• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Czeka nas kolejny stracony rok dla kolei"

Bartosz Starczewski
31 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Opóźnienia w kursowaniu pociągów, awarie sieci trakcyjnej, zatłoczenie - to sprawy na które najczęściej zwracają uwagę mieszkańcy Trójmiasta. Ale komunikacja kolejowa w Trójmieście ma także inne problemy, które na co dzień aż tak bardzo nie rzucają się w oczy. Opóźnienia w kursowaniu pociągów, awarie sieci trakcyjnej, zatłoczenie - to sprawy na które najczęściej zwracają uwagę mieszkańcy Trójmiasta. Ale komunikacja kolejowa w Trójmieście ma także inne problemy, które na co dzień aż tak bardzo nie rzucają się w oczy.

- Wprowadzony w grudniu nowy rozkład jazdy kolei w Trójmieście niemal nie różni się od poprzedniego. Czy to sukces i spełnienie oczekiwań pasażerów? Absolutnie nie, to wręcz stracona szansa - pisze nasz czytelnik, Bartosz Starczewski.



Jak oceniasz funkcjonowanie kolei w Trójmieście?

W połowie grudnia 2018 r. wszedł w życie rozkład jazdy pociągów na kolejny rok. Nie przyniósł on wielu zmian wśród pociągów aglomeracyjnych i regionalnych jadących do i z Trójmiasta: SKM nadal jeździ co 7,5 minuty w godzinach szczytu, a w niedziele w ciągu dnia zaledwie co 20 min; rozkładowi na linii PKM i w kierunku Kaszub nadal sporo brakuje do cykliczności.

Rozwój miasta przy braku rozwoju kolei



Tak zwane centralne pasmo usługowe, czyli część Gdańska rozciągająca się wzdłuż linii kolejowej i głównego ciągu drogowego, od kilku lat bardzo intensywnie się rozwija. Powstają nowe biurowce, sklepy, punkty usługowe, rozwija się kampus UG.

To wszystko przyciąga tłumy ludzi, zwłaszcza w dni robocze w godzinach szczytu, ale nie tylko. Dla tego zwiększonego ruchu brak właściwej obsługi komunikacją zbiorową - SKM nie jeździ częściej.

Komunikacja w Trójmieście: rozkłady jazdy

A możliwości są duże - w tej chwili linia SKM jest przystosowana do ruchu pociągów z częstotliwością co 6 min., czyli zamiast 8, mogłoby jechać nią 10 pociągów na godzinę.

Od wielu lat nie kursują przyspieszone pociągi SKM tzw. Sprintery. Jadąc po torach dalekobieżnych i zatrzymując się wyłącznie na wybranych stacjach umożliwiłyby szybsze dotarcie do Trójmiasta z Wejherowa czy Lęborka. Połączeń SKM do Tczewa czy choćby Pruszcza Gdańskiego nie ma od wielu lat (choć z krótką przerwą na wznowienie połączeń).

Pociągi z Wrzeszcza do Kościerzyny i Kartuz z miesiąca na miesiąc są coraz bardziej popularne, co widać gołym okiem, a oficjalne statystyki tylko to potwierdzają. Także pociągi z Wrzeszcza przez Osowę do Gdyni cieszą się coraz większym zainteresowaniem.

Trasy na Kaszuby mają bardzo ograniczoną przepustowość, jednak można z nich jeszcze trochę "wycisnąć" przy dobrym ułożeniu rozkładu jazdy, wydłużeniu składów, systemie przesiadek itp.

Inwestycje wpływające na kolej



Nie można zapominać o inwestycjach, których efektem - zamierzonym lub ubocznym - będzie większe zainteresowanie koleją.

Warto wspomnieć o kilku z nich:

  • - parking na blisko 400 aut przy stacji Gdańsk Rębiechowo - trudno o inwestycję mocniej zachęcają do pozostawienia samochodu na rzecz pociągu;
  • - remonty dróg oraz budowa tras rowerowych umożliwiających łatwe dotarcie do tego przystanku z różnych miejscowości położonych w Gminie Żukowo;
  • - system roweru Metropolitalnego Mevo, który także powinien spowodować zwiększenie zainteresowania pociągami, znacznie ułatwiając dotarcie do stacji kolejowych;
  • - wspólny bilet, który wspólny będzie tylko z nazwy, jednak będzie zmianą ukierunkowaną na ułatwienie korzystania z transportu zbiorowego.

Inwestycje SKM


Ponadto w najbliższej przyszłości - jeszcze w tym, a najdalej w przyszłym roku - rozpocznie się kilka inwestycji drogowych, które znacząco utrudnią dostanie się do Trójmiasta samochodem czy autobusem.

Chodzi zwłaszcza o:

  • - budowę Trasy Kaszubskiej, która zakorkuje jeszcze bardziej wjazd do Gdyni od strony Kaszub oraz obwodnicę Trójmiasta (w związku z przebudową węzła Karwiny);
  • - prawdopodobnie w tym samym czasie będzie trwała przebudowa układu drogowego na Witominie, co odetnie jedną z potencjalnych możliwości ominięcia korka na ul. Chwaszczyńskiej;
  • - mniej więcej wtedy, gdy budowa S6 się zakończy, miasto Gdynia zabierze się za przebudowę odcinka Chwaszczyńskiej biegnącego przez Karwiny;
  • - z kolei w Gdańsku dużymi krokami zbliża się przebudowa ul. Budowlanych stanowiącej wjazd z Kaszub w kierunku Wrzeszcza;
  • - na przebudowę oczekuje także drugi wjazd do miasta od zachodu, czyli ul. Kartuska, a w planach jest też przebudowa ul. Kielnieńskiej biegnącej przez Osowę.


Elektryczne pociągi z Trójmiasta na Kaszuby



Nietrudno sobie wyobrazić jak bardzo zakorkowane będą drogi. Jedyną sensowną alternatywą będzie oczywiście kolej, czyli linia PKM. Jeżeli jednak w chwili obecnej pociągi na tej trasie kursują zbyt rzadko i w efekcie często są przepełnione, to niestety nie będą stanowiły rozsądnej alternatywy dla transportu autobusowego oraz indywidualnego samochodowego.

Stąd teza postawiona w tytule - 2019 to rok straconej szansy kolei w Trójmieście i na Pomorzu. W takim kształcie jak dziś, nie stanowi ona wystarczająco kuszącej alternatywy, która mogłaby przyciągnąć kolejnych pasażerów.

Co można zmienić w funkcjonowaniu kolei w Trójmieście?



Jak mogłaby wyglądać atrakcyjna oferta kolei?

  • Co 6 min. w godzinach szczytu na linii SKM,
  • co 15 min. z Wrzeszcza do Gdyni przez Osowę,
  • co 30 z Wrzeszcza do Kartuz,
  • co 60 z Wrzeszcza do Kościerzyny.


Dodatkowo powinny zostać przywrócone pociągi przyspieszone i jeździć na trasie z Lęborka do Tczewa chociaż co 60 min.

Oczywiście poza godzinami szczytu pociągi powinny kursować z odpowiednio mniejszą częstotliwością (dla uproszczenia - dwa razy mniejszą).

Pociągi powinny jeździć regularnie, aby zachować jednakowe odstępy czasowe między kolejnymi odjazdami. To ułatwi skomunikowanie innych środków transportu.

Wszystko o: Pomorska Kolej Metropolitalna


Pociągi powinny jeździć jako system. I nawet nie chodzi o jeden system taryfowy w Trójmieście czy województwie, a o to, żeby chociaż sama SKM stworzyła ze swoich połączeń skomunikowany system.

Można uzyskać to zwłaszcza tak, że pociągi jadące na liniach SKM i PKM byłyby ze sobą skomunikowane na stacji Gdańsk Wrzeszcz np. w taki sposób, że: gdy przyjeżdża pociąg od strony lotniska, to 3-4 min. później (to wystarczający czas na przejście na inny peron) przyjeżdżają pociągi zarówno z Gdańska Śródmieścia, jak i ze strony Sopotu, a ok. 3-4 min. po nich odjeżdża pociąg w kierunku lotniska.

I tak za każdym razem, przez cały dzień, gdy przyjeżdżają pociągi z linii PKM do Wrzeszcza. Dałoby to doskonałe skomunikowania we wszystkich kierunkach i bez wątpienia zachęciło kolejne osoby do korzystania z pociągów.

Dla uzyskania takich efektów potrzebne jest z pewnością duże zaangażowanie wszystkich podmiotów, w kompetencjach których leży transport kolejowy, a więc zwłaszcza spółek PKP: SKM, Polregio i PLK, a do tego spółki PKM oraz władz województwa pomorskiego.

Na pewno potrzebne są również pieniądze. Jeśli jednak chcemy zapewnić nam wszystkim sprawny transport dla przemieszczania się codziennie i od święta, zwiększyć bezpieczeństwo na drogach, zmniejszyć korki, walczyć o czyste powietrze bez smogu i generalnie o lepszą jakość życia dla nas wszystkich, to zwyczajnie nie ma innego wyjścia.

Nie dojdziemy do idealnego stanu od razu, z dnia na dzień czy z roku na rok - nie mam złudzeń, że w 2020 opisane wyżej rozwiązania zostaną w całości wprowadzone.

Jeżeli jednak transport zbiorowy nie będzie rozwijany, to czeka nas komunikacyjna katastrofa. A brak rozwoju, jak to ma miejsce w tym roku, jest jak cofanie się.
Bartosz Starczewski

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (298) 3 zablokowane

  • Kiedy PKM pojedzie na północ Gdyni?? (32)

    dlaczego szczurek nic n ie robi w tym temacie? cała północ stoi w korkach na dziurawych drogach.

    • 140 24

    • Kiedy PKM pojedzie do Gdyni Zachód ? (3)

      20 lat obietnic minęło i mamy wielkie nic. Ani planów, ani decyzji, ani.....tylko korki

      • 9 1

      • Co było 20 lat temu w Gdyni Zachód? Odpowiem za ciebie, pola uprawne. (1)

        Czy ty twierdzisz, że 20 lat temu obiecano tory na pola uprawne?

        • 1 1

        • Tak właśnie obiecywano. Tak w Gdyni wabiono nowych klientów Hossy.

          Podwójna jezdnia Chwarznieńskiej, nowa Nowaka-Jeziorańskiego i SKM po 2017 roku.

          • 2 0

      • kiedy czerwony dywan dla hrabiów Januszy

        daj daj daj

        • 4 5

    • po co wam kolejka na polnoc jak macie lotnisko...

      • 2 1

    • Kiedy SKM na południe Gdańska ? (4)

      Kiedy SKM na południe Gdańska ?

      • 9 2

      • istnieją tam tory tak jak na północ Gdyni? (3)

        • 5 2

        • (1)

          Nie istnieją ale istniała rezerwa pod takie tory, Istnieje też realna potrzeba i ogromnę prawdopodobieństwo rozwiązania wiekszości problemów komunikacynych południa. Zamiast budowy kolejnych wolnych tramwajów, dojazd skm'ką z pętli łostowice do oliwy z tego co pamiętam zajmowałby okolo 15 minut.

          • 5 0

          • rezerwa przejęta prze deweloperów

            kolei nie będzie.
            Chyba że przez Pruszcz, zupełnie górą przez Starą Piłę i połączenie z linią PKM.
            Takie połączenie (częściowo) ma funkcjonować na czas zamieszania związanego z elektryfikacją PKM...

            • 2 0

        • Nie, ale to rzeczywista potrzeba

          • 2 0

    • Zgnilizna

      Czy ludzie, co zostali w gdyni bo nie zakapali się na batorego do Ameryki to są patryoci? Szczurek to niepopularny jak ten z gdanska, co z niego teraz bohatera robią.

      • 4 0

    • Wielki znawca (2)

      Nim zaczniemy wypowiadać się w temacie może najpierw lepiej zapoznać się z kolosem takiej inwestycji. Do odnowy są z pewnością tory nie są to małe pieniądze a pamiętajmy że torowiska nie należą do miasta tylko do spółki PKP. Zgodnie z nowymi rozporządzeniami odnośnie spółek państwowych miasto nie może wyłożyć pieniędzy od tak na działania spółki państwowej. Chcemy kolej? Okej ale inwestycja miejska zależy niestety od wpływów w stolicy.

      • 0 5

      • "wyuczona bezradność" - ulubiona metoda administracji

        Od tego wybieramy przedstawicieli do administracji państwowej aby reprezentował i aktywnie realizował interesy mieszkańców. Szczególnie na styku z Państwem, w tym jego podmiotami.

        • 6 0

      • Wypowiadać można sie "na temat" a nie " w temacie"

        • 2 2

    • Dlaczego wyPiSujesz bzdury? (8)

      .

      • 8 44

      • Wyborca szczurka tylko wyzywać potrafi. (5)

        • 19 8

        • A co ma robić, jak ty powatarzasz te same teksty, a nie widzisz lub nie chcesz przyjąć do informacji, że (4)

          podpisano w tym miesiącu umowę na studium wykonalności i przedłużenie PKM do północnych dzielnic i Kosakowa.

          • 12 6

          • szczurek nie brał w tym udziału ale ogłosił jako swój sukces. (2)

            był tu artykuł.

            • 9 4

            • Bo PKM to Województwo (marszałek), a nie Gdynia. Gdynia przecież nie organizuje i nie zarządza PKM.

              Gdynia może wspierać PKM w realizacja zadań na terenie Gdyni.

              • 2 1

            • ale trolle jemu przeciwne odwalają robotę

              • 4 1

          • Dziś zapanuje spokój

            Aresztowali Mirabelke vel Schtchav...

            • 2 2

      • POniewaz (1)

        • 4 2

        • Jest Sukces - parking na blisko 400 aut przy stacji Gdańsk Rębiechowo

          fajnie... teraz pojadę sobie i zostawię Tam swój samochodzik ... a do Gdańska wrócę SKMką ... i jak panisko zajadę pod samą Polibudę :))))))))))

          • 2 1

    • Bo nie może

      To nie są tereny należące do miasta, tylko zgodnie z ustawą, tereny na których była infrastruktura PKP, zostały przekazane tej spółce. A PKP jest takie jakie jest., czyli "nie da się"

      • 0 4

    • a nie zapytasz kiedy ......

      Bezpośrednie połączenie SKM Pustkami Cisowskimi? i z centrum starego Oburza? :))))))))))))))))

      • 3 2

    • (1)

      Ty masz dziurę, ale w głowie.

      • 5 10

      • on ma tam koryto wyżłobione rzeką denaturatu

        głupi kaleka Edzio

        • 0 4

    • A:

      No to jest pytanie, czekac do wyborow... Ja bardzo lubie PO, bardzo.

      • 2 2

    • Kiedy PKM będzie miała więcej kursów rano w stronę Gdańska?!

      • 10 1

    • w Gdyni ani inwestycji w PKM ani w drogi ani w ścieżki rowerowe (1)

      Co oni robią z prawie dwoma miliardami w budżecie?

      • 17 9

      • PIJAR robią, ot co.

        • 9 7

    • proszę o jeszcze mniejsze literki na wyświetlaczu

      • 6 2

  • Bzdury pan piszesz... (2)

    Cyt: "Pociągi powinny jeździć"
    Po co bić pianę skoro nawet z jeżdżeniem mają problemy? W przypadku kolei opóźnienia się nawarstwiają - składy jadące (lub stojące) za zawalidrogą nie mogą go fizycznie wyprzedzić...
    Rozwiązaniem jest inwestycja (czyt: KASA, duuuuuużo kasy) w niezawodność zarówno linii (PKP Linie Kolejowe) jak i taboru (czyli mnóstwo spółek i spółeczek a w każdej prezes, świta przydu*asów i po kilka związków zawodowych). Zwiększenie liczby kursów w obecnej sytuacji tylko pogorszy sprawę. SKM likwiduje lub zmniejsza liczbę kursów bo nie może odpowiadać za fakapy wszelkich innych podmiotów zaangażowanych w tzw. "transport kolejowy" a pasażer widzi tylko to logo na podrdzewiałym EN72.

    • 3 3

    • SKM jest wyjątkiem (1)

      Bo ma własną linię i całkowitą na niej autonomię. Więc tylko jeden garnitur "prezesa, świty....". Co innego, gdy świadczą usługe na obcej infrastrukturze jaką jest PKM i obcym sprzęcie. SKM daje ludzi i "know how".

      Ale i to nie powinno mieć znaczenia, bo decydentem, zleceniodawcą i organizatorem jest samorząd i on powinien zarządzać rozkładem, taryfą i dostępem do usługi. Bo on to firmuje... I proszę bez argumentów o "własności i centrali w Wa-wie". W ramach umowy decyduje i odpowiada zleceniodawca.

      A tak... "Tak krawiec kraje, jak mu staje..."

      • 0 0

      • Gwoli uzupełnienia

        W kujawsko-pomorskim marszałek narzucił jedną taryfę PRom i Arriwie.

        Jakoś się kurde dało....

        • 0 0

  • 8 lat dożynania kolei przez Platformę Okupacyjną (2)

    zrobiło swoje. POtem skok na Pendolino znane z korupcyjnych transakcji , i zupełnie nie przystosowane do stanu torów . Połowa składów stoi w remoncie , a zegarkowiec dał dyla na Ukrainę.

    • 12 8

    • (1)

      cholera, ile ci płacą za te idiotyczne wpisy. Rozumiem, że z tego żyjesz bo w tym stanie intelektu to w inny sposób nie jesteś w stanie zarobkować. Ale to się podobno leczy

      • 0 6

      • Cwaniaczek z Pisu albo komuszych pkpowskich związków zawodowych

        oni zawsze p..lili o etosie, patriotyzmie i zawsze mieli w d pasażera

        • 1 2

  • po co połączenia Gdynia - Kościerzyna przez Gdańsk Wrzeszcz które wydłużają czas jazdy? (3)

    skoro zależy podróżnym na czasie dlaczego pociągi z Gdyni do Kościerzyny jadą okrężną drogą? Zamiast normalnie przez Osowe robią wycieczkę do Wrzeszcza(a jest pomysł aby jeździły aż do Głównego)

    • 19 7

    • pomysł PKM przez Wrzeszcz to pomysł pomyleńca udającego że jest świetnie (1)

      ale w ogóle nie powinno być połączeń bezpośrednich (poza paroma rano/wieczorem) z GDY/GDA na Kaszuby

      te pociągi powinny dojeżdżać do Osowej, która po to została stworzona

      taki układ byłby o wiele korzystniejszy dla tych z Kościerzyny

      • 4 3

      • tyś się chyba z choinki urwał

        Jak mam się przesiadać we Wrzeszczu i Osowie, to p..lę kolej i oidę na Gryfa.

        Tacy geniusze jak ty rozłożyli PKSy w Starogardzie i Kościerzynie - tam też myśleli, że w drodze np. ze Zblewa do Gdańska można się przesiąść....

        • 1 1

    • Oczywiście, że tak.

      Powinny być obie opcje, bez dwóch zdań

      • 2 0

  • Dlaczego te zale piszecie te stracone lata to zasługo ekipy byłego prezydenta czyli takze Dulkiewicz! (2)

    Kolejne lata będą takie same bo wybraliście taka sama ekipę i promujecie tą która za to odpowiada.

    • 14 7

    • (1)

      Miasto nie ma tu nic do rzeczy, te sprawy są w gestii urzędu wojewódzkego.

      • 3 3

      • pociągi w granicach Gdańska powinny jednak finansować władze Gdańska

        • 0 0

  • 1. Sprintery są nadal. Między Gdynią, a Wejherowem. (1)

    2. Sprintery jeździły do Gdańska do roku 2011. Już wtedy dość rzadko. Na bardzo obleganej linii nr 202. Potem zaczął się remont tej linii, co spowodowało spadek przepustowości. Gdy remont się skończył, doszło największe osiągnięcie PO czy pseudolino. I na Sprintery nie starczyło miejsca.
    3. Pociągi do Pruszcza i Tczewa jeżdżą po linii nr 9. Nieopisanie obleganej przez każdy rodzaj pociągu. SKM musiałaby tam mieć swoją linię. I mogłaby ją sobie zbudować, gdyby nie wyrzucała pieniędzy przez okno na modernizację stacji - nic bardziej zbędnego.

    • 9 7

    • bzdura

      na trasie Gdańsk - Pruszcz pociągi da się prowadzić co 3 minuty. Ale się nie chce.
      Budować też się nie chce, ale to akurat nawet sensu nie ma.

      • 1 0

  • racja - SKM/PKM to jeden wielki bałagan (7)

    dziwi mnie że nie ma sprinterów - bo to nie dotyczy TYLKO tych z Lęborka czy Tczewa - to rozładowuje 'lokalny ruch dalekobieżny' - czyli jak ktoś ma jechać z Gdyni do Gdańska to wybrałby sprintera, bo po co miałby robić sztuczny tłok w normalnej kolejce

    takie rozwiązania funkcjonują wszędzie w dużych miastach - od Paryża po Londyn

    poza tym przecież u nas taką funkcje spełniają także autobusy linii 'przyspieszonych' - czyli istnieje zapotrzebowanie

    co do PKM to cała obecna zasada funkcjonowania jest postawiona na głowie

    PKM powinna mieć 2 oddzielne części:

    1) miejską na linii Gdynia-Gdańsk i jeździć co najmniej co 15 minut (obecnie z Gdyni w zasadzie jeździ raz na godzinę)

    2) 'regionalną' czyli na Kaszuby, która kończyłaby się na Osowej, skąd można by było wybrać kierunek albo Gdańsk albo Gdynia (a jedynie rano czy wieczorem może być parę kursów bezpośrednich)

    3) PKM powinna jeździć także w nocy - przynajmniej raz na godzinę

    • 18 1

    • Popieram (1)

      Po co było budować stację przesiadkowo-mijankową w Osowej, skoro nie jest w ogóle użytkowana? Lekką ręką zlikwidowano funkcjonujące od kilkudziesięciu lat bezpośrednie połączenie z Kościerzyny do Gdyni, w zamian proponując pasażerom codzienne zwiedzanie lotniska i Gd. Wrzeszcza. Pół godziny dłuższa jazda z Kościerzyny do Gdyni nie jest konkurencją dla samochodu. Czy naprawdę nikt nie analizował systemu opartego na stacji przesiadkowej Gdańsk-Osowa?!

      • 1 2

      • Tyle, że jak na razie więcej pasażerów wjeżdża do Gdańska z Kaszub, a nie z Gdyni

        Więc to niech Gdynia się przesiada w Rębiechowie, a nie Kaszuby w Osowie

        • 1 0

    • Obecnie funkcję sprinterów pełni (1)

      inny przewoźnik

      • 0 1

      • z innym biletem i taryfą

        ;)
        Korzystną ale nie uniwersalną.
        I do tego powinien służyc "jeden bilet" zarządzany przez samorząd.

        • 3 0

    • Przecież takie sprintery są... (1)

      Polregio jeździ na tej trasie bardzo często. Koszt jednorazowego biletu to 4 zl, a miesięcznego 80 zl. Więc duzo taniej i szybciej niż w skm. Pociągów jest ok 30 w każdą stronę.

      • 3 2

      • nie mam pojęcia co jest - odnoszę się do artykułu

        poza tym nawet jeśli jest 30 połączeń miedzy Gdynią i Gdańskiem - to nie działa to na zasadzie alternatywy dla SKM - w tym sensie, że jesli na każdego przewoźnika mam kupować osobny bilet, to to raczej się nie sprawdza

        • 3 0

    • a najśmieszniejsze, ze takie rozwiązanie jest praktycznie bezkosztowe

      • 1 0

  • (4)

    20 lat temu to się jeździło pociągiem z Kartuz do Lęborka przez m. in. Garcz, Miechucino, Sierakowice. Kursowały spalinówka SP42 z dwoma wagonami 120A ("Bonanza")

    • 26 0

    • (3)

      Niestety był to jedynie łabędzi śpiew na tej trasie. Ostatnie kursy to bodaj rok 2000. Proszę mnie poprawić, jeśli się mylę.

      • 4 0

      • Dziś już tam rosną okazałe drzewa na środku torów. (2)

        "Rozkład jazdy był tak układany, żeby zniechęcić ludzi do podróżowania. Na przykład obcinano kursy, którymi ludzie wracali z pracy i szkoły do domów. W rezultacie przesiadali się do autobusów lub samochodów. To klasyczny przypadek wygaszania popytu."

        Pozostały jedynie zdjęcia na stronach miłośników kolei oraz archiwalne filmy na youtube. Na przykład na YT dla potomnych: "Pociągi na linii Somonino-Kartuzy-Lębork"

        • 2 0

        • nawet, gdy zostały 2 pary - o 7 i 15 - pasażerów było sporo

          Ale PKP linia przeszkadzała... Tak, jedno, wielkie, państwowe PKP. Tak było cudownie

          • 0 0

        • doktrynalna działalność gdańskich liberałów

          Którzy do dzisiaj zajmują się tą samą działaką (R. Świlski, M. Struk z "przyległościami").
          W efekcie Pomorskie jest komunikacyjną czarną dziurą, z najbardziej zredukowaną i zlikwidowaną siecią połączeń kolejowych.
          Gdyby nie Unia, proces ten nadal by trwał...

          • 2 1

  • Wg władz wojweództwa na południe od Gdańska żyją smoki...

    ... dostać się koleją na południe dalej niż do Gdańska Śródmieście... można tylko pociągiem dalekobieżnym. W sumie... jeżeli zmierzamy do Wolnego Miasta Gdańska, to Pruszcz Gdański to już zagranica.

    • 5 0

  • (4)

    Za wszystko odpowiada urzad marszalkowski wojewodztwa pomorskiego. Mozna porownac jak funkcjonuje kolej w innych wojewodztwach.

    • 21 1

    • (3)

      No jak?

      • 1 1

      • w zachodniopomorskim EN57 już nie ma

        różnicę widać, słychać i czuć

        • 1 0

      • Jedz do Warszawy (1)

        I kup miesieczny bilet "na wszystko"
        Az chce sie jezdzic...

        • 4 3

        • Warszawa to nie województwo ;)
          A poza tym proponuję dprawdzić, ile władze Warszawy dokładają do kolei, a ile władze trojmiejskich miast.

          • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane