• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy remonty dróg muszą trwać tak długo?

Michał
5 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Prace przy przystanku autobusowym na wysokości skrzyżowania al. Zwycięstwa i ul. Wielkopolskiej są na ukończeniu.
  • Prace przy przystanku autobusowym na wysokości skrzyżowania al. Zwycięstwa i ul. Wielkopolskiej są na ukończeniu.
  • Prace przy przystanku autobusowym na wysokości skrzyżowania al. Zwycięstwa i ul. Wielkopolskiej są na ukończeniu.
  • Prace przy przystanku autobusowym na wysokości skrzyżowania al. Zwycięstwa i ul. Wielkopolskiej są na ukończeniu.
  • Prace przy przystanku autobusowym na wysokości skrzyżowania al. Zwycięstwa i ul. Wielkopolskiej są na ukończeniu.

Dwa miesiące prac nad jedną zatoką autobusową i zwężeniem al. ZwycięstwaMapka do jednego pasa, co wydłuża i tak już spore korki pomiędzy Gdynią i Sopotem, to według naszego czytelnika zdecydowanie za długo. Urzędnicy tłumaczą jednak, że zakres prac jest szeroki, a sam beton w zatoce musi utwardzać się 28 dni.



Czy na głównych drogach remonty powinny być prowadzone na dwie zmiany, nawet jeśli byłyby dwa razy droższe?

O rozpoczynającym się remoncie zatoki autobusowej na al. Zwycięstwa i związanym z tym zwężeniem głównej jezdni pisaliśmy w drugiej połowie września.

To właśnie te informacje oraz oficjalny komunikat miasta skłoniły naszego czytelnika do podzielenia się swoimi spostrzeżeniami.

Oto przemyślenia pana Michała:

W moim odczuciu ten drobny remont jest jednym z wielu przejawów skrajnie nieudolnego zarządzania miastem Gdynia w obszarze remontowo-inwestycyjnym. Termin zapowiadany w artykule oraz na stronie Gdynia.pl nie został dotrzymany - remont nadal trwa. Od ponad miesiąca obserwuję ten nad wyraz "intensywny i dynamiczny" proces, codziennie przejeżdżając w okolicy "placu budowy" w różnych porach dnia.

Remont wygląda w moim odczuciu jak jeden z odcinków filmów, opisujących życie w PRL-u. Przedstawiciele firmy prowadzącej prace remontowe pojawiają się na placu budowy, niczym urzędnicy na swoich stanowiskach, czyli o godzinie 8. Stojąc w korku można wyraźnie zaobserwować dwóch-trzech, czasami czterech panów niezwykle pochłoniętych pracami innymi, niż wynikającymi z ich profesji.

Czytaj także: Remont i pracownicy widmo w Brzeźnie.

Ta ciężka walka ze sprzętem oraz przeciwnościami losu, jakie wynikają z naprawy jednej zatoki autobusowej (słownie: jednej) wraz z otaczającym ją chodnikami oraz pasem ruchu, trwa do strasznie późnej godziny 16. O godzinie 16:01 na placu budowy hula wiatr, a tysiące mieszkańców Gdyni mogą obejrzeć z bliska tę potężną inwestycję z uwagi na dodatkowo zakorkowaną al. Zwycięstwa.

Dlaczego w takich miejscach nie ma pracy na dwie zmiany?



Patrząc na postępy prac - szczególnie w pierwszych dwóch-trzech tygodniach remontu - miałem wrażenie, iż samo przebywanie na placu budowy było wielkim wyzwaniem dla firmy prowadzącej inwestycję, bo postępy prac można było porównać do remontu łazienki, w której fachowiec po ułożeniu dwóch-trzech sztuk kafelków idzie do domu. Uwaga - ilość sprzętu i ludzi znacząco zwiększyła się w ostatnich dwóch tygodniach, kiedy było już niemal pewne, że termin zakończenia prac przypadający na koniec października jest nierealny.

Można zadać pytanie: czy w obecnym czasie, przy obecnej technologii, możliwościach technicznych oraz sprzęcie - nie można pracować na dwie zmiany?

Procedura wymiany nawierzchni pasa drogowego oraz chodnika nie jest też wiedzą tajemną - więc trudno posiłkować się argumentem, że to technologia wymusza taki harmonogram prac - bo tak nie jest. Ponadto to zamawiający określa nie tylko zakres prac. Niezwykle ważnym jest także element uciążliwości prac oraz ich wpływu na otoczenie i środowisko naturalne - w tym wypadku chyba bez znaczenia były te zmienne.

Zamiast szybkiej dwuzmianowej pracy, wykorzystując dobrą pogodę oraz światło dzienne dostępne do późnych godzin popołudniowych, mamy epopeję. Jest listopad, a remont trwa i zapewne opóźnieniu winna będzie pogoda, ceny awokado na rynkach światowych i inne pokrętne argumenty oddalające to, co było można zaobserwować w minionych tygodniach.

Korki to także koszty społeczne i środowiskowe



Tysiące samochodów, autobusów, czyli mieszkańców codziennie od kilku tygodni stoi w dodatkowo generowanych korkach, ciągnących się czasami aż po granicę miasta od strony Kolibek.

Koszt tego remontu to nie tylko koszty prac remontowych, to także koszty społeczne i ekonomiczne, a zwłaszcza ekologiczne, jakie spowodowane są przez ograniczenie przepustowości ruchu w tym obszarze. Nikt nie policzył ile dodatkowych godzin mieszkańcy spędzili w korkach.

Czy tak powinny być prowadzone remonty lub inwestycje w mieście, które kreuje się na miasto nowoczesne, przyjazne mieszkańcom oraz ekologiczne?

Odpowiada Andrzej Ryński, wicedyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni


Termin realizacji modernizacji zatoki autobusowej upływa 8 listopada 2021 r. Obecnie realizowany jest ostatni etap prac - wymiana warstw nawierzchni bitumicznej w ciągu al. Zwycięstwa. Zakres prac obejmuje modernizację zatoki przystankowej, jezdni i chodnika w ciągu al. Zwycięstwa na odcinku od ul. Powstania Styczniowego do ul. Weteranów w kierunku centrum.

Zakres szczegółowy robót jest oczywiście pełniejszy, bo zawiera szereg elementów w tym:
  • rozbiórkę elementów nawierzchni jezdni, zatoki przystankowej i chodnika,
  • roboty brukarskie (wymiana krawężników z zastosowaniem krawężnika peronowego w ciągu zatoki przystankowej, wymiana nawierzchni chodnika wraz z podbudową z zastosowaniem nawierzchni z płytek integracyjnych zgodnie z obowiązującymi standardami dostępności dla miasta Gdyni),
  • roboty budowlane na zatoce przystankowej (wymiana nawierzchni zatoki przystankowej na nawierzchnię betonową wraz z całą konstrukcją),
  • roboty budowlane w ciągu nawierzchni jezdni (wymiana nawierzchni bitumicznej jezdni wraz z całą konstrukcją),
  • roboty mostowe (rozbiórka nawierzchni na obiekcie - jezdnia oraz kapa chodnikowa wraz z utylizacją, wymiana balustrady na gzymsie, wykonanie nowej nawierzchni z żywic epoksydowych na kapie chodnikowej, odtworzenie izolacji płyty pomostu, wykonanie nowej nawierzchni bitumicznej),
  • roboty towarzyszące i wykończeniowe (regulacja urządzeń podziemnych, rekultywacja powierzchni zielonych, wykonanie oznakowania poziomego).

Na taki zakres robót został przygotowany harmonogram przez wykonawcę robót, który uwzględnia terminy związane z zamawianiem materiałów oraz istotną okoliczność technologiczną, związaną z wymianą nawierzchni na zatoce autobusowej na nawierzchnię betonową, która ze względów technologicznych wymaga cyklu 28 dni potrzebnego do uzyskania właściwej wytrzymałości betonu. Może to budzić błędne wrażenie, że oprócz robót związanych z wykończeniem nawierzchni chodnika i prac na obiekcie mostowym na budowie nic się nie dzieje.

Tak więc zadanie pod nazwą "modernizacja zatok" uwzględnia dużo większy zakres robót w układzie drogowym wokół zatoki, stąd został przyjęty taki harmonogram prac. Nie przewidujemy przekroczenia umownego terminu zakończenia robót.
Michał

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (179) 9 zablokowanych

  • Budo wlaniec

    Beton musi utwardzac sie 28 dni zaskocze urzednika informacja ze nawet dłuzej a własciwie w nieskonczonosc przyjeło sie te 28 dni na potrzeby planowania I kolejne zaskoczenie sa spoiwa szybkowiazace nawet godzinowe moze zajmie sie tematem ktos majacy jakies pojecie o budowlance moze przejdzie kurs montazu poziomego studzienek w Niemczech

    • 6 1

  • system 3 zmian

    trzeba pracowac rano poludnie i wieczor bez przerwy i wtedy jest najlpeszy efekt

    • 4 1

  • MTM i nie mam pytań

    • 5 1

  • Beton w Gdyni...

    ...utwardza się nie 28 dni, a ponad 20 lat. Ten beton, to włodarze tego...miasta z morza i marzeń

    • 6 1

  • Pytaja i udzielaja rad znawcy

    Czy ktos z Was pracuje w budownictwie albo ma jakiekolwiek pojecie o pracach budowlanych, technologii i rynku jaki jest na budowach? Czy Pan ktory napisal artykul chcialby pracowac na druga zmiane? Czy chcialby nie widziec swojej zony, dzieci, bo ktos nie chce stac w korku? Oczywiscie mozna powiedziec dajcie mu wiecej kasy to przyjdzie otoz nie malo kto chce pracowac poza normalnymi godzinami pracy czyli w budownictwie najczesciej 7-17, bo zarobi wiecej 1000 zl. Ludzie na budowach nie mysla juz w takich kategoriach, czesto zarabiaja nienajgorsze pieniadze bedac specjalistami w swej dziecinie ale czesto tez wystarczajaco duzo by spelnic swoje oczekiwania zyciowe. Technologii tez sie nie oszuka, oczywiscie mozna wszystko ale to wszystko kosztuje a jak ma kosztowac wiecej to od razu bedzie lament ze za duzo zastanowcie sie zanim zaczniecie pisac.

    • 1 5

  • (1)

    Czemu prawy pas jest zablokowany, służy tylko do skrętu w prawo od legionów, jeśli chcę skręcić w prawo to muszę zmienić na lewy i za blokadą na prawy po co takie komplikacje.

    • 1 0

    • Abyś się nie nudził.

      • 0 0

  • W stanach prace drogowe, zwłaszcza w miastach, prowadzone sa na trzy zmiany !!! (1)

    • 3 1

    • Ale my żyjemy w Polsce i ludzią się nie podoba że ktoś w nocy hałasuje i odrazu idą skargi . I właśnie przez takie myślenie ludzi muszą remonty dłużej trwać

      • 0 0

  • To so brednie, ze da się przyspieszyć.

    Czy się siedzi, czy się leży, wypłata się należy. Układ działa wysmienicie od lat, po co zmieniać, po co drążyć? Jest wykonawca, miasto daje termin x2, w tym czasie wykonawca obrabia kolejne roboty, pod koniec wraca na TĘ i już z górki. 2 miesiace czekania na odbiór roboty przez jakiegoś jaśniewielmożnego inżyniera i jest. Gotowe. Czepiacie się. Chyba nie jesteście stąd.

    • 4 0

  • Niech beton tężeje i 50 dni, chodnik wymaga naprawy na skale wybudowania terminalu na lotnisku, ale czy musi wtedy być zamknięta także jezdnia obok? Remont może trwać 2 miesiące ale zamknięcie pasa powinno faktycznie kilka dni, niezbędne minumum

    • 0 0

  • remonty dróg

    W Gdańsku trwają pozorne remonty ulicy Niepołomickiej. Całymi dniami nikogo nie ujrzysz na tych remontach . A jak już coś zrobią w ślimaczym ( przepraszam ślimaki ) tempie to bez pomyślunku i bez sensu. Patrz remont na łuku ulicy Niepołomickiej , koło mostka . Po ułożeniu kawałka chodnika samochody jadące naprzeciwko siebie z trudem się mieszczą na tym łuku. Współczuję kierowcom autobusów , bo dla nich ten łuk to koszmar. Ale widać ,że myślenie niektórym decydentom sprawia ogromne trudności.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane