- 1 Chciał zabić psa. Przejechał po nim autem (253 opinie)
- 2 Setki wniosków o zgodę na wycinkę drzew (38 opinii)
- 3 Gdzie lądują ścieki z działek? Będą kontrole (131 opinii)
- 4 Zwężą ul. Morską. 9 miesięcy prac (111 opinii)
- 5 Co z krzyżami w trójmiejskich urzędach? (1050 opinii)
- 6 237 mieszkań zadłużonych na ponad 10 mln (105 opinii)
"Czeka nas kolejny stracony rok dla kolei"
- Wprowadzony w grudniu nowy rozkład jazdy kolei w Trójmieście niemal nie różni się od poprzedniego. Czy to sukces i spełnienie oczekiwań pasażerów? Absolutnie nie, to wręcz stracona szansa - pisze nasz czytelnik, Bartosz Starczewski.
Rozwój miasta przy braku rozwoju kolei
Tak zwane centralne pasmo usługowe, czyli część Gdańska rozciągająca się wzdłuż linii kolejowej i głównego ciągu drogowego, od kilku lat bardzo intensywnie się rozwija. Powstają nowe biurowce, sklepy, punkty usługowe, rozwija się kampus UG.
To wszystko przyciąga tłumy ludzi, zwłaszcza w dni robocze w godzinach szczytu, ale nie tylko. Dla tego zwiększonego ruchu brak właściwej obsługi komunikacją zbiorową - SKM nie jeździ częściej.
Komunikacja w Trójmieście: rozkłady jazdy
Od wielu lat nie kursują przyspieszone pociągi SKM tzw. Sprintery. Jadąc po torach dalekobieżnych i zatrzymując się wyłącznie na wybranych stacjach umożliwiłyby szybsze dotarcie do Trójmiasta z Wejherowa czy Lęborka. Połączeń SKM do Tczewa czy choćby Pruszcza Gdańskiego nie ma od wielu lat (choć z krótką przerwą na wznowienie połączeń).
Pociągi z Wrzeszcza do Kościerzyny i Kartuz z miesiąca na miesiąc są coraz bardziej popularne, co widać gołym okiem, a oficjalne statystyki tylko to potwierdzają. Także pociągi z Wrzeszcza przez Osowę do Gdyni cieszą się coraz większym zainteresowaniem.
Trasy na Kaszuby mają bardzo ograniczoną przepustowość, jednak można z nich jeszcze trochę "wycisnąć" przy dobrym ułożeniu rozkładu jazdy, wydłużeniu składów, systemie przesiadek itp.
Inwestycje wpływające na kolej
Nie można zapominać o inwestycjach, których efektem - zamierzonym lub ubocznym - będzie większe zainteresowanie koleją.
Warto wspomnieć o kilku z nich:
- - parking na blisko 400 aut przy stacji Gdańsk Rębiechowo - trudno o inwestycję mocniej zachęcają do pozostawienia samochodu na rzecz pociągu;
- - remonty dróg oraz budowa tras rowerowych umożliwiających łatwe dotarcie do tego przystanku z różnych miejscowości położonych w Gminie Żukowo;
- - system roweru Metropolitalnego Mevo, który także powinien spowodować zwiększenie zainteresowania pociągami, znacznie ułatwiając dotarcie do stacji kolejowych;
- - wspólny bilet, który wspólny będzie tylko z nazwy, jednak będzie zmianą ukierunkowaną na ułatwienie korzystania z transportu zbiorowego.
Inwestycje SKM
Ponadto w najbliższej przyszłości - jeszcze w tym, a najdalej w przyszłym roku - rozpocznie się kilka inwestycji drogowych, które znacząco utrudnią dostanie się do Trójmiasta samochodem czy autobusem.
Chodzi zwłaszcza o:
- - budowę Trasy Kaszubskiej, która zakorkuje jeszcze bardziej wjazd do Gdyni od strony Kaszub oraz obwodnicę Trójmiasta (w związku z przebudową węzła Karwiny);
- - prawdopodobnie w tym samym czasie będzie trwała przebudowa układu drogowego na Witominie, co odetnie jedną z potencjalnych możliwości ominięcia korka na ul. Chwaszczyńskiej;
- - mniej więcej wtedy, gdy budowa S6 się zakończy, miasto Gdynia zabierze się za przebudowę odcinka Chwaszczyńskiej biegnącego przez Karwiny;
- - z kolei w Gdańsku dużymi krokami zbliża się przebudowa ul. Budowlanych stanowiącej wjazd z Kaszub w kierunku Wrzeszcza;
- - na przebudowę oczekuje także drugi wjazd do miasta od zachodu, czyli ul. Kartuska, a w planach jest też przebudowa ul. Kielnieńskiej biegnącej przez Osowę.
Elektryczne pociągi z Trójmiasta na Kaszuby
Nietrudno sobie wyobrazić jak bardzo zakorkowane będą drogi. Jedyną sensowną alternatywą będzie oczywiście kolej, czyli linia PKM. Jeżeli jednak w chwili obecnej pociągi na tej trasie kursują zbyt rzadko i w efekcie często są przepełnione, to niestety nie będą stanowiły rozsądnej alternatywy dla transportu autobusowego oraz indywidualnego samochodowego.
Stąd teza postawiona w tytule - 2019 to rok straconej szansy kolei w Trójmieście i na Pomorzu. W takim kształcie jak dziś, nie stanowi ona wystarczająco kuszącej alternatywy, która mogłaby przyciągnąć kolejnych pasażerów.
Co można zmienić w funkcjonowaniu kolei w Trójmieście?
Jak mogłaby wyglądać atrakcyjna oferta kolei?
- Co 6 min. w godzinach szczytu na linii SKM,
- co 15 min. z Wrzeszcza do Gdyni przez Osowę,
- co 30 z Wrzeszcza do Kartuz,
- co 60 z Wrzeszcza do Kościerzyny.
Dodatkowo powinny zostać przywrócone pociągi przyspieszone i jeździć na trasie z Lęborka do Tczewa chociaż co 60 min.
Oczywiście poza godzinami szczytu pociągi powinny kursować z odpowiednio mniejszą częstotliwością (dla uproszczenia - dwa razy mniejszą).
Pociągi powinny jeździć regularnie, aby zachować jednakowe odstępy czasowe między kolejnymi odjazdami. To ułatwi skomunikowanie innych środków transportu.
Wszystko o: Pomorska Kolej Metropolitalna
Pociągi powinny jeździć jako system. I nawet nie chodzi o jeden system taryfowy w Trójmieście czy województwie, a o to, żeby chociaż sama SKM stworzyła ze swoich połączeń skomunikowany system.
Można uzyskać to zwłaszcza tak, że pociągi jadące na liniach SKM i PKM byłyby ze sobą skomunikowane na stacji Gdańsk Wrzeszcz np. w taki sposób, że: gdy przyjeżdża pociąg od strony lotniska, to 3-4 min. później (to wystarczający czas na przejście na inny peron) przyjeżdżają pociągi zarówno z Gdańska Śródmieścia, jak i ze strony Sopotu, a ok. 3-4 min. po nich odjeżdża pociąg w kierunku lotniska.
I tak za każdym razem, przez cały dzień, gdy przyjeżdżają pociągi z linii PKM do Wrzeszcza. Dałoby to doskonałe skomunikowania we wszystkich kierunkach i bez wątpienia zachęciło kolejne osoby do korzystania z pociągów.
Dla uzyskania takich efektów potrzebne jest z pewnością duże zaangażowanie wszystkich podmiotów, w kompetencjach których leży transport kolejowy, a więc zwłaszcza spółek PKP: SKM, Polregio i PLK, a do tego spółki PKM oraz władz województwa pomorskiego.
Na pewno potrzebne są również pieniądze. Jeśli jednak chcemy zapewnić nam wszystkim sprawny transport dla przemieszczania się codziennie i od święta, zwiększyć bezpieczeństwo na drogach, zmniejszyć korki, walczyć o czyste powietrze bez smogu i generalnie o lepszą jakość życia dla nas wszystkich, to zwyczajnie nie ma innego wyjścia.
Nie dojdziemy do idealnego stanu od razu, z dnia na dzień czy z roku na rok - nie mam złudzeń, że w 2020 opisane wyżej rozwiązania zostaną w całości wprowadzone.
Jeżeli jednak transport zbiorowy nie będzie rozwijany, to czeka nas komunikacyjna katastrofa. A brak rozwoju, jak to ma miejsce w tym roku, jest jak cofanie się.
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.
Opinie (298) 3 zablokowane
-
2019-01-31 14:42
(1)
- prośimy o informację kiedy pojawi sie nowy tabor SKM w określonej potrzebnej ilosci !!!!!!!!!!!!!!!
- 4 0
-
2019-01-31 17:03
gdy nie będziemy wiedzieć
na co jeszcze kasę wydać...
Zaległości są tak duże, że sporo czasu upłynie, zanim stan obecny się zmieni a samorząd zorganizuje utrzymanie taboru i transport w województwie na poządanym poziomie. Jeśli w ogóle to się stanie...
Zakupy to najmniejszy problem...- 0 0
-
2019-01-31 14:42
Sprintery nie jeżdżą od kilku lat... ciekawe, jestem pewny, że w zeszłym roku takim jechałem z Wrzeszcza do Gdyni...
- 0 5
-
2019-01-31 15:19
Dla kogo sie zmienil dla tego sie zmienił. Do wejherowa zostalo czesc usunięte i teraz zatrzymują sie w Rumi. A 70%pociagu wysiada w Redzie:/
- 2 1
-
2019-01-31 16:22
Optymalizacja
To się nazywa optymalizacja. Co raz więcej ludzi w tej samej liczbie pociągów to większy zysk.
- 4 0
-
2019-01-31 16:52
Ta co pół godziny
Chociaż niech jeżdżąWrzeszcz Gdynia pkemki
- 2 0
-
2019-01-31 17:05
komunikacja upadla (1)
miasto zlikwidowalo ranne polaczenia i ja zrezygnowalem z pkmemki,miasto zrezygnowalo z pociagu o 5,25 w oliwie wiec zrezygnowalem z pkp, jeszcze brakuje zeby miasto zlikwidowalo ranne tramwaje to wogle zrezygnuje z tej waszej gownianej komunikacji miejskiej.
- 4 0
-
2019-02-02 13:51
Pociągów nie organizuje miasto
- 0 0
-
2019-01-31 17:15
Dałbym ocenę dst, ale zabrali mi bilety kwartalne.
- 1 2
-
2019-01-31 18:51
skm to dno tak jak i całe pkp.kto jezdzi po kraju ten wie
- 1 2
-
2019-01-31 19:41
Wg władz wojweództwa na południe od Gdańska żyją smoki...
... dostać się koleją na południe dalej niż do Gdańska Śródmieście... można tylko pociągiem dalekobieżnym. W sumie... jeżeli zmierzamy do Wolnego Miasta Gdańska, to Pruszcz Gdański to już zagranica.
- 5 0
-
2019-01-31 22:45
Południe Gdańska
Rozumiem, że pomysł kolei na południe Gdańska został już totalnie porzucony...
- 5 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.