• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pistolet strajkowy

Marek Cygański
21 lutego 2005 (artykuł sprzed 19 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Więcej PKP w SKM (ale tylko na jakiś czas)
Między kolejowymi związkowcami jest konflikt. Obie strony grożą nawet strajkiem. Ci z Przewozów Regionalnych "mają coś" do Szybkiej Kolei Miejskiej. Ta ostatnia jest już spółką, którą chcą kupić Francuzi...

Termin składania ofert w tej sprawie minął 15 lutego. Z komunikatu rzeczniczki PKP, Ewy Zagórskiej wynika, że wpłynęła jedna oferta na zakup udziałów PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście. Zgodnie z przyjętymi przez PKP S.A. procedurami zostanie ona przedstawiona doradcy prywatyzacyjnemu, który po analizie przedłoży Zarządowi PKP S.A. raport. Na jego podstawie będą podejmowane dalsze decyzje.
Według nieoficjalnych informacji oferentem jest francuska firma Connex. Działa już ona na polskim rynku, od kilku lat jest właścicielem Zakładu Komunikacji Miejskiej w Tczewie.

Tymczasem także w ubiegłym tygodniu zawiązał się Międzywojewódzki Komitet Protestacyjno-Strajkowy kolejarzy. Przystąpiło do niego 7 związków zawodowych z terenu województw pomorskiego oraz warmińsko-mazurskiego. Głównym ich postulatem jest wstrzymanie działań związanych z tworzeniem z majątku PKP Cargo S.A. spółek córek. Ale jest także postulat "podjęcia stanowczych działań, które doprowadzą do zaprzestania intensywnej ekspansji Spółki SKM w Trójmieście na rynku przewozowym".

- Działania SKM to przykład nierówniej konkurencji wewnątrz Grupy PKP. Na taką konkurencję nie możemy się zgodzić - mówił w wywiadzie Wojciech Lipiński, przewodniczący Okręgowej Sekcji Kolejarzy NSZZ "Solidarność" w Gdańsku. Według jego słów, komitet międzywojewódzki będzie się domagał połączenia SKM z Przewozami Regionalnymi.

Jednak związkowcy z Szybkiej Kolei Miejskiej Sp. z o.o. nie pozostali dłużni. Ich Międzyzwiązkowy Zakładowy Komitet Strajkowy wydał też oświadczenie; naszą jedyną, wspólną dla spółek Grupy PKP konkurencją są wyłącznie przewozy drogowe! Ostatnie zmiany rozkładu SKM, gdzie 16 wydłużonych i nowych połączeń umożliwia przesiadki na stacjach węzłowych do 42 pociągów PKP Przewozy Regionalne i PKP InterCity, nie mogą być używane jako argumenty "konkurencji" i braku współpracy.
Organizatorem przewozów regionalnych na Pomorzu jest Urząd Marszałkowski. W ubiegłym roku wspomógł on kolejowe firmy kwotą ponad 35 milionów złotych.

- W mojej ocenie Przewozy Regionalne czuły się na swoim terenie monopolistą. To pozwalało nie liczyć się z realiami. SKM weszła na nowe linie na naszą prośbę, bowiem Przewozy Regionalne likwidowały te połączenia - poinformował Jan Kozłowski, marszałek województwa pomorskiego. - Teraz związkowcy sięgają po pistolet strajkowy. Zaproponowałem więc aby spotkać się 1 marca i przedyskutować sporne kwestie.

PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o. powstała w grudniu 2000 roku. Działalność gospodarczą i eksploatacyjną rozpoczęła 1 lipca 2001 r., przejmując pracowników likwidowanego PKP S.A. Zakładu SKM w Trójmieście.

- Mogę potwierdzić, że wpłynęła oferta zakupu udziałów Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście. Procedura przewiduje, że oceni ją zewnętrzny doradca PKP, a potem biuro prywatyzacji. Następnie z tymi rekomendacjami zapozna się zarząd PKP. Myślę, że to kwestia kilku miesięcy - powiedział Janusz Krynicki, przewodniczący Rady Nadzorczej SKM. Podkreślił jednocześnie, że pod uwagę będzie brana także opinia samorządu województwa pomorskiego.

- Jestem za, jednak pod pewnym warunkiem. Wpływy ze sprzedaży udziałów SKM, powinny zostać w całości przekazane na modernizację infrastruktury oraz taboru tej spółki - powiedział marszałek Jan Kozłowski.

Według nieoficjalnych informacji zainteresowana kupnem SKM jest francuska firma Connex, właściciel ZKM w Tczewie.

- Spółka zobowiązała się do utrzymania dwóch linii pozamiejskich, do Gdańska oraz miejscowości Subkowy. Ponadto miała ponieść nakłady na wymianę taboru - poinformował Mirosław Pobłocki, wiceprezydent Tczewa. W jego ocenie Connex wywiązuje się ze swoich zobowiązań w 110 procentach.

- Wyprzedza zapisy umowy i kupuje więcej. A efekt? Po Tczewie jeżdżą autobusy marki Mercedes. A mieszkańcy Gdańska mogą sprawdzić nasze autobusy na lini numer 50, gdzie kursują pojazdy marki Volvo - podkreśla wiceprezydent Tczewa.
Głos WybrzeżaMarek Cygański

Opinie (41)

  • Idioci z Przewozów Regionalnych

    Niech skończą wreszcie bredzić. SKM ratuje szlaki kolejowe i zapewnia mieszkańcom woj. Pomorskiego oraz ościennych dojazdy w wyznaczone miejsce na korzystną pore. Gdyby PR nie likwodowały pociągów metodą figo-fago to by nie było takich problemow, że mieszkańcy Pelplina muszą wstawać godzinę wcześniej i tą godzinę odczekiwać w pracy. Popieram stanowisko marszałka województwa, PR uprawiały niezły monopol, ale skończyło się. Popieram również wiceprezydenta Tczewa w sprawie Connexu. To solidna firma i fajnie by było gdyby zajęła się SKMką. Ale niestety pewnie wtedy jeszcze bardziej zaostrzą się kłótnie na linii SKM - PR :(

    • 2 0

  • Conex

    Taaaaaaa, wiem jak wyglądają autobusy linii nr.50 firmy Conex z Tczewa. Są to pojazdy m-ki Volvo z DEMOBILU, pamiętające czasy wczesnego Gierka :-)

    • 0 1

  • Przewozy regionalne

    Związki zawodowe spacyfikować , rozgonić, zasypać , zaorać.
    Mam doyć juz wysłuchiwania i czytania o problemach polskiej kolei.
    Jak długo jeszcze ten problem będzie istnial.

    • 1 0

  • Wpływy ze sprzedaży SKM.......

    Kozłowski zapomniał dodać , że część wpływów powinna trafić o jego kieszeni , wtedy na pewno będzie za !

    • 0 0

  • precz z koleją, skm, pkp, niech zyje samochód

    matka porządna, ojciec porządny a syn kolejarz
    :P

    • 1 0

  • Pojazdy

    Autobusy linii 50 są naprawdę wygodne i jeśli są z demobilu, to Connex musiał naprawe dużo zainwestować w ich odświerzenie. Jeżdżacy nimi na pewno pamiętają stare polskie Jelcze sprzed czasów Connexa.

    • 0 0

  • dwa razy naprawde i raz na pewno to mi pachnie kłamstwem

    • 0 0

  • szczerze mowiac to *kupa* mnie obchodzi co sie dzieje z skmka byleby funkcjonowala- i jesli chodzi o strajk to niech go sobie jak najsyzbciej wyija z glowy

    • 0 0

  • Francuskie koleje chlubią się stałymi s****kami pracowników kolejowych.

    • 0 0

  • skm

    Dla zainteresowanych tematem SKM doradzam przeczytanie artykułu w nowym Newsweek'u. Według niego SKM miało w zeszłym roku zysk wysokości 1 mln zł , czyli udowodniła że na torach można zarobić. Jednak sukces ten " kłuje w oczy kolejowych decydentów, bo kolej wisi na państwowych dotacjach. - Historia SKM jest niewugodnym argumentem dla tych, którzy chcą utrzymania i zwiększania dotacji" jak to napisali.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane