• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czerwony Most, czyli centrum Gdańska za 20 lat

Maciej Naskręt
16 maja 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdańsk ma wizję rozwoju do 2045 r.
W miejscu, w którym aktualnie rezyduje kolej za co najmniej 20 lat powstanie wielki węzeł przesiadkowy. W miejscu, w którym aktualnie rezyduje kolej za co najmniej 20 lat powstanie wielki węzeł przesiadkowy.

Rewolucyjna wizja dla Gdańska: centrum komunikacyjne miasta miałoby znaleźć się między Starym Przedmieściem a Orunią. Węzeł integracyjny "Czerwony Most" nie powstanie jednak wcześniej niż za kilkanaście lat.



Koncepcja węzła integracyjnego "Czerwony Most". Po 2030 r. zbiegną się tam nieistniejące na razie ulice: Nowa Chmielna, Nowa Podmiejska oraz Nowa Cienista. Koncepcja węzła integracyjnego "Czerwony Most". Po 2030 r. zbiegną się tam nieistniejące na razie ulice: Nowa Chmielna, Nowa Podmiejska oraz Nowa Cienista.
Władze wszystkich dużych aglomeracji, nie tylko Trójmiasta, muszą inwestować w rozwój komunikacji zbiorowej, bo centra miast po prostu nie zmieszczą wszystkich aut, które chciałyby do nich wjechać. Niewykluczone, że kiedyś wprowadzone zostaną opłaty za wjazd samochodem do centrum. Na pewno zaś wzrosną opłaty za parkowanie.

Choć ta wizja ziści się nie wcześniej niż za 10-15 lat, już dziś trzeba się do niej przygotować. I dlatego urbaniści zaprojektowali węzeł komunikacyjny "Czerwony Most" - nazwany tak od istniejącego tu kiedyś i wykonanego z czerwonej cegły mostu nad Motławą.

Ta koncepcja brzmi fantastycznie, ale jest efektem wielu lat badań. - Zaplanowanie przebiegu drogi to bułka z masłem. Robi się ciekawiej, gdy można zaplanować coś bardziej spektakularnego - przyznaje - Tadeusz Mendel, planista z Biura Rozwoju Gdańska, autor planu węzła "Czerwony Most".

Miałby on łączyć komunikację autobusową, tramwajową i kolejową. Byłby punktem zbornym dla nowych linii tramwajowych, które biegłyby od ul. Podwale Przedmiejskie, przez ul. nową Chmielną oraz z pętli przy ul. Świętokrzyskiej, przez ul. Nową Podmiejską.

- Po 2030 r. byłby to też główny dworzec kolejowy Gdańska, ponieważ znacznie łatwiej tu dojechać, niż do dzisiejszego dworca. Pojawiłyby się tu zarówno perony SKM, jak i dla pasażerów pociągów dalekobieżnych. Nad torami będzie się rozciągać kładka pieszo-rowerowa - opisuje Tadeusz Mendel.

Dojazd autem do węzła byłby możliwy: od północy Nową Chmielną, od południa Nową Podmiejską, zaś od zachodu ul. Nową Cienistą, która będzie połączona z węzłem wiaduktem. W obrębie węzła powstałoby ok. 3 tys. miejsc parkingowych. Obiekt oplatałaby sieć ścieżek rowerowych.

"Czerwony Most" zastąpiłby wysłużoną zajezdnię tramwajową w Nowym Porcie, a także zajezdnię autobusową przy al. Hallera w Gdańsku. Oba obiekty odtworzono by na południe od węzła.

Elementem węzła byłby budynek obsługi pasażerów, gdzie nie tylko kupilibyśmy bilety, ale też zasięgnęli informacji turystycznej czy zjedli. Na dachu byłoby lądowisko dla helikopterów medycznych. Szukający wytchnienia w podróży mogliby spojrzeć na panoramę historycznego śródmieścia Gdańska z pełnego zieleni tarasu widokowego.

Powstanie też centrum handlowe. - Polacy robią zakupy wracając z pracy. Takie ulokowanie obiektu handlowego zapewni im wygodę - przekonuje Tadeusz Mendel.

Planistom z BRG trudno dziś mówić o kosztach. Pewne jest jedynie tyle, że jeśli budowa węzła w ogóle ruszy, to będzie rozciągnięta w czasie.

Miejsca

Opinie (232) ponad 10 zablokowanych

  • Czerwony Most zamiast Centrum Solidarności?

    Można by przynajmniej rozpocząć taką inwestycję, zamiast ładować miliony w kolejny bezsensowny gmach bez-użyteczności publicznej.

    • 2 1

  • Czas pokarze

    Plany niezłe tylko jak wyjdzie z realizacją? Gdyż na ogół takich wizji były już miliony a kasa poszła na inne cele, już teraz jeśli plany mają się ziścić miasto powinno zdobywać wszelkich zainteresowanych inwestorów i walczyć o jego realizację a nie że za 2 lata komuś zaświta myśl o budowie marketu czy parku rozrywki w tym miejscu, i wizja zmian zostanie zapomniana.

    • 0 1

  • Litości! (8)

    Budujcie teraz linie tramwajowe na górnym tarasie.
    Zrewitalizujcie i załatajcie Orunie Dolną gdzie już jest pełna infrastruktura i nie trzeba robić monstrualnych węzłów komunikacyjnych .
    Przestańcie zabudowywać pustkowia na południu bez szkol przedszkoli drog, torow, sieci burzowej, przychodni, sklepow, targowisk... bez wszystkiego co jest w normalnym miescie!
    Nie wymyślacie jakiś obłąkanych wizji. Kto będzie chciał z tego węzła przesiadkowego, korzystać jeśli dojście z ogromnego parkingu na przystanek będzie zajmowało 10 minut? Po cholere ta gigantomania w polmilionowym miescie? Skala absolutnie wystarczajaca to petla na chelmie tylko to trzeba powielic - no i nie rozbudowywac bez ladu i skladu sypialni przez firmy deweloperskie typu "szybki zysk bez zobowiazan"
    Szkoda kasy na te projekty, wizualizacje itp.
    Lud tego nie kupi - nie jest glupi

    • 38 1

    • Litości c.d.

      Popieram w 100%. Często mówi się też o tym, że pozwalając na budowę takiej ilości osiedli w szczerych polach nie pomyślano o drogach dojazdowych. Teraz, kiedy do niedawna lokalne, spokojne uliczki zaczęły pełnić rolę tras przelotowych i zatykają się na kilka godzin dziennie, nagle mówi się o konieczności budowy tras szybkiego ruchu. Siłą rzeczy, muszą one przebiegać przez tereny ze starą, zasiedziałą zabudową, niszcząc tradycyjną tkankę miejską. Kiedy mieszkańcy buntują się, zarzuca im się egoizm, że niby wszyscy chcą dróg, byle nie pod swoimi oknami. Chyba nic w tym dziwnego - a kto by tego chciał. Miasto niedługo zamieni się w posiekaną autostradami szachownicę resztek dzielnic.
      A może tak jakieś długoterminowe plany urbanistyczne by się przydały? Najpierw kierunki rozwoju miasta, potem plany przewidywanych tras i węzłów oraz infrastruktury komercyjnej i instytucjonalnej i wszelakiej innej, a dopiero potem pozwolenia na budowę?

      • 2 0

    • TU NIE MA CO ANALIZOWAĆ

      to kolejna ściema nieudaczników z cyklu teraz nic nie zrobimy ale za 20 lat...

      • 2 0

    • (3)

      i należałoby Ci postawić dobre piwo gdyby nie jeden błąd.
      lud jest bardzo głupi. kupi każde gówno byle ładnie wyglądało.
      niewielu jest takich co kupiła nieruchomość na terenie tzw. Gdańska Południe z pełną świadomością. prawie wszyscy patrzyli na demo 3d dewelopera i atrybuty: blisko ale na uboczu, infrastruktura za friko od miasta, wzrost wartości w czasie.
      okazało się, że to najgorzej skomunikowana dzielnica miasta. jedna dziurawa droga jednopasmowa ze światłami średnio co 200m, najuboższa i najdroższa oferta oświatowa w regionie, kiepski zwrot z inwestycji.

      lud jest bardzo głupi i kupi wszystko.

      • 10 0

      • Nie obrażaj nas (1)

        Kupiłem mieszkanie na Oruni Górnej jak była jeszcze przejezdna, trudno było przewidzieć, że władze miasta doprowadzą do takiego stanu, że osiedla będą budowane bez inrastruktury. Straciłem na wycenie mieszkania kupe forsy ale cóz z tymi władzami życie to jak gra w ruletkę, szkoda tylko, że to bzawsze my gdańszczanie płacimy

        • 9 0

        • rozumiem Twój ból. uciekaj jak tylko możesz. ja mieszkam za obwodówką i dla mnie Gdańsk Południe to jak obóz wojskowy w wędrówce przez las; jak nie obejdziesz to masz areszt za nic.

          • 3 0

      • ;-)

        No ponioslo mnie troche zyczeniowo

        • 2 0

    • jeszcze jedno!

      przeczytalem tylko tekst a nie przyjrzałem sie mapce i wizualizacjom. A to błąd!
      Nie wiem jak Was, ale moją uwagę przykuła wielkokabarytowa kostka z ladowiskiem dla smiglowcow na dachu o nazwie "budynek obslugi podroznych". Co mozna obslugiwac w takiej bryle na wezle przesiadkowym komunikacji miejskiej? Moznaby to latwo wykorzystac gdyby tam zrobic jedyny w trojmiescie punkt sprzedazy biletow miesiecznych. Takie fajne miejsce spotkan. Mi sie rozmach kojarzy z wysmienitym wiaduktem na skrzyzowaniu Jana Pawla 2 i Rzeczpospolitej.
      No i jeszcze jedno bardzo pragmatyczne pytanie do wladz a nie planistow:
      Jakie bieżące arcypilne inwestycje chcielibi okroić lub odpuścic skoro powstanie takie arcydzielo

      • 1 0

    • Niestety, niedlugo cale rzekome 'Poludnie' to beda wielkie slumsy, gdzie smrod z wysypiska, ferm lisich i sznura niekonczacych sie korkow bedzie powodowal choroby. Zero drzew, tylko blokowiska. Brud.

      Bronmy sie przed deweloperami i chronmy tamte tereny!!!!!!!

      • 2 0

  • ja tu widzę projekt galerii handlowej z niezbędnymi dojazdami i parkingami

    a nie "centrum komunikacyjnego"

    ... Pawełek kochanie obudź się czas do pracy ...

    • 3 1

  • Ale gruba ... tłusta dzisiaj kiełbasa wyborcza !!! A kosmodrom

    kosmiczny gdzie ... zapomnieli ???

    • 2 1

  • Nowa Sikorskiego, Nowa Bulońska jest bardziej potrzebna niż "Czerwony Most" (2)

    Miasto powinno najpierw zrealizować Nową Sikorskiego, Nową Bulońską czy Nową Świętokrzyską po 2 pasy dla każdego kierunku wraz z pasem rozdzielczym na przedłużenie linii tramwajowych.

    • 17 1

    • (1)

      Są gdzieś plany co w jakiej kolejności ma być budowane ? Z chęcią bym to zobaczył.
      Fajnie by było jak by ten serwis napisał o planach na najbliższe 10 lat.

      • 4 0

      • Wystarczy przeczytać info z tego portalu sprzed 5 lat. Zmian nie dostrzeżesz, zapewniam

        • 1 0

  • To jest chore

    a co z Łódzką i tramwajami, nic sie nie robi, Łosto0wicka same dziury nic się nie robi okolice węzła UE dziury nic sie nie robi i td i tp

    • 1 1

  • Śmieszne (6)

    I tym właśnie się ogłupia polskie społeczeństwo, a Ono podatnie po myśli partii politycznych nie interesuje się dlaczego nikt od 20 lat w Gdańsku nie wyremontował, nie doprowadził do normalności głównych dróg i dlaczego teraz też tego nie robi. Chciałem powiedzieć że ja za 20 lat będę miał 50 lat i jak widzę, że za 20 lat będzie taki most to się uśmiecham. A najlepsza jest podatność społeczeństwa na teksty typu, że przez 20 lat się dużo w Naszym kraju zrobiło. Wyjedzcieie do innych krajów w których 10 - 20 lat temu była wojna lub komunizm i zobaczycie jak ten kraj dzisiaj wygląda i porównajcie z Polską. Rodacy myślcie trochę.

    • 165 28

    • (1)

      przyklad:
      Chorwacja - po wojnie, a drogi maja cudne, nie tylko mowa tu o autostradach z pieknymi wiaduktami i tunelami, ale nawet zwykle boczne drogi sa wzorowe (nawet te przy totalnych peryferiach).

      Dziwnym trafem w PL nigdy nie mowi sie o bylych krajach satelickich ZSRR w kontekscie pozytywow gospodarczych, jedynie media wrecz wysmiewaja, ze np. na Wegrzech zapasc itd.
      Ale stopa zyciowa i infrastruktura bije nas.

      Nawet na Białorusiu sa lepsze drogi niz u nas, nie wspominam o obwodowej Minska (sa tam dwie) link ponizej:
      http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=15419385&postcount=477

      Ja tylko chce normalnych politykow-gospodarzy, a nie demagogow.
      Kraj sie sypie :(

      To juz na wschodzie nasi sasiedzi bija nas koleja na glowe. Jakosc, punktualnosc niczym DB.

      Chce zmian, a nie tych samych twarzy w politycznym grajdole.

      • 24 2

      • Prześwięta prawda

        W Brześciu czy Wilnie to na dworcu z podłogi mozna jeść... W 1990 Wilno to była ruina, teraz nie ma porównania z Polską.

        A my nic, tylko chrzanimy, że kiedyś...

        • 6 1

    • "nikt od 20 lat w Gdańsku nie wyremontował, nie doprowadził do normalności głównych dróg" Hmmm, pewnie dostanę rekordową ilość "minusów", ale wsadzę kij w mrowisko i zapytam skąd te dane, skąd 20 lat? Cos tam jednak remontują a to Grunwaldzką, a to Hallera, fakt, że może nie "po całości" i są miejsca "kosmiczne", ale są też całkiem przyzwoite. Nie popadajny w przesadę.

      • 6 1

    • Nowa siedziba Gildii

      ta w tych planach widzę uwzględnili nową siedzibę CH Gildia :D nawet w PRL-u były lepsze projekty niż dziś. MASAKRA już lepiej niech polscy planiści oddadzą wszystko w obce ręce bo POLAK jednak nie potrafi (a przynajmniej Ci którzy są u władzy)

      • 6 0

    • Zgadzam sie w 100 %

      s****ie po ścianie - jak zwykle nic z tego nie bedzie - ciesze sie ze wkrotce wyprowadzam sie z tego miasta, bo mam go juz po dziurki w nosie....!!

      • 9 5

    • Dobrze gadasz

      • 9 3

  • Ekipa BUDYNIA zaczeła kampanię

    Mamią kolejnymi wizjami pod tytułem Jak to pięknie będzie jak nas już nie będzie.

    • 4 1

  • Ciekawe

    "Władze wszystkich dużych aglomeracji, nie tylko Trójmiasta, muszą inwestować w rozwój komunikacji..." - tylko coś tego nie widać. Najważniejsze inwestycje Gdańsska: ECS, Stadion, Muzeum II Wojny (fakt kasa z budzetu państwa), Teatr Szekspirowski - same niezbędne inwestycje aby miasto się roziwjalo a "nam żyło się lepiej". Pamiętajmy, że niedługo są wybory samorządowe można coś zmienić- tylko czy będzie w czym wybierać. Aby nie zło na mniejsze zło - i czy będzie ktoś kto postawi się naciskowi politycznemu aby wstrzymac niepotrzebne inwestycje (ECS) . Co do centrum to pewnie jak przyjdzie co do czego to koszt rocznego utrzymania zamknie się kwotą ok 20 mln zł. a warto przypomnieć, że remont al. Zwyciestwa kosztował ok. 5 mln zł. - ile mozna by za taką kase porządnie wyremontować ulic co roku (ze 15 do 20 km) a ile się teraz remontuje

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane