• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nabrzeże przy Hiltonie będzie przebudowane

Maciej Korolczuk
17 sierpnia 2023, godz. 07:00 
Opinie (101)
Miasto planuje modernizację nabrzeża między Bramą Straganiarską a Mostem Wapienniczym. Miasto planuje modernizację nabrzeża między Bramą Straganiarską a Mostem Wapienniczym.

Nie skończyła się jeszcze modernizacja Długiego PobrzeżaMapka między Zieloną Bramą a Bramą Straganiarską, a miasto już przygotowuje się do modernizacji kolejnego odcinka nabrzeża - tym razem od StraganiarskiejMapka do Mostu WapienniczegoMapka przy Muzeum II Wojny Światowej. Podpisano właśnie umowę na projekt inwestycji. Dokumentacja modernizacji 370-metrowego odcinka nabrzeża ma być gotowa w pierwszej połowie 2025 r.



Jak często spędzasz czas wolny nad wodą w Trójmieście?

Zadanie, którego dotyczy podpisana właśnie umowa miasta z wykonawcą (postępowanie wygrała spółka PBW z Wrocławia) podzielono na dwa odcinki:

  • Rybackie Pobrzeże od ul. Straganiarskiej do przystanku tramwaju wodnego "Targ Rybny" (ok. 112 m)
  • Nabrzeże od przystanku tramwaju wodnego do ujścia Raduni do Motławy przy Moście Wapienniczym (ok. 263 m)

Pękają budynki na remontowanym Długim Pobrzeżu Pękają budynki na remontowanym Długim Pobrzeżu

Doraźne remonty nie mają sensu



Remont jest konieczny, bo nabrzeże, zarówno w części nadwodnej, jak i podwodnej, jest w złym stanie technicznym.

Obecnie eksploatacja nabrzeża (częściowo wyremontowanego między Straganiarską a hotelem Hilton) zbliża się już do 60 lat, a więc bariery bezpiecznego użytkowania nabrzeży portowych. Wskazuje na to m.in. użytkujący nabrzeże Gdański Ośrodek Sportu.

Przygotowanie dokumentacji projektowej modernizacji nabrzeża będzie kosztować 960 tys. zł. Przygotowanie dokumentacji projektowej modernizacji nabrzeża będzie kosztować 960 tys. zł.
- Wykonane ekspertyzy techniczne wykazują, iż po tylu latach eksploatacji stan ścianek szczelnych jest zły i wykazuje liczne otwory w poszyciu. Dodatkowo potwierdzono wypłukiwanie zasypu zza ścianki szczelnej, a niszczącym obiekt efektem podczas prowadzonej eksploatacji są pojawiające się miejscowe przegłębienia ponad głębokość dopuszczalną. Wszystkie wymienione zjawiska są bardzo niekorzystne i niebezpieczne dla konstrukcji - ocenił w piśmie skierowanym do Urzędu Miejskiego w Gdańsku Leszek Paszkowski, dyrektor GOS.


Ponadto z posiadanego przez GOS atestu badania podwodnego i oceny technicznej dwóch odcinków lewego nabrzeża Motławy wynika, że elementy nośne nabrzeża są bliskie stanu granicznego. Gdański Ośrodek Sportu, monitorując stan nabrzeża, robi, co może, by w ramach bieżącej eksploatacji prowadzić niezbędne prace konserwacyjne i zleca m.in. usuwanie przegłębień dna.

- To jednak rozwiązania tymczasowe, mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa bieżącej eksploatacji i tylko nieznacznie mogą przesunąć w czasie wyczerpanie przydatności użytkowej obiektu - uważa Paszkowski.
Zdaniem dyrektora GOS doraźne remonty w kolejnych latach miałyby pochłonąć nawet 3 mln zł, co byłoby nieuzasadnione ekonomicznie.

  • Jak wynika z ekspertyz, nabrzeże zbliża się do 60 lat eksploatacji, a więc bariery bezpiecznego użytkowania nabrzeży portowych.
  • Jak wynika z ekspertyz, nabrzeże zbliża się do 60 lat eksploatacji a więc bariery bezpiecznego użytkowania nabrzeży portowych.
  • Jak wynika z ekspertyz, nabrzeże zbliża się do 60 lat eksploatacji a więc bariery bezpiecznego użytkowania nabrzeży portowych.
  • Jak wynika z ekspertyz, nabrzeże zbliża się do 60 lat eksploatacji a więc bariery bezpiecznego użytkowania nabrzeży portowych.

Projekt w 2025 r.



W ramach kompleksowej przebudowy istniejącego nabrzeża planowana jest m.in. rozbiórka istniejącego oczepu, płyty żelbetowej i części nawierzchni, wykonanie nowej ścianki szczelnej, naprawienie i umocnienie dna przy nabrzeżu, a także przebudowa sieci i instalacji podziemnych.

Planowana inwestycja obejmuje też wyposażenie nabrzeży w niezbędną infrastrukturę, służącą żeglarzom i pieszym, a także zaprojektowanie monitoringu wizyjnego.

Na opracowanie dokumentacji spółka z Wrocławia ma 81 tygodni, co oznacza, że projekt będzie gotowy w pierwszej połowie 2025 r. Przygotowanie projektu będzie kosztować 960 tys. zł.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (101)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane