• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Cztery oferty na budowę bajpasu kartuskiego, trzy mieszczą się w budżecie

ms
20 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Miejsce, w którym bajpas kartuski odbije od obecnej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Na dole zdjęcia widać obwodnicę Trójmiasta, na zdjęciu tereny na zachód od obwodnicy. Miejsce, w którym bajpas kartuski odbije od obecnej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Na dole zdjęcia widać obwodnicę Trójmiasta, na zdjęciu tereny na zachód od obwodnicy.

W przetargu na wykonanie dokumentacji projektowej oraz robót budowlanych samorządowego odcinka tzw. bajpasu kartuskiego, trzy firmy złożyły oferty, które mieszczą się w budżecie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.



Jak często podróżujesz koleją po Pomorzu (poza Trójmiastem)?

Tzw. "bajpas kartuski" to kolejowa trasa objazdowa z Gdańska do Kartuz przez Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie dawnych linii kolejowych nr 234 i 229.

Powstaje ona w związku z przygotowywaną przez PKP PLK elektryfikacją i budową drugiego toru na linii 201 linii Gdynia - Kościerzyna - Bydgoszcz.

Z powodu tej inwestycji ruch kolejowy do Kartuz i w kierunku Kościerzyny - od pięciu lat obsługiwany przez pociągi kursujące po trasie PKM - może zostać nawet całkowicie wstrzymany i zastąpiony komunikacją zastępczą.

- Aby zminimalizować związane z tym utrudnienia dla pasażerów korzystających z kolejowych połączeń pomiędzy Kaszubami a Trójmiastem powstał pomysł reaktywacji dawnej linii kolejowej z Gdańska przez Starą Piłę do Kartuz i wykorzystania jej jako kolejowego objazdu na czas modernizacji linii 201 - tłumaczy Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
Faktycznie: gdy bajpas kartuski powstanie, mieszkańcy powiatów kartuskiego i kościerskiego będą mogli cały czas dojechać koleją do Trójmiasta, nawet podczas prac prowadzonych przez PKP PLK na linii Gdynia - Kościerzyna.

Prace przy bajpasie kartuskim będą się składać z dwóch części:

  1. modernizacji ok. 15 km istniejącej linii Gdańsk Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz (należącej do PKP PLK i przez nie realizowanej),
  2. odbudowy niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk Kiełpinek - Gdańsk Kokoszki (realizowanej przez należącą do Samorządu Województwa Pomorskiego spółkę PKM SA przy współpracy z miastem Gdańsk).


Na realizację "samorządowego" odcinka "bajpasu kartuskiego" PKM przeznaczyła 56,82 mln zł (brutto). Po otwarciu ofert w przetargu na te prace okazało się, że trzy z czterech ofert zmieściły się w tym kosztorysie:

  1. Torhamer z Gdyni - 43,25 mln zł
  2. Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe z Gdańska - 49,16 mln zł
  3. Roverpol z Warszawy (lider konsorcjum) - 51,84 mln zł
  4. NDI i NDI SOPOT S.A. (partner) z Sopotu - 65,8 mln zł


O wyborze wykonawcy decydować będą dwa kryteria: cena (95 proc.) i doświadczenie wykonawcy (5 proc.).

Dopiero po formalnym sprawdzeniu całej dokumentacji złożonej przez potencjalnych wykonawców oraz ocenie ww. kryteriów, możliwe będzie wybranie i ogłoszenie zwycięzcy przetargu.

Projekt, nowy nasyp i nowe tory w dwa lata



Na realizację wszystkich robót wraz z uzyskaniem wymaganych zezwoleń i dopuszczeń przewidziano 24 miesiące od momentu podpisania umowy pomiędzy wybranym wykonawcą i PKM SA.

Zakres prac obejmuje włączenie linii kolejowej nr 234 (tzw. "bajpas kartuski") w linię 248 (PKM) na wysokości obwodnicy trójmiejskiej, przed przystankiem PKM Gdańsk Kiełpinek (jadąc w kierunku Wrzeszcza) oraz rewitalizację samej linii 234 na odcinku prawie 1,5 km (do okolic połączenia ulic Osiedlowej i Dojazdowej).

Istniejący, przedwojenny nasyp zostanie częściowo rozebrany, a następnie odbudowany i wzmocniony. Prace obejmą także budowę lub przebudowę dwóch przepustów pod torami na potoku Bystrzec, przejścia pod torami łączącego osiedle Karczemki z terenami rekreacyjnymi przy zbiorniku Kiełpinek oraz wiadukt drogowy łączący ulice Osiedlową i Dojazdową.

- Warto podkreślić, że już kilka lat temu podczas projektowania Pomorskiej Kolei Metropolitalnej przewidzieliśmy możliwość reaktywacji linii 234 w przyszłości i naszą linię wybudowaliśmy w sposób minimalizujący obecnie prace niezbędne do połączenia obu linii kolejowych - mówi Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA. - Dlatego m.in. od razu na wysokości Kiełpinka zastosowany został inny typ rozjazdów pozwalający na jazdę z prędkością 100 km/h w kierunku bajpasu, a semafory wjazdowe na przystanek Kiełpinek od strony lotniska zostały odsunięte.
Trzeba jednak zaznaczyć, że by bajpas kartuski działał, potrzebuje także 16-kilometrowego odcinka budowanego przez PKP PLK. Kolejowa spółka już dwukrotne usiłowała znaleźć wykonawców tych robót. Za każdym razem przetarg unieważniano, ponieważ oferty nie mieściły się w budżecie.
ms

Miejsca

Opinie (91) 2 zablokowane

  • Na wuj budować nowe linie kolejowe? (4)

    Jak po dotychczasowych pociągi jeżdżą co trzy godziny i tylko do dziewiętnastej?

    • 22 9

    • Zdejmij czasami klapki z oczu i zobacz to co potrzebne też innym (1)

      Choćby dlatego, że kolej nie stoi w korkach i dojazd jest w miarę punktualny. A gdy masz w na swojej trasie przejazdu przesiadkę ( podpowiadam, że przesiadka wymaga dojazdu do miejsca przesiadkowego na określony czas)) to punktualność przybycia na miejsce jest kluczowa.

      • 2 0

      • masz absolutną rację - kolej nie stoi w korkach bo po 19.00 nie jedzie tylko idzie spać

        • 1 0

    • (1)

      aha, to najlepiej nic nie robić, budować tylko drogi dla samochodów, a ludzie bez nich będą fruwać nad drogami.

      • 3 0

      • może po prostu efektywniej wykorzystywać istniejącą infrastrukturę zamiast ładować miliardy w nową?
        No ale wtedy nie zarobią krewni i znajomi królika...

        • 0 0

  • (1)

    Pewnie wygra PPMT, mają największe doświadczenie i obecnie modernizują linie w całej Polsce.

    • 7 4

    • torhammer

      ale torhammer ma podobno najlepsze młoty i opieke Thora

      • 0 0

  • Po co kolej na Kaszuby (2)

    skoro każdy rolnik ma po kilka passatów na podwórku?

    • 11 5

    • Wieś to nie tylko rolnicy. To też inni ludzie. Nie wszyscy na wsiach mają samochody, wierz mi.
      Ale świeży chlebek to jesz, nie?

      • 5 0

    • Wlasnie dlatego

      Bo te passaty i t4 korkuja dojazdy do miasta i wymuszaja koszty w postaci "metropolitalnej"

      • 5 0

  • A ten most zabytkowy w Rutkach? Będą wysadzać? (4)

    Ekipa z Mission Impossible by się ucieszyła, w Pilchowicach już im zepsuli zabawę, a i kto wie, może nawet Tom Cruise przyjechałby na Kaszebe.

    • 16 5

    • 50 milionów? To chyba na zrobienie dokumentacji był ten przetarg. (2)

      Przecież za tyle nie zrobi się remontu linii kolejowej, co najmniej 10 razy tyle potrzebne!

      • 2 11

      • Że śwagrem coś pomyślimy i będzie tanio i solidnie. Jedyny problem jest taki, że daleko z tamtąd do sklepu monopolowego, a skąś te harnasie trzeba brać żeby nie było przestoju jak chłopaki zaprostestuja

        • 2 0

      • No patrz...

        ...jacy ci wykonawcy głupi, skoro podskładali oferty. Najwyraźniej nie czytali mądrości Janusza kosztorysowania.

        • 15 0

    • Oby nie

      swoją drogą bardzo podobne są te mosty do siebie

      • 4 0

  • Co to jest bajpas? (1)

    • 1 6

    • Powinno być bypass

      Objazd, obwodnica.

      • 0 0

  • Szkoda ze PKM nie odpowiada za wiecej linii na Pomorzu

    PKM potrafi to czego PLK nie może...

    • 11 6

  • PKM Karczemki

    To teraz za zaoszczędzone pieniądze z tego przetargu, warto pomyśleć o budowie nowego przystanku na Karczemkach.

    • 20 3

  • (3)

    A co to jest bajpas? Ja wiem tylko co to bypass

    • 1 5

    • Objazd (1)

      • 0 0

      • Obiat

        • 1 0

    • bajpas w skrócie

      to bajanie o pasie
      tylko czy startowym czy do spodni - nie wiadomo

      • 3 0

  • NDI

    Dobrą informacją jest to, że NDI się nie kwalifikuje. To co oddalają na Alei Adamowicza powinno ich dyskwalifikować z każdego przetargu.

    • 15 2

  • Baj pas to taki pas gdzie ludzie się żegnają;)

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane