• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pistolet strajkowy

Marek Cygański
21 lutego 2005 (artykuł sprzed 19 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Więcej PKP w SKM (ale tylko na jakiś czas)
Między kolejowymi związkowcami jest konflikt. Obie strony grożą nawet strajkiem. Ci z Przewozów Regionalnych "mają coś" do Szybkiej Kolei Miejskiej. Ta ostatnia jest już spółką, którą chcą kupić Francuzi...

Termin składania ofert w tej sprawie minął 15 lutego. Z komunikatu rzeczniczki PKP, Ewy Zagórskiej wynika, że wpłynęła jedna oferta na zakup udziałów PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście. Zgodnie z przyjętymi przez PKP S.A. procedurami zostanie ona przedstawiona doradcy prywatyzacyjnemu, który po analizie przedłoży Zarządowi PKP S.A. raport. Na jego podstawie będą podejmowane dalsze decyzje.
Według nieoficjalnych informacji oferentem jest francuska firma Connex. Działa już ona na polskim rynku, od kilku lat jest właścicielem Zakładu Komunikacji Miejskiej w Tczewie.

Tymczasem także w ubiegłym tygodniu zawiązał się Międzywojewódzki Komitet Protestacyjno-Strajkowy kolejarzy. Przystąpiło do niego 7 związków zawodowych z terenu województw pomorskiego oraz warmińsko-mazurskiego. Głównym ich postulatem jest wstrzymanie działań związanych z tworzeniem z majątku PKP Cargo S.A. spółek córek. Ale jest także postulat "podjęcia stanowczych działań, które doprowadzą do zaprzestania intensywnej ekspansji Spółki SKM w Trójmieście na rynku przewozowym".

- Działania SKM to przykład nierówniej konkurencji wewnątrz Grupy PKP. Na taką konkurencję nie możemy się zgodzić - mówił w wywiadzie Wojciech Lipiński, przewodniczący Okręgowej Sekcji Kolejarzy NSZZ "Solidarność" w Gdańsku. Według jego słów, komitet międzywojewódzki będzie się domagał połączenia SKM z Przewozami Regionalnymi.

Jednak związkowcy z Szybkiej Kolei Miejskiej Sp. z o.o. nie pozostali dłużni. Ich Międzyzwiązkowy Zakładowy Komitet Strajkowy wydał też oświadczenie; naszą jedyną, wspólną dla spółek Grupy PKP konkurencją są wyłącznie przewozy drogowe! Ostatnie zmiany rozkładu SKM, gdzie 16 wydłużonych i nowych połączeń umożliwia przesiadki na stacjach węzłowych do 42 pociągów PKP Przewozy Regionalne i PKP InterCity, nie mogą być używane jako argumenty "konkurencji" i braku współpracy.
Organizatorem przewozów regionalnych na Pomorzu jest Urząd Marszałkowski. W ubiegłym roku wspomógł on kolejowe firmy kwotą ponad 35 milionów złotych.

- W mojej ocenie Przewozy Regionalne czuły się na swoim terenie monopolistą. To pozwalało nie liczyć się z realiami. SKM weszła na nowe linie na naszą prośbę, bowiem Przewozy Regionalne likwidowały te połączenia - poinformował Jan Kozłowski, marszałek województwa pomorskiego. - Teraz związkowcy sięgają po pistolet strajkowy. Zaproponowałem więc aby spotkać się 1 marca i przedyskutować sporne kwestie.

PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o. powstała w grudniu 2000 roku. Działalność gospodarczą i eksploatacyjną rozpoczęła 1 lipca 2001 r., przejmując pracowników likwidowanego PKP S.A. Zakładu SKM w Trójmieście.

- Mogę potwierdzić, że wpłynęła oferta zakupu udziałów Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście. Procedura przewiduje, że oceni ją zewnętrzny doradca PKP, a potem biuro prywatyzacji. Następnie z tymi rekomendacjami zapozna się zarząd PKP. Myślę, że to kwestia kilku miesięcy - powiedział Janusz Krynicki, przewodniczący Rady Nadzorczej SKM. Podkreślił jednocześnie, że pod uwagę będzie brana także opinia samorządu województwa pomorskiego.

- Jestem za, jednak pod pewnym warunkiem. Wpływy ze sprzedaży udziałów SKM, powinny zostać w całości przekazane na modernizację infrastruktury oraz taboru tej spółki - powiedział marszałek Jan Kozłowski.

Według nieoficjalnych informacji zainteresowana kupnem SKM jest francuska firma Connex, właściciel ZKM w Tczewie.

- Spółka zobowiązała się do utrzymania dwóch linii pozamiejskich, do Gdańska oraz miejscowości Subkowy. Ponadto miała ponieść nakłady na wymianę taboru - poinformował Mirosław Pobłocki, wiceprezydent Tczewa. W jego ocenie Connex wywiązuje się ze swoich zobowiązań w 110 procentach.

- Wyprzedza zapisy umowy i kupuje więcej. A efekt? Po Tczewie jeżdżą autobusy marki Mercedes. A mieszkańcy Gdańska mogą sprawdzić nasze autobusy na lini numer 50, gdzie kursują pojazdy marki Volvo - podkreśla wiceprezydent Tczewa.
Głos WybrzeżaMarek Cygański

Opinie (41)

  • lipinski

    Lipiński to złodziej co ten palant sie wypowiada. Niech sie rozliczy z kasy na przekretach z pkp. Córka i zona pracuja po ukladach w pkp cargo a on sam przeprowadzil sie do domku jednorodzinnego. Czyzby z uczciwej pracy. Czemu o nim nie napiszecie jak kradnie.

    • 0 1

  • Kocham PKP!!!

    Tylko wkurza mnie jedno: Wszyscy konduktorzy PKP są bardzo ulegli. Ludzie jeżdzą bez biletów, a konduktor często przymyka oczy i brak mu konsekwencji.
    Zatrudnijcie mnie w PKP, nie przepuszczę nikomu jazdy na gapę. Kocham kolej i nie lubię jak ktoś ją oszukuje. Kolej jest przecież taka piękna i wspaniała.
    Moje gg:6075707

    • 0 2

  • Tak tak,

    Bardzo mnie cieszy, że SKM funkcjonuje przyzwoicie, super że poprzedni rok zakończyła zyskiem.
    Jak każdy dobry gospodarz wiem również, ze jak coś mi dobrze działa i są z tego zyski, to muszę to natychmiast sprzedać, zeby zyski przynosiło komu innemu.

    • 0 0

  • Cwaniaczki z PKP poczuły kasę!!!!

    Związkowcy z przewozów regionalnych to banda kombinatorów, SKM zaczęła przynosić dochody to już chcieli by ją rozkraść a pasażerów mają w D***E. Jak będzie strajk i staną na torach to sam pójdę ich rozgonić...

    • 1 0

  • hahaha

    Jak zwykle matka porządna, ojciec porządny a syn zwiazkowiec na kolei

    • 1 0

  • bożek prywatyzacji

    To dość ciekawy pomysł na "uzdrowienie" pkp. Sprzedajmy to, co przynosi zyski, aby zostało tylko to, co przynosi straty. Czemu w imię prywatyzacji państwowe firmy mają podejmowac kroki, które zwyczajnie im szkodzą? Czy prywatyzacja jest jakąś religią, jedyną słuszną drogą, prawdą objawioną, której bezwzględnie trzeba się trzymać? Niektórzy w Polsce sprawiają wrażenie, jakby tak właśnie sądzili.

    • 1 0

  • oczywiście - lepiej, żeby to co przynosi zyski przeznaczało owe zyski na utrzymanie całej reszty nierentownego i źle zarządzanego barachła jakim jest PKP.

    o co Wam do jasnej anieli chodzi? lepiej żeby związkowcy/zarządzający z PKP uczynili sobie z "naszej" eskaemki dojną krowę? Co Wam tak nagle zależy na dobrostanie PKP?

    • 0 0

  • swiry z przewozów

    regionalnych wzieły bysie do roboty a nie strajkowały

    • 1 0

  • Na taką konkurencję nie możemy się zgodzić!

    Niezły numer.

    Rozpirzyć PKP jak najszybciej!

    • 0 0

  • SKM bedzie dojna krową az ją położą na plecy

    papudraki kombinuja jak jeszcze sie wzbogacic!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane