• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy przebudowa nabrzeży Polskiego Haka będzie musiała poczekać?

Maciej Naskręt
22 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nabrzeże przy Hiltonie będzie przebudowane
Wizualizacja gotowego nabrzeża na Polskim Haku Wizualizacja gotowego nabrzeża na Polskim Haku

Twardy orzech do zgryzienia mają urzędnicy w sprawie uporządkowania nabrzeży przy Polskim Haku zobacz na mapie Gdańska - w miejscu, gdzie Motława wpływa do Martwej Wisły. Najtańsza oferta w ogłoszonym przetargu przez Urząd Morski okazała się niemal dwukrotnie droższa od szacunków.



Czy byłe(a)ś kiedykolwiek na Polskim Haku?

Przypomnijmy, że w październiku 2018 r. ruszył przetarg na przebudowę nabrzeża w rejonie Polskiego Haka. Urząd Morski w Gdyni, który zarządza nabrzeżem, chce wyremontować jego ok. 350-metrowy fragment - ostrogę. W ramach prac, które mają charakter głównie remontowy, nie powstanie tam bulwar. Obecne nabrzeże jest w stanie dużego zużycia technicznego.

Warto zaznaczyć, że Polski Hak jeszcze w XVI w. stanowił wodne rogatki miasta - możliwość wpływania do miasta ograniczano tam liną. Przez kolejne lata była to głównie siedziba rybaków - rozwijały się tu przetwórnie rybne. Po II wojnie światowej działały tutaj Zakłady Rybne Gdańsk, na samym zaś cyplu od 1970 r. znajdowała się baza Spółdzielni Rybackiej "Jedność Rybacka".

Niedawno władze Urzędu Morskiego w Gdyni otworzyły oferty złożone w przetargu. Urząd chciał przeznaczyć na inwestycje niespełna 12 mln zł. Tymczasem najtańsza oferta cenowa pochodzi od firmy Aarsleff i opiewa na kwotę 21,892 mln zł.

O wyborze najkorzystniejszej oferty decyduje w 60 proc. cena, a po 20 proc. doświadczenie kierownika budowy i kierownika robót hydrotechnicznych.

Otwarcie ofert - Polski Hak from Trojmiasto.pl

Co dalej w sprawie przetargu?



Tereny Polskiego Haka są bardzo atrakcyjne. Kilka lat temu firma Eco Classic, która posiada działkę na cyplu, pochwaliła się planem budowy wieżowca - 170-metrowego budynku. Wzmocnienie nabrzeży przybliży rozpoczęcie budowy.

Czy urzędnicy nie odpuszczą inwestycji?

- Obecnie mamy do czynienia z rynkiem wykonawcy, a nie inwestora. To firmy dyktują ceny, jakie pojawiają się w publicznych przetargach. Inwestycja jest dofinansowania ze środków unijnych i pozyskanie dodatkowych środków na przedsięwzięcia jest niezmiernie trudne - mówi kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Komisja przetargowa powołana przez dyrektora dla wyłonienia najkorzystniejszej oferty pracuje, sprawdzając treści złożonych ofert. Cały projekt obejmuje szereg oddzielnych zadań inwestycyjnych i posiada rezerwę finansową. W związku z tym, komisja na tym etapie nie widzi konieczności unieważnienia postępowania i ponownego jego ogłaszania.

Strabag zmodernizuje Nabrzeże Oliwskie w Gdańsku


Prace prowadzone i planowane na Martwej Wiśle Prace prowadzone i planowane na Martwej Wiśle

Nie tylko Polski Hak



Od lat Urząd Morski sukcesywnie odbudowuje zniszczone i zaniedbane nabrzeża wewnętrznego portu w Gdańsku. Obecnie, w różnych fazach realizacji, jest etap III A, który obejmuje remont:

Jedyna taka firma w Polsce. Wydobywa kruszywo z dna Bałtyku

Opinie (83) 5 zablokowanych

  • dlaczego bez bulwaru?? (2)

    • 48 1

    • A może

      Tak developer zapłaci za nabrzeże ? W końcu to jego interes

      • 14 2

    • dlaczego bez wygodnej przestrzeni nadwodnej dla pieszych i rowerzystów?

      • 1 0

  • Mnie te planowane osiedle zastanawia. (5)

    W porcie, przy stoczni i terminalu przeladunkowym.

    • 54 7

    • post industrial

      • 3 0

    • to osiedle

      te osiedla!!!!

      • 7 0

    • Zamieszkaj w centrum miasta, z widokiem na wodę i historyczne miejsca Gdańska (1)

      kup apartament (33m2) w MotLOVE river luxury house

      • 12 1

      • za 900 000zl ;)

        • 2 0

    • Sprzeda się na pniu.

      Taki mamy klimat, wariactwo w najczystszej postaci. Właśnie przez to ceny nigdy nie spadną do sensownego/realnie uzasadnionego poziomu.

      • 0 1

  • PO powinno wystawić kandydata i wziąć się za odbudowę Gdańska. (7)

    Miasto w fatalnym stanie.

    • 10 89

    • nigdy tu nie będzie rządziło PO i młody bolek! (1)

      • 14 6

      • ani PIS

        • 4 3

    • Miasto w fatalnym stanie (1)

      Powiadasz że Gdańsk jest w fatalnym stanie ?! to gdzie ty mieszkasz ? w warszawie na ulicy Wiejskiej ? Jesteś zaślepiony propagandą TVPis ?! Tu Ani PIS Ani PO ani nikt partyjny nie będzie rządził Gdańsk nie chce partyjnego prezydenta !!!! poczekajmy do wyborów !!! Mój głos powędruje do Pani Aleksandry Dulkiewicz .....

      • 4 6

      • Głosuj na kogo chcesz. Ja tylko chcę wiedzieć czy będzie jakiś wybór, czy tylko jeden kandydat (jak w Korei Płn)...

        • 1 1

    • (1)

      Jakby PO odbudowywało, to by było tak jak w dowcipie o budowie drogi w latach 70:
      - drogę widzisz?
      - nie widzę
      - a willę widzisz?
      - widzę!
      - a widzisz!!

      Mapka z artykułu gdzie widać ile tego nabrzeża jest do remontu pokazuje skalę wieloletnich zaniedbań.

      • 2 0

      • jakbyś dobrze przeczytał artykuł, to zobaczyłbyś, że za nabrzeże odpowiada urząd morski a nie miasto.

        • 3 0

    • gdansk

      gdzie ty zyjesz? byles w Gdansku?

      • 2 0

  • Czuję pustkę (2)

    • 25 21

    • nie widzisz światełka w tunelu? żal (1)

      • 6 3

      • jest światełko w tunelu. ta sama ekipa ma być przy władzy. ma być kontynuacja polityki wobec developerów.

        • 2 1

  • 100% (2)

    Cena 100% wyższa od szacowanej przez fachowców z UM w Gdyni. Widać Gdańsk rządzi się innymi prawami, czytaj cenami.

    • 15 22

    • (1)

      A moze urzednicyz Gdyni oderwani od rynku, w koncu coraz mniej sie w Gdyni inwestuje... :(

      • 15 6

      • No ale 100% to lekka przesada, zwłaszcza, że sąsiednie remontowane nabrzeża " nie miały takiego przebicia "

        • 7 2

  • oferta w ogłoszonym przetargu okazała się niemal dwukrotnie droższa od szacunków (3)

    standard jak zwykle niezależnie od inwestora um, drmg, pkp, skm itd.

    • 18 0

    • Swojaki z PiSuaru muszą zarobić! Drugi raz naród pisobolszewii nie wybierze to trzeba się nachapać na zapas! (2)

      • 2 5

      • (1)

        Byłeś rano u lekarza, ale do apteki po leki nie zaszedłeś.

        • 3 2

        • PiS robi takie beznadziejne przetargi

          • 1 2

  • Niech nabrzeże zrobi deweloper, który będzie tam budował. (2)

    • 75 3

    • Wedlug slusznej koncepcji (1)

      Koszty mają być uspolecznione

      • 17 2

      • Nie po to PiS wprowadził ustawę deweloper+

        • 3 4

  • Może właściciele działek się dołożą.

    • 45 2

  • Polski hak (1)

    Przecież na sam jak nie da się wejść, stoi duży płot i jest to teren zamknięty, ankieta bez sensu

    • 20 4

    • Polski Hak

      to nie tylko sam cypel, na którym była przetwórnia ryb. Jest to napisane w artykule. Do niedawna mieszkali tam ludzie.

      • 5 1

  • Dla czego Urząd Morski jest w Gdyni? (7)

    Przecież Gdańsk jest największym miastem portowym w Polsce z największym portem morskim w Polsce, jest najbardziej morskim miastem w Polsce.

    • 21 32

    • historia

      Bo został przeniesiony tam z Wejherowa i tak już zostało.

      • 13 3

    • jak zabierzesz jeszcze urzedasów to co morskiego zostanie w Gdyni? (1)

      • 9 2

      • Jak to co marzenia.

        Gdynia to miasto ze snów i marzeń.

        • 0 0

    • nie nie.... (3)

      z calym ogromnym szacunkiem dla miasta Gdansk, to jednak Gdynie stricte zostala wymyslona w swoim zalozeniu jako miasto port, gdzie tkanka portowa wchodzi w bezsposrednia reakcje z tkanka miejska i dlatego mowimy ze Gdynia jest takim typowym miastem portowym z krwi i kosci. Gdansk natomiast ma w tej chwili glownie podloze i baze historyczna by aspirowac do glownego miasta portowego w PL, ale zupelnie nie musi bo Gdansk i tak odgrywa glowna role w 3miescie (finansowa, gospodarcza, kulturowa, naukowa itd) wiec Gdansk nawet nie musi sie o cos bic bo zwyczajnie wygrywa. A gdynia to port i tam powinny byc instytucje potwierdzajace te morska role miasta.. Pozdrawiam fantastyczne miasto Gdansk i Gdanszczan z Gdyni:-)

      • 21 4

      • miasto za rządów szczurka straciło na znaczeniu więc dlaczego urzedu nie przenieść do Gdańska. (2)

        • 7 7

        • Gdynia nie stracila na znaczeniu jest tam gdzie byla nie sili sie na megalomanie... (1)

          Oczywiscie masz prawo tak myslec ale ja sie nie zgodze, oczwyiscie w Gdyni mozna poprawic wiele rzeczy i mam nadzieje ze tak sie stanie z roku na rok, choc ten progres jets dosc wolny, ale Gdynia nigdy nie odgrywala czolowej roli w regionie, nawet sie nie silila, nie ma tez megalomanii w Gdyni, Gdynia to port i w tym staramy sie byc najlepsi, Gdynia to fajne miejsce do mieszkania bo przy samej zatoce blisko Helu to sa nasze atuty. Mowi sie ze w Gdansku najlepiej robic interesy, pracowac, w Sopocie dobrze sie bawic, a w Gdyni mieszkac:-) wszystkie 3 miasta sa rownie wazne i wspolnie maja przewage nad innymi duzymi miastami bo maja 3 rozne oferty dla swoich mieszkancow. To jest wielka sila 3miasta. Inne duze miasta moga nam zazdrosic, braku smogu, morza, 3 roznych atrakcyjnych miejsc do spedzania zczasu, ba nawet wiekszej ilosci bo jeszcze male trojmiasto i polwysep:-) Nawet Krakow nam moze zazdroscic:-) sciskamy krakusow!

          • 3 3

          • masz prawo do swego zdania ale chyba nie znałeś dawnej Gdyni...

            To było prawdziwe miasto portowe, z blaskami i cieniami tego faktu. Miasto dość spójne architektonicznie i urbanistycznie, robiło dobre wrażenie przestrzenią i "powietrzem". Wiele siedzib firm związanch z morzem i koleją. Bo z morza i kolei żyła Gdynia. No i mieszkańcy... Różni, jak to w portowym mieście. Ale przeważnie o dochodach powyżej średniej. Na tym styku pojawiały się "możliwości". Dużo sie działo oficjalnie i tak "trochę" mniej też. Stocznia, przez chwilę największa i najnowocześniejsza w Europie. Do dzisiaj suwnica dominuje na tym kontynencie.

            Gdańsk był miastem robotniczym, o zaniedbanym (poza Głównym Miastem) centrum i infrastrukturą.
            Biznes morski okazał sie dla nas za trudny, znikły wszystkie firmy żeglugowe, stocznia - szkoda słów, marynarze wymierają na emeryturach a nowi (jeśli tu zostają) to już nie to. O rybakach ślad zaginął.
            Tereny zielone są wycinane albo zawłaszczane przez lepiej umocowanych. Brzeg, przestrzeń i horyzont powoli zarasta betonem a władze miasta wchodzą w aktywny konflikt z przemysłem morskim...
            I co w zamian?

            • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane