansę (choć nie gwarancję), że przewozy będą tańsze i szybsze. Natomiast tworzenie jednego molocha, który zarządzany przez speców z Urzędu Marszałkowskiego będie decydował gdzie i za ile należy pojechać, do tego negocjując wiecznie z gangsterami z ZZ każdą pierdołę sprawi, że nic się nie zmieni.

    jeżeli już Samorząd Wojewódzki chce się zasłużyć, to mógłby przejąć część udziałów w PLK SA i wspierać utrzymanie linii, żeby można było po nich jeździć szybciej.

    A teraz jest tak, jakby Urząd chciał na siłę kupować udziały w PKS, a zapomniał zupełnie o remontach dróg.

    • 0 0

  • oj ludki ludki

    Nie wiem jak mozna wyprzedawac kure od zlotych jajek, na SKM to nawet teraz ze starym taborem to nie mozna stracic Trojmiasto to kiszka i wszystko toczy sie niemalze jednym torem i jedna ulica, od Wejherowa do Pryszcza Gd.
    Tysiace ludzi dziennie

    • 0 0

  • idioci sprywatyzujcie drogi!!!

    niech wasze blachosmrody mkną szosą za 124zl/mies.!!!
    Precz z idiotami co chcą prywatyzxować swoje łby a nie potrafią zbałamucić 15letniej dziewicy!!! Amen

    • 0 0

  • oskaa zlotko moje

    osobiście, o ile nie widzę w prywatyzacji nic złego, to powiem Ci, że dla kolei prywatnych nie liczą się rozwiązania słuszne, a jedynie efektywne. W tak zachwalanym przez Ciebie regionie południowym pociągi (mimo, że ładne i nowe) jeżdżą z zaniżaną prędkością i w mniejszych odstępach czasu niż pozwalałąby na to przepustowość linii, ponieważ przeprowadzana niedawno modernizacja urządzeń zasilania okazała się niewystarczająca dla potrzeb nowoczesnych pociągów - efekt fragmentacji i rozdzielenia utrzymania sieci od przewozów. Natomiast jeśli chodzi o Connexa, to zauważ mój drogi, że odebrano jemu obydwie koncesje jakimi dysponował w Wlk. Brytanii, oraz, że taki operator nie przyniósłby ze sobą kapitału, za wszystkie usprawnienia musiałoby zapłacić państwo, bo właśnie z państwowego dofinansowania musiałby się taki operator utrzymać jak wszędzie na świecie (w Wlk. Brytanii też). Zresztą w Wlk. Brytanii to nie operator jest właścicielem taboru, a spółka zajmująca się jego zakupem i wynajmem, rola, którą w Polsce zdają się ostatnio przejmować samorządy. Dodatkowo myśli się o rozwiązaniu jednego z dwóch wymienionyhc przez Ciebie operatorów (tego droższego) z racji tego że zajmuje dużo przepustowości, zabiera dużo prądu, a specjalnych zysków społeczność lokalna z niego nie ma. Poza tym niedługo w UK bilety zdrożeją średnio o 20%.

    • 0 0

  • Gallux nie zyje!!!

    Pogudźcie się z tym!!!

    Tylko inkarnacja Wielkiego Scachy żyje wiecznie!!!

    • 0 0

  • Jak dlugo jeszcze mysla szefowie SKM-ki zarabiac pieniadze uzywajac zdekapitalizowanego sprzetu?
    SKM potrzebuje duzych inwestycji poniewaz tabor , ktorym dysponuja jest juz w oplakanym stanie. Sytuacji tej nie zmieni w zaden sposob zakup autobusow szynowych.
    Jezeli prywatny inwestor proponuje pewna sume a jednoczesnie zainwestuje w nowy tabor to byloby to najlepszym rozwiazaniem.
    Dla specjalistow od kolei angielskich. Przed prywatyzacja byly one w tak "dobrej" kondycji jak teraz SKM-ka.
    Od czasu prywatyzacji zakupili taboru tylko u siemensa (nie liczac innych producentow) za ponad 5 miliardow € .

    • 0 0

  • Do XM i nie tylko

    W UK gdzie koleje są prywatne (tylko linie są państwowe) można dojechać szybko, tanio i czysto w jedno miejsce kilkoma różnymi pociągami różnych firm. Np. na Gattwick z Victorii masz dwie firmy - za 7GBP lub za 12GBP, mniej więcej co kwadrans.
    A we Francji ostatnio znowu był strajk generalny i cała SNCF stanęła. widzę, że wiedzę czerpiesz z GW, ale tej sprzed 5-6lat.

    A co do planów SKM.
    To jest SKANDAL. Jeszcze rok temu Prezes Segień podawał się demnonstracyjnie do dymisji, żeby nie łaczyć SKM z PKP PR. A teraz jest zwolennikiem jednej firmy.
    ZNOWU NIE BĘDZIE NAWET NAMIASTKI KONKURENCJI!!
    A koleje pomorskie wydadzą całe pieniądze na przemalowanie swoich bydlęcych składów na nowy kolor.

    P.S Na stronach SKM chwalą się, że wymieniają tablice na peronach na nowe kolorowe. Wszystko pięknie, kolorowo.
    Tylko że ani słowa po angielsku, albo niemiecku nawet PRICE, DEPARTURE, ARRIVAL nie ma...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane