• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy piesi dostaną więcej miejsca w centrum Gdyni?

Patryk Szczerba
25 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Starowiejska: większość za strefą pieszą
Na razie konkretów w sprawie strefy pieszej w centrum Gdyni nie ma, ale w najbliższych miesiącach decyzje mają zostać podjęte.


Na razie konkretów w sprawie strefy pieszej w centrum Gdyni nie ma, ale w najbliższych miesiącach decyzje mają zostać podjęte.

Czy dodatkowa strefa piesza w centrum Gdyni to dobre rozwiązanie? Inżynierowie przekonują, że warto spróbować, przedsiębiorcy obawiają się spadku obrotów, a władze miasta wciąż wstrzymują się z konkretnymi deklaracjami. W uporządkowaniu argumentów miała pomóc debata, która odbyła się w poniedziałek.



Czy jesteś za ograniczeniem ruchu samochodowego w centrum Gdyni?

Dyskusja w auli Akademii Morskiej stała się podsumowaniem pierwszej fazy prac nad koncepcją zmian w ruchu w Śródmieściu, do których miasto zobowiązało się w ramach programu Civitas Dynamo. W ostatnich tygodniach zakończyło się elektroniczne badanie preferencji gdynian w sprawie zmian na kluczowych dla centrum miasta ulicach. Pod uwagę były brane ul. Świętojańska zobacz na mapie Gdyni, Starowiejska zobacz na mapie Gdynioraz Skwer Kościuszki i al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdyni, wytypowane przez urzędników jako miejsca, gdzie deptaki są w ogóle możliwe.

W przypadku Świętojańskiej blisko 3/4 biorących udział w badaniu było za tym, by reprezentacyjna ulica pozostała wolna od nieograniczonego ruchu kołowego. Na Starowiejskiej takich zmian chciałoby 58 proc. ankietowanych. Z kolei potrzeby korekt na Skwerze Kościuszki i al. Jana Pawła widzi już tylko 43 proc.

- Największy "potok" w godz. od 10 do 16 ludzi przechodzi ul. Świętojańską od 10 Lutego do Armii Krajowej. Nie ma znaczenia czy to dzień powszedni czy weekend. Najlepsze miejsce pod względem architektonicznym to z kolei Starowiejska, stosunkowo wąska ulica z wysoką pierzeją - opowiadała podczas debaty Paulina Szewczyk z Biura Planowania Przestrzennego, które przeprowadziło uzupełniającą analizę.

Do tego typu badań radził podchodzić z dystansem dr inż. Kazimierz JamrozPolitechniki Gdańskiej, podkreślający, że w perspektywie stworzenia stref pieszych konieczna jest budowa wokół nich miejsc do parkowania.

- Pamiętajmy, że to obserwacje i badania, w którym wzięli udział zainteresowani. Decyzja, którą trzeba podjąć, wymaga solidnych i rzetelnych pomiarów inżynieryjnych. Przy tworzeniu deptaka trzeba pamiętać, że musi być to miejsce z atrakcjami, gdzie są mieszkańcy, których do przyjścia i tak trzeba będzie prawdopodobnie zachęcić - wyjaśniał.

Jako jedyny swój konkretny pogląd w sprawie ujawnił Olgierd Wyszomirski, dyrektor ZKM w Gdyni, podkreślając, że liczby w ankietach przeprowadzanych m.in. wśród pasażerów wskazują, że już 53 proc. gdynian odbywa podróż samochodami.

- Trzeba więc działać szybko. Najrozsądniejszym rozwiązaniem wydaje się być zamknięcie ul. Starowiejskiej i Abrahama. Pewne eksperymenty były w tej kwestii prowadzone już za czasów prezydentury Franciszki Cegielskiej. Deptak to naprawdę nie tylko szansa dla miasta, ale też przedsiębiorców. Na ul. Świętojańskiej wystarczyłoby uspokojenie ruchu z dopuszczeniem trolejbusów - przekonywał.

Z takimi argumentami zdecydowanie nie zgadzali się przedstawiciele przedsiębiorców, prowadzący działalność w centrum. Jak podkreślali, dla nich decyzja o zamknięciu którejś z ulic oznacza natychmiastowy spadek liczby klientów, którzy chcą podjeżdżać pod punkty usługowe samochodami i są do tego przyzwyczajeni. Wytykali też urzędnikom nieudany tegoroczny eksperyment z zamknięciem Starowiejskiej oraz brak działań rewitalizacyjnych.

- Już odsłonięcie pomnika Gdynian Wysiedlonych pokazało, co może się dziać, gdy zamknięta zostanie jedna z ulic w śródmieściu. To był prawdziwy paraliż, choć blokada trwała tylko kilkadziesiąt minut. Klienci nie zmienią przyzwyczajeń tak szybko - mówiła jedna z właścicielek centrum diagnostycznego przy ulicy Starowiejskiej.

- Doświadczenie z innych, nie tylko polskich miast uczy, że zawsze przedsiębiorcy prowadzący swój interes przy zamykanej ulicy są przeciwni temu rozwiązaniu. Później okazywało się to doskonałym pomysłem, który zwiększał obroty prowadzących tam firmy - tłumaczył Piotr KuropatwińskiUniwersytetu Gdańskiego.

Ostateczne decyzje zostaną podjęte prawdopodobnie w najbliższych miesiącach. Nad konkretnymi rozwiązaniami pracują urzędnicy w Zarządzie Dróg i Zieleni, a propozycje ujrzą światło dzienne prawdopodobnie w przyszłym roku.

- Na pewno nie będziemy robili niczego na siłę. Lepiej taką strefę pieszą rozszerzać, niż ograniczać. Zapewniam, że do sprawy podchodzimy bardzo ostrożnie. Nie wykluczamy wprowadzenia w pierwszym etapie jedynie stosownych oznaczeń, dotyczących uspokojenia ruchu, bo tworząc deptak łatwo o błąd, gdy nie przyciągnie się do niego ludzi - tłumaczył wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Opinie (280) 9 zablokowanych

  • Kto to w ogóle wymyślił??!! (6)

    Zamknąć centrum miasta?? Kto to forsuje?? Takie rzeczy można robić, ale nie w tak stosunkowo małym mieście jak Gdynia, gdzie centrum jest mocno zawężone, bo zamyka się w takim prostokącie: 10-go Lutego- Władysława IV- Piłsudskiego- Świętojańska.... Zamknięcie jednej z tych ulic spowoduje całkowity paraliż!

    Jak są zawody biegowe ulicami miasta to większość psioczy, że zamykane są ulice w centrum, a to jest 4 raz w roku. Co będzie jak zamkniecie jedną z ulic na stałe?

    • 24 11

    • (5)

      nic nie bedzie, po prostu po paru dniach korkow czesc ludzi znajdzie sobie inne miejsce, a w ich miejsce przyjda piesi. Nie robmy tragedii.

      • 5 9

      • (4)

        No ok, tylko jaki ma być tego cel?? Zamknięcie dla zamknięcia?

        • 8 4

        • zamknięcie dla poprawy komfortu i bezpieczeństwa ludzi (3)

          Taka zmiana może także podnieść wartość nieruchomości.
          uważaj, bo zostaniesz zaliczony do grona gości, którzy wytłumaczyć sobie nie dadzą, a zrozumieć nie są w stanie.

          • 4 7

          • (2)

            dam sobie wytłumaczyć i zrozumiem pod warunkiem, że otrzymam odpowiednie argumenty....
            W tym przypadku takowych nie widzę...
            Komfort i bezpieczeństwo na Świętojańskiej? W Sopocie jest Monciak i śmiem twierdzić, że na Świętojańskiej jest bezpieczniej...
            Co do wartości nieruchomości... może tak, może nie pewności nie ma, więc nie jest to argument.

            • 7 2

            • to, że jakaś teza cię nie przekonuje, nie oznacza, że nie jest ona argumentem

              masz prawo się nie zgadzać; jeśli jednak dyskredytujesz przedpiścę, to zniechęcasz go do kontynuowania rozmowy na rzeczowym poziomie

              • 0 4

            • na Monciaku jest zdecydowanie bezpieczniej w normalnych godzinach dnia

              ze względu na brak ruchu kołowego. Chyba że pojawi się jakiś przypał w czerwonej Hondzie - ale to było wieczorem. Na Długiej i Długim Targu w Gdańsku nie ma z tym problemów. Na Piwnej, jak wjazd zabezpieczono słupkami i kwiatonami, bezpieczeństwo się poprawiło: ten przypadek pokazuje, że rozwiązania połowiczne nie dają korzyści.

              • 0 1

  • Powoli i z rozmysłem (3)

    Zamknięcie Świętojańskiej sparaliżuje centrum miasta, ale zamykanie okazjonalnie w weekendy może ożywić ulicę. W Gdyni na siłę próbuje się zrobić deptak z jakiejś ulicy. Zamknijmy na próbę część Starowiejskiej od Władysława IV do Abrahama i zróbmy na ulicy np. jarmark przedświąteczny.

    • 21 7

    • długie siedzenie za kierownicą w korkach i przed kompem (1)

      może prowadzić do chorób krążenia, wylewu i paraliżu. Praktykowanie aktywnej mobilności pół godziny dziennie poszerza wyobraźnię.

      • 3 12

      • długie siedzenie na siodełku rowerowym

        i ucisk lajkrowych gatków powoduje, że bąki nie mogąc znaleźć ujścia rozpuszczają się we krwi,a z tego rodzą się pos.ane myśli...

        • 11 6

    • Jarmarki na Starowiejskiej

      Jarmarki okazjonalne na Starowiejskej - przed świętami, w weekendy, itp - to genialny pomysł.

      • 4 0

  • na pohybel (1)

    Ekoterrorystom !

    • 19 13

    • zieew, naprawdę nie czujesz, że jesteś nudny?

      • 1 6

  • Kolejny wymysł-wizjawłodarzy realizowany psełdo ankietami (2)

    tak zróbcie całą Gdynię deptakiem, zobaczymy czy sklepy się utrzymają. Weście się do roboty i zajmijcie ważnymi sprawami. Choćby remont nawierzchni na 10-lutego by się przydał.

    • 21 7

    • akurat ten wymysł najgłośniej promuje opozycja

      • 3 0

    • Modernizacja Starowiejskiej

      Najbardziej by się przydała modernizacja Starowiejskiej, jak już spłacimy długi za lotnisko.

      • 2 0

  • Świętojańska (4)

    Niech oni najpierw powiedzą co zrobią z trolejbusami

    • 15 1

    • może wreszcie zlikwidują to dziadostwo? (2)

      PRL bis i Rosja w Europie

      • 1 7

      • Szwajcaria leży w Rosji? (1)

        Czego to się człowiek nie dowie...

        • 4 1

        • refleksja

          DYREKTOR ZKM obserwuje to dokładnie ze swojej toyoty...

          Cieplutko, szybko, nie to co autobusem, prawda?

          • 2 2

    • przecież jest wyraźnie napisane: propozycja dyrektora ZTM Gdynia

      polega na pozostawieniu trolejbusów na Świętojańskiej.

      • 1 0

  • opinia (1)

    Kolejny chory pomysł "Słońca Gdyni".
    On całkiem zniszczy to miasto.

    • 14 5

    • ale z ciebie przypał :)

      • 2 4

  • uwaga

    "tłumaczył Piotr Kuropatwiński...".
    Piotrek, daj sobie spokój i zostań z Twoimi rowerami na Morenie.
    W Gdyni mieszkają poważni ludzie a nie sami gimnazjaliści...

    • 16 7

  • (9)

    poproszę Pana Kuropatwińskiego o dowód na tę "tezę" -

    "Doświadczenie z innych, nie tylko polskich miast uczy, że zawsze przedsiębiorcy prowadzący swój interes przy zamykanej ulicy są przeciwni temu rozwiązaniu. Później okazywało się to doskonałym pomysłem, który zwiększał obroty prowadzących tam firmy"

    oraz o informację czy Pan prowadzi/prowadził tzw "uliczną" działalność gospodarczą
    wszak dobrze by było, by proponujący zmiany miał osobiste rozeznanie w danej tematyce

    • 18 4

    • zapraszam na stronę kongresu mobilności aktywnej

      jest tam kilka prezentacji na ten temat

      • 3 5

    • wystarczy się wybrać na Monciak w Sopocie lub na Ogarną w Gdańsku (7)

      W Gdańsku przy strefach pieszych wzrosły obroty w knajpach - właściciele knajp mogli poszerzyć ogródki przed lokalami. To samo może być na Starowiejskiej.

      • 4 6

      • (2)

        Ogarną strach chodzić po zmroku - nic tam nie ma

        • 6 1

        • (1)

          monciakiem też

          • 4 1

          • zwłaszcza jak na Monciak wjedzie czerwona Honda

            • 3 0

      • (3)

        ani monciak ani ogarna nie były jednymi z kluczowych szlaków komunikacyjnych jak np świętojanska
        starowiejska ponadto pełni funkcję "parkingu" z powodu nieróbstwa gdyńskiej władzy która nie chce zbudować w centrum kilkupoziomowego parkingu
        podejrzewam że jeden lub dwa sylwestry z marylą że o "lotnisku" nie wpsomnę rozwiązałby ten palący problem i zwiększyły dochód miasta (spokojnie starczyłoby na wykup terenu przy batorym i pewnie też na budowę)
        ale cóż
        gdynianom się podoba jak jest więc to puste dywagacje

        • 6 0

        • plac przy Batorym

          Akurat plac przy Batorym powinien pełnić funkcję ładnego, miejskiego placu w środku z fontanną, itp. Tam miał być miejski plac w przedwojennych założeniach. Miasto powinno ten plac wykupić od właścicieli i odpowiednio zagospodarować. Parking bardziej widzę w miejscu centrum Kwiatkowskiego, bo byłby zapewne ładniejszy niż obecna szarzyzna.

          • 2 1

        • Świętojańska może przestać być jednym z kluczowych szlaków komunikacyjnych dla samochodów (1)

          Starowiejska nigdy nie była ważnym szlakiem komunikacyjnym dla samochodów. Ta druga może stać się kluczowym szlakiem komunikacyjnym dla ludzi.
          Świętojańska ma wyraźną alternatywę w postaci ul. Władysława IV. Zmiany charakteru ulic powinny wpisywać się w całościowy plan zmiany sposobu myślenia o sposobach poruszania się po mieście: bardziej dbać o warunki poruszania się ludzi, a nie pojazdów.
          Realizacja wyrwanych, nie zintegrowanych z całą koncepcją projektów to tak jak wlewanie nowego wina do starych bukłaków.

          • 0 0

          • Starowiejska jest bardzo kluczowym szlakiem komunikacyjnym.

            Tylko przyjezdny, bo nie wie i kierowca autobusu, bo musi, będzie jechał od dworca do centrum ul.10.Lutego, gdzie po drodze jest już sławny znak stop, gdzie, bez ryzykownych działań, prawie niemożliwe jest włączenie się do ruchu.

            • 1 0

  • ZKM w Gdyni rządzi (1)

    Z artykułu wynika, że w Gdyni rządzi ZKM. Jego opinia jest wiążąca i tak będzie. Już dawno postanowiono -Starowiejska będzie deptakiem i nic innemu do gadania. Tak było w latach 90-tych. Tyle projektów i rozpisywania jaki będzie piękny deptak na Swiętojanskiej ale ZKM zrobiło swoje co chciało. A jak wiceprezydent mówi takie dyrdymały to znaczy że nie nadaje się na to stanowisko. W Łodzi są blisko dwie duże galerie i dlatego Piotrkowska straciła

    • 4 3

    • zalatuje kierowcą PKM

      • 0 3

  • Molo Południowe jak najbardziej może być deptakiem jak dla mnie (1)

    Świętojańska i Starowiejska nie bardzo, ale w określone dni, weekendy, jak odbywają sie tam imprezy jak najbardziej

    • 6 6

    • wow, coś pod betonem drgnęło

      • 0 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane