• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy kamery i radio wystarczająco chronią kierowców komunikacji miejskiej?

Patryk Szczerba
26 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Do ataku na kierowce doszło w autobusie linii 133. Przed agresywnymi napastnikami pracownika uchroniła solidna konstrukcja kabiny. Do ataku na kierowce doszło w autobusie linii 133. Przed agresywnymi napastnikami pracownika uchroniła solidna konstrukcja kabiny.

Kierowcy autobusów alarmują o coraz częstszych przypadkach agresji ze strony pasażerów. Przewoźnicy uspokajają, że nie ma powodów do obaw, bo radiotelefon i monitoring to narzędzia, dzięki którym jest bezpiecznie.



Czy byłeś świadkiem agresji pasażerów w stosunku do kierowcy lub motorniczego?

Groźby, inwektywy, próby napaści. Tak zdaniem pracowników komunikacji wyglądają w wielu wypadkach relacje między pasażerami i kierowcą w nocnych autobusach, zwłaszcza w czasie weekendowych kursów. Zdarzają się pobicia. O szczęściu mógł mówić kierowca, który ponad rok temu w Gdańsku został zaatakowany przez pasażera młotkiem do rozbijania szyb, ale udało mu się uniknąć poważniejszych obrażeń. Po dwóch miesiącach napastnik został zatrzymany przez policję.

W sobotni wieczór, 16 marca, tylko solidna konstrukcja kabiny uchroniła kierującego autobusem Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej obsługującego linię 133 w Gdyni przed napaścią ze strony agresywnych pasażerów. Wystarczyło zwrócenie uwagi awanturującym się osobom.

- Część pojazdów ma niesprawne monitoringi oraz systemy antynapadowe. W wielu pojazdach już dawno zostały wymontowane i nie wróciły. W przypadku zagrożenia bezpieczeństwa pasażerów i kierowcy zmniejsza się w ten sposób szanse na sprawną i odpowiednio szybką interwencję policji oraz odpowiednich służb - pisze do nas pan Zenon, jeden z pracowników Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej, który poinformował o sobotnim zdarzeniu.

Z takimi zarzutami nie zgadzają się przedstawiciele firmy, którzy zapewniają, że kierowcy są bezpieczni.

- Nie wiem, skąd takie opinie. W każdym autobusie jest zamontowany specjalny radiotelefon, dzięki któremu utrzymywana jest łączność z centralą ruchu, która dyryguje komunikacją miejską. Działa również monitoring rejestrujący głos, a pomocna, jak się okazało w tym wypadku, jest też solidnej konstrukcji kabina. Dodatkowo jesteśmy na bieżąco kontrolowani przez organizatora komunikacji miejskiej, więc o żadnym braku bezpieczeństwa nie może być mowy - wyjaśnia Kazimierz Gałkiewicz, prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej.

O tym, co robić w przypadku napaści decyduje centrala ruchu. Bywa, że potrzebny jest pojazd zastępczy lub interwencja pracowników ZKM, który oszacowują straty. Na miejsce w uzasadnionych przypadkach wzywana jest policja.

Przedstawiciele PKM podkreślają, że do napaści na kierowców firmy w zeszłym roku doszło tylko dwa razy. Podobne statystyki można usłyszeć również z ust przedstawicieli innych przewoźników. Nocnymi autobusami kierują ci, którzy wyrażają chęć pracy po zmroku, wiedząc o niebezpieczeństwie.

- Tłumaczą, że jest wtedy mniejszy ruch i dzięki temu jeździ się spokojniej. Otrzymują stosowne pensje za nocne godziny i najczęściej nie pojawiają się potem na trasie w ciągu dnia - dodaje Gałkiewicz.

Kierowców w walce z wandalami wspomagają również nieumundurowani policjanci. Liczba i czas działania patroli są uzgadniane z Zarządem Komunikacji Miejskiej. Jak mówią, od czasu kiedy są zainstalowane kamery liczba aktów wandalizmu oraz wykroczeń w autobusach znacznie spadła. Bywa, że ta współpraca przynosi zaskakujące rezultaty.

- Jeden z kierowców przekazał w ostatnich dniach policjantom informację, że w jego pojeździe podróżuje starszy mężczyzna, który jest podobny do rysopisu zaginionego, ponadto nie potrafi powiedzieć, jak się nazywa i gdzie mieszka. Skierowany na miejsce patrol mundurowych ustalił, że starszy mężczyzna jest zaginionym mieszkańcem Gdyni i odwiózł go do domu - podkreśla kom. Michał Rusak, rzecznik prasowy KMP w Gdyni.

W Gdańsku o bezpieczeństwie kierowców również decydują kamery monitoringu oraz łączność z dyspozytornią danego przewoźnika. Napady i pobicia praktycznie nie mają miejsca.

- Standardem jest oczywiście monitoring, który rejestruje przede wszystkim obraz. Nie ma go jedynie w starszych typach pojazdów, które niebawem znikną z tras Gdańska - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM w Gdańsku.

Miejsca

Opinie (116) 4 zablokowane

  • (2)

    Ja też mam na półce radioodbiornik znanej marki na "S", czy czuję się bezpieczniej - nie powiedziałbym. Myślę, że nie jest to wystarczające zabezpieczenie dla kierowców komunikacji miejskiej.

    • 37 3

    • Masz rację. Trzeba dać im broń.

      I do tego automatyczną

      • 18 4

    • Oszczędności

      Proszę przyjrzeć się każdemu nowemu autobusowi zamawianemu przez ZKM . Brak oszklonych ,zamkniętych kabin. Odpowiedzialnych za przetargi to nie interesuje. Ma być tanio. Przecież kierownictwo nie jezdzi.

      • 3 0

  • powinni dbac o bezpieczenstwo kierowcow i pasazerow

    powinny byc kamery ktore w razie czego rejestruja a nie cos sie dzieje brak swiadkow brak mozliwosci dzialania tak wszystko jest zarejestrowane
    cos sie dzieje ludzie nie reaguja jest znieczulica..
    zamiast na pensje bardzo wysokie dla pierdzacych w stoli powinni inwestowac w sprzet ! a nie w premie

    • 42 5

  • (3)

    dajcie im pistolety

    • 23 12

    • wystarczy gaz

      • 5 1

    • (1)

      niektóre busy są już na gaz...

      • 6 0

      • są też na ropę + gaz

        • 0 0

  • Szacunek !!! (6)

    To ciężka praca i wymagamy szacunku !!!!Od pasażerów !!!

    • 88 6

    • Niestety Nie w tym Kraju,...

      Bez częstszych patroli straży miejskiej i policji w komunikacji bezpieczniej nie będzie. Sama kamera nic nie zdziała. Co komu po nagraniu jak i tak nikt się nie ruszy do póki nie dojdzie do jakieś tragedii. Przykładowo, dwóch pijanych pasażerów dobrej postury powyzywa kierowce, rzuci w niego puszką i wyjdzie,..
      Czy ktoś się ruszy?.. Co komu po nagraniu zdarzenia jak nikt nie ustali ich tożsamości.
      Kamery są dobre, pod warunkiem że są częścią systemu zapewnienia bezpieczeństwa, a nie gdy zastępują cały system.

      • 13 2

    • ????? (1)

      A gdzie szacunek dla pasażerów i innych uczestników ruchu???? Nie pochwalam w żadnym wypadku ataków agresji (tych niczym nie uzasadnionych) lecz Panie kierowco zanim zaczniesz domagać się szacunku od innych sam najpierw popracuj nad własną kulturą.....mogłabym przytoczyć kilka sytuacji gdzie kierowca autobusu czy trolejbusu zachował się jak zwykły cham czy prostak (choć muszę nadmienić że są i bardzo kulturalni kierowcy-lecz można ich policzyć na palcach jednej ręki).Pasażerowie też ciężko pracują i nam też należy się szacunek po ciężkim dniu pracy,lecz nikt tego nie wykrzykuje na forum.

      • 6 26

      • nie oczekuj od człowieka że będzie miły dla każdego skoro byle szmata i smarkula drze mordę wyzywając kierowcę bo np drzwi odbiły i ją dotknęły ludzie to zwykłe k.. wy nie szanujące nikogo ale dla siebie zawsze domagają się boskiego szacunku trudno musisz mieć grubszą skórę i nie prowokować nerwowych sytuacji

        • 3 0

    • szacunek kierowca-pasażer! (2)

      ciężka praca kierowcy to na pewno, to nie ulega wątpliwości! ale kierowcy muszą mieć przede wszystkim szacunek dla PASAŻERÓW!! a z tego co obserwuje nie jest z tym najlepiej!

      • 5 12

      • Zaatakował ciebie kierowca autobusu?...

        • 18 2

      • gdybyś został zwyzywany ileś razy dziennie przez jakichś frustratów schizofreników czy innych gnojków to by ci się odechciało bycia miłym

        • 3 0

  • Może by napisać, że to w Gdyni? (1)

    czy Szczurek nie pozwala?

    • 31 17

    • naucz się czytać bucu a wtedy się wtrącaj!!!!!Jest napisane cielaku!!!!!

      cyt.:
      "....W sobotni wieczór, 16 marca, tylko solidna konstrukcja kabiny uchroniła kierującego autobusem Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej obsługującego linię 133 w Gdyni przed napaścią ze strony agresywnych pasażerów. Wystarczyło zwrócenie uwagi awanturującym się osobom."

      Pozdrowienia dla twoich polonistów których pewnie nie pamiętasz albo ich nie było i dla Ciebie.

      • 5 0

  • W autobusach i SKM powinny być zainstalowane działka antydebilowe (1)

    jeden z drugim drze ryja, słucha "muzyki" na głos, pali fajki, śmierdzi albo zaczepia spokojnych pasażerów - kulka w łeb. Pasażerowie wyrzucaliby ścierwo debila na przystanku a odpowiednie służby sprzątałyby i utylizowały śmieci. Od razu byłoby spokojniej.

    • 129 5

    • również jestem miłośnikiem spokoju i dla tego poruszam się swoim samochodem a ze środków komunikacji miejskiej korzystam tylko w dzień i jak świeci słonce- wtedy jakoś mniej debili w autobusach taka dziwna zależność

      • 9 2

  • W Warszawie wszystkie nowe autobusy są z zabudowanymi kabinami (4)

    Niestety ale i w Trójmieście przydałoby się aby kolejne nowe autobusy były z zabudowanymi kabinami tak jak to miały np. stare Ikarusy

    • 36 9

    • Nie chodzi o bezpieczeństwo tylko kierowcy.
      To nie wojna kierowca - pasażer,..
      Chodzi o ochronę przed łobuzerią. W przypadku zakłócenia porządku w pojeździe, kierowca odpowiada za bezpieczeństwo pasażerów.
      A to że się zamknie w kabinie nic nie da, jeśli odpowiednie służby nie potrafią w odpowiednim czasie zareagować.

      • 7 0

    • Ikarus to był dopiero autobus :) i ten jego klimat

      • 7 1

    • (1)

      w Gdyni też były takie kabiny ale mamy takich młotów w ZKM co uważają że kierowca ma obcować jak najbliżej z menelami

      • 3 0

      • to taki konik docenta integracja

        • 0 0

  • To się uspokoiłem (2)

    "Przewoźnicy uspokajają wszystkich przyszłych potencjalnych agresorów i napastników, że nie ma powodów do obaw, bo radiotelefon i monitoring to narzędzia, dzięki którym kierowcy są bezpieczni, a wasze starania daremne"

    • 20 1

    • Dla czego zwala się na przewoźnika?.. (1)

      Za bezpieczeństwo powinien odpowiedzialny być głównie organizator!!! A tak na prawdę to miasta powinny zapewniać bezpieczeństwo, zarówno na ulicach, jak i w komunikacji! Czyżby straż miejska i policja była zbyt zajęta wypisywaniem mandatów i nie maiła czasu na patrolowanie komunikacji?
      Ach,.. Fakt, na zapewnieniu bezpieczeństwa miasto nie zarobi,..

      • 5 0

      • organizator organizatorem ale taki Gałkiewicz to porażka totalna zestawili zarobki tych prezesów spółek miejskich zajmujących się komunikacją i ten gość zarabia nieprzyzwoicie dużo jak na jakość firmy którą zarządza

        • 0 0

  • są bezpieczni, bo zostali wyposażeni przez producenta autobusu w lewar,łyżkę,breszkę....

    przedstawiciele ZKM wiedzą, co mówią....

    • 13 2

  • Spójrzcie na rejestrację pojazdu :) (8)

    • 15 17

    • GAV (4)

      Naprawdę super! Cóż za ewenement!

      • 13 2

      • (3)

        Bystrzaki, chodzi o to, że to jest stary typ tablicy.

        • 0 4

        • (1)

          no i co??
          dokladnie z 98 roku

          • 3 0

          • z 96

            • 0 0

        • stary typ obowiązuje, jeżeli pojazd był zarejestrowany dawno temu i nie zmienił właściciela. Gdyby teraz go kupiła inne miasto to dostałby nowe.

          • 1 0

    • ? (2)

      "GAV 8892" i co w tym takiego nadzwyczajnego?

      • 13 1

      • on chyba widział GAY :3 (1)

        głodnemu chleb na myśli

        • 17 0

        • głodny

          głodnemu

          • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane