• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy ktoś dba o drogi na osiedlach i w dzielnicach?

Adam
9 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Film naszego czytelnika pokazuje stan dróg na gdańskim Chełmie.


Po tegorocznej zimie osiedlowe drogi wyglądają jakby spadł na nie deszcz meteorytów. Czy jest szansa na ich naprawę? - zastanawia się nasz czytelnik, pan Adam. ZDiZ odpowiada, że nie będzie łatwo, bo wydatki na łatanie dziur pochłonęły koszty odśnieżania dróg zimą.



Publikujemy list przysłany do redakcji Trojmiasto.pl przez naszego czytelnika.

Gdańsk to wspaniałe miasto, jedno z najpiękniejszych w Polsce. Mamy stadion, halę widowiskowo-sportową, do tego na półmetku budowy jest Europejskie Centrum Solidarności, Muzeum II Wojny Światowej i Teatr Szekspirowski. Również w kwestii infrastruktury Gdańsk nie próżnuje, wydano bowiem miliony, a nawet miliardy na nowe, długie, szerokie i bezkolizyjne drogi oraz nowe linie tramwajowe.

Jednak czy aby o czymś nie zapomniano?

Poprzez ogrom inwestycji wykonanych przy współfinansowaniu UE, zapomniano o tym, co dla mieszkańców Gdańska jest najważniejsze - o drogach osiedlowych. Niestety ich stan z roku na rok jest coraz gorszy, a remontów jak na lekarstwo. Jeśli jednak już znajdą się pieniądze na naprawę dróg lokalnych, to odbywa się ona jak najmniejszym kosztem.

Grafika opracowana przez naszego czytelnika. Czytelnik dodaje jednak, że zamiast "Większość dróg w Gdańsku" powinno być napisane "większość dróg osiedlowych", wszak ulice tranzytowe były robione w prawidłowej technologii. Grafika opracowana przez naszego czytelnika. Czytelnik dodaje jednak, że zamiast "Większość dróg w Gdańsku" powinno być napisane "większość dróg osiedlowych", wszak ulice tranzytowe były robione w prawidłowej technologii.

Jak oceniasz infrastrukturę drogową w Trójmieście po tegorocznej zimie?

Zazwyczaj działania ograniczają się do wymiany nawierzchni ścieralnej drogi "bitumicznej". Wówczas remont nabiera charakteru naprawy doraźnej i zazwyczaj już po kilku latach należy na nowo "łatać" dopiero co remontowaną ulicę. Dzieje się tak, ponieważ droga pseudobitumiczna nie ma wiążącej struktury. W szczeliny pomiędzy kostką (brukiem) dostaje się woda i przy ujemnej temperaturze zamarza. W wyniku czego jej powierzchnia się zwiększa, a nawierzchnia ścieralna wpierw pęka, by później odpaść.

Aby bardziej zobrazować stan dróg, na przykładzie dzielnicy Chełm, postanowiłem nakręcić krótki film i zrobić krótki fotoreportaż. Podczas przejazdu autobusem linii numer 108, można było zauważyć, iż kierowca ma stalowe nerwy oraz to, iż stan dróg w tej dzielnicy jest daleki od ideału. Dobrze wiem, że w Gdańsku istnieje wiele gorszych dróg od tych zobrazowanych na filmie, gdzie nietrudno jest o uszkodzenia podwozia czy urwanie koła.

Jednak chciałbym wiedzieć czemu, skoro urzędnicy mają pieniądze na naprawę zawieszenia w autobusach, które należą do miasta, nie woleliby przeznaczyć je na porządną naprawę dróg? Czyżby coroczne łatanie ulic po zimie i każdej większej ulewie, oraz naprawa autobusów, radiowozów, karetek oraz innych pojazdów, było bardziej opłacalne niż naprawa główna uszkodzonych jezdni?

Odpowiedź rzecznika prasowego Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku - Katarzyny Kaczmarek.

Bieżącym utrzymaniem dróg zajmuje się w ZDiZ Dział Utrzymania Dróg. Potocznie mówimy o nim dział utrzymania bieżącego. Według definicji dział zajmuje się utrzymaniem prawidłowego stanu dróg publicznych: krajowych, wojewódzkich, powiatowych, gminnych w granicach administracyjnych Miasta Gdańska oraz niepublicznych (wewnętrznych), podlegających zarządowi ZDiZ o łącznej długości wszystkich dróg 845,99 km i łącznej powierzchni 6,4 mln m kw.

Do głównych zadań działu należy:
- bieżące utrzymanie nawierzchni jezdni i chodników,
- utrzymanie pionowego oznakowania dróg i urządzeń oraz elementów zabezpieczenia ruchu drogowego,
- obsługa techniczna zgłaszanych szkód wynikających ze złego stanu technicznego infrastruktury drogowej,
- współpraca z innymi jednostkami w zakresie przeciwdziałania niekorzystnym przeobrażeniom środowiska mogącym powstać lub powstającym w następstwie budowy lub utrzymania dróg.

Jak wiec widać, zakres jest ogromny, to nie tylko samo łatanie dziur na drogach.

Tegoroczny budżet tego działu to ok. 22,1 mln zł. Ale ponieważ zima dała się nam we znaki, to najprawdopodobniej z budżetu tego działu pochodzić będą pieniądze, którymi opłacić musimy zimowe faktury. Do teraz, przypomnę na zimowe utrzymanie, wydaliśmy już ok. 7 mln zł więcej, niż planowaliśmy. A przymrozki wciąż są, nie wiadomo jak długo warunki zimowe potrwają, nie wiadomo też, co będzie w grudniu 2013 r.

Czyli nasze potrzeby wzrosły o 7 mln zł, jeśli przesuniemy je z Działu Utrzymania Dróg, to zabierzemy mu prawie 1/3 rocznego budżetu. Budżet ZDiZ nie jest workiem bez dna, nie da się dodrukować pieniędzy i trzeba gospodarować tym co posiadamy. Dlatego musimy szukać sposobu na to, żeby i odśnieżać, i łatać dziury.
Adam

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (180)

  • Nawet tak duża ulica w mieście jak "Grunwaldzka" pod warstwą ścieralną ma kostkę.

    jaki idiota wpadł na pomysł żeby kostkę asfaltem zalewać ? Przecież to wszystko wyłazi. Jakby rzetelnie podeszło się do tematu to dróg by nie trzeba było łatać. U siebie w domkach nie ma mowy o fuszerce a jak nie moje to można wszystko na "odp***dol" zrobić. Banda błaznów i karierowiczów !

    • 6 1

  • Co z tego że nowe drogi są budowane jak przedstawia grafika czytelnika

    raz: jest ich mało, gdyby nie junia byłoby jeszcze mniej bo nie byłoby nas stać, dwa: po położeniu nowej drogi chwilę później różne firmy zaczynają drążyć otwory, kuć studzienki i przepuszczać jakieś instalacje tym samym niszcząc to co już zrobione, patrz - Słowackiego, do niedawna była gładka od momentu jak zaczęli coś kopać wzdłuż i w poprzek, jadąc odcinkiem leśnym czuć wyboje np przy fotoradarze na samym dole, ale nie tylko tam, gdzie przekopują się pod ulicami tam można liczyć na pogorszenie trakcji

    • 5 0

  • Drogi w POlsce są w super stanie. Potwirdził to Nowak a Tusk powiedział, ze (1)

    to super minister. Nie czepiajmy się dróg. Jest super a będzie supersuper gdy tylko PO będzie miala 3 kadencję!

    • 8 2

    • Drogi Ministra NOWAKA...

      Przecież jaśnie nam panujący nowak s, minister od budowy dróg i autostrad , jako KUCHARZ z zawodu zatruwał konsumentów . Ryży donaldo więc przekwalifikował go na budowniczego dróg. Dlaczego więc MARNI KIEROWCY tak psioczycie na takiego specjalistę ???
      A propo ! Jeżdzę często ul. PRZETOCZNĄ / KUJAWSKĄ .
      TUTAJ TRZEBA BYĆ MISTRZEM ŚWIATA FORMUŁY I-szej.

      • 2 1

  • ODŚNIEŻANIE??

    Ciekawe na co poszła ta kasa na odśnieżanie? Bo jak tylko trochę śniegu spadło to już tak zostało na ulicach, nawet na tych głównych.

    • 12 0

  • Czemu jak są wybory to zapominamy o wszystkim ?

    • 15 0

  • pomyślmy (2)

    na ecs poszło +-250mln. i teraz tak. ile za tą kwote, możnaby gruntownie wyminić nawierzchnie (nie łątanie dziur, tylko zerwać całości połozyć nową, i nie musi być to jakaś super mieszanka z kosmosu, tylko normalny, dobrze położony asfalt).no ile? z 500? mniej? więcej? niech i 1mln pójdzie na jedną ulice (co i tak jest astronomiczną kwotą to mamy 250 ulic w gdańsku zyskałoby 'brand new nawierzchnia'. wytypować jednego typa, niech pojeździ i zrobi liste które ulicy są najbardziej zniszczone + te które są najważniesze dla ruchu samochodówego i już, mamy liste. ale budyń woli marnować pieniądze i jeszcze teraz nieroby z tych smiesznych związków które jedyne co w życiu robią to strajkują, zyskają ciepłe posadki za nasze pieniądze z podatków. ehhh

    • 15 1

    • pomślmy (1)

      A ile na ECS+- poszło na "lewo", pomyślmy...

      • 6 0

      • i te

        Ich trzynastki jak jest dwanascie miesięcy w roku

        • 0 0

  • najpierw zdiz powie to nie nasza droga!

    pod blokiem jest ulica, zdz mówi nie nasza, prywatna
    pytam czyja - dwa bloki dalej są jej właściciele, nikt nie sprzata, od lat nie odśnieża , nie działa oświetlenie - i aby do wiosny !

    • 2 1

  • suepr dziura!

    wpisujcie super dziury! sobieskiego od politechniki do skretu w wilenska i od ronda przy carrefurze na gore na morene kolo kosciola

    • 1 1

  • Na końcu przydługiego filmiki autor podaje % akceptowalności stanu tech.dróg

    Ciekaw jestem jak czytelnik - autor- obliczył procent akceptowalności dróg na poziomie 37% i 63% na nieakceptowalność??

    • 1 0

  • krzemowa koło szkoły

    masakra

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane