- 1 Oszukana na "akcje Orlenu" straciła 140 tys. zł (72 opinie)
- 2 3,5 mln zł wygrane w Lotto na Przymorzu (72 opinie)
- 3 Drugi lewoskręt na Trasie W-Z nic nie dał? (144 opinie)
- 4 Altana w parku Oliwskim ofiarą złomiarzy (109 opinii)
- 5 Najstarsza fontanna idzie do remontu (103 opinie)
- 6 Chodnik dodatkowym pasem Grunwaldzkiej (214 opinii)
Czy potrzebny jest bilet kilkudniowy na komunikację?
Czy tygodniowy bilet na SKM lub całą komunikację miejską jest potrzebny? Turyści i mieszkańcy skarżą się na jego brak przy dłuższych pobytach wakacyjnych w Trójmieście lub niepełnym miesiącu pracy, ale organizatorzy nie planują zmian.
Bilet tygodniowy w trójmiejskiej komunikacji nie byłby wcale nowym rozwiązaniem. Jeszcze niedawno był obecny w ofercie Szybkiej Kolei Miejskiej.
- Bilet tygodniowy był doskonałym rozwiązaniem zwłaszcza w okresie wakacyjno-urlopowym. Korzystali z niego turyści, ale także pracownicy, którzy mają tydzień-dwa do urlopu i nie opłaca się im kupować biletu miesięcznego. Przykładowo bilet jednorazowy Gdańsk Gł. - Gdynia Gł. kosztuje 5,7 zł, podczas gdy bilet tygodniowy kosztował ok. 40 zł - zwraca uwagę czytelnik Trojmiasto.pl.
W podobnym tonie wypowiada się także inny czytelnik, pan Maciej - Bilet miesięczny jest opłacalny, ale jeżeli faktycznie planujemy regularnie jeździć przez cały miesiąc do pracy. W okresie wakacyjnym przy dwutygodniowym urlopie pozostaje korzystać w biletów jednorazowych, podczas gdy wcześniej wystarczyło kupić dwa bilety tygodniowe. Komu to rozwiązanie przeszkadzało?
Bilet tygodniowy na kolei został zlikwidowany 1 marca br. wraz z wprowadzeniem nowej oferty biletowej, w tym biletu dobowego. I, jak przyznają pracownicy SKM-ki, od tego czasu nikt nie skarżył się na brak możliwości jego nabycia.
- Nie planujemy w tym momencie wprowadzenia biletów kilkudniowych. Bilety tygodniowe były kupowane tylko przez ok. 2 proc. korzystających z biletów okresowych i stąd nasza decyzja o wycofaniu ich z oferty - wyjaśnia Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.
Co ciekawe, nim zlikwidowano bilet tygodniowy na SKM, poszerzenie o taką ofertę rozważano w ubiegłym roku w ramach Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej. Była to inicjatywa Gdańskiej Organizacji Turystycznej, która chciała ułatwić podróż turystom po całej aglomeracji (obecnie w ramach tzw. Karty Turysty, oferującej różne zniżki, można zakupić bilet na aglomerację o ważności maksymalnie 72 godzin za 53 zł).
- Pomysł ten nie zyskał akceptacji wszystkich uczestników MZKZG. Nie było wówczas zgody na zwiększenie dopłat do biletów. Bilet tygodniowy miał być dostępny w identycznej formie jak bilety metropolitalne długookresowe, a więc jako kolejowy, kolejowo-komunalny dwóch organizatorów oraz kolejowo-komunalny wszystkich organizatorów - mówi Hubert Kołodziejski, przewodniczący zarządu MZKZG.
Czytaj też: Artykuł z 2011 r.: Bilet miesięczny albo jednorazowy. A co z kilkudniowymi?
Bilet 72-godzinny MZKZG na podróż pojazdami wszystkich organizatorów zrzeszonych w MZKZG, w tym kolejowych (SKM, jak i Przewozy Regionalne) to wydatek 40 zł.
Trzydniowa podróż wyłącznie SKM-ką na biletach jednorazowych na trasie Gdańsk Gł. - Gdynia Głowna kosztuje 34,2 zł (sześć podróży z biletem za 5,70 zł). Jeszcze taniej wychodzi skorzystanie z biletu dobowego strefowego SKM Pruszcz Gdański - Wejherowo, którego koszt to 12 zł, a więc trzydniowe korzystanie z tego i tak wyjdzie mniej niż najdroższy bilet 72-godzinny metropolitalny.
Niezależnie od oferty, z której skorzystamy, podróż na takich biletach i tak traci na atrakcyjności, biorąc pod uwagę cenę biletu miesięcznego SKM - 116 zł dla odcinka tam i z powrotem Gdańsk Gł. - Gdynia Gł oraz 304 zł za bilet kwartalny na takim samym odcinku.
Obecnie ewentualne zmiany taryfowe, w tym wprowadzenie nowych biletów, rozważa się dopiero po uruchomieniu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, a więc w przyszłym roku. Dzisiaj trudno jednak powiedzieć, czy i na ile nowa trasa kolejowa zrewolucjonizuje cennik MZKZG.
Niewykluczone, że wcześniej, bo na przełomie 2014 i 2015 r. może dojść do wymiany sprzętu używanego przez kontrolerów biletów na taki, który umożliwiłby błyskawiczne sprawdzenie biletu nabytego przez telefon komórkowy. To z kolei pozwoli na wprowadzenie długo wyczekiwanej oferty biletów 24- i 72-godzinnych w tym właśnie kanale dystrybucji.
Czytaj też: Bilety metropolitalne i SKM wreszcie w jednej aplikacji
Przedstawiciele miasta Tczew zgłosili kilka tygodni temu chęć dołączenia do MZKZG. Obecnie rozpoczynają się rozmowy o zasadach, na jakich mają być honorowane bilety metropolitalne, a szczególnie na odcinku kolejowym między Cieplewem (położonym najbardziej na południe członkiem MZKZG) a Tczewem. Planuje się, że ostateczne ustalenia dokonane zostaną nie wcześniej niż za kilka miesięcy.
Miejsca
Opinie (139)
-
2014-07-28 14:55
a dlaczego motorniczy tramwaju na plaze stanikow nie sprzedaje? (1)
by sobie kupiłam
- 4 1
-
2014-07-28 15:07
ani kebabu
- 3 0
-
2014-07-28 11:48
10 biletów ze zniżką 10% (1)
proste i skuteczne - działa w wielu miastach Europy
- 9 0
-
2014-07-28 15:03
bilet 'abonamentowy' w SKM:
zniżka jeszcze większa
tylko kasowanie upierdliwe
miękka dłuuuga karteczka- 1 0
-
2014-07-28 11:09
Bilet 7 - dniowy (1)
Jako turysta trójmiasta zmuszony jestem kupić bilet miesięczny na komunikację miejską, choć korzystam z niego tylko przez 2 tygodnie urlopu. Dodatkowo jeżeli chcę odwiedzić Sopot, Gdynię kupuje bilet SKM.
W moim mieście Wrocławiu w ofercie posiadamy bilety:
dobowy - 11 zł, 2-dniowe: 20 zł ,3- dniowe: 26 zł oraz tygodniowe 46 zł. Wszystkie bilety są na okaziciela.- 18 0
-
2014-07-28 15:01
bo stamtąd Schetyna i Protas
stąd jest Zegarek, Lewandowski, Bielecki i Tusiek- 0 1
-
2014-07-28 14:54
trzeba bylo dac w tytule ze to z Głuszkiem wywiad
bo na tego pana szkoda oczu marnowac.
Pan dyrektor polskiego busa powiedzial w wywiadzie kiedys - nawet jak na kurs sprzedamy jeden bilet, to autobus pojedzie bo szanujemy klienta. W skm bilety tygodniowe kupowało 2% pasazerow, wiec mozna ich olac. To jest marketing reprezentowany przez Głuszka, dlatego on musi pracowac w panstwowej firmie bo z prywatnej wylecialby na drugi dzien. I dlatego pomnozcie sobie komunalne spolki przez ilosc takich Głuszkow i juz o nic nie pytajcie.- 4 1
-
2014-07-28 14:50
Wstyd mi tłumaczyć po wyjścu z lotniska którym autobusem i z jakim biletem można wyruszyć po Truj-mnieście
Weekend w Krakowie, a nawet tydzień - biletomat na gotówkę i karty, sporo opcji z "jednej parafii".
o trójmiejskim metropolitalnym nic po przyjeździe, przylocie.- 4 0
-
2014-07-28 14:46
My chcemy !!!
Najlepiej,żeby motorniczowie i kierowcy mogli je sprzedawać ....proszę :)
- 1 1
-
2014-07-28 14:39
A w Poznaniu...
Bilet dobowy za 12,4 skasowany w piątek po 18 jest ważny przez cały weekend. Można?
- 7 0
-
2014-07-28 10:29
30 lat temu byłem w Norwegii (2)
Wtedy tam bilet okresowy był na liczbę przejazdów, miał ileś tam budek na pieczątki, które kierowca kasował przy wejściu do autobusu, bilet mógł 3 miesiące leżeć i kończył się gdy wykorzystaliśmy wszystkie przejazdy, w polszcze po 30 latach niemożliwe do wymyślenia, pomyślenia i realizacji, tępota umysłowa i ich ograniczone myślenie poraża....
- 29 3
-
2014-07-28 14:03
to nie tepota
A swiadome dzialanie.
Im sie "nie oplaca"....- 1 0
-
2014-07-28 10:49
Za PRL były takie bilety
chyba na 10 przejadów. Długie tekturki, które wkładałeś od góry do kasownika.
- 11 0
-
2014-07-28 10:07
Bilety tygodniowe były kupowane tylko przez ok. 2 proc. korzystających z biletów okresowych (8)
No i co z tego? Już głupszego argumentu przeciw takim biletom nie mógł pan rzecznik wymyślić?
- 193 7
-
2014-07-28 10:20
Szczególnie, gdy bilety te głównie są kupowane w miesiącach wakacyjnych (1)
a likwiduje się je tuż przed rozpoczęciem sezonu, ale to Polska właśnie, dlaczego ma być taniej skoro może być drogo, dlatego TYLKO SAMOCHÓD!! Opłaca mi się bardziej zawieść gdzieś i odebrać żonę z dzieckiem robiąc dwa kursy tam i nazad, niż kupno biletów ZKM. Takie dwa bilety to 4,50 w jedną stronę, w dwie to 9 zł, za 9 zł kupuję prawie 2 litry paliwa i mogę przejechać 30 kilometrów w 3 osoby., za które w ZKM zapłacił bym 15 zł, opłaca się nawet płatny parking bo i tak taniej w sumie wyjdzie.
- 53 3
-
2014-07-28 13:48
dokladnie
I to jest wlasnie ta "promocja komunikacji zbiorowej" i "nie dla samochodow" o ktorych ciagle trabia...:)
- 9 0
-
2014-07-28 11:14
przykład z Wrocławia (2)
Racja kolego, we Wrocławiu jest całkowicie automatyczny system dystrybucji biletów (automaty na przystankach, w pojazdach, możliwość płatności kartami również zbliżeniowo). Bilety okresowe są 24,48,72,168h (7 dób, kolejne doby od momentu skasowania), 7-dniowy. wszystko ważne również w pociągach regionalnych w obrębie stacji "Wrocław...". Aha, z pkp tamtejsze MPK dogadało się w kilka miesięcy! Co tu więcej pisać... pozdrawiam :-)
- 23 0
-
2014-07-28 11:41
(1)
Taka jest prawda. Nikt nie musi przedstawiać wzorów z innych krajów. Nawet w Polsce w innych miastach jest dużo lepiej, ale tylko w naszej "aglomeracji" włodarze toczą ze sobą bratobójczą walkę nie kumając, że mieszkańcy Gdyni pracują w Gdańsku i naodwrót.
- 19 0
-
2014-07-28 12:04
sam podział administracyjny trójmiasta jest chory
a taryfy przewoźników są patologiczne
ja nie ma być korków, wypadków, smogu
miasto kolesiów- 13 0
-
2014-07-28 11:13
2 % pasażerów nie warte jest uwagi.
2% to tylko pewnie kilka tysięcy osób. Pan Głuszek myśli że jak zlikwiduje tygodniowe bilet to zarobi na biletach pojedyńczych za przejazd. A ja kupiłem samochód i już nie korzystam z skm. I takim sposobem Pan Głuszek zarobi 0 (zero). Pan Głuszek niech sie zajmie tym do czego jest stworzona a nie konkurencją z zkm w Gdańsku i w Gdyni. ( bilety za 3 zł).
- 19 2
-
2014-07-28 10:30
(1)
Ciekawe czy to "w skali roku" czy w okresie letnim, gdzie miesięcznych ludzie kupują znacznie mniej, a turyści tygodniowych znacznie więcej... Nie zdziwiłbym się, gdyby w lecie to było 20% chętnych.
- 21 0
-
2014-07-28 10:32
Tego się nie dowiemy
bo jak nie ma takich biletów to ich nikt nie kupi a statystyki z zapotrzebowania można sobie z palca wyssać i wszystko udowodnić.
- 14 0
-
2014-07-28 13:35
to chyba oczywiste
Nie chce sie powtarzac ale to jest w miastach juz standard.
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.