• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czas na e-bilet

Michał Tusk
28 grudnia 2006 (artykuł sprzed 17 lat) 
Już 1 stycznia gdańszczanie będą mogli wyrzucić papierowe bilety miesięczne do kosza. 10 tysięcy osób chyba o tym nie wie, bo dotąd nie wymieniło starych kartoników na elektroniczną kartę miejską.

Do historii przechodzą w Gdańsku kartoniki, na których co miesiąc lub semestr naklejaliśmy odpowiedni znaczek biletu okresowego. Takie papierowe blankiety miało około 60 tysięcy pasażerów komunikacji miejskiej. Prawie 50 tysięcy wymieniło je już na kartę elektroniczną (e-bilet).

Co czeka po Nowym Roku tych pasażerów, którzy zapomnieli o wyrobieniu karty lub zostawili to na ostatnią chwilę? Nie będą mogli korzystać z biletu miesięcznego tak długo, dopóki nie zdobędą e-biletu (jak to zrobić - czytaj w ramce) i nie "załadują jej" za określoną kwotę biletem okresowym. Czekając na kartę, będą musieli codziennie kasować papierowe bilety jednorazowe. A gdy już będą mieli plastik z czipem i "wgrają" miesięczny na styczeń - to za te dni, w których kasowali jednorazówki, zapłacą ponownie.

Z papierowymi kartonikami będą mogli jeszcze przez miesiąc jeździć jedynie posiadacze biletów semestralnych - te tracą ważność z końcem stycznia.
Elektroniczny bilet można jeszcze zamówić przez internet (na www.ztm.gda.pl) lub osobiście (punkty wymieniliśmy w ramce). Gotową kartę będziemy mogli odebrać po kilku dniach. Nie dostaniemy jej za darmo, musimy zapłacić 10 zł kaucji. Jeśli kiedyś zrezygnujemy z elektronicznego biletu, pieniądze zostaną nam zwrócone.

Wczoraj swoją kartę odebrała pani Anna Kotwicka z Przymorza - 50-tysięczny posiadacz e-biletu.

- To bardzo praktyczna rzecz, nie gniecie się, nie trzeba naklejać znaczków ani wpisywać na nich numeru biletu - mówiła jubileuszowa klientka gdańskiej komunikacji, która bez tłoku otrzymała kartę w siedzibie ZTM. - Namawiam spóźnialskich, by wyrobili sobie kartę z czipem jak najszybciej.
Gorzej mieli wczoraj inni pasażerowie, którzy wymieniali kartoniki - musieli odstać kilkanaście minut w długiej kolejce.


- Co z tego, że jest karta, skoro i tak bilety można kupować tylko na jeden cały miesiąc, a nie na przykład od 12. dnia miesiąca na 30 dni - zastanawiała się Marlena Ziółkowska, czekająca na swoją kolej w ogonku przy kasach w tunelu Dworca PKP w Gdańsku.

- Na razie rzeczywiście możemy doładowywać karty tylko na konkretny miesiąc, ale nowość jest taka, że można to robić z wyprzedzeniem, wcześniej nie było to możliwe - odpowiada Piotr Michalski z ZTM.

Na kupowanie biletów 30-dniowych w dowolnym "momencie" miesiąca musimy jeszcze poczekać - odpowiednią uchwałę musi podjąć rada miasta.

Jest za to dobra wiadomość dla studentów. Uniwersytet Gdański pilotuje w swoim imieniu i dwóch innych trójmiejskich uczelni (Politechniki i Akademii Morskiej) wprowadzenie nowych, elektronicznych legitymacji studenckich. Wszystko wskazuje na to, że będą one mogły być nośnikiem gdańskich biletów.

- Firma Emax, która jest dostawcą naszych kart, terminali i czytników, sprawdza właśnie, czy takie rozwiązanie będzie możliwe - mówi Michalski.

Jeśli się uda, to pierwsi studenci będą mogli jeszcze w lutym ładować nowe legitymacje elektronicznymi biletami.

W przyszłości e-bilet ma zamienić się w prawdziwą kartę miejską. Będzie wykorzystywany przy wejściach na koncerty, do muzeów, a także przy płaceniu za miejsca parkingowe.

Karta miejska - krok po kroku

1. Wypełniasz wniosek. Możesz go odebrać w jednym z punktów sprzedaży biletów miesięcznych lub ściągnąć ze strony ZTM.
2. Wpłacasz 10 zł kaucji: w punkcie, w którym składasz wniosek lub w przypadku wniosku internetowego - przelewem na konto ZTM.
3. Po kilku dniach odbierasz gotową kartę w wybranym wcześniej punkcie obsługi.
4. By karta działała, musisz załadować na nią w punkcie obsługi określony rodzaj biletu (tak, jak wcześniej kupowałeś znaczki). Zachowaj paragon, ale nie musisz go wozić ze sobą.
5. Więcej informacji na www.ztm.gda.pl lub pod nr tel. (0 58) 309 13 24
Tu można złożyć wniosek o wydanie karty miejskiej lub doładować ją biletami okresowymi
Gdańsk Brzeźno: Urząd Pocztowy nr 28, ul. Dworska 23, pon., śr., pt. 11-18; wt. i czw. 8-15; Śródmieście: Punkt Obsługi Klientów nr 1, ul. Chlebnicka 42, od 10. do 23. dnia każdego miesiąca od pon. do pt. 8-13; od 24. dnia miesiąca do 9. dnia miesiąca następnego od pon. do pt. 9-17; kasa biletowa Emar (w tunelu Dworca Głównego PKP od 6. do 27. dnia każdego miesiąca od pon. do pt. 10-17; od 28. dnia miesiąca do 5. dnia miesiąca następnego od pon. do pt. 7-19; Gdańska Organizacja Turystyczna, ul. Heweliusza 29, w dni powszednie w godz. 8-16; PTTK, ul. Długa 45 (naprzeciwko Ratusza Głównomiejskiego) od pon. do pt. 9-17; Nowy Port: Urząd Pocztowy nr 4, ul. Góreckiego 12, pon.-pt. 8-20; sobota 9-13; Niedźwiednik: Urząd Pocztowy nr 55, ul. Podkarpacka 1, pon.-pt. 8-20; Oliwa: dyspozytornia na pętli autobusowej przy ul. Doroszyńskiego, od pon. do pt. w godz. 5-19, soboty i niedziele 7-19; dyspozytornia na pętli tramwajowej - 28-30 grudnia w godz. 9.30-17.15, 31 grudnia w godz. 9.30-14.15, 2-3 stycznia 2007 r. w godz. 13.30-17.15, 4-5 stycznia w godz. 13.30-17.15, w pozostałem dni stycznia punkt czynny w godz. 14-17.15; Przymorze: sklep FW KOT przy ul. Obrońców Wybrzeża 8c (w "falowcu"), pon.-pt. 7-18, sobota 7-14; Siedlce: Urząd Pocztowy nr 18, ul. Kartuska 96, pon.-pt. 8-20, sobota 9-13; Wrzeszcz: Punkt Obsługi Klientów nr 2, al. Grunwaldzka 8, od 10. do 23. dnia każdego miesiąca od pon. do pt w godz. 8-13, od 24. dnia miesiąca do 9. dnia miesiąca następnego od pon. do pt. w godz. 9-17; kiosk przy ul. Dmowskiego (przy Banku Millenium), pon.-pt. 7-17, przystanek SKM Politechnika (kasa biletowa), pon.-pt. 6-21, sobota 6-20, niedziela 7-20; Stogi: dyspozytornia na pętli tramwajowej Stogi Pasanil, pon.-niedz. 6-18; Sopot: kasa biletowa EMAR przy przystanku SKM Sopot, ul. Kościuszki 26 (obok sklepu Albert), pon.-pt. 7-20, sobota 9-19, niedziela 10-17
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (123) 2 zablokowane

  • wiecej mozliwosci

    fajnie, tylko dlaczego nie mozna kupic tej karty wszedzie i doladowac za dowolna sume, jak wyczerpie sie limit, wtedy znowu mozna doladowac, nie maze o automatach takich jak np w Londynie, ale chciaz w okienku. kazdy, nawet turysta przyjezdzajacy na kilka dni moglby sobie taka karte kupic i doladowac.

    • 0 0

  • I tak dalej!

    Uważam,że to powód do dumy! Chociaż w tej kwesti powoli idziemy do przodu:)

    • 0 0

  • NO TO RENOMA ZNÓW ZBIERZE PLON

    Teraz te buraki bedą wyszukiwali na te karty jakieś chamskie haczyki,a to nieczytelna,a to niedoładowana, a to brudna i znów się posypią mandaty dla niezaradnych ludzi,co nie potrafią powiedzieć sp...tej psiej swołoczy....

    • 0 0

  • powinny byc miejsca (najlepiej autoamy) gdzie samemu mozna by je doladowac i sprawdzić stan konta. Jak np przekonac renome ze bilet jest naladowany kiedy im bedzie pokazywać że nie ?!

    • 0 0

  • Doładowanie on-line, Zmniejszyć kolejki

    Ostatnio stałem w kolejce i słuchałem ludzi psioczących na Panie doładowujące bilety we Wrzeszczu. A tu stoi taka babcia, którą wnuczek wysłał i 20min zastanawia się, do którego przystanku to miało być, potem 10min naradzają się czy aby w tej samej cenie (18+) nie wziąć na całą trasę... O zgrozo....Co jeszcze..... ludzie stoją w jednej kolejce, a Pani przy okienku nr 1 nudzi się i piłuje paznokcie :/ Może przydałoby się zainstalować jakieś lampki "okienko wolne". A NAJBARDZIEJ BOLI MNIE NIEMOżNOść DOłADOWANIA KARTY PRZEZ INTERNET, PRZEZ PRZELEW INTERNETOWY LUB (MARZENIE) PRZEZ KARTE KREDYTOWA.

    • 0 0

  • przez karte kredytowa??

    zwrocisz miastu 2,5% straty poniesionej na rzecz mastercard lub visa?? 2,5% razy 60 tysiecy uzytkownikow. Mysle, ze jak zaplacisz to wszystko da sie zrobic.

    • 0 0

  • no to jeszcze pzrez 4 dni..

    bedą olewali sprawdzanie mojej karty.
    Bo zwykle jak ją widzą to idą dalej. Nie chce im sie wyjmować czytnika ktory i tak nie dizała.
    Jeden cep z renomy ostatnio wział karte i stuka w ten czytnik. Woła drugiego. "Mareeek jak to leciało?" Marek sie głowi myśli....i mowi.."rozmagnesował pan karte" Ta a 5 minut wczesniej sprawdzali i działała. Oddał mi karte i powiedizał dobra jest ok idziemy. BUAHAHHAH.
    Kontorla. Lepszy numer z kumplem wsiadamy do bimbaju. Wszyscy juz maja kupy w portkach bo kurtki puchowe i czarne spodnie robia swoje. Nagle kumpel mowi. Prosze o uwage. Prosze wyjac bilety. Po czym wyjał komórke i mowi "UWAGA SKANUJE WAGON"
    hahahahahahah
    zeskanował wszystkich i wyszlismy.

    • 0 0

  • oczekamy Gdynia wprowadzi swoje rozwiazanie i co wtedy powiecie?!

    Yen bilet to zwykla sci3ma... a co Sopot i Gdynia?! to jest zwykle rozwiazanie po;ityczno-wyborcze! Poczekajcie Co wprowadzimy...!

    • 1 0

  • "szumowina" ?! ty nas powaznie czy co?!

    no jak chodzi ci o prowizje to nie wypowiadaj sie!!! a co bankomaty, supermarkety, sklepy, internet?! wszyscy korzystaja ale tylko nie WY !

    • 1 0

  • Bez sensu !

    Skoro już kontrolerzy chodzą z jakimis urządzeniami, to lepiej niech chodzą z bazą danych o osobach posiadających bilet elektroniczny.
    Zamiast dodatkowej karty wystarczyłby wówczas każdy dokument z peselem. Bazy danych byłyby uaktualniane każdego dnia.
    Bilet można by wtedy kupować np. przez internet.
    Łatwo byłoby wprowadzić bilety jedno, dwudniowe, miesięczne, praktycznie każdą kombinację.
    Dodatkowo miasto mogłoby zamówic usługę u operatora GSM z płatnością smsem.
    To są proste sprawy, a znacznie mogłyby ułatwić życie tych 50 tys ludzi.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane