• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy budować nowy przystanek SKM w Gdyni? Za osiem miesięcy się dowiemy

bra
29 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Czy pociągi SKM będą zatrzymywały się na nowym przystanku zlokalizowanym w pobliżu ul. Wielkopolskiej? - na to pytanie poznamy odpowiedź w przyszłym roku. Czy pociągi SKM będą zatrzymywały się na nowym przystanku zlokalizowanym w pobliżu ul. Wielkopolskiej? - na to pytanie poznamy odpowiedź w przyszłym roku.

Jest szansa, że w połowie przyszłego roku gotowy będzie dokument, który rozstrzygnie, czy między OrłowemMapkaRedłowemMapka powinien powstać nowy przystanek SKM, na wysokości ul. WielkopolskiejMapka. Do ogłoszonego przez SKM przetargu na wykonanie studium zgłosiło się pięć firm, ale tylko jedna oferta mieści się w budżecie. Wykonawca zadeklarował, że opracuje dokument w osiem miesięcy.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Powinno być więcej przystanków na trasie SKM?

Istniejące przystanki SKM w Orłowie i Redłowie dzieli dystans około 1,6 km, a ten nowy miałby powstać mniej więcej w połowie drogi między nimi. Wśród naszych czytelników zdania w sprawie budowy peronu na wysokości ul. Wielkopolskiej są jednak podzielone.

W ostatnim artykule zapytaliśmy w ankiecie o zasadność budowy przystanków SKM Wielkopolska oraz przystanku SKM Gdynia Śródmieście (powstanie tego drugiego ma zostać uwzględnione w  dokumentacji przygotowawczej dla projektu "Włączenie północnych dzielnic miasta Gdyni i gminy Kosakowo w system kolei aglomeracyjnej na obszarze Pomorskiej Metropolii", która ma być gotowa do końca roku).

Zagłosowało 4723 osób. 41 proc. z nich uważa, że oba przystanki są niepotrzebne. 26 proc. widzi sens budowy peronu przy ul. Wielkopolskiej. Tyle samo osób przyznaje, że powinny powstać oba. 7 proc. uważa, że powinien powstać wyłącznie przystanek Śródmieście.

Szybka Kolej Miejska otworzyła właśnie oferty na opracowanie studium dla przystanku SKM Wielkopolska.



Do przetargu stanęły cztery firmy i jedno konsorcjum

  1. DS. Consulting z Gdańska - 278 tys. zł netto (skrócenie terminu z 12 do 8 miesięcy)
  2. Infra-Centrum Doradztwa z Warszawy - 445 tys. zł netto (skrócenie terminu z 12 do 8 miesięcy)
  3. International Management Services z Krakowa - 473 tys. zł netto (skrócenie terminu z 12 do 8 miesięcy)
  4. Konsorcjum Safege SAS Societe par Actions Simplifiee z Nanterre we Francji i Safage SAS Oddział w Polsce z Warszawy - 1 mln 314 tys. zł netto (12 miesięcy)
  5. Muliticonsult Polska z Warszawy - 1 mln 687 tys. zł netto (skrócenie terminu z 12 do 10 miesięcy)

SKM zamierza wydać na ten cel 300 tys. zł netto, co oznacza, że tylko jedna oferta mieści się w budżecie. Jeśli zostanie wybrana, to studiom powinno zostać ukończone jeszcze w pierwszym półroczu 2021 roku.

Wykonawca jest zobowiązany do opracowania czterech wariantów:

  • wariant 0 - bezinwestycyjny, polegający tylko na utrzymaniu infrastruktury w stanie istniejącym.
  • wariant 1 - budowa nowego przystanku pomiędzy peronami Gdynia Orłowo i Gdynia Redłowo na wysokości wiaduktu kolejowego przy ulicy Wielkopolskiej
  • wariant 2 i 3 - warianty autorskie wykonawcy

W specyfikacji tego przetargu czytamy, że sama realizacja, o ile będzie rekomendowana, nastąpi dopiero po 2022 roku. SKM będzie ubiegać się o środki unijne na ten cel z perspektywy 2021-2027.
bra

Opinie (183) 2 zablokowane

  • (1)

    Świetna zachęta dla ludzi do rezygnacji z samochodów na rzecz starego taboru skm i coraz dłuższej podróży. Brak odgałęzień SKM na Obłuże czy Gdańsk Południe dowodzi, że zarządcy nie mają bladego pojęcia o dzisiejszym charakterze ruchu. Za komuny SKM woziła ludzi z przedmieść do zakładów zatrudniających tysiące ludzi blisko centrum - stoczni, obecnie miejsca pracy są bardziej rozproszone. Dzisiejszy ruch jest bardziej cyrkularny i międzydzielnicowy aniżeli prosta przedmieścia-centrum. Szykanowanie kierowców i premiowanie komunikacji miejskiej nie zmniejszy korków bo nic nie da chociażby człowiekowi mieszkającemu np. na Demptowie a pracującemu w Szadółkach bo ten przez brak alternatywy skazany jest na samochód.

    • 4 1

    • Pretensje możesz mieć do marszałka

      Od kilku lat to właśnie marszałkowie zajmują się organizacją transportu między powiatami.

      • 0 0

  • co za bezsens, co parę sekund bedzie stawać SKM

    • 3 2

  • Pewnie że ma sens! Podjeżdzam autem w celu przesiadki, parkuję.. i

    a nie, czekaj... nie nie

    • 3 0

  • Po co to komu?! (1)

    Ciekawe kiedy SKM będzie na Gdyni Północnej, bo Obłuże i Oksywie tego potrzebuje, i chodzą plotki że ma powstać, dojazd z północy jest okropny a osiedla się rozwijają. A tu taki wałek, robią dwa nie potrzebne przystanki jak zwykle w Śródmieściu (no bo inwestycje są potrzebne tylko i wyłącznie w Śródmieściu, które jest super skomunikowane) i między Redłowem a Orłowem, pytanie po co?

    • 4 0

    • odpowiem Ci

      po to, by ludzie jadący z Karwin do SKM mieli krótszą podróż. Proste.

      • 3 0

  • ale o zasadności budowy powinny decydowac badania - twarde dane

    a nie koncepcje

    ile osób korzystałoby z takiego przystanku?
    czy faktycznie ktoś by tam się przesiadał?
    jak wygląda dojazd do kolejnych przystanków autobusami/trolejbusami?

    poza tym co oznacza kolejny przystanek po 800 metrach dla czasu przejazdu np. z Gdyni do Gdańska... albo dla kosztów eksploatacji (hamowanie/przyspieszanie)

    do tego nawet nie potrzeba jakichś przetargów i wywalania setek tysięcy, w końcu opłacamy ZKM i SKM - to oni posiadają takie dane

    • 1 0

  • Inwestycje w srodmiescie, orłowo, redłowo.... a gdzie reszta?

    mam takie wrazenie ze w Gdyni inwestuje sie w inne poza wymienionymi trzema osiedlami w powazne inwestycje tylko jak cos zostanie. Rozumiem ze te 3 osiedla to takie Gdynskie magnesy i ok niech sie tam inwestuje duzo, nawet bardzo duzo, ale niech w tym samym czasie trwaja duze inwestycje w tych bardziej zaniedbanych osiedlach, ilosc np nowych mieszkancow na stosunkowo tanim Pogorzu ciagle sie zwieksza moc jets na okolo 22 tys nowych mieszkan pomnozcie to razy 3 lub 4 za chwile to bedzie najwieksze osiedle Gdyni, albo Oksywie ktore sie kotluje co rano, Wielkopolska ktora laczy osiedla za obwodnica co Ci mieszkancy maja powiedziec na propozycje nowego przystanku SKM pomiedzy orlowem a redlowem?, czy starsze osiedla pozostawione sobie z braku laku....

    • 3 0

  • Bez sensu (1)

    Początek składu na nowym, pupa dobrze nie wyjedzie z poprzedniego

    • 3 0

    • bzdura...

      ... odległość jest taka jak między Sopotem a Wyścigami.

      • 0 0

  • No żesz ku... Najlepiej gdyby zatrzymywali się przed klatką! I do tego sztaplarka do przeładowania do wagonu!

    • 2 2

  • Trochę późno (1)

    To trzeba było sprawdzić przed remontem przystanku w Redłowie i gdyby powstawał przystanek przy Wielkopolskiej to przystanek w Redłowie można było przesunąć w kierunku Wzgórza i zlokalizować mniej więcej na wysokości kładki nad torami. Byłby bliżej przystanku PKM-ki przy stadionie - opcja przesiadek np. dla jadących z Karwin do Sopotu, Oliwy itd.

    • 5 1

    • SKM na facebooku pisała

      Że nie ma na to miejsca, bo oni patrzą tylko na swoje działki. Nie rozumieją, że miasto mogłoby udostępnić nasyp między torami a PPNT, gdzie mógłby powstać mur oporowy i miejsca zrobiłoby się na 2 perony a nie jeden.

      • 2 0

  • Bzdura do sześcianu

    Jakim trzeba być epimeteuszem, żeby coś takiego wymyślić. 850 m jest od obecnego peronu na hipoteczny nowy. Jeśli przyjąć likwidację starego to trzeba by likwidować i dalekobieżny świeżo wyremontowany. A gdzie to zmieści ktoś na tym wiadukcie? Jak to zorganizuje bez gruntownej reorganizacji węzła drogowa-kolejowego za 100 mln PLN? Chyba ktoś szuka pretekst do wstrzymania planowanego na 2021 remontu peronu w Orłowie.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane