- 1 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (348 opinii)
- 2 Oszukane "30 stopni" w majówkę (33 opinie)
- 3 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (273 opinie)
- 4 "Majówkowa dyspensa": hit czy kit? (115 opinii)
- 5 W Oliwie kwitną wiśnie jak w Tokio (75 opinii)
- 6 Kronika oblężenia Gdańska 1734. Część 3 (18 opinii)
Cztery oferty na budowę bajpasu kartuskiego, trzy mieszczą się w budżecie
W przetargu na wykonanie dokumentacji projektowej oraz robót budowlanych samorządowego odcinka tzw. bajpasu kartuskiego, trzy firmy złożyły oferty, które mieszczą się w budżecie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Powstaje ona w związku z przygotowywaną przez PKP PLK elektryfikacją i budową drugiego toru na linii 201 linii Gdynia - Kościerzyna - Bydgoszcz.
Z powodu tej inwestycji ruch kolejowy do Kartuz i w kierunku Kościerzyny - od pięciu lat obsługiwany przez pociągi kursujące po trasie PKM - może zostać nawet całkowicie wstrzymany i zastąpiony komunikacją zastępczą.
- Aby zminimalizować związane z tym utrudnienia dla pasażerów korzystających z kolejowych połączeń pomiędzy Kaszubami a Trójmiastem powstał pomysł reaktywacji dawnej linii kolejowej z Gdańska przez Starą Piłę do Kartuz i wykorzystania jej jako kolejowego objazdu na czas modernizacji linii 201 - tłumaczy Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
Faktycznie: gdy bajpas kartuski powstanie, mieszkańcy powiatów kartuskiego i kościerskiego będą mogli cały czas dojechać koleją do Trójmiasta, nawet podczas prac prowadzonych przez PKP PLK na linii Gdynia - Kościerzyna.
Prace przy bajpasie kartuskim będą się składać z dwóch części:
- modernizacji ok. 15 km istniejącej linii Gdańsk Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz (należącej do PKP PLK i przez nie realizowanej),
- odbudowy niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk Kiełpinek - Gdańsk Kokoszki (realizowanej przez należącą do Samorządu Województwa Pomorskiego spółkę PKM SA przy współpracy z miastem Gdańsk).
Na realizację "samorządowego" odcinka "bajpasu kartuskiego" PKM przeznaczyła 56,82 mln zł (brutto). Po otwarciu ofert w przetargu na te prace okazało się, że trzy z czterech ofert zmieściły się w tym kosztorysie:
- Torhamer z Gdyni - 43,25 mln zł
- Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe z Gdańska - 49,16 mln zł
- Roverpol z Warszawy (lider konsorcjum) - 51,84 mln zł
- NDI i NDI SOPOT S.A. (partner) z Sopotu - 65,8 mln zł
O wyborze wykonawcy decydować będą dwa kryteria: cena (95 proc.) i doświadczenie wykonawcy (5 proc.).
Dopiero po formalnym sprawdzeniu całej dokumentacji złożonej przez potencjalnych wykonawców oraz ocenie ww. kryteriów, możliwe będzie wybranie i ogłoszenie zwycięzcy przetargu.
Projekt, nowy nasyp i nowe tory w dwa lata
Na realizację wszystkich robót wraz z uzyskaniem wymaganych zezwoleń i dopuszczeń przewidziano 24 miesiące od momentu podpisania umowy pomiędzy wybranym wykonawcą i PKM SA.
Zakres prac obejmuje włączenie linii kolejowej nr 234 (tzw. "bajpas kartuski") w linię 248 (PKM) na wysokości obwodnicy trójmiejskiej, przed przystankiem PKM Gdańsk Kiełpinek (jadąc w kierunku Wrzeszcza) oraz rewitalizację samej linii 234 na odcinku prawie 1,5 km (do okolic połączenia ulic Osiedlowej i Dojazdowej).
Istniejący, przedwojenny nasyp zostanie częściowo rozebrany, a następnie odbudowany i wzmocniony. Prace obejmą także budowę lub przebudowę dwóch przepustów pod torami na potoku Bystrzec, przejścia pod torami łączącego osiedle Karczemki z terenami rekreacyjnymi przy zbiorniku Kiełpinek oraz wiadukt drogowy łączący ulice Osiedlową i Dojazdową.
- Warto podkreślić, że już kilka lat temu podczas projektowania Pomorskiej Kolei Metropolitalnej przewidzieliśmy możliwość reaktywacji linii 234 w przyszłości i naszą linię wybudowaliśmy w sposób minimalizujący obecnie prace niezbędne do połączenia obu linii kolejowych - mówi Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA. - Dlatego m.in. od razu na wysokości Kiełpinka zastosowany został inny typ rozjazdów pozwalający na jazdę z prędkością 100 km/h w kierunku bajpasu, a semafory wjazdowe na przystanek Kiełpinek od strony lotniska zostały odsunięte.
Trzeba jednak zaznaczyć, że by bajpas kartuski działał, potrzebuje także 16-kilometrowego odcinka budowanego przez PKP PLK. Kolejowa spółka już dwukrotne usiłowała znaleźć wykonawców tych robót. Za każdym razem przetarg unieważniano, ponieważ oferty nie mieściły się w budżecie.
Filmy na ten temat
Miejsca
Opinie (91) 2 zablokowane
-
2020-08-20 17:26
Na wuj budować nowe linie kolejowe? (4)
Jak po dotychczasowych pociągi jeżdżą co trzy godziny i tylko do dziewiętnastej?
- 22 9
-
2020-08-21 08:28
Zdejmij czasami klapki z oczu i zobacz to co potrzebne też innym (1)
Choćby dlatego, że kolej nie stoi w korkach i dojazd jest w miarę punktualny. A gdy masz w na swojej trasie przejazdu przesiadkę ( podpowiadam, że przesiadka wymaga dojazdu do miejsca przesiadkowego na określony czas)) to punktualność przybycia na miejsce jest kluczowa.
- 2 0
-
2020-08-21 10:34
masz absolutną rację - kolej nie stoi w korkach bo po 19.00 nie jedzie tylko idzie spać
- 1 0
-
2020-08-21 07:13
(1)
aha, to najlepiej nic nie robić, budować tylko drogi dla samochodów, a ludzie bez nich będą fruwać nad drogami.
- 3 0
-
2020-08-21 10:33
może po prostu efektywniej wykorzystywać istniejącą infrastrukturę zamiast ładować miliardy w nową?
No ale wtedy nie zarobią krewni i znajomi królika...- 0 0
-
2020-08-20 17:08
(1)
Pewnie wygra PPMT, mają największe doświadczenie i obecnie modernizują linie w całej Polsce.
- 7 4
-
2020-08-21 09:12
torhammer
ale torhammer ma podobno najlepsze młoty i opieke Thora
- 0 0
-
2020-08-20 18:29
Po co kolej na Kaszuby (2)
skoro każdy rolnik ma po kilka passatów na podwórku?
- 11 5
-
2020-08-21 07:15
Wieś to nie tylko rolnicy. To też inni ludzie. Nie wszyscy na wsiach mają samochody, wierz mi.
Ale świeży chlebek to jesz, nie?- 5 0
-
2020-08-20 21:22
Wlasnie dlatego
Bo te passaty i t4 korkuja dojazdy do miasta i wymuszaja koszty w postaci "metropolitalnej"
- 5 0
-
2020-08-20 17:11
A ten most zabytkowy w Rutkach? Będą wysadzać? (4)
Ekipa z Mission Impossible by się ucieszyła, w Pilchowicach już im zepsuli zabawę, a i kto wie, może nawet Tom Cruise przyjechałby na Kaszebe.
- 16 5
-
2020-08-20 17:18
50 milionów? To chyba na zrobienie dokumentacji był ten przetarg. (2)
Przecież za tyle nie zrobi się remontu linii kolejowej, co najmniej 10 razy tyle potrzebne!
- 2 11
-
2020-08-21 06:45
Że śwagrem coś pomyślimy i będzie tanio i solidnie. Jedyny problem jest taki, że daleko z tamtąd do sklepu monopolowego, a skąś te harnasie trzeba brać żeby nie było przestoju jak chłopaki zaprostestuja
- 2 0
-
2020-08-20 17:48
No patrz...
...jacy ci wykonawcy głupi, skoro podskładali oferty. Najwyraźniej nie czytali mądrości Janusza kosztorysowania.
- 15 0
-
2020-08-20 20:53
Oby nie
swoją drogą bardzo podobne są te mosty do siebie
- 4 0
-
2020-08-20 18:59
Co to jest bajpas? (1)
- 1 6
-
2020-08-21 06:28
Powinno być bypass
Objazd, obwodnica.
- 0 0
-
2020-08-20 18:30
Szkoda ze PKM nie odpowiada za wiecej linii na Pomorzu
PKM potrafi to czego PLK nie może...
- 11 6
-
2020-08-20 18:22
PKM Karczemki
To teraz za zaoszczędzone pieniądze z tego przetargu, warto pomyśleć o budowie nowego przystanku na Karczemkach.
- 20 3
-
2020-08-20 17:39
(3)
A co to jest bajpas? Ja wiem tylko co to bypass
- 1 5
-
2020-08-20 17:49
Objazd (1)
- 0 0
-
2020-08-20 17:58
Obiat
- 1 0
-
2020-08-20 17:45
bajpas w skrócie
to bajanie o pasie
tylko czy startowym czy do spodni - nie wiadomo- 3 0
-
2020-08-20 17:52
NDI
Dobrą informacją jest to, że NDI się nie kwalifikuje. To co oddalają na Alei Adamowicza powinno ich dyskwalifikować z każdego przetargu.
- 15 2
-
2020-08-20 17:50
Baj pas to taki pas gdzie ludzie się żegnają;)
- 8 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.