• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy ktoś dba o drogi na osiedlach i w dzielnicach?

Adam
9 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Film naszego czytelnika pokazuje stan dróg na gdańskim Chełmie.


Po tegorocznej zimie osiedlowe drogi wyglądają jakby spadł na nie deszcz meteorytów. Czy jest szansa na ich naprawę? - zastanawia się nasz czytelnik, pan Adam. ZDiZ odpowiada, że nie będzie łatwo, bo wydatki na łatanie dziur pochłonęły koszty odśnieżania dróg zimą.



Publikujemy list przysłany do redakcji Trojmiasto.pl przez naszego czytelnika.

Gdańsk to wspaniałe miasto, jedno z najpiękniejszych w Polsce. Mamy stadion, halę widowiskowo-sportową, do tego na półmetku budowy jest Europejskie Centrum Solidarności, Muzeum II Wojny Światowej i Teatr Szekspirowski. Również w kwestii infrastruktury Gdańsk nie próżnuje, wydano bowiem miliony, a nawet miliardy na nowe, długie, szerokie i bezkolizyjne drogi oraz nowe linie tramwajowe.

Jednak czy aby o czymś nie zapomniano?

Poprzez ogrom inwestycji wykonanych przy współfinansowaniu UE, zapomniano o tym, co dla mieszkańców Gdańska jest najważniejsze - o drogach osiedlowych. Niestety ich stan z roku na rok jest coraz gorszy, a remontów jak na lekarstwo. Jeśli jednak już znajdą się pieniądze na naprawę dróg lokalnych, to odbywa się ona jak najmniejszym kosztem.

Grafika opracowana przez naszego czytelnika. Czytelnik dodaje jednak, że zamiast "Większość dróg w Gdańsku" powinno być napisane "większość dróg osiedlowych", wszak ulice tranzytowe były robione w prawidłowej technologii. Grafika opracowana przez naszego czytelnika. Czytelnik dodaje jednak, że zamiast "Większość dróg w Gdańsku" powinno być napisane "większość dróg osiedlowych", wszak ulice tranzytowe były robione w prawidłowej technologii.

Jak oceniasz infrastrukturę drogową w Trójmieście po tegorocznej zimie?

Zazwyczaj działania ograniczają się do wymiany nawierzchni ścieralnej drogi "bitumicznej". Wówczas remont nabiera charakteru naprawy doraźnej i zazwyczaj już po kilku latach należy na nowo "łatać" dopiero co remontowaną ulicę. Dzieje się tak, ponieważ droga pseudobitumiczna nie ma wiążącej struktury. W szczeliny pomiędzy kostką (brukiem) dostaje się woda i przy ujemnej temperaturze zamarza. W wyniku czego jej powierzchnia się zwiększa, a nawierzchnia ścieralna wpierw pęka, by później odpaść.

Aby bardziej zobrazować stan dróg, na przykładzie dzielnicy Chełm, postanowiłem nakręcić krótki film i zrobić krótki fotoreportaż. Podczas przejazdu autobusem linii numer 108, można było zauważyć, iż kierowca ma stalowe nerwy oraz to, iż stan dróg w tej dzielnicy jest daleki od ideału. Dobrze wiem, że w Gdańsku istnieje wiele gorszych dróg od tych zobrazowanych na filmie, gdzie nietrudno jest o uszkodzenia podwozia czy urwanie koła.

Jednak chciałbym wiedzieć czemu, skoro urzędnicy mają pieniądze na naprawę zawieszenia w autobusach, które należą do miasta, nie woleliby przeznaczyć je na porządną naprawę dróg? Czyżby coroczne łatanie ulic po zimie i każdej większej ulewie, oraz naprawa autobusów, radiowozów, karetek oraz innych pojazdów, było bardziej opłacalne niż naprawa główna uszkodzonych jezdni?

Odpowiedź rzecznika prasowego Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku - Katarzyny Kaczmarek.

Bieżącym utrzymaniem dróg zajmuje się w ZDiZ Dział Utrzymania Dróg. Potocznie mówimy o nim dział utrzymania bieżącego. Według definicji dział zajmuje się utrzymaniem prawidłowego stanu dróg publicznych: krajowych, wojewódzkich, powiatowych, gminnych w granicach administracyjnych Miasta Gdańska oraz niepublicznych (wewnętrznych), podlegających zarządowi ZDiZ o łącznej długości wszystkich dróg 845,99 km i łącznej powierzchni 6,4 mln m kw.

Do głównych zadań działu należy:
- bieżące utrzymanie nawierzchni jezdni i chodników,
- utrzymanie pionowego oznakowania dróg i urządzeń oraz elementów zabezpieczenia ruchu drogowego,
- obsługa techniczna zgłaszanych szkód wynikających ze złego stanu technicznego infrastruktury drogowej,
- współpraca z innymi jednostkami w zakresie przeciwdziałania niekorzystnym przeobrażeniom środowiska mogącym powstać lub powstającym w następstwie budowy lub utrzymania dróg.

Jak wiec widać, zakres jest ogromny, to nie tylko samo łatanie dziur na drogach.

Tegoroczny budżet tego działu to ok. 22,1 mln zł. Ale ponieważ zima dała się nam we znaki, to najprawdopodobniej z budżetu tego działu pochodzić będą pieniądze, którymi opłacić musimy zimowe faktury. Do teraz, przypomnę na zimowe utrzymanie, wydaliśmy już ok. 7 mln zł więcej, niż planowaliśmy. A przymrozki wciąż są, nie wiadomo jak długo warunki zimowe potrwają, nie wiadomo też, co będzie w grudniu 2013 r.

Czyli nasze potrzeby wzrosły o 7 mln zł, jeśli przesuniemy je z Działu Utrzymania Dróg, to zabierzemy mu prawie 1/3 rocznego budżetu. Budżet ZDiZ nie jest workiem bez dna, nie da się dodrukować pieniędzy i trzeba gospodarować tym co posiadamy. Dlatego musimy szukać sposobu na to, żeby i odśnieżać, i łatać dziury.
Adam

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (180)

  • Drogi

    Od Początku Hawla w stronę obwodnicy na całej długości jazdy do Galerii Kowale , droga jak Ser Szwajcarski !!!!!! Dziura na dziurze , ,może w końcu ktoś z tym coś zrobi , a nie zawsze głupie wymówki że za mały budżet . Gdyby tak nie kantowali i nas nie okradali mielibyśmy drogi jak należy !!!!!!!

    • 10 0

  • do pani Katarzyny Kaczmarek

    "Zima dała nam się we znaki"???? Chciałbym zauważyć, że w porównaniu z 2 poprzednimi latami tegoroczna zima jest całkiem łagodna. Fakt, trwa dłużej, ale też w miesiącach typowo zimowych (grudzień-luty) było znacznie mniej śniegu w dwóch ubiegłych sezonach, więc w sumie na jedno wychodzi. Jeśli zaś chodzi o mróz i intensywność opadów śniegu, rok i dwa lata temu było dużo gorzej. Może warto wreszcie zacząć racjonalnie planować wydatki zamiast liczyć na to, że tym razem zima będzie łagodna albo udawać zdziwionych, ze w panującym w Polsce klimacie zimą spadł śnieg. SZANOWNI URZĘDNICY, ŚNIEG ZIMĄ W POLSCE TO NIE ANOMALIA POGODOWA!!!

    • 15 0

  • Te które nie zniszczyła zima i mrozy

    to niszczy ciężki sprzęt deweloperów betonujących każdy skrawek zieleni pod nowe "inwestycje".

    • 9 0

  • Jk pan wspomina o Muzeum II wojny to przlegająca ulica Sukiennicz nie bedzie wizytówką tej okazałej placówki / nastepny obiekt do utrzymania z naszych podatków/ tam jest dziury i głębokie dziury od lat. Tą drogą przechodzą wycieczki do Poczty Gdańskiej do pomnika pocztowców nie wspomnę już o chodniku gdzie można nogę skręcic to jeszcze jeden śmietnik wysyoujące sie śmieci i w nim"mieszkańcy" śmietnik został nazwany przez lokatorów Hilton 2 bo obok jest hotel Hilton 5 gwiazdkowy jak sie wchodzi w ul.Sukiennicza to jest trzeci świat.

    • 2 0

  • Dziurawa ulica ,koślawe chodniki i walające się wszędzie sterty śmieci i opony.

    Tak jest na ulicy Kolonia Zręby -droga prowadząca do nowo wybudowanych bloków przy ulicy Czajkowskiego.
    Kiedy to miasto chociaż usunie rozrzucone śmieci stertę opon pewnie z pobliskiego zakładu wulaknizacji, a SM zacznie karać brudasów.

    • 1 0

  • 50 lat ulicy i nic

    od początku istnienia ulicy Jelenia w Gdańsku Oliwie pomimo wielu obietnic nic się nie dzieje!! Moi dziadkowie,rodzice, ja a teraz także moje dzieci musimy chodzić po błocie w czasie deszczu, w czasie suchy w domu sam piach. Ale co tam minęło dopiero 50 lat !!!!!

    • 4 0

  • Kielnieńska/ Oliwska

    A ja zapraszam na przejażdżkę Z Osowy do ronda w Chwaszczynie. Szczególnie "zbombardowanym" odcinkiem od rogatek Gdańska do skrzyżowania z ulicą Kaszubska Droga w Chwaszczynie.

    • 3 0

  • Dziurawe drogi (1)

    Może ktoś z um przejedzie się na zaspę i przejdzie się wiaduktem łączącym rozstaje z młyńcem ? Rdza, dziura na dziurze , tzw. " ruchome schody " a windy -część dla plebsu z wieżowców a jedna ustawiona w "pole ". Jako radni dzielnicy zaspa - rozstaje to
    pomaska i borowczak oraz marszałek województwa hanna zych-cisoń .Jaka władza - takie drogi i wiadukty.

    • 3 0

    • Ta konstrukcja już dawno powinna zniknąć

      • 1 0

  • dziury.....

    Polecam Kołobrzeską !

    • 4 0

  • Neverending story z tymi dziurami u nas,

    Rozumiem "doraźne" łatanie dziur podczas trwania zimy, ale np. na Orunii Górnej w ciągu 3 miesięcy te same dziesiątki dziur łatane były 5 razy już! Nie rozumiem i chyba nie zrozumiem dlaczego nie łatwiej jest naprawić droge RAZ a dobrze? To nie byłoby oszczedniejsze rozwiązanie?

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane