• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Czeka nas kolejny stracony rok dla kolei"

Bartosz Starczewski
31 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Opóźnienia w kursowaniu pociągów, awarie sieci trakcyjnej, zatłoczenie - to sprawy na które najczęściej zwracają uwagę mieszkańcy Trójmiasta. Ale komunikacja kolejowa w Trójmieście ma także inne problemy, które na co dzień aż tak bardzo nie rzucają się w oczy. Opóźnienia w kursowaniu pociągów, awarie sieci trakcyjnej, zatłoczenie - to sprawy na które najczęściej zwracają uwagę mieszkańcy Trójmiasta. Ale komunikacja kolejowa w Trójmieście ma także inne problemy, które na co dzień aż tak bardzo nie rzucają się w oczy.

- Wprowadzony w grudniu nowy rozkład jazdy kolei w Trójmieście niemal nie różni się od poprzedniego. Czy to sukces i spełnienie oczekiwań pasażerów? Absolutnie nie, to wręcz stracona szansa - pisze nasz czytelnik, Bartosz Starczewski.



Jak oceniasz funkcjonowanie kolei w Trójmieście?

W połowie grudnia 2018 r. wszedł w życie rozkład jazdy pociągów na kolejny rok. Nie przyniósł on wielu zmian wśród pociągów aglomeracyjnych i regionalnych jadących do i z Trójmiasta: SKM nadal jeździ co 7,5 minuty w godzinach szczytu, a w niedziele w ciągu dnia zaledwie co 20 min; rozkładowi na linii PKM i w kierunku Kaszub nadal sporo brakuje do cykliczności.

Rozwój miasta przy braku rozwoju kolei



Tak zwane centralne pasmo usługowe, czyli część Gdańska rozciągająca się wzdłuż linii kolejowej i głównego ciągu drogowego, od kilku lat bardzo intensywnie się rozwija. Powstają nowe biurowce, sklepy, punkty usługowe, rozwija się kampus UG.

To wszystko przyciąga tłumy ludzi, zwłaszcza w dni robocze w godzinach szczytu, ale nie tylko. Dla tego zwiększonego ruchu brak właściwej obsługi komunikacją zbiorową - SKM nie jeździ częściej.

Komunikacja w Trójmieście: rozkłady jazdy

A możliwości są duże - w tej chwili linia SKM jest przystosowana do ruchu pociągów z częstotliwością co 6 min., czyli zamiast 8, mogłoby jechać nią 10 pociągów na godzinę.

Od wielu lat nie kursują przyspieszone pociągi SKM tzw. Sprintery. Jadąc po torach dalekobieżnych i zatrzymując się wyłącznie na wybranych stacjach umożliwiłyby szybsze dotarcie do Trójmiasta z Wejherowa czy Lęborka. Połączeń SKM do Tczewa czy choćby Pruszcza Gdańskiego nie ma od wielu lat (choć z krótką przerwą na wznowienie połączeń).

Pociągi z Wrzeszcza do Kościerzyny i Kartuz z miesiąca na miesiąc są coraz bardziej popularne, co widać gołym okiem, a oficjalne statystyki tylko to potwierdzają. Także pociągi z Wrzeszcza przez Osowę do Gdyni cieszą się coraz większym zainteresowaniem.

Trasy na Kaszuby mają bardzo ograniczoną przepustowość, jednak można z nich jeszcze trochę "wycisnąć" przy dobrym ułożeniu rozkładu jazdy, wydłużeniu składów, systemie przesiadek itp.

Inwestycje wpływające na kolej



Nie można zapominać o inwestycjach, których efektem - zamierzonym lub ubocznym - będzie większe zainteresowanie koleją.

Warto wspomnieć o kilku z nich:

  • - parking na blisko 400 aut przy stacji Gdańsk Rębiechowo - trudno o inwestycję mocniej zachęcają do pozostawienia samochodu na rzecz pociągu;
  • - remonty dróg oraz budowa tras rowerowych umożliwiających łatwe dotarcie do tego przystanku z różnych miejscowości położonych w Gminie Żukowo;
  • - system roweru Metropolitalnego Mevo, który także powinien spowodować zwiększenie zainteresowania pociągami, znacznie ułatwiając dotarcie do stacji kolejowych;
  • - wspólny bilet, który wspólny będzie tylko z nazwy, jednak będzie zmianą ukierunkowaną na ułatwienie korzystania z transportu zbiorowego.

Inwestycje SKM


Ponadto w najbliższej przyszłości - jeszcze w tym, a najdalej w przyszłym roku - rozpocznie się kilka inwestycji drogowych, które znacząco utrudnią dostanie się do Trójmiasta samochodem czy autobusem.

Chodzi zwłaszcza o:

  • - budowę Trasy Kaszubskiej, która zakorkuje jeszcze bardziej wjazd do Gdyni od strony Kaszub oraz obwodnicę Trójmiasta (w związku z przebudową węzła Karwiny);
  • - prawdopodobnie w tym samym czasie będzie trwała przebudowa układu drogowego na Witominie, co odetnie jedną z potencjalnych możliwości ominięcia korka na ul. Chwaszczyńskiej;
  • - mniej więcej wtedy, gdy budowa S6 się zakończy, miasto Gdynia zabierze się za przebudowę odcinka Chwaszczyńskiej biegnącego przez Karwiny;
  • - z kolei w Gdańsku dużymi krokami zbliża się przebudowa ul. Budowlanych stanowiącej wjazd z Kaszub w kierunku Wrzeszcza;
  • - na przebudowę oczekuje także drugi wjazd do miasta od zachodu, czyli ul. Kartuska, a w planach jest też przebudowa ul. Kielnieńskiej biegnącej przez Osowę.


Elektryczne pociągi z Trójmiasta na Kaszuby



Nietrudno sobie wyobrazić jak bardzo zakorkowane będą drogi. Jedyną sensowną alternatywą będzie oczywiście kolej, czyli linia PKM. Jeżeli jednak w chwili obecnej pociągi na tej trasie kursują zbyt rzadko i w efekcie często są przepełnione, to niestety nie będą stanowiły rozsądnej alternatywy dla transportu autobusowego oraz indywidualnego samochodowego.

Stąd teza postawiona w tytule - 2019 to rok straconej szansy kolei w Trójmieście i na Pomorzu. W takim kształcie jak dziś, nie stanowi ona wystarczająco kuszącej alternatywy, która mogłaby przyciągnąć kolejnych pasażerów.

Co można zmienić w funkcjonowaniu kolei w Trójmieście?



Jak mogłaby wyglądać atrakcyjna oferta kolei?

  • Co 6 min. w godzinach szczytu na linii SKM,
  • co 15 min. z Wrzeszcza do Gdyni przez Osowę,
  • co 30 z Wrzeszcza do Kartuz,
  • co 60 z Wrzeszcza do Kościerzyny.


Dodatkowo powinny zostać przywrócone pociągi przyspieszone i jeździć na trasie z Lęborka do Tczewa chociaż co 60 min.

Oczywiście poza godzinami szczytu pociągi powinny kursować z odpowiednio mniejszą częstotliwością (dla uproszczenia - dwa razy mniejszą).

Pociągi powinny jeździć regularnie, aby zachować jednakowe odstępy czasowe między kolejnymi odjazdami. To ułatwi skomunikowanie innych środków transportu.

Wszystko o: Pomorska Kolej Metropolitalna


Pociągi powinny jeździć jako system. I nawet nie chodzi o jeden system taryfowy w Trójmieście czy województwie, a o to, żeby chociaż sama SKM stworzyła ze swoich połączeń skomunikowany system.

Można uzyskać to zwłaszcza tak, że pociągi jadące na liniach SKM i PKM byłyby ze sobą skomunikowane na stacji Gdańsk Wrzeszcz np. w taki sposób, że: gdy przyjeżdża pociąg od strony lotniska, to 3-4 min. później (to wystarczający czas na przejście na inny peron) przyjeżdżają pociągi zarówno z Gdańska Śródmieścia, jak i ze strony Sopotu, a ok. 3-4 min. po nich odjeżdża pociąg w kierunku lotniska.

I tak za każdym razem, przez cały dzień, gdy przyjeżdżają pociągi z linii PKM do Wrzeszcza. Dałoby to doskonałe skomunikowania we wszystkich kierunkach i bez wątpienia zachęciło kolejne osoby do korzystania z pociągów.

Dla uzyskania takich efektów potrzebne jest z pewnością duże zaangażowanie wszystkich podmiotów, w kompetencjach których leży transport kolejowy, a więc zwłaszcza spółek PKP: SKM, Polregio i PLK, a do tego spółki PKM oraz władz województwa pomorskiego.

Na pewno potrzebne są również pieniądze. Jeśli jednak chcemy zapewnić nam wszystkim sprawny transport dla przemieszczania się codziennie i od święta, zwiększyć bezpieczeństwo na drogach, zmniejszyć korki, walczyć o czyste powietrze bez smogu i generalnie o lepszą jakość życia dla nas wszystkich, to zwyczajnie nie ma innego wyjścia.

Nie dojdziemy do idealnego stanu od razu, z dnia na dzień czy z roku na rok - nie mam złudzeń, że w 2020 opisane wyżej rozwiązania zostaną w całości wprowadzone.

Jeżeli jednak transport zbiorowy nie będzie rozwijany, to czeka nas komunikacyjna katastrofa. A brak rozwoju, jak to ma miejsce w tym roku, jest jak cofanie się.
Bartosz Starczewski

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (298) 3 zablokowane

  • (4)

    Za wszystko odpowiada urzad marszalkowski wojewodztwa pomorskiego. Mozna porownac jak funkcjonuje kolej w innych wojewodztwach.

    • 21 1

    • (3)

      No jak?

      • 1 1

      • Jedz do Warszawy (1)

        I kup miesieczny bilet "na wszystko"
        Az chce sie jezdzic...

        • 4 3

        • Warszawa to nie województwo ;)
          A poza tym proponuję dprawdzić, ile władze Warszawy dokładają do kolei, a ile władze trojmiejskich miast.

          • 4 0

      • w zachodniopomorskim EN57 już nie ma

        różnicę widać, słychać i czuć

        • 1 0

  • Bardzo dobry artykuł

    Brawo

    • 19 9

  • (2)

    Zwykły hejt na PKP

    • 14 31

    • (1)

      Nie zgadzam się. Jeżdżę codziennie do pracy pociągiem i sytuacja jest zła. Już nie pamiętam kiedy pociąg był bez opóźnień albo kiedy w pociągach pkm działała Klima. Składy są zatłoczone do granic możliwości i to nie sprawi że ludzie przesiada się z aut. A tylko to jest wyjściem na rosnącą ilość aut i korki

      • 4 3

      • To sa skutki a nie przyczyny

        Przyczyna jest polityka komunikacyjna samorzadow a raczej jej brak. Kolej jezdzi tak jak kazdy inny przewoznik, tak jak ma placone.
        A ma placone za kurs a nie za pasazera i jego zadowolenie.

        • 3 0

  • PO PSL (4)

    niszczyło kolej likwidowało linie, stacje, nie inwestowało w infrastrukturę - teraz powoli się to nadrabia,

    • 27 29

    • A kto mądralo rozpoczął budowę np. PKM? może PIS? Haha... (2)

      Przestań pisać takie bzdury trollu. To za PO, PSL ruszyły wszystkie inwestycje...

      • 9 6

      • To nie jest budowa a zagospodarownie dotacji i "kleski urodzaju"

        Choc pomysl to samograj, realizacji jak zwykle...

        • 3 1

      • taaa? chyba "wszystkie trzy"

        To pojedź do Czerska, Czarnego, Miastka, Bytowa, Sierakowic, Gniewa, Lini - to tylko przykłady...
        I obejrzyj stan linii kolejowych...
        Samorządowa ekipa ta sama od ponad 20 lat w tym miesza...

        • 1 2

    • Leon,obudż się

      PKM ,kiedy zaczęto budować!?,za.PIS u,czy za PO PSL!

      • 1 0

  • Trochę nieścisłości (3)

    Jeżdżą Sprintery SKM na trasie Gdynia - Gdańsk Wrzeszcz.
    SKM (jak i regio na trasie SKM), które jeżdżą po torach dalekobieżnych, mają tą samą taryfę co SKM o swojej linii kolejowej

    • 10 0

    • Sprintery (1)

      Wejherowo - Gdansk

      • 1 0

      • Autor dojeżdża z Wejherowa?

        • 1 0

    • To nie Sprintery

      To pociągi do Kościerzyny, które jeżdżą po torach dalekobieżnych. Takim samym sprinterem jest pendolino.

      • 0 0

  • Hejt czy opinia

    Teraz modne słowo ja widzę opinie do której każdy ma prawo. To, że się z nią nie zgadzasz nie oznacza hejtu. Stoję codziennie w Wrzeszczu czekając na skm do Wejherowa polecam wtedy powiedz mi że to hejt, nie to stwierdzenie faktu, kolej nie daje rady pytanie dlaczego.... pasażer na ostatnim miejscu. Jeśli będzie pasażer będzie mniej dopłat od państwa i koryto się skończy, a tu przecież nie o pasażera chodzi. Komunikacja w trójmieście to tragedia i rozpacz niestety i to nie hejt tylko fakt. Kupa kasy wpompowana i co problem parę składów dołożyć. To po kija budować tory jak pociągów brak.... ludzie nie sardynki.

    • 19 7

  • (3)

    Facet nie wie o czym pisze. Przewozy w województwie organizują marszałkowie. To jego urzędnicy określają trasy i ceny biletów. Także tabor używany przez SKM i PR należy do marszałka. Jest bardzo awaryjny i jest go za mało, by zwiększyć liczbę połączeń.

    • 18 8

    • Tabor używany na PKM rzecz jasna.

      • 5 0

    • Wystarczy ogłosić przetarg, tak jak w Kuj Pom jeździ Arriva _własnym_ taborem.

      • 4 1

    • Akurat wie

      Samorząd województwa płaci i organizuje, ale nie tylko od niego zależy jak będą pociągi jeździły. Rozkład zależy w dużej mierze od PLK, do której należą tory.

      • 1 0

  • Cóż za agresywne artykuły na temat kolei. (1)

    Wczoraj Intercity dziś skm,pkm i "mowa nienawiści" w komentarzach...typowe.

    • 8 19

    • Hejt, egoizm to problem

      Hejt czy opinia, czy czytamy ten sam tekst... mowa nienawiść pytam gdzie ...trzeba czytać ze zrozumieniem, ale w tych czasach problem jest właśnie w zrozumieniu drugiego człowieka....ja widzę więcej egoizmu w ludziach niz czystego hej tu...

      • 4 0

  • A tymczasem sprawa prozaiczna- wyświetlacze na peronach (2)

    Od dwóch lat zalepione...

    • 41 0

    • O dokładnie. Ale wcześniej przynajmniej działały i coś dało się spod tej taśmy zobaczyć A teraz je wyłączyli:/ ostatnio przez to wsiadłam w zły pociąg bo zmienili peron A komunikatu brak...

      • 5 0

    • Zalepione, ale tylko na tych PLK, dalekobieżnych.

      • 0 0

  • PKP to niereformowalny beton....

    Tam się nic nie zmieni jeszcze przez wiele lat...

    • 22 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane