• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Cztery dekady temu rozpoczęto budowę żaglowca, który opłynął świat

szym
5 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (83)
Położone stępki pod budowę "Daru Młodzieży" w Stoczni Gdańskiej, wówczas im. Lenina. 30.06.1981 r. Położone stępki pod budowę "Daru Młodzieży" w Stoczni Gdańskiej, wówczas im. Lenina. 30.06.1981 r.

W marcowy, środowy poranek 1981 roku w Stoczni Gdańskiej rozpoczęto budowę kadłuba "Daru Młodzieży", pierwszego żaglowca oceanicznego polskiej budowy, jaki wyszedł poza Morze Bałtyckie, przeciął równik i opłynął świat. Od wykonania pierwszych spawów w konstrukcji kadłuba statku mijają właśnie 42 lata.



Płyną(ę)łaś kiedykolwiek statkiem?

Znajdujący się dziś pod opieką Uniwersytetu Morskiego w Gdyni "Dar Młodzieży" jest wyjątkową jednostką. To pierwszy żaglowiec zbudowany w polskiej stoczni, według polskiego projektu i - w przeciwieństwie do swoich poprzedników - od samego początku tworzony był z myślą o szkoleniu młodzieży.

Głównym konstruktorem nowego żaglowca został inżynier Zygmunt Choreń. Współpracowali z nim kapitanowie "Daru Pomorza": Tadeusz OlechnowiczKazimierz Jurkiewicz.

W tym miejscu warto wspomnieć, że na przełomie lat 70. i 80. ubiegłego wieku "Dar Pomorza" był już jednostką coraz bardziej przestarzałą. Coraz głośniej mówiono, że należy zastąpić go nowym żaglowcem szkoleniowym.



Problemem - jak to w PRL-u - były jednak zarówno koszty, jak i decyzyjność władz w tej kwestii.

Wodowanie kadłuba "Daru Młodzieży", rok 1981. Wodowanie kadłuba "Daru Młodzieży", rok 1981.
Szansą okazało się zamówienie skierowane do Stoczni Gdańskiej (ówcześnie im. Lenina) na serię szkolnych żaglowców dla radzieckich szkół morskich. Udało się wówczas przekonać władzę, że pierwszym żaglowcem - swoistym prototypem całej serii - powinna być nowa jednostka szkoleniowa - następca "Daru Pomorza".

Studenci podczas jednej z historycznych już wypraw na pokładzie "Daru Młodzieży". Studenci podczas jednej z historycznych już wypraw na pokładzie "Daru Młodzieży".
Budowa "Daru Młodzieży" kosztować miała - bagatela - 300 milionów złotych. W 1982 r. szacunki zamknięto na ponad 540 mln zł, co było wówczas równowartością około 4 mln dolarów.

Ostatecznie, kadłub nowego żaglowca zwodowano w Stoczni Gdańskiej 12 listopada 1981 roku, tuż przed wprowadzeniem stanu wojennego.

Wodowanie "Daru Młodzieży" w Stoczni Gdańskie, wówczas im. Lenina. 12.11.1981 r. Wodowanie "Daru Młodzieży" w Stoczni Gdańskie, wówczas im. Lenina. 12.11.1981 r.
13 grudnia Polska została de facto odcięta od świata, kraj pogrążony był w kryzysie ekonomicznym a dokończenie budowy żaglowca zawisło na włosku.



Kto wie, jak potoczyłaby się historia jednego z najsławniejszych, polskich żaglowców, gdyby nie grupa entuzjastów, która robiła wszystko, by dokończyć budowę statku i nie dopuścić do sprzedania go zagranicznym armatorom.

Ostatecznie na początku lipca 1982 r. nad "Darem Młodzieży" załopotała biało-czerwona bandera. Matką chrzestną jednostki została żona komendanta "Daru Pomorza" kpt.ż.w. Kazimierza Jurkiewicza - Helena Jurkiewicz.

Rocznica Wybuchu II Wojny Światowej na Westerplatte, przy nabrzeżu zacumowany żaglowiec "Dar Młodzieży". 1.09.1985 r. Rocznica Wybuchu II Wojny Światowej na Westerplatte, przy nabrzeżu zacumowany żaglowiec "Dar Młodzieży". 1.09.1985 r.
- Uroczyste podniesienie bandery odbyło się 4 lipca 1982 roku w macierzystej Gdyni, przy Nabrzeżu Pomorskim, miejscu do dzisiaj stanowiącym stałe miejsce postoju fregaty - opisują samo powstanie żaglowca przedstawiciele Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, dzisiejszego armatora "Daru Młodzieży".
Podczas czterech dekad "Dar Młodzieży" zwiedził praktycznie każdą część świata, był na wszystkich oceanach i zawijał do portów na wszystkich kontynentach. Brał także udział w najbardziej prestiżowych światowych regatach.

"Dar Młodzieży" podczas pierwszych prób morskich, rok 1982. "Dar Młodzieży" podczas pierwszych prób morskich, rok 1982.


szym

Miejsca

Opinie (83) 8 zablokowanych

  • Kiedyś mieliśmy stocznie i przemysł (3)

    Tyle się mówi że to niby było zapóźnione technologiczne.
    Tak?
    To która polska stocznia dziś może wybudować taki żaglowiec?
    Żadna.
    I tyle w temacie ówczesnego rzekomego zapóźnienia technologicznego.

    Zapóźnieni to jesteśmy teraz, bo nic się tu nie da zbudować, bo wszystko buduje się w Chinach albo innym Wietnamie, bądź Niemczech.

    W latach 80 mieliśmy doskonałe kadry, konstruktorów, projektantów i inżynierów.
    Wszystko poszło w niwecz w latach 90 i kształceniu pokolenia "magistrów zarządzania".

    No to teraz magistrzy zarządzania ustalili że nic się nie opłaca produkować, wyłącznie import.

    A żaglowca nawet gdybyśmy chcieli, nawet gdybyśmy mieli tamto (wcale niewysokie) finansowanie, to po prostu nie potrafilibyśmy zbudować.

    • 16 1

    • 100/100

      • 1 0

    • Są w Gdańsku dwie stocznie, które w ostatnich latach budowały takie żaglowce.

      Remontowa, dla Algierii,
      Conrada dla Wietnamu

      Dalej mamy kadry, biura projektowe w Polsce ma Wartsila, Ulstein, ale też nasze robią na zlecenie innych i naszych stoczni.

      PLO zaorali steropianowcy, zanim nastał Buzek, juz było zaorane.

      • 1 0

    • Przemysł PRL-u to był z niewielkimi wyjątkami skansenem technologicznym i organizacyjnych. I to przyczyniło się potem do jego problemów w latach 90-tych, do tego brak tych wyśmiewanych przez Ciebie "magistrów zarządzania".

      • 0 0

  • Cegiełki (1)

    W kiosku kupiłem cegiełkę na budowę Daru Młodzieży,a więc w jakiejś części jestem właścicielem.

    • 5 1

    • W szkołach były obowiązkowe zbiórki
      na budowę.

      • 0 0

  • Szkoda , że od rządów Tuska i Wałęsy daleko "odpłyneliśmy" od morza. (2)

    Flotę PLO sprzedano , Dalmor zniszczono. Port zabudowywują wieżowcami i blokami dla "warszawki". Dar Młodzieży już poważnie się starzeje.

    • 5 11

    • Ile lat (1)

      Rządzi je*** ***?
      Ale miło że wspominasz Lecha Wałęsę,niech ma się dobrze

      • 1 4

      • Kapitan Bolek

        • 1 0

  • Szkoda , że za rządów Tuska i Wałęsy daleko "odpłyneliśmy" od morza. (1)

    Kadeci z Daru Młodzieży teraz pracują jako wyrobnicy u Niemców , Greków czy Izraela bo flotę PLO sprzedano , Dalmor zniszczono. Port zabudowywują wieżowcami i blokami dla "warszawki". Dar Młodzieży już poważnie się starzeje.

    • 5 10

    • nie masz pojęcia o czym piszesz

      • 2 0

  • na wycieczki all inclusiwe dla prominentow a patron to slynny zeglaz i maz spikerki

    • 2 1

  • Maszynka do nabijania kasy remontowana za darmo przez studentów

    Miałem nieprzyjemność spędzić 2 rejsy na Darze. Absolutna strata czasu dla studentów nawigacji. Zarządzanie studentami w stylu wojskowej fali brak przestrzegania podstawowych zasad BHP. Statek poza okresem praktyk wynajmowany jest innym podmiotom i nabija kasę uczelni a później studenci niczym indyjscy robotnicy w Katarze, przymusowo remontują go za miskę i możliwość kontynuowania studiów. Rejsy na tym zabytku powinny być dobrowolne dla zapaleńców i miłośników żeglowania.

    • 2 9

  • pies Misiek (1)

    piekny statek na razie stoi w stoczni na remoncie -nie wazne

    a teraz anegdota z AM
    bosman mowi do studentów
    najwazniejszy jest kapitan potem oficerowie potem ja Miskiek i dopiero studenci.

    • 0 0

    • Przytoczyłeś powiedzenie z czasów Daru Pomorza.

      W 1967 r. kadeci byli jeszcze słuchaczami PSM .

      • 0 0

  • I co na to wychowankowie i prawdziwy twórca i orędownik daru młodzieży były rektor wsm prof . Kpt daniel duda?? Brakuje jego głosu. Włożony wysiłek nie poszedł na marne . Dar młodzieży pływa , żyje , fascynuje

    • 2 0

  • Za tej strasznej Komuny budowano polskie, w pełni wyposażone statki (1)

    A za PISu przez 8 lat nie mogą jednego gołego kadłuba wyspawać. Ciekawe....

    • 3 3

    • PO

      Zniszczyło polskie okrętownictwo

      • 1 0

  • to już cztery dekady....

    statek przez cztery dekady opłynął świat, a ja przez cztery dekady osiągnąłem aż nic - jestem przegrywem życiowym - niech ktoś mnie dobije...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane