• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy Brzeźno zdecyduje się na płatne parkowanie?

Maciej Korolczuk
6 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Radni dzielnicy Brzeźno mają dość parkowania przez kierowców na chodnikach i pasach zieleni i chcą zapytać mieszkańców, czy w dzielnicy nie uruchomić poboru opłat w ramach strefy płatnego parkowania. Radni dzielnicy Brzeźno mają dość parkowania przez kierowców na chodnikach i pasach zieleni i chcą zapytać mieszkańców, czy w dzielnicy nie uruchomić poboru opłat w ramach strefy płatnego parkowania.

Ruszyły konsultacje społeczne z mieszkańcami Brzeźna ws. uruchomienia opłat w strefie płatnego parkowania w części dzielnicy. Jeśli mieszkańcy wyrażą taką wolę, opłaty mogłyby zostać wprowadzone od razu w całym Brzeźnie, które w tym roku przeżywało prawdziwe oblężenie. Parkomaty mogłyby stanąć w dzielnicy najwcześniej za dwa-trzy lata.



Parkowanie w Brzeźnie powinno być:

Jeszcze niedawno informowaliśmy o pomyśle radnych dzielnicy Brzeźno, którzy walcząc z zalewem samochodów, chcieli, by w dzielnicy powstały dwa duże parkingi. W efekcie zamiast uporządkować parkowanie w nadmorskiej dzielnicy, wtłoczyliby do niej jeszcze więcej aut.

Przesileniem były minione wakacje, gdy Brzeźno dosłownie zostało rozjechane przez samochody. Radni zdecydowali więc o podjęciu pierwszych formalnych kroków do uruchomienia na terenie dzielnicy - na razie jej części - płatnego parkowania.

O tym, jak będzie wyglądać ewentualna uchwała rady dzielnicy, która formalnie uruchomi cały proces, mają zadecydować dwutygodniowe konsultacje społeczne, które ruszyły w poniedziałek, 5 października.

Jak miałby wyglądać pobór opłat w Brzeźnie?



- Zanim zwołamy sesję rady dzielnicy, na której podejmiemy bądź nie stosowną uchwałę, chcemy poznać na ten temat zdanie mieszkańców - tłumaczy Jarosław Gudzowski, przewodniczący zarządu dzielnicy Brzeźno. - Wiemy, że temat parkowania wzbudza emocje, dlatego chcemy dać sobie trochę czasu, aby to przemyśleć i podjąć odpowiednie decyzje. Myślę, że dwa tygodnie do namysłu wystarczą. To nasza inicjatywa i nie ukrywam, że tegoroczne problemy z parkowaniem w Brzeźnie przyspieszyły podjęcie próby rozwiązania tego problemu.
  • Pobór opłat w Brzeźnie miałby objąć obszar ograniczony ulicami: Walecznych, Południową, Brzeźnieńską (z włączeniem tych ulic), Hallera (z wyłączeniem ulicy), Wczasy, Dworską (z włączeniem tych ulic).
  • Opłaty miałyby obowiązywać od poniedziałku do piątku w godz. 9-17.
  • Pierwsza godzina parkowania kosztowałaby 3,90 zł, druga - 4,60 zł, trzecia - 5,50 zł, czwarta i każda następna - 3,90 zł.
  • Podobnie jak w innych SPP na terenie miasta mieszkańcy Brzeźna będą mogli wykupić abonament w cenie 120 zł rocznie (10 zł miesięcznie).


Pobór opłat w Brzeźnie miałby objąć obszar ograniczony ulicami: Walecznych, Południową, Brzeźnieńską (z włączeniem tych ulic), Hallera (z wyłączeniem ulicy), Wczasy, Dworską (z włączeniem tych ulic). Pobór opłat w Brzeźnie miałby objąć obszar ograniczony ulicami: Walecznych, Południową, Brzeźnieńską (z włączeniem tych ulic), Hallera (z wyłączeniem ulicy), Wczasy, Dworską (z włączeniem tych ulic).
W krótkiej prezentacji przygotowanej na potrzeby konsultacji z mieszkańcami radni dzielnicy wskazują, że obecnie dzielnica boryka się z brakiem wolnych miejsc parkingowych, rozjeżdżaniem chodników i trawników, parkowaniem w miejscach niedozwolonych, a także hałasem, wibracjami i spalinami. Ponadto radni wymieniają utrudnienia w poruszaniu się pieszo i rowerem, wskazują na degradację terenów zielonych, wzrost kosztów utrzymania infrastruktury drogowej i zieleni oraz zaśmiecanie okolicy.

Jednocześnie mieszkańcy mogą przekonać się, jakie zyski płyną z włączenia dzielnicy do systemu płatnego parkowania. To m.in. wyznaczenie miejsc parkingowych, przez co z jednej strony spadnie liczba miejsc postojowych w dzielnicy, ale uporządkuje przestrzeń na ulicach i uniemożliwi parkowanie pojazdów na chodnikach, trawnikach i skrzyżowaniach. Ma to też ułatwić egzekwowanie prawa przez straż miejską i policję.

Ponadto Strefa Płatnego Parkowania z uruchomionym poborem opłat zwiększa rotację pojazdów, co ma sprawić, że z dzielnicy znikną pojazdy "parkujące w nieskończoność". Działające parkomaty to też zwiększone wpływy do kasy miasta i większa dostępność miejsc postojowych, co w konsekwencji ma też ograniczyć korki.

Opłaty za parkowanie mają też poprawić bezpieczeństwo i jakość życia w dzielnicy. Radni wskazują na spadek zanieczyszczenia powietrza, podkreślają, że mniejszy ruch korzystnie wpłynie na zatłoczenie, co poprawi bezpieczeństwo zmotoryzowanych i pieszych.

Swoje zdanie można wyrazić przez internet, wypełniając formularz z pięcioma krótkimi pytaniami lub wypełnić ankietę osobiście w siedzibie Rady Dzielnicy Brzeźno przy ul. Dworskiej 27 podczas dyżurów, tj. w najbliższą środę (7 października 2020 r.) w godz. 9-10 oraz 17-18.

Miejsca

Opinie (299) 8 zablokowanych

  • (5)

    Jeżeli zostanie wyznaczona strefa parkowania, tak jak na grafice w artykule, wtedy każdy przyjezdny gość będzie starał się parkować poza nią. To oznacza, że samochody ludzi przyjeżdżających na plażę pojawiać się będą między blokami (Łozy, Broniewskiego, itd.)
    Nie wiem, czy do końca jest to dobre rozwiązanie.

    • 16 2

    • I tak i nie (2)

      Jeżeli gruby Janusz będzie musiał przejść kilometr lub nie będzie miał blisko swojego auta, wyglądając z nadmorskiej willi, z 5 miejscami parkingowymi. To zmuszony będzie zapłacić.Moze i miejscowy Janusz przyjedzie tramwajem...

      • 3 2

      • jak Janusz będzie musiał dać dukaty to nawet 2 kilometry przejdzie

        • 0 0

      • Gdyby to był kilometr to wszyscy by chodzili pieszo. Plaża jest oddalona od wielu dzielnic. Wiele dzielnic nie ma jak dojechać tramwajem czy autobusem na plażę. A jeśli jest takie połączenie to latem w sezonie jest taki ścisk że nie da się wejść i czekasz na następny, który jest np za 20 minut i też pełny...A terasa na plażę z dalszych dzielnic to ponad godzina jazdy komunikacją i gdy nie ma przesiadek .

        • 4 2

    • Ale tereny między blokami należą do miasta

      Więc też będą objęte płatną strefą.

      • 0 1

    • Oni chcą wprowadzić w całym Brzeźnie strefę to kwestia czasu. Bo w artykule jest napisane czy w całości całe Brzeźno czy tylko na początku dana część. Pamiętajcie nie tylko turyści korzystają z tych parkingów. Bo jak przyjadą goście czy znajomi do mieszkańca Brzeźna to oni też będą chcieli mieć darmowy parking i będą szukać po innych ulicach...

      • 3 0

  • (5)

    Przeciez jak bedzie platne parkowanie to kierowcy i tak beda stawiac na trawnikach bo za to w Gdansku n)c nie grozi

    • 10 0

    • a gdzie parkują na trawnikach ? (4)

      jakieś przykłady ?

      • 0 5

      • (1)

        Spojrz na zdjecie a artykule

        • 4 0

        • takim zdjęciem to powinna się interesować straż miejska

          • 1 0

      • (1)

        na trawnikach przy plaży, gdzie tramwaj wraca do Centrum. Na łuku . Przy samych torach !!!!!!!!!!

        • 5 0

        • No i spoko.

          Tam już od dawna powinien być duży parking, ale lepiej odgrodzić kawał pola, na którym poza tramwajami i tak nic nie ma ani nikt nie chodzi, a potem naganiać jeleni swoim ludziom na płatne parkingi przy plaży.

          • 0 3

  • jeśli strefa płatnego parkowania, to ty tylko z weekendami (1)

    bo ten najazd ma miejsce przede wszystkim w soboty i niedziele

    • 5 2

    • chyba odwrotnie.

      Spp tylko w weekendy i wakacje.

      • 0 1

  • CO?! (3)

    " Ponadto radni wymieniają utrudnienia w poruszaniu się pieszo i rowerem... oraz zaśmiecanie okolicy.", " ale uporządkuje przestrzeń na ulicach i uniemożliwi parkowanie pojazdów na chodnikach, trawnikach i skrzyżowaniach. Ma to też ułatwić egzekwowanie prawa przez straż miejską i policję." Czy ktoś tutaj ma chociaż elementarną wiedzę o przepisach i logice? Po pierwsze to jak wyznaczenie SPP ma usprawnić poruszanie się rowerem? Przecież rowerem jest obowiązek poruszania się ścieżkami rowerowymi albo ulicą a problem dotyczy zastawianych chodników. Po 2 Co ma problem z parkowaniem wspólnego z zaśmiecaniem? Po 3 Parkowanie na trawnikach i skrzyżowaniach jest zabronione. No i po 4 jak SPP ma ułatwić egzekwowanie przepisów przez SM i Policję? Jak do cholery parkują niezgodnie z przepisami to czemu nie można ich ukarać mandatami? A jeżeli nie łamią przepisów to w czym jest problem bo nie rozumie? Może napiszcie jeszcze, że SPP pomorze zwalczać podtopienia przy opadach deszczu i retencję wód opadowych. Jak dla mnie to jest na siłę wymyślanie powodów by więcej kasy wyciągać. Od dawna wiadomo, że remedium na całe zło związane z brakiem infrastruktury w rozrastającym się Gdańsku jest SPP. Czy wprowadzenie SPP spowoduje, że ludzie przestaną przyjeżdżać na plażę? Może zaczną jeździć zapchaną komunikacją miejską? Miasto chce wyciągnąć tylko dodatkową kasę na "kulturę", marsze i organizacje "tolerancji". Może niech miasto pochwali się ile pieniędzy uzyskali ze SPP i ile ich przekazali na modernizację i rozbudowę infrastruktury drogowej, komunikacji miejskiej itd. Wtedy okaże się ile jest warta ich propaganda.

    • 24 1

    • (1)

      Piszą też, że SPP zwiększa rotację. Nie napisali o ile, w jakich godzinach, ile z tych pojazdów należy do mieszkańców. Żadnych statystyk, chociaż i one bywają zmanipulowane (dla przykładu - Tristar - okazuje się, że zwiększa on przepływ samochodów, ale tylko wtedy, kiedy zostały wycięte najbardziej niepożądane trasy lub godziny).

      U nas w Gdyni coraz więcej miejsc parkingowych jest zabieranych ze SPP, co skutkuje jedynie tym, że w wakacje, nie ważne o jakiej porze, mimo że mam abonament Mieszkańca - nie ma dla mnie miejsca, muszę krążyć 10 minut żeby cokolwiek coś znaleźć.

      • 4 0

      • No i gadanie o rotacji w przypadku plaży to jakis absurd.

        Oczywiste (dla radnych) przecież jest, że jak przyjechałeś rano na plażę, to na max godzinkę. Potem się rotujesz.
        Wyciąganie kasy i nic w zamian!

        • 0 0

    • 9 mln złotych

      Propaganda warta jest ponad 9 mln zł . Tyle wyda Gdańsk na prowadzenie Gdansk.pl.

      • 5 0

  • Płatne parkowanie w Brzeźnie? (1)

    Bezzwłocznie, przez cały tydzień, bez dyskusji z ludźmi którzy twierdzą że 10 zł to majątek i podatek.

    • 13 35

    • Tak. To jest podatek.

      Mniej miejsc i dodatkowa opłata dla mieszkańców = taki sam problem z parkowaniem co z turystami w sezonie, tyle że po wakacjach i z lokalsami. Nikt ci nie zagwarantuje miejsca za te 10zł. Nie wiem jak ty, ale ja zwykle nie chodzę i nie rozrzucam za sobą to dyszki tu, to dyszki tam. Bo mniej więcej tyle samo to da jeśli nie będzie parkingów.

      • 2 1

  • (1)

    Ta strefa powinna być znacznie większa, a stawka za godzinę powinna się zaczynać od 10 zł.

    • 2 3

    • Także dla wszystkich mieszkańców.

      • 1 1

  • SPP fajnie fajnie- ma swoje zalety.. (9)

    Ale dlaczego jako mieszkaniec i tak musze płacić abonament? Karta mieszkańca powinna być wydawana za jednorazową opłatą ok 10zł (koszty produkcji) tylko i wyłącznie dla właściciela nieruchomości (papa wynajmujący) co dwa lata. Z jakiej paki mam nagle płacić 120zł rocznie za podwórko którego używałem wcześniej za darmo skoro tu mieszkam?! Opłaty za śmieci, prąd, ścieki, czynsz poszły w górę, a teraz to? Kiedyś śmiano się z "podatku za oddychanie", ale dziś to nie jest śmieszne, tylko staje się coraz bardziej realne.

    • 27 16

    • Nie płacz. 120zl lubnawet 360 zł rocznie to tylko jedno tankowanie. (1)

      120 zł to jak za darmo! Stać cię na auto to i stać na parkowanie.

      • 1 3

      • To jest totalnie z d*py argument.

        Stać mnie i na samochód i na tankowanie i jeszcze na inne rzeczy, ale nie oznacza to, że mam rozrzucać swoje ciężko zarobione pieniądze ot tak, bo mnie na to stać i ktoś tak powiedział.

        Typowe miasto: dej, dej, dej. A nic w zamian.
        A skoro mieszkańcy chcą mieć na 'swoim' terenie strefę, to niech płacą tak jak wszyscy. Ich samochody mniejsze sa? Mniej miejsca zajmują?

        • 3 0

    • bo to przestrzen publiczna (1)

      bo to jest przestrzen publiczna i masz do niej takie samo prawo, jak ten co tam przyjezdza.
      idac twoim tokiem rozumowania to dlaczego ja mam placic w parkomacie 10zl za 2 godziny, a ktos ma 10zl placic 10zl za miesiac "bo tam mieszka".

      • 6 1

      • Akurat rozróżnianie na mieszkańców strefy i nie-mieszkańców jest chore.

        Chcesz mieć SPP pod oknem? Płać takie same ceny jak wszyscy, a nie jakieś abonamenty za 10zł/miesięcznie. To jest patologia, bo raptem ten sam skrawek terenu dla mieszkańców dzielnicy (tu Nrzeźno) i danego SPP jest bardzo tani, a dla mieszkańca sąsiedniej dzielnicy (np. Nowego Portu czy Letnicy) nieproporcjonalnie droższy.

        Powinno być to inaczej rozwiązane: masz rejestracje gdańskie to albo parkujesz za darmo albo płacisz zdecydowanie mniej, masz blachy obce - płacisz lub płacisz więcej. Z prostej przyczyny - jeśli tu masz zarejestrowany samochód to z dużą dozą prawdopodobieństwa również tu płacisz podatki i tu jest twoje centrum życia. W tym mieście.

        • 1 0

    • Bo to przestrzeń publiczna, a nie twoja ziemia

      Mieszkańcy przywłaszczają sobie publiczne miejsca na swoje prywatne pojazdy to powinni za to płacić jak każdy inny.

      • 5 1

    • Żeby ograniczyć trzymanie samochodów. (1)

      Jak masz swój garaż lub podwórko to nie parkuj na ulicy.

      No i problem z ludźmi co trzymają jak mój sąsiad 5 samochód, stare graty warte łącznie z 20 tys.

      • 3 2

      • Dokładnie. Powinien być jakaś mega opłata za 3 auto w rodzinie ale taka żeby im się ode chciało go trzymać. Niestety co raz więcej kolekcjonerów youngtimerów szkoda że na wspólnym parkingu. A to że właściciele posesji trzymają auta na ulicy bo im się go nie chce wstawiać za bramę to też prawda polecam Ulica Nowiny bliżej Starogardzkiej, piękny slalom gigant

        • 4 5

    • Po musisz zapłacić ze te znaki co postawia w całej dzielnicy. Nie ma nic za darmo.

      • 2 0

    • A dlaczego wynajmujący w takim przypadku mieliby płacić? Jak ktoś mieszka od lat na wynajętym to w czym jest "gorszy" od właściciela nieruchomości i miałoby mu nie przysługiwać darmowe parkowanie? Albo płacą wszyscy albo będą tworzone "patologie".

      • 10 3

  • Jakim prawem pobiera się opłaty za parkowanie aut mieszkańców?! (2)

    • 1 4

    • A jakim prawem opłaty od niemieszkańców?

      • 1 0

    • No nie wiem... jakim prawem w ogóle istnieją jakieś prawa?

      • 3 0

  • Może miasto zapewniłoby dla swojej największej atrakcji (patrz: morze) parkingi z prawdziwego zdarzenia (8)

    A dopiero potem podejmowało rozmowy o opłatach

    • 90 28

    • Miasto zapewniło komunikację. (3)

      Praktycznie na plażę tramwaj wjeżdża.
      Nie zmuszaj innych do ponoszenia konsekwencji Twojego przyspawania do fotela.

      • 20 10

      • (2)

        Praktycznie nie dojeżdża bo krąży przez całe Brzeźno. Dawniej jeździł prosto ale teraz zrobiono wycieczkę turystyczno krajoznawczą

        • 7 4

        • co to za farmazony.... z przystanku Brzeźno, masz rzut beretem do plaży (1)

          a to że jedzie wzdłuż plaży 3 przystanki to chyba lepiej, mamy więcej możliwości dojścia do ulubionego wejścia

          • 2 0

          • I 20 minut dłużej w tramwaju. Równie dobrze możesz powiedzieć że masz blisko na Zaspe. Jeśli ktoś ma miejsce docelowe to nie wybiera najdłuższej drogi

            • 2 0

    • To jest zatoka. (2)

      • 7 8

      • (1)

        a zatoka to nie morze??

        • 0 0

        • nie

          • 1 0

    • A może byś tak ruszył tyłek?

      Czemu wszyscy mają ponosić koszty wygody twojej i tobie podobnych leni?

      • 15 8

  • Kierowczyki wszystko jak zwykle chcą za darmo (13)

    Czyli kosztem mieszkańców: Zużytych chodników, zieleni... niedługo nie będzie po co tam przyjeżdżać, bo wszystko porozjeżdżają.

    • 66 68

    • (9)

      aha czyli całe Brzeźno jest zbudowane ze środków własnych mieszkańców?

      • 12 6

      • Na pewno nie ze środków miasta, przynajmniej nie w ostatnich trzech dekadach.

        Miasto nawet chodników tam nie remontuje.

        • 0 0

      • Widać pora skończyć z tym komunikacyjnym komunizmem. (5)

        Powinno być jak w Japonii - nie zarejestrujesz samochodu zanim nie udowodnisz że masz na niego wykupione miejsce parkingowe albo garaż.

        • 19 3

        • (4)

          Tyle że w Japonii jest inna infrastruktura budowlana. Jeżeli budowany jest jakiś budynek, od razu przy nim powstaje parking. W przypadku wysokich budynków - podziemny.

          A teraz wyobraź sobie, że większość mieszkańców w centrum miasta miałoby wykupione miejsce parkingowe. Albo nie dałoby się już kupić miejsca, bo miasto musi zarabiać i 80% miejsc przeznacza na miejsca rotatycjne. Albo przeznacza więcej, ale jeżeli przekażesz dodatkowy "datek".

          • 2 1

          • Miasto nie jest z gumy. (2)

            Zwłaszcza takie miasto, które budowano, kiedy ludzie mieli jeszcze sprawne nogi do poruszania się.

            • 4 2

            • (1)

              Jak to nie jest z gumy? To nie wystarczy bardzo ale to bardzo chcieć?

              • 3 0

              • Sporo kierowców właśnie tak bardzo chce.

                A potem przejść chodnikiem nie można, bo zastawiony każdy milimetr...

                • 2 1

          • U nas też przy każdym nowym budynku jest parking.

            Tylko co z tego, skoro ludzie wolą miejsc nie kupić, tylko parkować potem na dziko?

            • 4 2

      • a kierowcy co tam przyjeżdżają śmiecić i dewastować to przy okazji budują?

        • 3 0

      • Poczytaj sobie co to są koszty zewnętrzne i kto je ponosi

        • 3 0

    • Jestem mieszkańcem Brzeźna i korzystam z samochodu, bo pracuję w innej dzielnicy.

      Wypraszam sobie pomysły całorocznego obrabowania mnie przez miasto, bo latem wczasowicze robią tłok. Wybudować piętrowy parking turystyczny przy pętli na Hallera i będzie spokój.

      • 4 1

    • Zdaj wkońcu na prawko to pogadamy (1)

      obcisłoporty

      • 9 6

      • A może Ty zdaj?

        Większość "kierowców" nie miałaby szans na egzaminie teraz, bo ich wiedza jest z czasów kiedy pytania można było wykuć na blachę, a na placu "jak słupek zrówna się ze słupkiem samochodu kręcimy 2x w lewo".

        A potem masz wiejskich prawników od PORD.

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane