• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czekamy na koncepcję kolejowego objazdu na Kaszuby

Maciej Naskręt
26 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Miejsce, w którym od trasy PKM odbije kolejowa obwodnica prowadząca do Glincza i zapewniająca łączność z trasą Gdynia-Kościerzyna.
  • Widoczny nasyp, którym niegdyś biegła kolej do Starej Piły. na tym odcinku trasa kolejowa zostanie odtworzona.
  • Wycinka zieleni pod przyszłą budowę "bajpasu kościerskiego".
  • Wycinka zieleni pod przyszłą budowę "bajpasu kościerskiego".

Lada dzień kolejarze z PKM ogłoszą przetarg na opracowanie swojej części koncepcji (w Kokoszkach) rewitalizacji trasy z Karczemek do Glincza przez Starą Piłę. Jest ona niezbędna do tego, by pociągi z Trójmiasta mogły cały czas kursować na Kaszuby, po rozpoczęciu elektryfikacji trasy Gdynia - Kościerzyna. Nadal trwają wspólne ustalenia kolejarzy ze spółek PKM i PKP PLK w sprawie harmonogramu prac przy budowie wspomnianego objazdu. Inwestycja ma być gotowa w 2021 r.



Skorzystasz na budowie kolejowego objazdu?

Coraz więcej dzieje się w sprawie odbudowy linii kolejowej z Karczemek do Glincza przez Starą Piłę. Ma ona zapobiec odcięciu mieszkańców Kaszub, a szczególnie Kartuz, od połączeń kolejowych z Trójmiastem. Stałoby się tak, gdyby na czas prac związanych z elektryfikacją linii kolejowej Gdynia - Kościerzyna nie powstał objazd wyłączonego z ruchu odcinka.

Co prawda wciąż nie ma wiążących ustaleń pomiędzy PKM (odpowiada za odbudowę linii Karczemki-Glincz) i PKP PLK, która przygotowuje się do elektryfikacji trasy Gdynia - Kościerzyna - Maksymilianowo. Nie wypracowano jeszcze harmonogramu działań. Jednak nie oznacza to, że nic się nie dzieje w tej sprawie.

- Czekamy na harmonogram prac przygotowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe z ich części objazdu kolejowego z całej linii 201 z Kościerzyny do Gdyni, bo to wszystko musi być ściśle zsynchronizowane - zaznacza Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.
Pierwsze prace przygotowawcze na odcinku realizowanym przez PKM już się rozpoczęły. Wycięto drzewa i krzewy, które porastały od dawna niewykorzystywaną trasę kolejową.

Planowany zakres prac elektryfikacyjnych na Kaszubach. Zielona trasa musi powstać, by zapewnić ruch kolejowy między Gdańskiem i Kaszubami. Różowe odcinki będą bowiem czasowo wyłączane z ruchu. Planowany zakres prac elektryfikacyjnych na Kaszubach. Zielona trasa musi powstać, by zapewnić ruch kolejowy między Gdańskiem i Kaszubami. Różowe odcinki będą bowiem czasowo wyłączane z ruchu.
Spółka PKM planuje w najbliższych dniach ogłoszenie przetargu na opracowanie minimum dwuwariantowej koncepcji "Rewitalizacji fragmentu linii kolejowej nr 234 z budową przystanku Gdańsk Karczemki wraz z budową infrastruktury towarzyszącej".

- Koncepcja ta zawierać będzie m.in. analizę możliwych wariantów wyjścia z linii kolejowej nr 248, wskazanie optymalnej lokalizacji dla przystanku Gdańsk Karczemki oraz niezbędnych obiektów inżynierskich. Powstanie też projekt infrastruktury towarzyszącej przystankowi Gdańsk Karczemki, w tym m.in.: drogi dojazdowej, ścieżki rowerowej, ciągów pieszych parkingu i zatoki autobusowej. Ich realizacja będzie po stronie Gdańska - tłumaczy Tomasz Konopacki.
Wyłoniony w przetargu wykonawca koncepcji będzie miał około pół roku na jej przygotowanie. Później PKM dokona wyboru najlepszego wariantu całej inwestycji do realizacji.

Po co w ogóle budujemy kolejowy objazd?



Tzw. "bajpas kartuski" to kolejowa trasa objazdowa z Gdańska do Kartuz przez Gdańsk Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie dawnych linii kolejowych nr 234 i 229. Ma ona powstać do 2021 roku w związku z przygotowywaną przez PKP PLK elektryfikacją i budową drugiego toru na linii 201 linii Gdynia - Kościerzyna - Maksymilianowo.

Stacja w Starej Pile. Od wielu lat nie odjechał stąd żaden pociąg pasażerski. Za dwa lata ma to się zmienić. To niezbędne do utrzymania ruchu kolejowego na trasie Gdańsk-Kartuzy podczas elektryfikacji linii Gdynia-Kościerzyna-Maksymilianowo. Stacja w Starej Pile. Od wielu lat nie odjechał stąd żaden pociąg pasażerski. Za dwa lata ma to się zmienić. To niezbędne do utrzymania ruchu kolejowego na trasie Gdańsk-Kartuzy podczas elektryfikacji linii Gdynia-Kościerzyna-Maksymilianowo.
W związku z tą inwestycją ruch kolejowy do Kartuz i w kierunku Kościerzyny - jaki od ponad trzech lat jest systematycznie rozwijany na linii PKM - może zostać nawet całkowicie wstrzymany i zastąpiony komunikacją zastępczą.

Aby zminimalizować związane z tym utrudnienia dla pasażerów korzystających z kolejowych połączeń pomiędzy Kaszubami a Trójmiastem powstał pomysł reaktywacji dawnej linii kolejowej z Gdańska przez Starą Piłę do Kartuz i wykorzystania jej jako kolejowego objazdu na czas modernizacji linii 201.

Dzięki powstaniu tzw. "bajpasa kartuskiego" i przy odpowiednim etapowaniu przez PKP PLK prac na linii 201, mieszkańcy powiatu kartuskiego mieliby cały czas zapewnione połączenia kolejowe z Gdańskiem. W przypadku mieszkańców powiatu kościerskiego konieczne byłoby natomiast dowożenie ich komunikacją zastępczą do któregoś z przystanków kolejowych na trasie "bajpasa kartuskiego", a nie aż do Trójmiasta.

Oświadczenie spółki PKP PLK. Oświadczenie spółki PKP PLK.

Miejsca

Opinie (209) 4 zablokowane

  • Może niech równolegle ścieżkę rowerową wybudujá? (1)

    Jak zamknà tà trasé po rewitalizacji obecnej będzie to fajna trasa na wycieczki rowerowe. Bez miejskiego i samochodowego smrodu i hałasu

    • 2 0

    • Ci tylko o tych rowerach, pedalki...

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane