- 1 Szukał na targu sadzonek, znalazł amunicję (166 opinii)
- 2 Zakaz "energetyków" dla dzieci tylko w teorii (132 opinie)
- 3 Co ważniejsze: przepisy czy korki? (89 opinii)
- 4 Ograniczają koszenie zieleni, ale nie wszędzie (58 opinii)
- 5 Coraz więcej domów pływających na wodzie (75 opinii)
- 6 We wrześniu koniec prac na Chwarznieńskiej (77 opinii)
Czy policja może "suszyć" z powierzchni wyłączonej z ruchu?
Czy policja może kontrolować prędkość kierowców, zatrzymując się na powierzchni jezdni wyłączonej z ruchu? Takie wątpliwości naszych czytelników pojawiły się w Raporcie z Trójmiasta, gdy jeden z kierowców opublikował zdjęcie radiowozu stojącego tuż za wyjazdem z tunelu pod Martwą Wisłą.
To nie pierwszy tego rodzaju sygnał od kierowców, którzy widząc radiowóz na pasie wyłączonym z ruchu, twierdzą, że to działanie niezgodne z prawem.
A jak jest w rzeczywistości? Co mówią na ten temat przepisy?
- Zakładając, że stojący na powierzchni wyłączonej z ruchu radiowóz ma włączone sygnały świetlne, z definicji jest pojazdem uprzywilejowanym i nie musi stosować się do znaków i sygnałów drogowych. Mówi o tym art. 53 pkt 2 Prawa o ruchu drogowym - precyzuje nadkom. Magdalena Ciska, rzecznik prasowy wydziału ruchu drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
Jeżeli policjant uzna to za konieczne, może przeprowadzić kontrolę w dowolnym miejscu (np. niezwłocznie po ujawnieniu wykroczenia podjąć próbę zatrzymania, by w ten sposób uchronić innych kierowców od niebezpieczeństwa), lecz zatrzymanie pojazdu do kontroli nie może utrudniać ruchu ani zagrażać bezpieczeństwu pozostałych uczestników ruchu.
- Przy doborze miejsca kontroli funkcjonariusze skupiają się przede wszystkim na bezpieczeństwie i zachowaniu dobrej widoczności. W przypadku gdy policjant zatrzymuje do kontroli pojazd w miejscu niedozwolonym, to w takich okolicznościach radiowóz powinien mieć włączone niebieskie światła błyskowe - dodaje Ciska i jako podstawę prawną wskazuje §3 Rozporządzenia MSWiA w sprawie kontroli ruchu drogowego oraz §13 pkt 2 Zarządzenia nr 30 KGP w sprawie sposobu pełnienia służby.
Sporo zgłoszeń do Krajowej Mapy Zagrożeń Bezpieczeństwa
Tyle, jeśli chodzi o teorię. Zapytaliśmy więc policję o ten konkretny przykład zatrzymania radiowozu na pasie wyłączonym z ruchu na wyjeździe z tunelu pod Martwą Wisłą.
- Jeżeli chodzi o al. Macieja Płażyńskiego i tunel pod Martwą Wisłą, to częstsze kontrole na tych ulicach wynikają z faktu, iż na Krajowej Mapie Zagrożeń Bezpieczeństwa internauci zgłosili zagrożenie polegające na przekraczaniu dozwolonej prędkości - podkreśla Ciska. - Realizując te zadania w pojeździe oznakowanym i za pomocą ręcznego miernika prędkości, ze względów bezpieczeństwa nie ma możliwości pomiaru prędkości w samym tunelu, tak więc policjanci wykonują te zadania w miejscu najbliższym tunelowi, które spełnia wymogi bezpieczeństwa. W przypadku pomiaru prędkości w tunelu za pomocą vidorejestratora nie ma także możliwości, aby sprawcę takiego wykroczenia zatrzymać do kontroli w tunelu, dlatego osoba popełniająca wykroczenie polegające na przekroczeniu dozwolonej prędkości, zgodnie z obowiązującymi przepisami i z uwagi na bezpieczeństwo, jest zatrzymywana dopiero zaraz po wyjeździe z tunelu, właśnie na powierzchni wyłączonej z ruchu.
Opinie (307) 3 zablokowane
-
2019-10-01 07:35
(1)
Za przekroczoną prędkość mogą zatrzymać a co z tzw. rutynowymi kontrolami bez żadnego powodu?
- 3 14
-
2019-10-01 08:45
Mówi o tym prawo o ruchu drogowym a dokładnie art 129
- 2 0
-
2019-10-01 08:34
Janusz złamał przepisy i piszczy bo zapłacić musi :)
- 10 2
-
2019-10-01 08:33
najlepszy jest punkt przy wjeździe do Sopotu od strony Gdyni
100% aut najpierw na odcinku łączącym trochę ciśnie na gaz, bo jest dwupasmówka, potem za małym skrzyżowaniem ze światłami robi się delikatny podjazd do góry i spokojnie siłą hamowania silnika możnaby wjechać do Sopotu z dopuszczalną prędkością tj 50 km/h, ale nie- tablica postawiona wcześniej, trzeba dać po hamulcach, spowodować utratę płynności ruchu i zwiekszyć szansę na wjechanie komuś w kufer, bo ci stoją z suszarką już na samiuśkim początku. przekroczysz tablicę z 65 km/h i już cię mają jako pirata drogowego
- 7 7
-
2019-10-01 08:31
Pani Ciska to genialny przykład niedouczonego policjanta.
Pojazd uprzywilejowanym to pojazd używający sygnałów świetlnych I dzwiekowych. "I" oznacza, że sygnały te MUSZĄ być używane łącznie. Same "koguty" nie wystarczą. Tak stanowi Prawo o ruchu drogowym, którym cytuje Pani policjantka. Najwyraźniej nie doczytala, albo opuściła te zajęcia. I tak niestety wygląda rzeczywistość polskiej policji. Suszenie na prostych odcinkach dwupasmowek, na których stosunkowo rzadko coś się dzieje. Tymczasem dziś rano widziałem trzy samochody w drodze z Gdyni do Oliwy, które przejechały na czerwonym świetle i dwa kompletne wraki, które od razu należałoby wyłączyć z ruchu. Ale na żadnym z kluczowych skrzyżowań nie ma nawet cienia policjanta. Czy zatem chodzi o poprawę bezpieczeństwa czy o realizację celów mandatowych..?
- 8 17
-
2019-10-01 08:30
Kosić łobuzów bez znieczulenia. Chcę widzieć więcej policji na drogach.
- 7 3
-
2019-10-01 08:26
Tomasz
Boze-znowu jakiś pseudo prawnik,który dostał mandat i chcę się wymagać.A komu oni tam przeszkadzaja-robią dobrą robotą,wykazując piratow
- 19 4
-
2019-10-01 07:15
Czy ktoś spotkał uczciwego policjanta ? (1)
Niech to udowodni!
- 11 28
-
2019-10-01 08:19
To Ty udowodnij, że spotkałeś nieuczciwego.
Ciężar dowodu spoczywa na pozwie- nie na pozwanym
- 10 1
-
2019-10-01 08:06
Powinni wstawić fotoradary na obwodnicy (1)
Nie ma innej drogi w Polsce i obwodnicy miasta na której codziennie są stłuczki. Ale wszyscy jadą szybko i bezpiecznie, bo nawet 120km/h im za wolno i siedzą 1m na zderzaku i migają światłami - frustraci. A potem mamy to co mamy i wieczny paraliz
- 11 0
-
2019-10-01 08:08
Już dziś zapalam im świeczkę.
Będą o nich pisać w raporcie drogowym.- 2 0
-
2019-10-01 07:57
Ale gdzie odpowiedz ze moze tam stac z radarem?
Wykretna odpowiedź!
- 6 13
-
2019-10-01 07:40
Ja lubie depnąć ale jezdze bezpiecznie.
Na autostradzie nie powinno byc ograniczenia predkosci.
- 4 17
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.